Syökö ansiosidonnaisella oleva pöydässäsi

Minen ala

Onko lähipiirissäsi sosiaalietuuksien hyväksikäyttäjiä? Minua on alkanut sapettaa eräs Rouva joka on vuosikaudet vedättänyt TE-työntekijöitä. Ei hae töitä, on luonut verkoston isoon yritykseen, että pääsee just ennen ansiosidonnaisen loppumista tuuraamaan äitiyslomalla, vuorotteluvapaalla tms. olijaa. Hitto, ja kutsuu itsensä ja puolisonsa mieheni sukulaisuussuhteita hyväksikäyttäen ruokailemaan (ja juomaan) meidän ruokapöytään!

35

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pn.

Ei.
      Minun tietääkseni, mutta mistä minä sen voisin tietää, kun en ole tietoinen, kuin omista asioistani. Enkä kiinnostunut.

Toisilla on kyky istua tuleen toisen perseellä.

• Minen ala

Hyviv vastattu. Nostaahan se Nalle Wahlrooskin eu-tukiaisia kun se kerran on mahdollista. Järjestetäänhän niitä "linnan juhlia" veronmaksajien rahoilla. Ketä kiinnostaa! Ei siis ainakaan pn:ää!

• pn.
        Minen ala kirjoitti:

Hyviv vastattu. Nostaahan se Nalle Wahlrooskin eu-tukiaisia kun se kerran on mahdollista. Järjestetäänhän niitä "linnan juhlia" veronmaksajien rahoilla. Ketä kiinnostaa! Ei siis ainakaan pn:ää!

Tokihan minua vitasee, mutta eikö se ole systeemin vika.
        Eihän se ole pöljä, joka pyytää, vaan se , joka maksaa.
        Nykyintimiteettisuoja on niin tiivis, että viranomaisilla on vaikeuksia tutkia kenenkään kengännumeroa.

• Ei syö

Minusta tuo nainen on oivaltanut hyvin elämäntarkoituksen.

Eli, hullu paljon töitä tekee viisas pääsee vähemmälläkin hautaan aikanaan.

Seuraa vaikka Suomen eliittiä., kaikki elää pitkään, ainakin parikymmentä vuotta työntekijöitä kauemmin, ja jos se työ olisi kivaa niin kyllä eliitti olisi sen jo ominut.

• Minen ala

Niinpä! Tämä elitistinen pummi vielä kehuskelee kuinka monta kymmentä reissua ehtii tekemään vuodessa! Siinä Kevan pomojen reissujen lukumääräkin kalpenee!

• elämännautiskelija

Elän itse juuri noin jo 20vuotta olen pyörittänyt ansiosidonnaisella melkein 500p sit vähän duunia ja päivät nollille näin ne herratkin tekee niin mikä ettei meikäläinenkin ja mitä olen kuullut niin varsin yleistä on meillä on tämä elämä täällä enkä todella uhraa sitä ilmaseks yhteiskunnalle kohta koittaa eläkepäivät ja omaisuutta sen verran että pärjää viisas pääsee vähemmällä

• stop kerralla

Ei kutsuisi, eikä kutsuttaisi. Miksi sinulla on suu jos et käytä sitä?
      Sano napakasti ettei sovi. Ei tarvi perustella , se on siinä sanottuna kaikki.

• Minen ala

stop kerralla

Hmmm... Minä olen kait nössö. En haluaisi loukata miestäni. Olen kyllä mieheni kanssa keskustellut ja hän on samaa mieltä ettei tuommoinen vetele.

Tuo oli hyvä: Miksi sinulla on suu jos et sitä käytä! Erinomaista! Äitini tapasi sanoa tyhmille kaljupäille tai vähätukkaisille jotka sanoivat" ettei tukka ja järki sovi samaan päähän", että: "mitä se tyhjä lato katolla tekee".

• Erakkoparin emäntä
        Minen ala kirjoitti:

stop kerralla

Hmmm... Minä olen kait nössö. En haluaisi loukata miestäni. Olen kyllä mieheni kanssa keskustellut ja hän on samaa mieltä ettei tuommoinen vetele.

Tuo oli hyvä: Miksi sinulla on suu jos et sitä käytä! Erinomaista! Äitini tapasi sanoa tyhmille kaljupäille tai vähätukkaisille jotka sanoivat" ettei tukka ja järki sovi samaan päähän", että: "mitä se tyhjä lato katolla tekee".

Mitä jos ilmoittaisit, ett rouva saa huolehtia juomat pöytään/pöytääsi? Vaikka liittyen niihin matkoihin..Vaikka, ettet ehtinyt alkoon eikä talossa ole puteliakaan mitään juotavaa..Soitat vaikka juuri ennen kuin lähtevät tulemaan..
        Saas nähdä saatko vieraita..
        Meillä ei käy vieraita ja se taitaa liittyä siihen, ettei meillä tarjota mitään juotavaa..

• Kalapuuro

Joillain kovin niukasti juorun aiheita ja juorukavereita. Huolehtisit omista asioistasi, älä muitten.

• Korppis*

Jouluksiko ovat ruokapöytääsi tulossa?

Muista laittaa pöytä korreeksi. Juomatkin paremmasta päästä.

• kohan sanoin

Meinaatko mennä nokkimaan

• Korppis*
        kohan sanoin kirjoitti:

Meinaatko mennä nokkimaan

Ei tarvitse nokkia muiden pöydästä ja hekin, jotka pöytääni istuvat ovat työelämässä kuten itsekin nyt toistaiseksi.

Sitäpaitsi en kadehdi työttömiä ei se ole helppo osa.

• Minen ala

No niin tietysti jouluksi. Onneksi ratkesi niin, että koko suku kokoontuu sukumme vanhimman luo, hänen pyynnöstään. Kiitos Heljä!

• Ansaittu päiväraha

Ei ansiosidonnainen päiväraha ole mikään sosiaalietuus, vaan ansaitulla työllä saavutettu etuus, joka maksetaan työttömyyskassasta, siis liitosta, kun joutuu työttömäksi. Ei makseta sosiaalitoimistosta.

Itse "nautin" ansiosidonnaista enkä onneksi enää ikäni vuoksi putoa sieltä. Aikani tein silpputyötä julkisella sektorilla, ja nyt ei onneksi voida enää tehdä sitä kiusaa että olisi vaara pudota kelan päivärahalle, jos 500 päivää tulisi täyteen tietyn ajan kuluessa. Äkkiähän ne 500 pv tuli aikanaan täyteen, kun tarjottiin vain kesäkissan virkaa ja jotain muutaman päivän äkkinäistä sairaslomitusta:((((

• Minen ala

Ei ei, en tarkoita että ansiosidonnaisuutta sosiaalietuna, vaan sitä ettei hän hae työtä, vaan napsii niitä sijaisuuksia juuri niin että pysyy ansiosidonnaisella!

• Minen ala kirjoitti:

Ei ei, en tarkoita että ansiosidonnaisuutta sosiaalietuna, vaan sitä ettei hän hae työtä, vaan napsii niitä sijaisuuksia juuri niin että pysyy ansiosidonnaisella!

Ei hae työtä? Napsii sijaisuuksia?

Kumma juttu, mä ainakin näkisin tollasen juurikin työn hakemisena.

• Minen ala
        minttupuu kirjoitti:

Ei hae työtä? Napsii sijaisuuksia?

Kumma juttu, mä ainakin näkisin tollasen juurikin työn hakemisena.

No ei hae ei! Ei ota niitä sijaisuuksia vastaan jos on hiljan edellinen jakso loppu.

• Ansaittu päiväraha
        Minen ala kirjoitti:

No ei hae ei! Ei ota niitä sijaisuuksia vastaan jos on hiljan edellinen jakso loppu.

Kylläpäs hain, mutta aina tarjottiin eioota ja sitten joku esinaisen hännystelijäsijainen nappasi pitemmät sijaisuudet, kuten vuorotteluvapaat, äitiyslomitukset yms. Koskaan ei tarjottu muuta kuin näitä silpputötä joita kukaan muu ei huolinut.
        Kuka jaksaa iän kaiken olla työnhaussa, kun toiset ajelivat ohi pelkän mielistelyn voimalla, vaikka heillä oli vähäisempi koulutus ja yksipuolisempi työkokemus? Koko ajanhan siinä saisi olla työtä hakemassa, jos annetaan vain pientä pätkää. Pelkät silpputyöt samalle henkilölle pitäisi lailla kieltää koska sehän heikentää työeläkettä dramaattisesti. Se kai on näillä kiusantekijöillä tarkoituskin. Normaali työnantaja miettisi työntekijänkin etua, mutta kun ei halutakaan miettiä.
        Joissain paikoissa jotkut sijaiset pitävät kovan metakan kanssa puoliaan, oliskohan pitänyt korottaa ääntään jotta olis saanut parempaa pestiä? Huutokauppameningillä...

Joskus takavuosina muistan että joissain paikoissa joillekin tehtiin määräyskirja aina niin, että pesti katkaistiin sopivasti ettei kertynyt vuosilomia lainkaan. ja jatkettiin sitten taas. Joka kuukausi sama homma. No, saivatpahan ainakin tehdä töitä vaikkei vuosilomia kertynyt:/

• L - L
        Ansaittu päiväraha kirjoitti:

Kylläpäs hain, mutta aina tarjottiin eioota ja sitten joku esinaisen hännystelijäsijainen nappasi pitemmät sijaisuudet, kuten vuorotteluvapaat, äitiyslomitukset yms. Koskaan ei tarjottu muuta kuin näitä silpputötä joita kukaan muu ei huolinut.
        Kuka jaksaa iän kaiken olla työnhaussa, kun toiset ajelivat ohi pelkän mielistelyn voimalla, vaikka heillä oli vähäisempi koulutus ja yksipuolisempi työkokemus? Koko ajanhan siinä saisi olla työtä hakemassa, jos annetaan vain pientä pätkää. Pelkät silpputyöt samalle henkilölle pitäisi lailla kieltää koska sehän heikentää työeläkettä dramaattisesti. Se kai on näillä kiusantekijöillä tarkoituskin. Normaali työnantaja miettisi työntekijänkin etua, mutta kun ei halutakaan miettiä.
        Joissain paikoissa jotkut sijaiset pitävät kovan metakan kanssa puoliaan, oliskohan pitänyt korottaa ääntään jotta olis saanut parempaa pestiä? Huutokauppameningillä...

Joskus takavuosina muistan että joissain paikoissa joillekin tehtiin määräyskirja aina niin, että pesti katkaistiin sopivasti ettei kertynyt vuosilomia lainkaan. ja jatkettiin sitten taas. Joka kuukausi sama homma. No, saivatpahan ainakin tehdä töitä vaikkei vuosilomia kertynyt:/

Ei tarjottu työkkäristä, ei!

Viimeisten vuosien aikana, eikä aikaisemminkaan, työkkäri ei ehdotellut minulle mitään.
        Samojen vuosien aikana otin vastaan minulle suoraan tarjotut 10 määräaikaista toimeksiantoa jotka kaikki olivat kotipaikkakunnan ulkopuolella, 125km - 450km ja kestoltaan 2pv > 7kk.

Tuon lisäksi nollasin kerran päivärahalaskurin minulle suoraan tarjotussa vakituisessa työssä joka muutettiin vuoden määräaikaiseksi yhteisellä päätöksellä.

Minun kannaltani katsoen, ja vuosikymmenten kokemuksiin perustuen, työkkäriä turhempaa laitosta ei pysty olemaankaan!

• hittolaanen
        Ansaittu päiväraha kirjoitti:

Ihan oikeassa olet noiden lomituksien suhtee. Yhdet ja samat saa ne parhaat lomitukset ja ne silpputyöt tulee sellaiselle joka ei osaa mielistellä, vaikka hyvin työnsä tekeekin.
        Päivä silloin ja tällöin.

Moni oikesti tekee näitä parenpia lomituksia, pyhätöineen että saa ansiosidonnaisen päivärahan nousemaan. Onhan se tietysti järkevää mutta olisihan mukavaa jos niitä lomituksia sisi tehdä muutkin kuin yhdet ja samat.

Tuo mielistely, manipulointi ja juoruaminen on taito sinänsä, sillä pärjää monesti pitkälle. Puhutaan toisita paskaa ja perättömiä . Saadaan näin pomon silmissä itsensä näyttämään hyvältä.

Auta armias jos joku pomon epäsuokki kieltäytyy päivän parin lomituksesta, niin saa kuulla kunniansa. Nämä suosikit taas, ei niitä kysytäkään niihin.

Onhan niitä työstä kieltäytyjiä sitten muitkin jotka kättävät etuja hyväkseen.

Tunsin yhden venäläisen jok hoki että kyllä valtio maksaa kun meni esm. hammaslääkäriin.

Itse käyttikaikki edut ja teki pimeää työtä. Miehälläkin oli eri osoite, vaikka yhdessä asuivat, että saivat asumistuen.

Tosissaaan ärsytti kun jatkuvasti tulivat meille lomiaan viettämään. Nukkuivat puolille päivin

Tarjottiin rouvlle aamupalaa ja lounas, päivällinen ja illallinen.

Mihinkään ei ollut tyytyväinen. Motkotti ruuasta, asunnosta, pihamaasta, minun rakkasta koirasta, yms. Venäjällä kuulemma kaikki parenpaa. Söi muutn kuin hevonen . Kai talteen ettei tarvii vähään ikaan koton syödä:)

Sitten aikanaan mulla pinna paloi. Sanoin suorat sävelet ja sain suvun haukkumiset, siis miehen suvun, päälleni.

Ei olla miehen kanssa varoissamme mutta yritetään tulla toimeen. Siitä huolimatta annetaan vähästämme mutta rajans kaikella.

Viimen lop

• keljuttaa.
        L - L kirjoitti:

Ei tarjottu työkkäristä, ei!

Viimeisten vuosien aikana, eikä aikaisemminkaan, työkkäri ei ehdotellut minulle mitään.
        Samojen vuosien aikana otin vastaan minulle suoraan tarjotut 10 määräaikaista toimeksiantoa jotka kaikki olivat kotipaikkakunnan ulkopuolella, 125km - 450km ja kestoltaan 2pv > 7kk.

Tuon lisäksi nollasin kerran päivärahalaskurin minulle suoraan tarjotussa vakituisessa työssä joka muutettiin vuoden määräaikaiseksi yhteisellä päätöksellä.

Minun kannaltani katsoen, ja vuosikymmenten kokemuksiin perustuen, työkkäriä turhempaa laitosta ei pysty olemaankaan!

Työkkäri ei meikäläiselle 10 v. Aikana ei tarjonnut edes lämmintä kättä, kiusasi vaan eihän siellä tiedetä työn teosta mitään.

• L - L

Niin sanottu "ansiosidonnainen" on jo pitkään ollut "niin sanottu".
      Eipä sen tasossa ole kehumista varsinkin kun 80% leikkaantuu pois hyvin alhaisella tulotasolla.

Saadakseen päivärahan on oltava työmarkkinoiden käytettävissä s.o. oltava työvoimatoimiston kirjoilla.
      Uusiakseen oikeuden päivärahaan on kuvaamasi rouvan täytettävä työssäoloehdon minimiaika.

Vielä 90-luvun alussa oli tilanne ja korvaustaso toinen. Silloin kuvaamaasi menettelyä harrastettiin varsinkin rakennusalalla.
      Kaverit nostivat nykyistä huomattavasti mpaa korvausta ja tekivät samanaikaisesti pimeitä keikkoja.

Lisäisit vielä, että esimerkkisi rouva menee toiseen EU-maahan, vaikkapa Espanjaan työnhakijaksi. Nostaa ns. ansiosidonnaisen sinne mutta pääosan tuosta 3kk:n jaksosta viettää Thaimaassa!
      Sitten tulee kotiin ja uusii työpätkä - työttömyys kierroksen.

Jos esimerkkisi olisi totta niin vielä olisi rouvallasi opittavaa!

• Satavarma(varattu)

En tiedämmistä summa kertyy,mutta yhteensä se on 1077€.
      Kaksi työtöntä kertoi mulle saavansa edellämainitun summan.
      Asuvat vuokralla Hesassa yksin.

• paljon elämää nähnyt

Kyllä olet sairas tyyppi jos työtöntä katehtit.Niitä on tälläkin hetkellä paljon koska virmat pistää koko ajan lisää pihalle.Ei lähtijälle ole sanan valtaa vaan huoli huomisesta.Pitäisikö sinun mielestäsi työttömät pistää kaasu kammioon?Eikö sinua yhtään hävetä kirjoitella tuollaista tänne.Olen vanha mies pitkän työuran tehnyt, mutta en tosiaan olisi vaihtanut osia työttömän kanssa.Tottakai heissä on joitakin jotka ei työtä haluakkaa,mutta he eivät ole koskaan olleet ammattiliiton jäseniä.

• Tulipa oltua kaksi vuotta työttömänä.
      Ihan omilla ja kultaisen-kädenpuristuksen rahoilla.
      Ja ihan omasta halusta.
      Kivaa oli, sitten alkoikin eläke-päivät "Kalevalaisella kankahalla"
      Olen tyytyväinen elättäjääni.
      Erin-omainen eläke-yhtiö on se.
      En kadehdi työssä-olijoita enää.
      Niin suuri osa tienaa vähemmän kuin minä nyt.

H.

• Kiitos myös työ-väen yhdistyksille.

H.

• kuuskytkaks
        hunksz kirjoitti:

Kiitos myös työ-väen yhdistyksille.

H.

Väliviivoja yli tarpeen H. Itsellänikin eläke on aika iso, en tarvitsisi niin paljon. Minulla lapsia ja kummilapsia, nuoret tarvitsevat rahaa enemmän kuin me vanhat. En itse tingi omasta mukavuudestani tai mieliteoistani.

• kuuskytkaks kirjoitti:

Väliviivoja yli tarpeen H. Itsellänikin eläke on aika iso, en tarvitsisi niin paljon. Minulla lapsia ja kummilapsia, nuoret tarvitsevat rahaa enemmän kuin me vanhat. En itse tingi omasta mukavuudestani tai mieliteoistani.

"kuuskytkaks"

Käythän sinäkin kampaajalla/parturissa, jotta jäisit edes pikkuisen ihmisten mieleen :)

Mutta, nuori olen minäkin ollut ja tasku-rahat oli aina ansaittava.
        Joten, jo nuoresta alkaen ymmärsin miten oma elämä on rakennettava.
        Äänestin ja ahersin ahkerasti.
        Keräsin mammonaa töistä, säästin järjestöissä.
        Jokusen roposen pankkiinkin.
        Ja nyt sitten järjestöt ja harrastamani politiikka palkitsee minut, kuten aikanaan
        toivoinkin.
        Nuorien vuoksi lähdin töistäkin ennen-aikaisesti, antaakseni heille mahdollisuuden.
        Rahaa minun jäljiltäni jää vain kalliisiin hautajaisiini.
        Muun rahan laitan kulutukseen, jotta lapsilla olisi töitä ja toimeen-tuloa.
        Harvoin tosin käyn mäkkärillä.

H.

• Minen ala

Paljon elämää nähnyt

Ehkä olen sairas ehkä en. Jos on oikeasti työtön en kadehdi! Siitä en pidä että pysytellään työttömänä ja kehuskellaan mitä kaikea ehtii tehdä. Kuten Osmo Soininvaara sanoi ansiosidonnaisen 500 päivää on pitkä aika rakentaa vaikka omakotaloa eikä hakea työtä. Kannattaa lukea Osmon blokia, hän osaa sanoa asiat paremmin kuin minä.

• Minen ala

Hunksz ja kuuskytkaks

Noin juuri! Työelämässä minäkin yli 40 v. Liitolle aina maksanut ja aatteennaisia ollut. Nyt vuorotteluvapaalla antaen vuodeksi töitä nuorelle.

Itselläni on kaksi lasta ja kaksi lastenlasta, joiden hyvinvointiin ja koulutukseen haluan panostaa. En elitistisen työnvieroksujarouvan aterioihin!

• Vapaalle vaan

Parempi tuo asenne on kuin tuttavan pojilla, jotka ovat sitä mieltä, että on pelkkää ihmisten k-settamista vaatia heiltä työntekoa, sillä ihmisen pitää saada toteuttaa itseään ja elää vakaumuksensa mukaisesti.
      Vanhin 28-vuotias, ei ole koskaan mitään palkallista työtä tehnyt.
      Poikien mielestä kyllä rahaa riittää myös niille, joilla ei ole työtä ja muuta toimeentuloa kuin sossu.
      Heilläkin on kaupungin maksamat kaksiot ja toimeentulotuet, päässeet sairauseläkkeelle kakskymppisinä huumetaustan ja mielialahäiriöiden perusteella, he ovat taiteellisesti lahjakkaita ja on vain yhteiskunnan halpamaisuuta, että he eivät ole saaneet nimeä taiteilijapiireissä.
      He eivät hyväksy lihaa, vaan syövät ainoastaan luomuruokaa, mieluummin veganina.
      Ihan turhaa tulla selittämään, että rahat loppuu, jos kukaan ei tee mitään, ihan turhaa jäkättää tuollaista, sillä aina on niitä, joiden mielestä pitää tuottaa ja tienata, kyllä ne voivat sitten verojakin maksaa ja yhteiskunta saa siitä hyödyn.
      Ahneudesta hyötyvät kaikki!

Kun heitä kuuntelee, ei voi kuin taivastella, mihin maailma on oikein kääntymässä. Suomessa on kuulemma jo satojatuhansia nuoria ihmisiä, jotka eivät ole kouluttautuneet mihinkään, eikä mitään työtä heille löydy, kun ei ammatteihin opiskelleitakin kulkee työtä vailla.
      Nämä pojat ovat hyvä esimerkki nykyajan trendistä.

• No ei.

• henrjii

Mää olen senverran sosiaalinen, että säätyyn tai sukupouleen katsomatta teen ruokaa jos kerta nälkä on.

• ja nii Joulu...

Ei syö ansiosidonnaisella olevat vaan työssä käyvät suhteellisen hyvätuloiset sukulaiset.

Itse olen ansiosidonnaisen ns. lisäpäivillä. Töitä ei saa kuin joitakin pieniä lomituksia sillointällöin. Ilmaista työtä olisi tarjolla yllinkyllin.

Sukulaiset kutsuvat itsensä meidän Joulupöytään ja me ollaan niin hölmöjä että ei kehdata sanoa että haluttaisiin viettää Joulun ihan keskenämme.

Joulu meneekin sitten sukulaisia passatessa.

Ja kyllä. Harmittaa myös rahanmeno, kun pitää ostaa sitä ja tätä ylimääräistä, kun pitää olla vieraanvarainen.

Että osaa ne työssä käyvätkin käydä toisten ruokapöydässä ja aika tiuhaan vielä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      51
      3326
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2782
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      141
      2573
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2291
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      355
      2014
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      151
      1634
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1485
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1308
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      35
      1258
    10. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1164
    Aihe