tyrazol 5 mg yäk!

Etoo...

Aloitin maanantaina liikatoimintaan Tyrazolin. Se on 2 tbl aamulla ja 2 päivällä. Se tekee valtavat mahakivut ja etovan olon. Lopetin sydänlääkkeen varmuudeksi kun lääkäri sanoi, että älä ota, sitten ota tai älä...

Jatkuuko oireet kauankin? En ota lääkettä tyhjään mahaan mutta koko ajan etoo. Sen olen huomannut että nykyään nukun raskaammin ja yhtäjaksoisesti 8 tuntia! Hyvä se asia että nukuttaa.

Lääkäri on laittanut että 1 - 3 tbl 1 - 3 x vrk jatkossa mahdollisesti...

Lääkkeistä ei vielä hyötyä.

31

16933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Basedow 111

      Ei Tyrazol lääkkeestä pitäisi tuommosia oireita tulla, johtuisiko jostakin muusta ja on sattumalta alkanut yhtäaikaa?? Itse olen kaksi kertaa syönyt tyrazolia 2 vuotta ja nyt kolmannen kerran jonkin aikaa ennenkuin kilppari poistettiin ja mitään oireita ei ole ikinä ollut. Ainoa vaan että pitää äkillisen kuumeen ja kurkkukivun takia mennä lääkäriin ettei ole mennyt veriarvot huonoiksi. Noin viikon, viimeistään parin päästä pitäisi lääkkeen vaikuttaa liikatoimintaan, sitä odotellessa voi syödä betasalpaajaa oireisiin.

    • etoo...

      Olen käyttänyt tyrazolia yhä samalla annoksella kun en saanut lupaa vähentää lääkitystä. Kun labroihin ei saanut ottaa lääkettä ja otin vasta päivällä seuraavan annoksen, olo oli parempi huomattavasti kuin sitten tyrazolin ottamisen jälkeen. Sanoin lääkärille kovista mahakivuista mutta nyt on tullut myös kovat jalkasäryt ja ennen lääkityksen aloitusta kuukautiset tuli alle 2 vkon välein ja nyt tihkuttelee parin päivän välein.

      Ensi vuoden alusta ultrataan kilpirauhanen joka on laajentunut ja vaikeuttaa nielemistä. Teoriassa on mahdollista kilpirauhasen poisto. Lääkäri puhui siitä todennäköisempänä radiojodihoidon sijasta.

      Täytyykö käyttää näin isoa tyrazol annosta 2 x 2 tbl jos kilppari poistetaan vai riittääkö pienempi ylläpitoannos?

      Lääkäri harmitteli vatsaoireita mutta sanoi että annosta ei voi vielä pienentää. Ja verenpaine on niin koti - kuin sairaalamittauksista 170 / 107 ja pulssi on 140. Eli noussut, alapaine laskenut hiukan.

      Ei mikään lääke ole tehnyt tällaista.

      • Outoa...

        Ei tyrazol voi aiheuttaa tuommosia oireita, ja vaikka et silloin aamulla ottanut lääkettä niin kyllä sitä kropassa silti on jatkuvasti. Annostus on aika iso, mutta ei sillä ole muuta vaikutusta kuin että se sammuttaa sinun kilpirauhasen joka käy ylikierroksella ja kun arvot laskee voi tulla vajaatoiminta... Kuulostaa siltä että sinä ja lääkärisi ette oikein tiedä mitään sinun sairaudesta... Joko liikatoiminnan oireet ovat vähentyneet? Silloin yleensä yhdistetään thyroxin tuohon lääkitykseen. Jos kilpirauhanen poistetaan niin silloin et tarvi syödä yhtään tyrazolia joka tyrmää kilpirauhasen toiminnan, koska eihän sinulla silloin ole kilpirauhasta. Ainoastaan loppuelämän thyroxin lääkitys.


    • @@@@@

      Olet syönyt Tyrazolia vasta 4 päivää, mutta vaikutuksia havaitaan vasta 1-3viikon kuluttua ja kilpirauhastoiminta tasapainottumiseen menee 1-3kk! Sen jälkeen annostusta alennetaan vähän yksilölliseen ylläpitoannokseen. Joten kärsivällisyyttä. Noudata lääkärin ohjeita lääkkeiden annostuksesta.

      Lue Tyrazolin pakkausseloste:http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1194&i=ORION PHARMA_TYRAZOL
      Valitettavasti pahoinvointi on yksi Tyrazolin haittavaikutuksista.

      Thyroxinia aloitetaan nauttia vasta, kun kilpirauhasleikkauksen jälkeen eikä silloin enää oteta Tyrazolia. Miksi niitä otettaisiin yhtaikaa, nimimerkki Outoa...? Niiden vaikutushan on täysin päinvastainen, toinen korjaa kilpirauhaden liika- ja toinen vajaatoimintaa.

      Oletan, että juuri sinä kirjoitit laihdutus-osiossa lääkärisi sanoneen struuman olevan vanhentunut nimitys kilpirauhasen liikatoiminnalle. Näin ei ole vaan struumalla tarkoitetaan kilpirauhasen liikakasvua ja siihen voi liittyä niin kilpirauhasen liika - kuin vajaatoimintakin.

      Kilpirauhasfoorumin sivustolta löydät paljon tietoa kilpirauhassairauksista. (Vain vierassivustolle pääsee rekisteröimättä.)

      • Outoa...

        No kuuleppas: Jos syö tyrazolia liikatoimintaan niin kilpirauhanen yleensä sammutetaan täysin ettei se tuota yhtään hormoonia, no mitenkäs ihminen pärjää ilman sitä hormoonia?? Aivan, tyrazol lääkitykseen täytyy yhdistää thyroxin! Hyvinkin yleinen tapa hoitaa liikatoimintaa! Otappas selvää ;) aloittajan annostuksella kilpirauhanen sammuu melkovarmasti täysin. Itse olen syönyt 2*1 tablettia päivässä ja näin kilpirauhanen on lääkityksen avulla levännyt kaksi vuotta, söin siin thoroxiniä lisäksi että pysyin hengissä sen kaksi vuotta. Mutta jos on päätetty jo leikkauksesta niin silloinhan riittää pelkkä tyrazol arvojen laskemiseen että leikkaus voidaan suorittaa.


      • Outoa...
        Outoa... kirjoitti:

        No kuuleppas: Jos syö tyrazolia liikatoimintaan niin kilpirauhanen yleensä sammutetaan täysin ettei se tuota yhtään hormoonia, no mitenkäs ihminen pärjää ilman sitä hormoonia?? Aivan, tyrazol lääkitykseen täytyy yhdistää thyroxin! Hyvinkin yleinen tapa hoitaa liikatoimintaa! Otappas selvää ;) aloittajan annostuksella kilpirauhanen sammuu melkovarmasti täysin. Itse olen syönyt 2*1 tablettia päivässä ja näin kilpirauhanen on lääkityksen avulla levännyt kaksi vuotta, söin siin thoroxiniä lisäksi että pysyin hengissä sen kaksi vuotta. Mutta jos on päätetty jo leikkauksesta niin silloinhan riittää pelkkä tyrazol arvojen laskemiseen että leikkaus voidaan suorittaa.

        En ole missään laihdutus osiossa kirjoittanut yhtään mitään vaikka niin oletat, ehkä tietämättömän korvaan kuulosti hullulta tuo tyrazolin ja thyroxinin yhdistelmä, ja näin ollen oletat että olen kirjoittanut kaikki hölmöt jutut, mutta taisi olla nyt oma ymmärrys joka ei riittänyt...


    • @@@@@

      Tarkennus: Edellisessä struumassa puhuttaessa viittasin aloittajaan, en Outoa...-nimimerkkiin.

      Outoa.. olettaa, että aloittaja eikä tämän lääkäri tietäisi kilpirauhasen vajaatoiminnasta mitään. Aloittajan kohdalla tämä ei varmasti ole ihme, sillä hänellä on vasta todettu kilpirauhasen liikatoiminta ja Tyrazol-lääkitys on aloitettu vadta 4 päivää sitten. Mikään aloittajan kirjoittama ei viittaa siihen, etteikö tämän lääkäri osaisi asiaansa.

      Liikatoiminnan aikana aloittaja, sait varmasti syödä kuin hevonen lihomatta. Kun kilpirauhanen tasapainotetaan, et voi enää syödä yhtä paljon ja kalorit on säädettävä kulutuksen mukaan. Kilpirauhasen leikkauksen jälkeen se on yhä vaikeampaa.

      • Outoa...

        Aloittaja on syönyt tyrazolia kohta kolme viikkoa... Minun mielestä on outoa ettei lääkäri ole informoinut sairaudesta sen enempää, esim sitä miksi aloittaja on saanut lääkityksen ja että tyrazolia ei syödä leikkauksen jälkeen. Eli yleensä lääkäri kertoo ensimmäisenä liikatoiminnan eri hoitomuodot, lääkehoito, leikkaus tai radiojodi.


      • etoo...
        Outoa... kirjoitti:

        Aloittaja on syönyt tyrazolia kohta kolme viikkoa... Minun mielestä on outoa ettei lääkäri ole informoinut sairaudesta sen enempää, esim sitä miksi aloittaja on saanut lääkityksen ja että tyrazolia ei syödä leikkauksen jälkeen. Eli yleensä lääkäri kertoo ensimmäisenä liikatoiminnan eri hoitomuodot, lääkehoito, leikkaus tai radiojodi.

        Juuri näin. Olen syönyt 3 viikkoa ja oireet on pahentuneet. Se laaja kilpirauhanen vaikeuttaa nielemistä ja se olisi peruste leikkaukselle.

        Lääkäri sanoi että katsotaan nuo labrat ja ultran tulos. Hän puhui myös siitä tyrazolin ja thyroxinin vuorottelusta mutta ei tiedä kuinka maha reagoi.

        Otan 1 tbl aamulla, 1 päivällä ja 2 illalla. Se antaa syvän unen mutta aamulla mahakivut on kamalat. Ja olo ei parane kun ottaa lisää lääkettä.

        Joskin mahakipuihin voi olla syynä ettei ole suolessa nukkapintaa ja lääke ärsyttää. Täytyy lääkärin kanssa keskustella.

        Kiitos ja hyvää uutta vuotta! Eiköhän alkupuolella tule jotain tietoa mitä tämän oikkuilevan kilpparin kanssa tehdään...


      • etoo...

        Hei! Ennen diagnoosia olin pudottanut painoa vähentämällä turhia hiilareita ja paino putosi vajaassa 2 kk 16 kg ja voimat hävisi, hormonitoiminta sekosi. Sitten menin lääkäriin marraskuun lopulla ja siellä labrat osoitti kilpparin liikatoiminnan.

        Lääkkeitä olen käyttäny 3 vkoa, 4 tbl päivässä.

        Kilpparileikkaus riippuu ultran tuloksesta että jos se katsotaan liian isoksi, on se peruste nielemisvaikeuksien ohella.

        Mutta nyt yritän vähähiilarisella pitää painoa kurissa jos kilpparitoiminta normalisoituu. Kiitos vastauksesta ja hyvää uutta vuotta!


      • Basedow 111
        etoo... kirjoitti:

        Juuri näin. Olen syönyt 3 viikkoa ja oireet on pahentuneet. Se laaja kilpirauhanen vaikeuttaa nielemistä ja se olisi peruste leikkaukselle.

        Lääkäri sanoi että katsotaan nuo labrat ja ultran tulos. Hän puhui myös siitä tyrazolin ja thyroxinin vuorottelusta mutta ei tiedä kuinka maha reagoi.

        Otan 1 tbl aamulla, 1 päivällä ja 2 illalla. Se antaa syvän unen mutta aamulla mahakivut on kamalat. Ja olo ei parane kun ottaa lisää lääkettä.

        Joskin mahakipuihin voi olla syynä ettei ole suolessa nukkapintaa ja lääke ärsyttää. Täytyy lääkärin kanssa keskustella.

        Kiitos ja hyvää uutta vuotta! Eiköhän alkupuolella tule jotain tietoa mitä tämän oikkuilevan kilpparin kanssa tehdään...

        Ehkä lääke ei sovi sinulle, ja kerta kilpirauhanen on suurentunut niin kyllä sen poisto varmasti on hyvä idea. On olemassa myös toinen lääke tyrazolin sijasta, nyt en muista sen nimeä, en tiedä sitten olisiko se parempi, itse söin sitä jonkin aikaa (kun olen kolmesti yrittänyt hoitaa liikatoimintaa lääkityksellä), mutta halusin vaihtaa koska siinä oli jotakin maksavaurio riskejä. Olen siis kolmesti syönyt tyrazol thyroxin yhdistelmää, mutta liikatoiminta aina uusi, sitten se leikattiin kokonaan pois, ja näin jälkikäteen tuntuu että olisi pitänyt mennä leikkaukseen heti. Että jos lääkäri sitä sinulle suosittelee niin minun mielestä kannattee heti leikata, siis jos lääkäri suosittelee, mutta sittenhän se lisätutkimuksilla selviää. Jaksamisia!


    • @@@@@

      Ketjun aloituksesta onkin tosiaa kulunut 3viikkoa. Kehotin aloittajaksi olettamaani siirtymään laihdutusosiosta tänne kilpirauhassairauksiin ja kun pian sen jälkeen tämä ketju ilmestyi kilpparikeskustelujen ensimmäiseksi, luulin sen olevan uusi. :)

      Lähteissä kilpirauhasen liikatoiminnan hoidosta ei kerrota mitään Tyrazonin ja Thyroxinin yhdistelmälääkityksestä. Vajislaisena en ymmärrä, miksi Tyrazolin annosta pidetään niin korkealla, että oma toiminta lamataan täysin tai lähes ja pitää ottaa Thyroxinia. Eikö Tyrazolin annoksen pienennys ajaisi saman asian? Etenkin kun Tyrazolilla on riskinä vakavua haittavaikutuksia.

      Lukemani mukaan liikatoiminnan lääkehoito aloitetaan annoksella 40mg/vrk. Aloittajan 1 2x5mg eli 15mg on siihen nähden pieni annos. Liian pienikö, jos lääke ei vielä auta muuhun kuin unen saantiin? Lääkärin ohje 1-3 tbl / 1-3 kertaa vuorokaudessa eli 5-45mg on ihmeen laaja. Tammikuun kokeissa asia varmaan tarkentuu.

      Jaksamista alouttajalle.

      • Basedow 111

        Ihmettelit miksi kilpirauhanen lamaannutetaan täysin tyrazolilla. Minulle tehtiin niin ja lääkäri sanoi että se tehdään siksi että kilpirauhanen "on sairas" ja käy ylikierroksilla, ja kun se lääkityksen avulla saa levätä pidemmän ajan niin sitten se voisi taas toimia normaalisti. Niin se tekikin, kunnes liikatoiminta taas noin parin vuoden päästä uusi. Kolmannella kerralla kun se uusi niin lääkäri ehdotti juurikin semmosta pientä ylläpitoannosta, koska silloin oli todettu kahden lääkekuurin jälkeen ettei minun kilpirauhanen parannu normaaliksi. Itse en halunnut ottaa semmoista annostusta koska sitten olisi ollut oikea annostus taas niin hakusessa, tiesin mikä tyrazol thyroxin annos mulle on hyvä, söin sitä ja samalla odottelin leikkausaikaa, koska lääkkeet ei siis tepsinyt.


      • oia7
        Basedow 111 kirjoitti:

        Ihmettelit miksi kilpirauhanen lamaannutetaan täysin tyrazolilla. Minulle tehtiin niin ja lääkäri sanoi että se tehdään siksi että kilpirauhanen "on sairas" ja käy ylikierroksilla, ja kun se lääkityksen avulla saa levätä pidemmän ajan niin sitten se voisi taas toimia normaalisti. Niin se tekikin, kunnes liikatoiminta taas noin parin vuoden päästä uusi. Kolmannella kerralla kun se uusi niin lääkäri ehdotti juurikin semmosta pientä ylläpitoannosta, koska silloin oli todettu kahden lääkekuurin jälkeen ettei minun kilpirauhanen parannu normaaliksi. Itse en halunnut ottaa semmoista annostusta koska sitten olisi ollut oikea annostus taas niin hakusessa, tiesin mikä tyrazol thyroxin annos mulle on hyvä, söin sitä ja samalla odottelin leikkausaikaa, koska lääkkeet ei siis tepsinyt.

        Minulla pelkästään tyrazol lääkitys päällä. Selvisi huhti-toukokuussa että minulla on liikatoiminta ja hieman myöhemmin että on kyse basedowista. Aloitin 3tabl/vrk. Kesällä kuuri oli niin suuri kun 6tabl/ vuorokaudessa. Elokuussa oli mennyt vajaatoiminnan puolelle. Marraskuusta vain 1/2 tabl ja sitten vihdoinkin arvot olivat normaalit.


    • @@@@@

      Kiitos vastauksesta. Luin, että vain osa tulee pitkäaikaisesti toimeen lääkityksellä ja osa joutuu vuoden puolentoista kuluttua leikkaukseen tai joditukseen.

    • etoo...

      Hei! Ei tuosta tyrazolista tule mitään! Kamalat mahakivut vielä on alkua, nyt kun lääkettä olen käyttänyt melkein kuukauden, on kertakaikkisesti voimat hävinneet jaloista ja kuukautistihkuttelut on joka toinen päivä! Metallin maku on suussa.

      Kamalalle tuntuu mokoman käyttö! T4V oli alussa 33.8, sitten 22.8 viikon jälkeen ja nyt enää 17 ( alaraja 11 ) .

      Kaikki oli kunnossa ennen lääkityksen aloittamista. Verenpaine on 190 / 110, pulssi yli 140. Kilpirauhasen kudos on erittäin epämääräinen ja hyvin laaja kilpirauhanen. Toivon lääkityksen lopettamista, ennenkuin terveys menee lopullisesti. Tai kilpirauhasen poistamista operatiivisesti kun se on sisäänpäin " pullottava " , ei ulospäin.

      • kunto_viemäristä_alas

        Kolmantena päivänä itsellä aivan paska olo. 1,5 kilometrin lenkki tuntui kuin olisi vetänyt puolimaratonin ja mahakin on melko sekaisin. No, eilen alkoi pyörryttämään jo ennen kuin kilometrikään tuli täyteen.


    • etoo...

      Hei! Nyt on tilanne se, että tyrazol laski vajaatoiminnalle vain 2 tbl päivässä annoksella ( lääkäri suositteli 12 tbl vrk : ssa jota en pystynyt missään nimessä käyttämään, t4v oli 30.8. Ja nyt enää 7 ) ja haitoilla silti; hormonitoiminnan muutokset että jatkuva kuukautistihkuttelu ( vain tyrazolin aiheuttama jonka gyne totesi ), raudanpuuteanemia, virtsaaminen katetrin kautta heikentyi jne.

      Olin ja olen mielettömän väsynyt. Nukun edelleen sikeästi 6 - 8 tunnin yöunet, yritän ulkoilla mutta voimia ei ole yhtään ja syön niin terveellisesti kuin suinkin. En tupakoi, mutta otan tilkan konjakkia päivittäin ( 20 ml vrk ) lääkärin suosituksen mukaan sydänvikaani. Kaikkeen joudun pakottamaan itseni, jotka on mieleisiä harrastuksia kuten päiväkirjan kirjoitus ja käsityöt...

      Nyt endo määräsi 1 - 2 tbl tyrazolia ja sitten 0.1 mg thyroxinia ½ tbl otettavaksi vrk. Olo on tosi väsy. En ole masentunut, onneksi. Otan nyt thyroxinia 1 tbl aamulla ja ½ tbl tyrazolia illalla. Ei ole auttanut mitään. Mutta siedettävämpi olo kuin lääkärin määräämällä annostuksella.

      Nyt minulle suunnitellaan sitten kilpparin poistoa leikkauksella. Ajatus tuntuu helpottavalta.

      Onko tullut äänen käheyttä / mennyt ääni kokonaan teillä, joilla se on leikattu? Miten kiputilat leikkauksen jälkeen? Lääkäri on laittanut että vaikeahoitoinen tableteilla. Kilpirauhanen on laajan kokoinen, ei kuitenkaan pullistu ulospäin vaan sisäänpäin.

      Teenkö oikein, kun yritän tuntemusten mukaan mennä lääkityksen suhteen? Etominen on poistunut.

      • ärsyttäää ja kovaa

        Keväällä 2014 hypertyreoosi- Basedow. TSH alle 0,005, ja T4V 48.Lääkitys Thyrazol annoksella 3-6-9 tbl - pikkuhiljaa T4V laski, ja alkoi TSH nousta.
        Lääkitykseen lisättiin kesällä Thyroxin 0,1mg.
        Nyt kuukausittain labra seuranta, ja paino vaan nousee, nousee......! THS nousee ja T4V laskee......
        Nyt labrat T4V 14 ja TSH saatu hieman laskuun eli 5,0. Lääkitys Thyrazol 2 tbl ja Thyroxin 0,1 x 1.

        Lääkitys suunniteltu vuoden 2015 loppuun asti eli 1,5vuotta.

        Uskallanko itse muuttaa lääkitystä pienemmäksi, kun painon nousu ärsyttäääääää!!


        Miten kohtalotovereilla lääkitys ja labrat, etenkin painon nousu????


    • IhoKohtaVerillä

      Nostan tämän keskustelun nyt uudestaan, koska itselläni todettu 3 vko sitten kilpirauhasen liikatoiminta.
      Nyt 2 vkoja 4pv syönyt Tyratzol 5mg 2tbl x 3 ja ihan muutama päivä sitten kerkesin iloitsemaa että hieman paremmin on nukuttu ja sydämentykytyksi ei enää ole. Nyt kuitenkin....Tänä yönä alkoi aivan järkyttävä kutiaminen iholla ja ihan kaikkialla. Nousee oikein kunnolla koholla iho kun sitä raapii. Ei auta pesu ei rasva. Mitä tää on?!?!? Tuoteselostessa oli tää haitta vaikutuksen, mut kauan kestää? Laitoin kyll lääkärille viestiä äsken, mut kattoo kuinka kerkee vastaileen. Mulla oli arvo 31 ja parissaviikossa tullut alas 12.5
      Ja oon nyt 3 päivää ollu kipeä, kuumeessa ja kurkku vähän kipeä. Menin heti lääkäriin ja leukosyytit oli koholla (eikä laskussa mitä pelkäsivät) nyt kurkku on enemmän kipeä. Millään en jaksaisi ravata lääkärissä ja verikokeissa kun on "pieni" lapsi kotona 8kk joka kipeä myös tällä hetkellä. Tääkin yö menee ihan vituiks kun joka paikka kutiaa ihan sairaasti. Mikäs siinä, on se taas mukava olla kipeän kanssa päivä kun ei oo juuri mitään saanut nukuttua

      • oia

        Miten vointi? Menitkö lääkärille? Minulle uusiutuu tauti. Tyrazol ja heti kurkku kipeä. ☹


    • oia

      Sairastuin liikatoimintaan 2013 ja 18kk jälkeen olin terve. Söin pelkästään Tyrazolia. Alussa iso annos päivässä, lopussa hyvin pieni määrä. Vaivoja voi olla melkein melkein mitä vaan. Multa lähti hiuksia ja lihakset.

    • Lild

      Tyrazol vei makuaistini 1½ kk:n jälkeen. Annos 5mg tabletti 6kpl/päivä. Karbimatsoli taitaakin olla aikamoista myrkkyä. Reisilihasten ja käsivarsien sivuille on myös tullut urat eli lihaa lähtee kropasta. Tuo olisi voinut tulla ilman Tyrazoliakin, painon putoaminen kuuluu kilpirauhasen liikatoiminnan moniin oireisiin. Kuumotus ja hikoilu tuskallista kesällä. Flimmeri pudottaa tehot. Luulin että paino lähtee mahan kohdasta mutta sen sijaan lihakset lähtevät "haihtumaan". Minua on petetty!

    • Liikatoimintaa

      Tyrazolia olen syönyt liikatoimintaan 2 1 (aamu ilta) annostuksella 3 vko. Nyt tuntuu että pohkeita pakottaa ja nilkoja. Reippaan lenkin jälkeen vasen pohje kipeytyi oikein kunnolla ja täytyy ontuen kävellä (pelkäsin että on veritulpan oireita). Nyt en voi lenkkeillä, huomenna menen Endokrinologin vasaanotolle ekaa kertaa. Otettiin uudet labrat mitenkä lääkkeen syönti on arvoihin vaikuttanut näen sen huomenna. Taitaa olla vaiva just tästä lääkkeestä. Painoni ei ole pudonnut missään vaiheessa paremminkin noususuuntainen vaikka olen liikkunut paljon. P-TSH arvoni alle 0,01 (viite0,3-4,2) P-T4-V 22 (viite12-22) P-T3-V 8,2 (viite3,1-6,8) Onko kanssa siskolilla kommentoitavaa itselleni uusi ja yllättävä asia ikää 58 v, kävin silmälääkärissä ei ole silmissä mitään muutoksia. Tv ja radio-ohjelmat syytävät pääasiassa vain vajaatoiminnan puolelta ohjelmaa.

    • PilleriP

      Tänään sain Basedow tauti diagnoosin. Pyysin työterveydestä labralähetteen ku vasta-aineet oli yli 1300 kesällä 2016, jolloin muut arvot ok.
      Maaliskuussa arvot t4-v 22,8 ja tsh >0,03. 7.4 arvot 29,8 ja >0,01 ja t3-v 10,1 eli liikatoimintaa.
      Tyrazol 2 tabl x 2. Luulin oireita vaihdevuosioireiksi kun ikää 56v ja ollut hikoilua silloin tällöin.
      Nyt huomasin että hiukset on ohentuneet, silmiä kutittaa ja hengästyn herkästi.
      4:n vkon päästä eka kontrolli. Nyt mietin tietty näitä silmäoireita ja jos meneeki vajaatoiminnalle nopeastikin.
      Minulla on paljon muitakin sairauksia ja lääkkeitä, joten miksi vielä lisää. Kukapa sen tietää. Vähän masentaa, mut muiden kirjoitukset ja oman tuottaminen helpottaa.

    • PilleriP

      Miten sinulla nimim Likatoimintaa menee? Olet ilmeisesti käynyt eka kontrollit ja lääkärin luona? Minulla eka kokeet 11.5 ja lääkäri sitten joskus sen jälkeen.

      Kutina on tullut lääkkeestä, ihan kamala. Sain anyihistamiini reseptin, Essex perusvoidetta, Bepanthen exeeä ja mentholiliuosta päänahkaan. Olo ei muutenkaan ole mitenkään kehuttava. Uuvuttaa, väsyttää, hikoiluttaa/palelee, siis paljon huonompi olo kuin lääkityksen saadessa 13.4!!!!

      Toivon kommentteja ja kokemuksia......

    • Kilpparikonna

      Puolitoista viikkoa olen syönyt Tyrazolia 6 tablettia päivässä, nyt jo kontrollissa näkyi, että maksa-arvot suurentuneet. Lääkäri konsultoi endokrinologia ja lääkkeestä johtuu mutta syötävä sitä on. Seuraava kontrolli toukokuun lopulla ja samalla maksa-arvot uudelleen, ei kuulemma tarvi (vielä) huolestua arvoista vaikka kyllä huolestuin :-( T4v arvo tippunut jo tässä ajassa yli 100sta 28:aan, onneksi saan edes pudottaa annosta 4 tablettia/päivä. Vointi on kuitenkin kohentunut lääkkeen ansiosta, ennen sitä olin tosi huonovointinen ja lämpöilyä. Lievää kutinaa on, pärjään perusvoiteella ellei tästä sitten pahene. Väsyn helposti mutta nyt olen sentään pirteä välillä. Portaita on hankala kävellä ja lattialta ponnistaa ylös, tällaista minulla ei ole ollut aiemmin, liekö lääkkeestä sekin. Onneksi aurinko paistaa ja jaksan lähteä ulos!

    • Liikakilppari

      Voi vitsit kun lyösin tän keskustelun vasta nytte! Lueskellessani näitä samaistuin niin moneen osioon ja varsinkin aloittajan kommentteihin. Mulla todettiin kilppari liikatoiminta tammikuussa -17. Kävin sitä ennen useaan otteeseen mm. Työterveydessä ja mietin että mikä helv**** mussa on vialla kun eivät tajunneet laittaa verikokeisiin, no sieltähän se sit selvis mikä oli. Itse sairauden takia olin ainakin yhden KK pois töistä, mulla oli niin järkyt ne oireet. Just toi mitä aikaisemmin sanoin, että samaistun aloittajaan, koska mulla oli ja aina lääkkeiden oton jälkeen ihan hirvee olo. Otti sitte täytee tai tyhjää mahaan. Söin alkuajan tyrazol 5mg 3 aamulla ja 2 illalla. Multa just hiukset katkeili, laihduin/kuihduin, olisin voinut nukkua aina mikä vähän outoa kun kroppa muuten kävi ylikierroksilla. Huimausta ja sen sellaista pahaa oloa kyllä oli. Söin myös emconcor 2,5mg puolikkaan tabletin aluksi päivässä sitten kokonaisen ja sitten taas puolikkaan, ennenkuin lopetin. Leposyke oli 130 luokkaa. Kerran jouduin myös ensiapuun, koska arvot ei vaan ottaneet laskeakseen, työterv lääkäri ihmetteli miten olin kyennyt olla töissä ennen varsinaisen diagnoosin saantia. Sanoin että, pakkohan oli olla kun en tiennyt mikä mua vaivaa. Kerran meinasin pyörtyä yhden asiakkaani luo oikein kunnolla ja sen jälkeen pihalle lumihankeen, jolloin koin että parempi lähteä kotiin huilaamaan. Huhu kiersi tämän jälkeen töissä että olen raskaana (koska ikä 21.v olisi ilmeisesti hyvä siihen :D)
      Kuitenkin, aikaa meni ja menee edelleen. Olo alkanut parantua huomattavasti, arvot ilmeisesti ihan mallillaan, kk välein kontrollit. Tällähetkellä tyrazol 5mg menee 2 aamulla ja 1 illalla. Basedowin oireyhtymä todettu myös muttei ainakaan tässä yli puolen vuoden aikana mun silmät oo muuttuneet mitenkään, onneksi!

    • Anonyymi

      Moikka, mulla todettiin vajaatoiminta pari viikkoa siten. T4V on 98. :( Tyrozal annos on 2*3 tablettia. (aamu /ilta).Mitään oireita ei tuu niistä. Tää paljastu kun muissa asioissa lekurilla ollessa kysyin mun korkeasta leposykkeestä. (yli 100) Siitä se sitten lähti avautumaan. Lääkäri kyllä ihmetteli kun olen tolkuissani : ) Mä pistin hikoilut ja kuukautisten seilaamiset vaihdevuosioireiden piikkiin kun oon 49 v. Mä veikkaan että pari vuotta sitten syntynyt kuopus ja odotusaika on tän takana.

    • Anonyymi

      Itsellä todettiin tämä joulukuussa 2023. Kuukauden aikana paino tippui 10kg ja vessassa sai rampata päivät pitkät. Menin työterveyteen kun en enää jaksanut uskoa että minulla on herkkä vatsa. Aika nopeasti löytyi syy, lepopulssi yli 100, hikoilua ja koko vartalo vain tärisi. Tsh4 yli 100 ja se toinen alle 0.01. annosta nostettu monta kertaa ja nyt 4 aamulla ja 4 illalla. Sivuvaikutukset ovat kamalat. Kipeät nivelet, kädet varsinkin kipeät. Pahoinvointia ja paha migreeni oli ensimmäiset oireet. Toiv tasaantuu joskus mutta en halua tilalle vajaatoimintaa :( hohhoijaaa kaikkea kamalaa mitä oon sanonut tämän takia, mieliala ei todellakaan ole normaali. Masennusta vielä lisäksi tämän takia. Tsemppiä muille.

    • Anonyymi

      Kerronpa tarinani minäkin, vaikka hypertyreoosista on jo kymmeniä vuosia. Oireet olivat rajut, tutkimukset Meilahden sairaalassa pitkät ja perusteelliset. Minun tapauksessani päädyttiin leikkaukseen.

      Ennen leikkausta kilpirauhanen täytyi saattaa eutyreoosiin Tyrazolilla ja lääkejodilla. En muista annostusta mutta mitään haittavaikutuksia ei Tyrazolista tullut. Tosin verikokeissa täytyi käydä joka viikko sen parin kuukauden ajan, minkä Tyrazol-hoito kesti. Leikkaus meni hyvin, pieni pala kilpirauhasta jätettiin jäljelle. Arpi kaulalta on kadonnut jo aikapäiviä sitten.

      Leikkauksesta oli kuitenkin seurauksena hypotyreoosi. Sen hoito on helppoa, kaikki vuosikymmenet olen ottanut aamuisin yhden Thyroxin tabletin ja tämä jatkuu koko elämän ajan. Ei haittaa elämää mitenkään! Lääke on 100 % erityiskorvattava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe