Katseeni viipyy horisonttiin
missä aurinko laskee monivärisenä
Vertaan sitä sinuun
koskaan et ole mustavalkoinen
sydämesi lämpö hehkuu purppuraa
lämpöä ja rakkautta
kun taivas tummenee
hohtosi vieläkin
luo toiveita
lämpöä
joka ystävyydestä muuttaa muotoaan
sitä sanotaan rakkaudeksi
Auringonlasku
4
140
Vastaukset
Moi Liona !
Minä olisin tuon lopun kirjoittanut eri tavalla...
"joka ystävyydestä muuttaa muotonsa
rakkaudeksi "....
...Mutta sitten jäin kelaamaan, että voiko ylipäätään
ystävyys muuttua rakkaudeksi...
Raamatun UT-kreikka tuntee 4 eri tapaa puhua Rakkaudesta:
Agape = Jumalan ehdotonta rakkautta ihmisiä ja ihmiskuntaa kohtaan
Storge = Vanhempien rakkautta suhteessa omiin lapsiinsa
Filema = " yhteishenki, team-rakkaus, kaveruus, ystävyys, tms "
ja viimeisenä
Eros = " Miehen ja naisen välinen rakkaus, sukupuolirakkaus.
( luonteeltaan omistavaa, mustasukkaista, sitä ei voi jakaa muille. )
eli... mitä ajan takaa, on se, että onko mahdollista Filema-rakkautta ja Eros-rakkautta yhdistää, tai ehkä voi.. mutta sitten parisuhdekin on vähän sellaista "sisko ja sen veli" touhua...mielestäni...
Tai sitten runosi kertoo siitä, että kaksi ihmistä ovat " luulleet " olevansa vain ystäviä ja sitten huomanneetkin rakastavansa toisiaan eri tavalla eli Eros-rakkaudella...
Et semmottii nous tästä mieleen...- Ceero
Runona herkän kaunis ja jos lähtee kokemaan tekstiä tunnelmasta, joka liittyy suoraan auringonlaskuun, niin se liittää runoon myös hienoisen haikeuden .
Auringon lasku kauniina värileikkinä on verrattain nopeasti ohi menevä hetki., josta mieleen jää hiipuva kaipuu tuon ohi menneen hetken kauneuteen.
Samalla runon vertaus sydämen hehkuun antaa mukaan tunteen syvyyttä, lämpöä ja toiveita ja jossa ystävyys muuttuu rakkaudeksi.
Se, mitä Kopittelija omassa erinomaisesti perustellussa kommentissaan jäi pohtimaan, voiko ystävyys muuttua rakkaudeksi...,
ei minua juurikaan askarruttanut. Asia on minusta yksiselitteisen selkeä. Kyllä voi.
Ystävyydestä rakkaudeksi on tavallaan tunnetasolla selkeämpi, kuin tapaus " Ihastumisesta rakkaudeksi".
Voi olla paljon monimutkaisempaa huomata, milloin voimakas ihastuminen on muuttunut rakkaudeksi, tai milloin se ei ole, kuin se, milloin tunne vaihtuu ystävyydestä rakkaudeksi.
Joten minusta runo toimii kokonaisuutena alusta loppuun asti erinomaisesti ja antaa lukijalle runohetken, josta voi kokea monisävyisen elämyksen.
Kiitos jälleen sinulle Liona.
Ceero - Liona1
Kyllähän tuo lopun olisi voinut kirjoittaa monella ei tavoilla.
Kirjoitin suoraan ruutuun ja jälki on sen näköistä.
Ystävyydestä voi kehittyä rakkaus tai vaikkapa ystävänrakkaus, siis tuo viimeinen
lause kommentistasi pitää kyllä paikkansa.
Kiitos otakoppi mielenkiintoisesta vastauksestasi! - Liona1
Ceero kirjoitti:
Runona herkän kaunis ja jos lähtee kokemaan tekstiä tunnelmasta, joka liittyy suoraan auringonlaskuun, niin se liittää runoon myös hienoisen haikeuden .
Auringon lasku kauniina värileikkinä on verrattain nopeasti ohi menevä hetki., josta mieleen jää hiipuva kaipuu tuon ohi menneen hetken kauneuteen.
Samalla runon vertaus sydämen hehkuun antaa mukaan tunteen syvyyttä, lämpöä ja toiveita ja jossa ystävyys muuttuu rakkaudeksi.
Se, mitä Kopittelija omassa erinomaisesti perustellussa kommentissaan jäi pohtimaan, voiko ystävyys muuttua rakkaudeksi...,
ei minua juurikaan askarruttanut. Asia on minusta yksiselitteisen selkeä. Kyllä voi.
Ystävyydestä rakkaudeksi on tavallaan tunnetasolla selkeämpi, kuin tapaus " Ihastumisesta rakkaudeksi".
Voi olla paljon monimutkaisempaa huomata, milloin voimakas ihastuminen on muuttunut rakkaudeksi, tai milloin se ei ole, kuin se, milloin tunne vaihtuu ystävyydestä rakkaudeksi.
Joten minusta runo toimii kokonaisuutena alusta loppuun asti erinomaisesti ja antaa lukijalle runohetken, josta voi kokea monisävyisen elämyksen.
Kiitos jälleen sinulle Liona.
CeeroKuten tuossa edellä mainitsin; ystävyydestä voi kehittyä rakkaus, oli sitten ystävärakkautta tai kahden eri sukupuolen välistä.
Ceero, kommentisi oli taas kerran niin hieno että ihmettelen mistä
tämänlaisen ilmaisun saat aikaan.
Kiitos sinullekin Ceero!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1321387
- 104901
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15553ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40494Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..36441- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402