Huolestunut isi

Pisteistä..

Hei! Eksyin jostain syystä tälle palstalle kun etsin tietoja...

Eli vaimoni synnytti kauniin esikoistyttömme 3 päivää sitten.
Synnytys meni muuten hyvin, mutta loppumetreillä vauvan sydänäänet romahtivat vaarallisen alas, kone hälytti ja piippasi. Vauva saatiin kuitenkin onneksi pian ulos.
Tyttö vietiin tunniksi/pariksi "virkoamaan" mutta tuotiin sitten luoksemme.
Kätilö kertoi että vauva sai pisteet 5,7,8 ja on kuulemma harvinaista että vaiva on niin huonokuntoinen että saa vähemmän kuin 6 pistettä, eli antoi ymmärtää ettei tyttömme tilanne ollut kovinkaan hyvä.
Lisäksi tyttö oksenteli rajusti lapsivettä ensimmäisen vuorokauden ajan, mutta nyt tilanne jo ok.

Olen itse vielä töissä ja isyysloman pitäisi alkaa huomenna kun he pääsevät sairaalasta kotiin, olen siis päässyt heitä katsomaan vain iltaisin.
Yllätyin kun menin ensi kertaa katsomaan heitä, vaimoni oli järkyttynyt, huolestunut, peloissaan. Hän oli jutellut lastenlääkärin kanssa joka oli todennut vauvalla olevan kaikki hyvin, mutta kuulemma joskus rankasta syntymästä "huonoista pisteistä" voi jäädä jotain "vammoja/kehityshäiriöitä" ja että ne huomataan vasta vuosien kuluessa,lapsen kasvaessa.
Vaimoni on nyt peloissaan, hän pelkää miten voi nauttia vauvasta kun pitää pelätä onko hän terve vai ei....:(

Kysyisinkin että onko muiden vauvat saaneet huonoja pisteitä, ja mistä syystä, onko myöhemmin ollut kehityksessä häikkää?!

Kiitos jos joku vastailee...

7

568

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksi pistettä

Ensinnäkin onnittelut vauvasta! Melko harvoin hetkellisestä hapenpuutteesta vauvoille mitään pysyviä vammoja tulee. Ota huomioon, että vaimosi on synnytyksen jälkeen todella herkässä tilassa ja on saattanut ottaa lääkärin sanat vähän turhan painokkaasti. Jos asia kuitenkin jää vaivaamaan, niin tilatkaa ihmeessä aika lasten neurologille ja kyselkää häneltä kaikki, mikä mieltä painaa. Yleensä ammattilaisen kanssa juttelu helpottaa mieltä. Varmasti lapsen kehittyessä ja kasvaessa huoli viimeistään haihtuu. Terveisin: Kahden pisteen (2-4-6) tyttö, joka oli syntyessään aivan sininen. Mitään vammoja ei jäänyt. :)

• 1819

Aika näyttää onko lapsi terve, sai se sitten 10 pistettä tai vähemmän. Ei ne pisteet tulevaa määrää.

• länsipiiri

Meidän pojun synnytyksessä sydänäänet olivat myös välillä tosi huonot, koko synnytyksen ajan. Ja kone piippasi hälytystä ja sai vanhemmat (ja lekurinkin) hermoraunioiksi... Vauvalla oli lopulta napanuora 2 x kaulan ympäri ja kaikki pisteet olivat 7. 3 päivää tehohoidossa mutta kun nyt vaavia (5 kk) katselee, niin ei voisi uskoa, niin terhakka pakkaus on :) Alhaiset pisteet johtuivat todellakin rankasta synnytyksestä, nyt kaikki tosi hyvin.

• tämmöisiä

Pisteitä tippuu jo sinisistä kantapäistä...omista kaksosista toinen ei saanut edes noin hyviä alkuun, lopussa sentään tuli 9, terve teini nykyään, vaikka hätäsektiolla syntyivätkin. Sama tuli syke alkoi tippumaan, napanuora kaulan ympärillä.

• Smootzoe

Pojan siniset sormenpäät vei jo yhden pisteen... Ja anturit hälytti sydäntä synnytyksessä myös. Nyt mukula on terve ja reipas 4-vuotias.

Velipoika sai syntyessään 10 pistettä ja todettiin viimein sitten kolmevuotiaana vaikeasti kehitysvammaiseksi: Diagnoosina autismi.

Sitten on näitä rieppaasti keskosena syntyneitä tuttavia, jotka aivan ok ja normaaleja lapsia/aikuisia. Ja lapsia joiden äidit on polttaneet koko raskauden; Osalla astmaa, allergioita ja osa terveitä. Veljen kuukautta vanhempi poika on myös aivan terve ja reipas lapsi, vaikka synnytyksessä tuli ongelmia ja lopulta päädyttiin kolmen vuorokauden imukupin jälkeen hätäsektioon.

Eli aina on mahdollisuus, että lapsessa on jokin vamma tai sellainen myöhemmin ilmenee. Ei se murehtimalla kuitenkaan miksikään muutu.

Nyt vain rauhassa tutustutte vauvaan (jonka pisteetkin on minusta aivan hyvät näin maallikkona ajatellen) ja opettelette olemaan perhe. Jos vaimo tai sinä koette tarvitsevanne huoliinne liittyen apua, niin ottakaa yhteyttä neuvolaan, jossa varmasti seuraavat lasta ensimmäisen elinvuoden ajan muutenkin suurennuslasilla.

• Yllätysvauva ulkom.

Hei! Lapseni on kohta 4 kk ja synnytyksessä oli vähän erikoisia tapahtumia. Lapsi syntyi 3 päivää lapsiveden menon jälkeen ja 2 päivää oltiin synnytyssalin puolella oksitosiinitipassa. Tulehdusarvoni nousivat, joten sain suonensisäistä antibioottia -> lapsella ei ollut mitään tulehduksia pitkästä synnytyksestä huolimatta. Viimeisenä päivänä myös laskettiin vettä kohtuun, ettei lapsi kuivu.

3. päivänä lapsen sydänkäyrässä oli laskuja supistusten aikana, mutta laskut korjaantuivat hyvin. Lisäksi lääkäri otti 3x pH-näytteen vauvan päästä, ettei ollut hapenpuutetta ja alatiesynnytyksenä voitiin jatkaa. Syntyessä oli napanuora 2x kaulan ympäri, ja lastenlääkäri hälytettiin paikalle. 1 piste meni ihonväristä, mutta vauva sai 9 pistettä ja luvan jäädä saliin äidin kanssa :) Ihan normaalisti on kasvanut, pirteä ja herttainen vauva!

Onnea teille!

• <3 6pistettä täällä <3

meillä vauva on saannut 6pistettä ja on laskettu vain yhteen kertaan pisteet kun on ollut niin hoppu ! Kun hänella oli painoa niin vähän 650s mutta nyt kaikki hyvin mitään ei jäännyt tuosta hänelle :) voimia teille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      66
      809
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      160
      808
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      22
      787
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      101
      767
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      728
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      677
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      192
      660
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      592
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      582
    10. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      36
      558
    11. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      549
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      490
    13. 39
      465
    14. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      457
    15. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      455
    16. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      439
    17. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      437
    18. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      433
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      428
    20. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      109
      416
    Aihe