sisilisko terraarioon?

sisilisko:)

hei!
surffailin toissapäivä netissä ja lueskelin kaiken laisia eläinivuja kunnes eteen tuli hoito vinkeejä sisiliskoista sen kasvatuksesta.
siinä oli sisiliskoista kuvia kun ne nukkuivat söivät ja muuten vaan olivat, niillä oli tosi isot terraariot ja kaikki uv-valaisimet sillee.. ne näytti voivan hyvin.
siinä myös luki että sisiliskoja saa ottaa mielenkiinnosta ja kasvattaakseen niitä lisää ja ISOLLA että ne eivät ole mitää leikkikaluja.. ja plaa plaa..
NIINPÄ ajattelin kun olen niin kiinnostunut ja rakastan sisiliskoja ihan kauheesti että voisinkohan kokeilla samaa?.. mutta jos nään niiden kärsivän tai jotain muuta niin päästäisin ne heti vapaaksi.. onnistuiskohan se..? :S

älkää pliis haukkuko mua iha lyttyy tän takii..
mut kiitos vastanneille! :)

95

12307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liskoharrastaja

      Suomalainen sisilisko on RAUHOITETTU, eli sitä ei saa tappa eikä pyydystää.
      Jos jommankumman edellämainituista tekee, syyllistyy eläinsuojelurikokseen, josta on vakaviakin seurauksia. Joten en sellaista suosittele.

      Eri asia ovat esimerkiksi Ripsusisiliskot (Acanthodactylus-suku), jotka eivät ole suomalaisia lajeja. Niitä myydään eläinkaupoissa, ja jopa suomalaiset "herppiharrastajat" ovat niitä onnistuneet lisäännyttämään.

      Kurkkaahan osoitteeseen www.herppi.net
      sieltä löytyy kyseisistä eläimistä vähäsen tietoa.
      Rekisteröidy ja käytä HAKU-toimintoa.

      Toinen nimi jota ripsusisiliskoista käytetään joskus, on: hapsuvarvaslisko.

      Myös haku-ohjelmilla löytyy netistä paljon tietoa.
      Jos Englannin ja/tai Saksan kieli sujuu, tietoa löytyy ihan loputtomasti :)

      Mutta suomalaiseen sisiliskoon ei saa kajota!

      • sisilisko:)

        okei. kiitos vastauksesta!


      • LiskoSisi
        sisilisko:) kirjoitti:

        okei. kiitos vastauksesta!

        Viimevuonna miulla oli koko kesän ihan valtavassa terraariossa 2 sisiliskoa. Hyvin voivat koko kesän. Mutta tänävuona tajusin, että terraario on niille kuin vankila. Eli tänävuonna teen meidän pihaan suuren aluenn, jonka ympärille teen aidat, johon liskot laitan. Ajattelin semmosen 3 metriä siitä tehä :D Otan niitä sen takii meille ku mökillä on vähän vaarallista koska siel on yks kyy, joka on syöny kerran jonku niistä. Nii siks tuon ne kotipihalle aina. P.S. Liskot tykkää hyttysistä aika paljon (ainakin meidän pihan liskot)


      • Tiuhti99

        no luin wikibediasta että sisi lusko EI ole rauhoitettu no pyydystin tänään yhden!!!!!
        jos joku valittaa niin en välitä!
        joten saaa valittaa!!!!


      • fdfdfdfdgf
        Tiuhti99 kirjoitti:

        no luin wikibediasta että sisi lusko EI ole rauhoitettu no pyydystin tänään yhden!!!!!
        jos joku valittaa niin en välitä!
        joten saaa valittaa!!!!

        on se rauhoitettu..


      • ldlfkfkfkfk
        LiskoSisi kirjoitti:

        Viimevuonna miulla oli koko kesän ihan valtavassa terraariossa 2 sisiliskoa. Hyvin voivat koko kesän. Mutta tänävuona tajusin, että terraario on niille kuin vankila. Eli tänävuonna teen meidän pihaan suuren aluenn, jonka ympärille teen aidat, johon liskot laitan. Ajattelin semmosen 3 metriä siitä tehä :D Otan niitä sen takii meille ku mökillä on vähän vaarallista koska siel on yks kyy, joka on syöny kerran jonku niistä. Nii siks tuon ne kotipihalle aina. P.S. Liskot tykkää hyttysistä aika paljon (ainakin meidän pihan liskot)

        Terv: Aksu 10v


      • Anonyymi
        Tiuhti99 kirjoitti:

        no luin wikibediasta että sisi lusko EI ole rauhoitettu no pyydystin tänään yhden!!!!!
        jos joku valittaa niin en välitä!
        joten saaa valittaa!!!!

        Tyhäm ne on rauhotettuja😠niitä ei saa puydystää tai tappaa!!!!!!


      • Anonyymi
        Tiuhti99 kirjoitti:

        no luin wikibediasta että sisi lusko EI ole rauhoitettu no pyydystin tänään yhden!!!!!
        jos joku valittaa niin en välitä!
        joten saaa valittaa!!!!

        Ja Wikipediaan voi KUKAVAAN laittaa jotain ihan ihme tietoo niin se ei oo luotettava joten..


    • sisisisilisko

      Minäkin olen aivan "höperönä" sisiliskoihin.
      En ole ikinä ajatellut niitä terraarioon laittaa, luontoon ne kuuluu.
      Meillä on oma piha ja puutarha ja kun muutimme joitakin vuosia sitten huomasin että pihalla liikkui joskus sisilisko. Niinpä siirsin puutarhan tekeleeseen sisilikoille sopivia asumuksia. Siellä on muutama kuivunut iso puunjuurakko ja harkoista tehty aidanne jonka koloissa on kiva lymytä. Ja onnistuin! Tänä kesänä näin pihallamme ainakin kolme pientä sisiliskon poikasta! Lämpimällä ilmalla kävin päivittäin niitä seurailemassa ja ne ihan selvästi asui siinä harkkovirityksessä.

      Toivottavasti sinulla on mahdollisuus perustaa vastaavanlainen yritys sisiliskojen lisäämiseksi. Jos ei ole omaa pihaa niin oisko mökkiä tai jotain muuta paikkaa?

      • meillä oli noita hapsuvarva...

        Meillä oli aikoinaan noita hapsuvarvas liskoja neljä kappaletta.
        Ne on kyllä aika mainioita kavereita, ja pääsee ihan itse hoitamaan, ruokkimaan, katsomaan niiden menoa.
        Ne elävät n.4v, ja kasvavat n.25cm pitkiksi.
        Nuo sisiliskot ja vesiliskot pitää jättää rauhaan..


      • SisiliskoFani

        Mä pyydystän aina sisiliskoja kun niitä ilmaantuu,mä asun maalla ja tääl on vaik kuin paljo sisiliskoja ja älkää aina valittako et niit ei sais pyydystää jos niille on isot terraariot ja muutenkin hyvät oltavat!!


      • Oi rakastan sisiliskoi;P
        meillä oli noita hapsuvarva... kirjoitti:

        Meillä oli aikoinaan noita hapsuvarvas liskoja neljä kappaletta.
        Ne on kyllä aika mainioita kavereita, ja pääsee ihan itse hoitamaan, ruokkimaan, katsomaan niiden menoa.
        Ne elävät n.4v, ja kasvavat n.25cm pitkiksi.
        Nuo sisiliskot ja vesiliskot pitää jättää rauhaan..

        Mist noit hapsuvarvas liskoi saaa?????;s


    • Nimetön

      Arvaa mitä! Se ei haittaa koska minä kin rakastan sisiliskoja. Näin ensimmäisen sisiliskon
      7 vuotiaana ja nyt olen jo 10 vuotta. Kaverini kin pitää sisiliskoista mutta ei niin paljon kuin minä! Me käymme sisiliskoja joka kesä sellaiseen hirmu isoon purkkiin ja päästetään ne aina illalla tai sitä ennen. Tuolla yhessä paikassa pojat kiusasivat sisiliskoja mutta me autettiin niin ne ei vät enää tulleet. Siis ne pojat eivät tulleet enää. T: R.R

    • Nimetön

      Älä kerro kenellekkään tästä jooko haluttiin vain auttaa! T: R.R

    • 13 wee

      Ei sisiliskoja sais periaatteessa ottaa lemmikeiksi.Ne on rauhotettuja.Mulla ja mun kaverilla oli kerran pieninä 2 sisiliskoo ja ne toinen niistä kuoli koska ei saanut olla sopivassa elinympäristössä ja lämmössä.
      Suosittelen että et ota sellaista.Tai no omapahan on asiasi...

      • se ole

        kenenkään oma asia. Laki kieltää. Piste.
        Ja hyvä niin.


      • girl vaa
        se ole kirjoitti:

        kenenkään oma asia. Laki kieltää. Piste.
        Ja hyvä niin.

        itepähä rikkoo lakia...ja rääkkää sissareita...eläinrääkkääjät sucks.


    • ~vaahtis~

      moi! en todellakaan aio haukkua! mä ja mun kamukin tykätään sisiliskoista tosi paljon. meilläkin on sisilisko terraariossa ja se on elänyt jo 4:n yön yli! =) se on vieläkin vilkas vipeltäjä ja on syönyt jonkun verran vaaleaa leipää ja ainakin puolikkaan kärpäsen. sen lisäksi jotain pikku ötököitä sen häkistä. se säilyy elävänä ja hyvä kuntoisena kun vain pidät terraariossa:
      - luonnon kasveja
      - raikasta vettä kokoajan
      - jotain syötävää
      - pitää olla mahdollisuudet hengittää ja kiipeillä!!
      - jokin kivi
      - keppi tai sellanen
      - pitää myös viedä häkki ulos (auringon pasiteella varsinkin) n. 1h-2h vuorokaudessa.

      juuh.. noilla asioilla meidän BonBon on elänyt virkeeästi ja jopa jo jonkun verran kesyyntynyt niin että kun sen terraarioon laittaa käden/sormen niin se tulee jossain vaiheessa uteliaisuuttaan katsomaan. =)=)
      jos vielä saisin pyytää niin voisitko vastata sähköpostiini asiasta. voin antaa sitten lisää vinkkejä!! ruuasta ja silleen.
      sähkärini on: [email protected]
      luin kyllä jostain että sisiliskot olisivat rauhoitettuja mutta se ei taida olla totta.. en oikein tiedä!

      ~vaahtis~

    • ~vaahtis~

      niin siis se meiän sisilisko on just kaupasta ostettu. se on just se eri sisilsiko. ei pelkkä sisilisko eikä vesilisko! koska ne kuuluu luontoon tää meiän "kauppalisko" on ostettu helsingistä.. ja silleen..

      ~vaahtis~

      • sissisisilisko

        Niin että ei millään pahalla mutta miten sisiliskoja voi kaupasta ostaa kun kaikki valittaa ne on rauhotettu!!Ei mulla mitään väliä mutta tuli nyt päähän T:söpön pienen sissin omistaja 10v hanna


      • sissisisilisko

        Moi! mä oon 10 vuotias hanna ja asun raisiossa.Mulla sisilisko terraariossa 5h päivisin ulkona ja yöt sisällä.se on oikeesti poika mutta meekana luultiin että se on tyttö ja men kutsuttiin sitä jo 2ja 2yötä nimellä sissi joten einmä sitä sitten vaiha enää:).Mä aijjon hankkia sille ehkä jonkun tyttä kaverin.se tykkää tosi paljon olla sen teraariossaan ja käteen kin tulee kun käden teraarioon laittaa.Mä en oo vielä nähny että se syö niitä sen toukkia tai kärpäsiä tai niitä muita mutta juonu se on monta kertaa.mulla on sille isoja kiviä ja auringon paistetta siis sen terraariossa on niitä.siellä on myös mun hansa kun se nukuu siellä niin enoo raaskinu ottaa sitä pois.mese ja sähkö posti on [email protected]


      • Herppari
        sissisisilisko kirjoitti:

        Moi! mä oon 10 vuotias hanna ja asun raisiossa.Mulla sisilisko terraariossa 5h päivisin ulkona ja yöt sisällä.se on oikeesti poika mutta meekana luultiin että se on tyttö ja men kutsuttiin sitä jo 2ja 2yötä nimellä sissi joten einmä sitä sitten vaiha enää:).Mä aijjon hankkia sille ehkä jonkun tyttä kaverin.se tykkää tosi paljon olla sen teraariossaan ja käteen kin tulee kun käden teraarioon laittaa.Mä en oo vielä nähny että se syö niitä sen toukkia tai kärpäsiä tai niitä muita mutta juonu se on monta kertaa.mulla on sille isoja kiviä ja auringon paistetta siis sen terraariossa on niitä.siellä on myös mun hansa kun se nukuu siellä niin enoo raaskinu ottaa sitä pois.mese ja sähkö posti on [email protected]

        Niin eli kuten ensimmäisessä viestissäkin todetaan niin suomalaiset sisiliskot on rauhoitettuja, ja jos niitä tappaa/pyydystää syyllistyy eläinsuojelurikokseen! Kannattaisi sinunkin miettiä hieman ettet joudu vakaviin seurauksiin tämän takia.


      • ei ole vielä tehty
        sissisisilisko kirjoitti:

        Niin että ei millään pahalla mutta miten sisiliskoja voi kaupasta ostaa kun kaikki valittaa ne on rauhotettu!!Ei mulla mitään väliä mutta tuli nyt päähän T:söpön pienen sissin omistaja 10v hanna

        minunkin sisiliskon nimi on sissi ja löysin sen tällä tavoin kun tulin koulusta kotiin niin näin kun minun kissani kiusasi jotakin ja menin siihen lähelle ja otin sen astiaan kun en halunnut antaa sitä minun kissalleni ruuaksi kun näin että se oli hädissään ja sitten se oli pudottanut hännänkin ja haluaisin tietää että mitä sisiliskot oikein syövät kun löysin sen tänään:D:D:D


      • en mainitse
        ei ole vielä tehty kirjoitti:

        minunkin sisiliskon nimi on sissi ja löysin sen tällä tavoin kun tulin koulusta kotiin niin näin kun minun kissani kiusasi jotakin ja menin siihen lähelle ja otin sen astiaan kun en halunnut antaa sitä minun kissalleni ruuaksi kun näin että se oli hädissään ja sitten se oli pudottanut hännänkin ja haluaisin tietää että mitä sisiliskot oikein syövät kun löysin sen tänään:D:D:D

        Sisiliskot syövat Hämähäkkejä, kärpäsiä, paarmoja, perhosia, heinäsirkkoja ja matoja. Itse ruokin sisiliskoja ihan luonnossa. Se on kivempaa kuin terraariossa pito sitä ei tarvi aina sentään ruokkia luonnossa. :) Satun nyt tapailemaan meidän koriste-altaan reunamilla tapailemaan erästä lisko on jo ottanut pari paarmaa vastaan ja kakkinut kivelle ;D Välillä sattuu alkamaan nuolla minun märkää sormea.


      • koe
        sissisisilisko kirjoitti:

        Moi! mä oon 10 vuotias hanna ja asun raisiossa.Mulla sisilisko terraariossa 5h päivisin ulkona ja yöt sisällä.se on oikeesti poika mutta meekana luultiin että se on tyttö ja men kutsuttiin sitä jo 2ja 2yötä nimellä sissi joten einmä sitä sitten vaiha enää:).Mä aijjon hankkia sille ehkä jonkun tyttä kaverin.se tykkää tosi paljon olla sen teraariossaan ja käteen kin tulee kun käden teraarioon laittaa.Mä en oo vielä nähny että se syö niitä sen toukkia tai kärpäsiä tai niitä muita mutta juonu se on monta kertaa.mulla on sille isoja kiviä ja auringon paistetta siis sen terraariossa on niitä.siellä on myös mun hansa kun se nukuu siellä niin enoo raaskinu ottaa sitä pois.mese ja sähkö posti on [email protected]

        älä kiduta sisiliskoja se tuntuu pahalta


      • Olisi kiva tietää sen "kauppaliskon" oikea nimi jos se kerran liikkeestä on?
        Ja mistä liikkeestä.

        ihan vain neuvona että älä vie terraariota ulos VARSINKAAN AURINGONPAISTEESEEN koska terraarion lämpötila kohoaa todella suureksi ja kohta sulla on siellä käristynyt lisko.

        Ja VAIKKA sinulla olisikin kaupan lisko niin ne syö hyönteisiä. Ei mitään leipää.


        Joten kipitäppäs sinne kauppaan hakemaan kunnon ohjeet tai päästä se luonnonlisko vapaaksi :)


      • Huijareita
        sissisisilisko kirjoitti:

        Niin että ei millään pahalla mutta miten sisiliskoja voi kaupasta ostaa kun kaikki valittaa ne on rauhotettu!!Ei mulla mitään väliä mutta tuli nyt päähän T:söpön pienen sissin omistaja 10v hanna

        Meillä Suomessa laki kieltää tarhaamasta meidän omia luonnon eläimiä, lintuja, liskoja, sammakoita ja käärmeitä, mutta sallii ostaa vastaavia ulkomailta tuotuja, ulkomailla lemmikiksi tarkoitettuja ulkomaan lakia noudattaen sallittuja eläimiä kuten papukaijoja, käärmeitä, liskoja jne. Vahingoittuneen eläimen hoitokin vaatii ilmoituksen poliisille tai eläinsuojeluyhdistykselle. Elämme kaksinaismoraalin keskellä, mutta noudattakaa lakia liskojen kohdalla. Ulkolaiset liskot ovat jo syntyneet vankeudessa ja niiden hoito-ohjeet on ammatti-ihmisten laatimia.


      • lisko fani
        en mainitse kirjoitti:

        Sisiliskot syövat Hämähäkkejä, kärpäsiä, paarmoja, perhosia, heinäsirkkoja ja matoja. Itse ruokin sisiliskoja ihan luonnossa. Se on kivempaa kuin terraariossa pito sitä ei tarvi aina sentään ruokkia luonnossa. :) Satun nyt tapailemaan meidän koriste-altaan reunamilla tapailemaan erästä lisko on jo ottanut pari paarmaa vastaan ja kakkinut kivelle ;D Välillä sattuu alkamaan nuolla minun märkää sormea.

        miltä se tuntui


      • julia 123

        Paljonko lisko maksaa?


      • julia 123
        Herppari kirjoitti:

        Niin eli kuten ensimmäisessä viestissäkin todetaan niin suomalaiset sisiliskot on rauhoitettuja, ja jos niitä tappaa/pyydystää syyllistyy eläinsuojelurikokseen! Kannattaisi sinunkin miettiä hieman ettet joudu vakaviin seurauksiin tämän takia.

        EN OLE VARMA?

        kuka tietää saako sisiliskoja ottaa luonnosta:) lemmikiks?


      • julia 123
        koe kirjoitti:

        älä kiduta sisiliskoja se tuntuu pahalta

        täällä ei saa tehä riita kaikki on kivoja:)


      • Julia 123

        PITÄÄ OLLA

        - kivi
        - ruokaa!
        - vettä
        -ilmaa

        näillä sisilisko selvii.


      • onkorahaa
        Julia 123 kirjoitti:

        PITÄÄ OLLA

        - kivi
        - ruokaa!
        - vettä
        -ilmaa

        näillä sisilisko selvii.

        Käteistä saa olla myös noin 20000e, jos ison haluaisit kai.


    • Sisiliskofani

      Hei!
      Voi ainakin mun mielestä ottaa sisiliskoja lemmikiksi... Itselläni on kaksi sisiliskoa tai oli kolme kun olin jotain 8-9 nii mul oli koulussa sisilisko ja sit meijän ope hukutti sen ku se huomas sen
      eli mun liskojen nimet on
      Salama ja Tuli

    • eajhg

      moi mulla on 5 pientä liskoo munki mielest ne on ihania niillä pitää olla paljon tilaa liikkua ja niille pitää hankkia paljon ruokaa!!!

      • <3

        ite kans tykkään sisiliskoista mutta en ikinä ottais niitä vangiks haluuisin kysyy että kuinka kauan sisiliskot elää suurin piirtei terraarios sisiliskon omistajat


      • <3
        <3 kirjoitti:

        ite kans tykkään sisiliskoista mutta en ikinä ottais niitä vangiks haluuisin kysyy että kuinka kauan sisiliskot elää suurin piirtei terraarios sisiliskon omistajat

        oho sori mulla on ollu yks sisilisko vankina 6 vuotiaana ja oon nyt 10v se eli 10 päivää!!mutta nyt en enää ota niitä koska tajusin että ne kuuluu luontoon ja silleen eli saan joululahjaks leopardigekon.jeeeee!!mä kirjotin sit ton edellisenki viestin se meni vähä päin p.......


      • julia 123

        MOI

        mä ku mee mökille nii joka kerta tulee vastaalisko ja kune o nii kesyjä nii kun otan sylii nii se vaa nauttii ja joka kerta kumennää mökille niime otetaa eläin kaumasta matoja!


    • pollo

      kyl mun mielest voi iha hyvi ottaa sisiliskon terraarioon! mullakin on nyt 2 ja ne voi tosi hyvin!!!

      • sissari fani

        mul oli vuonna 2005 134 sisiliskoo sain ne 1 päiväs kesti vaan 6tuntia


      • sisiliskofani

        niin mullakin sen nimi on sissi


    • Eläinharrastaja

      Käytännössä voi niitä hieman tutkailla ja terraariossakin pitää.
      Lain tarkoitus on suojella lajejamme hävitykseltä.
      Hyvää tarkoittavan harrastajan terraarioon ottamat sisiliskot eivät ole iso rikkomus. Laki periaatteessa kieltää, mutta on kyllä hieman väärässä rajoittaen positiivista eläinharrastusta, mikä on eläimille hyvä asia. Niistä kiinnostutaan ja pidetään huolta.

      Tahallisesta tuhoamisesta on eri eläimillä omat korvaussummat. Joillakin on tuhansia euroja, esim joillakin käärmeillä pari sataa euroa ja sammakoilla ja sisiliskoilla pari kymppiä.

      Suomalaiset ovat luonnosta kuten eläinkaupan lajit.
      Se, että eläimet olisivat aina luonnossa onnellisempia ei ole totta. Useimmilla lajeilla luonnossa asuvat yksilöt näkevät nälkää ja joutuvat petojen saaliiksi useammin kuin hyvin hoidetut.

      Eläimiä ei tietenkään sovi rääkätä. Jotkut lajit turhautuvat ahtaudesta jne.
      Pitää kantaa vastuu, hankkia asiantuntemusta ja varusteet, ja ymmärtää rajansa.

      • Joonas @Sammakkolampi.fi

        "Hyvää tarkoittavan harrastajan terraarioon ottamat sisiliskot" ovat oikeastaan isompi rike kuin tietämättömän kansalaisen vangitsema eläin. Koska harrastaja tietää rauhoituksesta ja tietoisesti rikkoo lakia. Tietämätön ihminen on vain tietämätön ja luultavasti palauttaa eläimen luontoon kun saa tietää tekevänsä väärin. Samaan tapaan harkitusta murhasta tulee kovempi tuomio kuin vahingossa sattuneesta taposta.

        Mitä tulee positiiviseen eläinharrastukseen niin liskoja voi tarkkailla positiivisesti joko tarkkailemalla niitä luonnossa, tai hoitamalla terraariossa terraario-oloissa alunperinkin syntynyttä eläintä. Se että eläimiä pyydystelee luonnosta ei ole millään tavalla positiivista.

        Mitä tulee eläinkaupan eläinten alkuperään, on syytä ymmärtää että vastuullisen eläinkaupan eläimet eivät ole luonnosta pyydystettyjä, vaan terraariossa kasvatettuja. Kasvatettuja nimenomaan ihmisille lemmikeiksi.

        ***

        Kaiken kaikkiaan olet ymmärtänyt rauhoituksen perustarkoituksen väärin. Luonnonsuojelulaissa määritellyn lajin rauhoituksen tausta-ajatuksena on suojella eläinLAJIA, ei yksittäisiä yksilöitä. (Yksittäisiä eläinyksilöitä suojelee eläinsuojelulaki). Joku voi tarjota sisiliskoille terraariossa vaikka kuinka hyvät olot, ja näin nämä yksilöt saattavat voida hyvin, saada enemmän ravintoa ja "olla onnellisempia", kuten sinä niitä inhimillistät.

        Mutta voivat yksilöt miten hyvin tahansa, ne on poistettu luonnon populaatiosta. Ne eivät enää pääse lisääntymään normaalisti, ja siten huolehtimaan että luonnossa olisi sisiliskoja tulevaisuudessakin. Koska vangitut eläimet eivät ole osana sitä populaatiota johon ne kuuluvat on luonnon monimuotoisuuden kannalta ihan sama miten hyvin yksilöt voivat. Tai ovatko ne jopa kuolleet harrastajan terraariossa pian sinne jouduttuaan (koska usein näin pääsee käymään, siitäkin huolimatta että harrastaja vain yritti parhaansa ja tarkoitti hyvää).

        Tästä syystä sinä ja muut jotka puhuvat eläinten hellästä ja hyvästä hoidosta verrattuna luonnon oloihin, ja perustelevat sillä luonnon (rauhoitettujen) eläinten vangitsemista puhuvat täyttä puppua. Luonnon populaatiota, ja sitä kautta luonnon monimuotoisuutta on loukattu. Ja lajin tulevaisuus asetettu uhanalaiseksi. Tästä syystä sisiliskoja TAI MITÄÄN MUITAKAAN ELÄIMIÄ ei saa noin vain kerätä luonnosta vaikka niitä osaisi kuinka hyvin hoitaa.


      • LiskoSisi
        Joonas @Sammakkolampi.fi kirjoitti:

        "Hyvää tarkoittavan harrastajan terraarioon ottamat sisiliskot" ovat oikeastaan isompi rike kuin tietämättömän kansalaisen vangitsema eläin. Koska harrastaja tietää rauhoituksesta ja tietoisesti rikkoo lakia. Tietämätön ihminen on vain tietämätön ja luultavasti palauttaa eläimen luontoon kun saa tietää tekevänsä väärin. Samaan tapaan harkitusta murhasta tulee kovempi tuomio kuin vahingossa sattuneesta taposta.

        Mitä tulee positiiviseen eläinharrastukseen niin liskoja voi tarkkailla positiivisesti joko tarkkailemalla niitä luonnossa, tai hoitamalla terraariossa terraario-oloissa alunperinkin syntynyttä eläintä. Se että eläimiä pyydystelee luonnosta ei ole millään tavalla positiivista.

        Mitä tulee eläinkaupan eläinten alkuperään, on syytä ymmärtää että vastuullisen eläinkaupan eläimet eivät ole luonnosta pyydystettyjä, vaan terraariossa kasvatettuja. Kasvatettuja nimenomaan ihmisille lemmikeiksi.

        ***

        Kaiken kaikkiaan olet ymmärtänyt rauhoituksen perustarkoituksen väärin. Luonnonsuojelulaissa määritellyn lajin rauhoituksen tausta-ajatuksena on suojella eläinLAJIA, ei yksittäisiä yksilöitä. (Yksittäisiä eläinyksilöitä suojelee eläinsuojelulaki). Joku voi tarjota sisiliskoille terraariossa vaikka kuinka hyvät olot, ja näin nämä yksilöt saattavat voida hyvin, saada enemmän ravintoa ja "olla onnellisempia", kuten sinä niitä inhimillistät.

        Mutta voivat yksilöt miten hyvin tahansa, ne on poistettu luonnon populaatiosta. Ne eivät enää pääse lisääntymään normaalisti, ja siten huolehtimaan että luonnossa olisi sisiliskoja tulevaisuudessakin. Koska vangitut eläimet eivät ole osana sitä populaatiota johon ne kuuluvat on luonnon monimuotoisuuden kannalta ihan sama miten hyvin yksilöt voivat. Tai ovatko ne jopa kuolleet harrastajan terraariossa pian sinne jouduttuaan (koska usein näin pääsee käymään, siitäkin huolimatta että harrastaja vain yritti parhaansa ja tarkoitti hyvää).

        Tästä syystä sinä ja muut jotka puhuvat eläinten hellästä ja hyvästä hoidosta verrattuna luonnon oloihin, ja perustelevat sillä luonnon (rauhoitettujen) eläinten vangitsemista puhuvat täyttä puppua. Luonnon populaatiota, ja sitä kautta luonnon monimuotoisuutta on loukattu. Ja lajin tulevaisuus asetettu uhanalaiseksi. Tästä syystä sisiliskoja TAI MITÄÄN MUITAKAAN ELÄIMIÄ ei saa noin vain kerätä luonnosta vaikka niitä osaisi kuinka hyvin hoitaa.

        Suomessa kyllä aika moni henkilö ottaa sisiliskon terraarioon, lain rikkomuksista piittamatta. Joten, minua vähän ihmetytää yksi asia. Jos esim. minä (ei tietty oikeesti) ampuisin/tappaisin liito-oravan, ja sehän on rauhoitettu, niin miksi kertoisin muille siitä? Eihän silloin eläinviranomaiset voisivat tulla minulle laskuttamaan.. Joten vaikka vaskitsan tappaa tahallaan, josta tulisi 202euron korvaus valtiolle, niin miksi minä siitä kertoisin? Sitten vaan pitäisi maksaa. Eli ei kukaan nykyään piittaa rauhoituksista mitään, vaikka tulisikin maksettavaksi rahaa, niin ei siitä kukaan tiedä, koska ei halua kertoa.. Kerroin vähän epäselvästi mutta yrittäkää ymmärtää :D Tuo oli sitten esimerkki. Eli en ole tappanut liito-oravaa enkä vaskitsaa. En ole eläissäni edes nähnyt kumpaakaan :D


      • Joonas @Sammakkolampi.fi
        LiskoSisi kirjoitti:

        Suomessa kyllä aika moni henkilö ottaa sisiliskon terraarioon, lain rikkomuksista piittamatta. Joten, minua vähän ihmetytää yksi asia. Jos esim. minä (ei tietty oikeesti) ampuisin/tappaisin liito-oravan, ja sehän on rauhoitettu, niin miksi kertoisin muille siitä? Eihän silloin eläinviranomaiset voisivat tulla minulle laskuttamaan.. Joten vaikka vaskitsan tappaa tahallaan, josta tulisi 202euron korvaus valtiolle, niin miksi minä siitä kertoisin? Sitten vaan pitäisi maksaa. Eli ei kukaan nykyään piittaa rauhoituksista mitään, vaikka tulisikin maksettavaksi rahaa, niin ei siitä kukaan tiedä, koska ei halua kertoa.. Kerroin vähän epäselvästi mutta yrittäkää ymmärtää :D Tuo oli sitten esimerkki. Eli en ole tappanut liito-oravaa enkä vaskitsaa. En ole eläissäni edes nähnyt kumpaakaan :D

        Nuo korvaussummat joista usein puhutaan ovat muuten oikeasti KORVAUSsummia. Siis se rahallinen arvo jonka katsotaan eläimellä olevan, ja joka pitää korvata jos eläimen tuhoaa. Siis samalla tavalla kuin jos rikot jotain, korvaat sen hinnan.

        Rauhoitetun eläimen vangitseminen tai tappaminen on rikos siinä missä vaikka ylinopeus, tappo tai pankkiryöstö. Joten jos teet rikoksen, tapat rauhoitetut eläimen kuten liito-oravan tai sammakon sinua rangaistaan myös tuosta rikoksesta. En tunne lakia niin hyvin että tietäisin saako liito-oravan tappamisesta sakot, isot sakot vai jopa linnaa. Mutta jonkin rikosoikeudellisen rangaistuksen siitä saa, ja se on kärsittävä korvaussumman lisäksi. On hyvin mahdollista että se rangaistussumma / vankila-aika on PALJON suurempi kuin itse eläimestä maksettava korvaussumma. Lisäksi ainakin vakavamman rikoksen tekemisestä jää merkintä rikosrekisteriin.

        Mitä tulee tuohon ylläolevaan kysymykseen, niin harvapa sitä menee ilmottautumaan vapaaehtoisesti jos on ryöstänyt pankin tai ajanut ylinopeutta. Rikoksista jäädään kiinni silminnäkijähavantojen, muunlaisten todisteiden tms. johdosta.


      • Ruma mies
        Joonas @Sammakkolampi.fi kirjoitti:

        Nuo korvaussummat joista usein puhutaan ovat muuten oikeasti KORVAUSsummia. Siis se rahallinen arvo jonka katsotaan eläimellä olevan, ja joka pitää korvata jos eläimen tuhoaa. Siis samalla tavalla kuin jos rikot jotain, korvaat sen hinnan.

        Rauhoitetun eläimen vangitseminen tai tappaminen on rikos siinä missä vaikka ylinopeus, tappo tai pankkiryöstö. Joten jos teet rikoksen, tapat rauhoitetut eläimen kuten liito-oravan tai sammakon sinua rangaistaan myös tuosta rikoksesta. En tunne lakia niin hyvin että tietäisin saako liito-oravan tappamisesta sakot, isot sakot vai jopa linnaa. Mutta jonkin rikosoikeudellisen rangaistuksen siitä saa, ja se on kärsittävä korvaussumman lisäksi. On hyvin mahdollista että se rangaistussumma / vankila-aika on PALJON suurempi kuin itse eläimestä maksettava korvaussumma. Lisäksi ainakin vakavamman rikoksen tekemisestä jää merkintä rikosrekisteriin.

        Mitä tulee tuohon ylläolevaan kysymykseen, niin harvapa sitä menee ilmottautumaan vapaaehtoisesti jos on ryöstänyt pankin tai ajanut ylinopeutta. Rikoksista jäädään kiinni silminnäkijähavantojen, muunlaisten todisteiden tms. johdosta.

        Hämmästyin lukiessani, että sisilisko on rauhoitettu ja kävin tarkistamassa, että näin todella on asia.

        Sisilisko on valtavan yleinen, joten jäin ihmettelemään syytä rauhoitukseen. Liekö niin, että sisiliskon sympaattisuus on ainoa syy?

        Muutenkin rauhoitettujen lajien luettelo näyttää perustuvan enemmänkin lajin ulkonäköön ja sen herättämään sympatiaan kuin harvinaisuuteen tai uhanalaisuuteen. Vai mitä sanotte siitä, että melkein kaikki tiaiset on rauhoitettu mutta yhtään juotikaslajia ei ole?

        Yhtään kalalajiakaan ei näyttänyt olevan luettelossa?

        Sisiliskot ovat mukavia eläimiä, mutta rauhoitettujen lajien luetteloon ne eivät kuuluisi. Ja jos joku haluaa pitää sisiliskoja terraariossa, neuvon harkitsemaan kansalaistottelemattomuutta.


      • dsddssd
        Ruma mies kirjoitti:

        Hämmästyin lukiessani, että sisilisko on rauhoitettu ja kävin tarkistamassa, että näin todella on asia.

        Sisilisko on valtavan yleinen, joten jäin ihmettelemään syytä rauhoitukseen. Liekö niin, että sisiliskon sympaattisuus on ainoa syy?

        Muutenkin rauhoitettujen lajien luettelo näyttää perustuvan enemmänkin lajin ulkonäköön ja sen herättämään sympatiaan kuin harvinaisuuteen tai uhanalaisuuteen. Vai mitä sanotte siitä, että melkein kaikki tiaiset on rauhoitettu mutta yhtään juotikaslajia ei ole?

        Yhtään kalalajiakaan ei näyttänyt olevan luettelossa?

        Sisiliskot ovat mukavia eläimiä, mutta rauhoitettujen lajien luetteloon ne eivät kuuluisi. Ja jos joku haluaa pitää sisiliskoja terraariossa, neuvon harkitsemaan kansalaistottelemattomuutta.

        Nää lapset ei tajua, ettei sisiliskoja saa ottaa lemmikiksi. Ensinnäkään niitä ei myydä eläinkaupoissa, toisekseen, että taatusti osaa hoitaa niitä oikein tiedän terraarioissanne.


      • dssdsdsddssd
        dsddssd kirjoitti:

        Nää lapset ei tajua, ettei sisiliskoja saa ottaa lemmikiksi. Ensinnäkään niitä ei myydä eläinkaupoissa, toisekseen, että taatusti osaa hoitaa niitä oikein tiedän terraarioissanne.

        Sais vanhemmillakin jotain vastuuta olla.


      • tania78
        Joonas @Sammakkolampi.fi kirjoitti:

        Nuo korvaussummat joista usein puhutaan ovat muuten oikeasti KORVAUSsummia. Siis se rahallinen arvo jonka katsotaan eläimellä olevan, ja joka pitää korvata jos eläimen tuhoaa. Siis samalla tavalla kuin jos rikot jotain, korvaat sen hinnan.

        Rauhoitetun eläimen vangitseminen tai tappaminen on rikos siinä missä vaikka ylinopeus, tappo tai pankkiryöstö. Joten jos teet rikoksen, tapat rauhoitetut eläimen kuten liito-oravan tai sammakon sinua rangaistaan myös tuosta rikoksesta. En tunne lakia niin hyvin että tietäisin saako liito-oravan tappamisesta sakot, isot sakot vai jopa linnaa. Mutta jonkin rikosoikeudellisen rangaistuksen siitä saa, ja se on kärsittävä korvaussumman lisäksi. On hyvin mahdollista että se rangaistussumma / vankila-aika on PALJON suurempi kuin itse eläimestä maksettava korvaussumma. Lisäksi ainakin vakavamman rikoksen tekemisestä jää merkintä rikosrekisteriin.

        Mitä tulee tuohon ylläolevaan kysymykseen, niin harvapa sitä menee ilmottautumaan vapaaehtoisesti jos on ryöstänyt pankin tai ajanut ylinopeutta. Rikoksista jäädään kiinni silminnäkijähavantojen, muunlaisten todisteiden tms. johdosta.

        Itse tuossa juuri ihailin Suomen luonnossa olevia vesiliskoja. - Luonnossa !

        Siirsin puiden heittelyn tieltä turvaan 3 sissaria ja yhden aivan ihanan ison sammakon !

        Tänään näin suloisen poikasen - tuskin sormenpään kokoisen - kanin häkissä, kun aamulla kanin sinne vein.
        -Hätyytin varmuudeksi pois, jotta kani ei sitä talloisi...

        Harva tosiaan ymmärtää, että sisiliskokin sammakon ohella voi olla rauhoitettu...

        Nautitaan niistä luonnossa ! Luonnon eläimet kuuluvat luontoon.


        Ps. Olen myös lapsena kasvattanut sammakonpoikasia nutiaisista isoiksi. Ja olen pitänyt sisiliskoa hetken "vankina". Myös viikon verran pitänyt siiliä hoteissani. ( tuolloin eivät edes olleet rauhoitettuja - ainakaan lapsena en tiennyt, vaikka olisivat olleetkin ? )

        Nyt omalle lapselleni olen kertonut, ettei niitä saa ottaa luonnosta pois ! Vain katsoa ja ihailla.
        -Verrannut suoraan, jos jokin ottaisi hänet keskelle metsää ja pitäisi siellä erossa meidän ihmisten maailmasta... Olemme usesti käyneet katsomassa sammakon nutiaisia ojalla. Ja vaanineet sisiliskoja heinikossa... Elämän pieniä hyviä hetkiä ! =)

        Olemme myös seuranneet innokkaasti Terraariossa lisääntyneiden ( kiinankääpiötulilisko )-salamanteri -vauvojen kasvua.


    • Sanzu

      Terve!En sinua tuomitse koska minäkin aikoinani niitä vangitsin!Koska en tiennyt että niitä ei saa ottaa! Mutta en niitä enään ota enkä toivo sinunkaan tekevän niin!

    • En todellakaan toivo että mitään luonnon eläintä laitetaan häkkiin, en myöskään sisiliskoa jos se on syntynyt luonnossa. Ei ole edes sanottu tahtooko koko eläin syödä teljettynä johonkin ämpäriin tai terraarioon, joten se voi kuolla nälkään nopeammin kuin uskoisi. Ei siksi että se tajuaisi jääneensä kiinni ihmisen toimesta, vaan kyse on paikan vaihtumisen aiheuttamisesta stressistä joka luonnon kasvatille on todella outo, pelottava ja stressaava kokemus.
      Sisiliskon kannalta katsottuna; Ensin ihminen ottaa sen kiinni ja sen hetken lisko luulee joutuvansa syödyksi. Se voi irroittaa häntänsä yrittäessään päästä pakoon. Sitten se asetetaan täysin uuteen ympäristöön jossa haisee ihminen (liskolle saalistaja), terraario voi olla sisällä jolloin aurinko ja tuuli on kadonnut. Ei kuulu enään luonnon ääniä, reviiriä ja tuttuja ruokapaikkoja ei enään ole, parhaimmassa tapauksessa liskolla on voinut olla poikasia ja nyt pesääkään ei ole enään missään. Luonnossa kasvaneelle eläimelle ihmisen mielestä "makeen näkönen terraario" on eläimelle itseasiassa kidutuskammio. Vaikka lisko alkaisikin syömään, se todennäköisesti tekee sen koska on pakko.

      Mutta jos nyt puhuttaisiin alan harrastajista, eli kaupasta ostettuja liskoja vuosia omistaneesta ihmisestä. Hän tietäisi asioita, joita sisiliskoja yleensä kiinni ottavat kakarat eivät ikinä tajuaisi. Mm. ettei terraarioon teljettyihin liskoihin saa IKINÄ koskea ja ihmisen näkemistäkin täytyy rajoittaa mahdollisimman paljon. Käytännössä henkilön täytyy pitää huoli viimeisen päälle että liskolla on parhaat olot, aurinkoa mukaileva lamppu (mikäli liskoa täytyy pitää sisällä), metrien pituinen ja levyinen terraario, ilmankostuttaja, ja hyönteisiä joita lisko voi itse saalistaa. Lisäksi kiinni otettaessa täytyy olla seurannut liskoa jo jonkin aikaa jotta tietää ettei sillä ole poikasia tai ettei liskon vangitseminen vaikuta luonnolliseen "ekosysteemiin" millää tavalla. Mielellään lisko otetaan kiinni paikasta jossa se on tottunut jo ihmisiin ja vaikka se olisi kaupungin keskustasta otettu, edelleen siihen pätee säännöt ihmisen näkemisestä ja liskoon koskemisesta.

      Ja kaikkein tärkein asia: sisiliskoa niin kuin ei muitakaan luonnon eläimiä saa ottaa vangiksi ellei se sitä tarvitse, tai se ole sille ehdottoman hyödyksi (esim. sokeus, jalkavamma, pesän rikkominen tjms.), jonka tekemättä jättäminen vaarantaisi tai hankaloittaisi eläimen elämän.
      Mikäli sinulla ei ole varaa pitää liskoa (ilmankostuttaja, valtava terraario, auringonvalolamppu..) tai et tiedä eläimestä erityisen paljon, eläin täytyy viedä välittömästi asiantuntevaan paikkaan. :)

      Tähän loppuun vielä täytyy kyllä myöntää, että olihan minullakin monien muiden tapaan nuorempana sisilisko "lemmikkinä". Tosin en ottanut sitä kiinni kun se oli vanha, vaan lisko oli todella huonossa kunnossa, nuori, ja todella kömpelö. Äitin löysi sen kun oli tekemässä pihatöitä. Meillä oli asunut jo kauan oven vieressä maahan kiinni kasvaneen "jalkaharjan" (sellainen vanhanaikainen, en nyt muista nimitystä) alla suuri sisilisko, joka kerran katosi eikä oltu nähty pitkään aikaan, vaikka yleensä se makoili pihan kivetyksellä aurinkoa ottamassa. Äiti päätti heittää vanhan harjan pois mutta ihmetyksekseen alta paljastuikin kolme n. 3 sentin pituista, ruskeaa poikasta. Hän noukki elottomat liskot käteensä heittääkseen nekin, kun yksi liikahti. Soittelimme eläinlääkäreille ja eläinsuojeluvalvojallekin, jotka sanoivat aika masentavasti että poikanen on tuhoon tuomittu.
      Emme hyväksyneet sitä että pieni elämä kuolee ja nykyään vuosienkin päästä lisko tiettävästi elää takapihalla, oikein unelmapaikalla. Tapauksesta taitaa olla aikaa n. 7-8 vuotta, ja viimeksi kävin paikalla ja näin liskon kaksi vuotta sitten. Poikasesta on kasvanut suurikokoinen ja terve uros.

      PS: Meillä oli tuuriakin matkassa, enkä halua että ketään ottaa tuosta nyt mallia. On liian suuri todennäköisyys että sisilisko kuolee osaamattomissa käsissä, tai ainakin kärsii.

    • tikru999

      Sisilisko on rauhotettu mutta eläinkaupassa on liskoja.Sisilisko on semmonen että vie luontoon sille ruokaa
      ja seuraa siellä pian saat huomata että se tottuu ja tulee haistaan kättä.Ja tulee lähelle kun olet hiljaa etkä pelottele sitä.Äläkä vaan mene sen poikasia ottaan terraan,se on hoidettava loppuun asti sitten.Se on kesy sen jälkeen.

    • papuusi

      Terve vaan sissarifriikki!
      Itse olen lapsesta asti ihaillut sisiliskoja ja joskus 10-kesäisenä 70-luvulla pidin niitä lemmikkeinä osan kesäkautta ulkotilassa isossa "terraariossa". Muistikuvani mukaan ne viihtyivät kohtalaisen hyvin ja olivat kiinnostuneita rauhallisesta puheesta. Poikasten syntymän sain kokea eikä niistä yksikään häntäänsä koskaan irrottanut.Päästin niitä joskus jaloittelemaan tutulle halkopinolle josta ne aika vaivattomasti sai uudestaan tulemaan sormelle. Nykyään 9v. tyttäreni pitää niistä myös ja antavat jopa silittää itseään toisinään.Silti en enää ottaisi niitä vankeuteen varsinkaan pidemmäksi aikaa.

      • Sisiliskot ovat Suomessa rauhoitettuja ja siksi niitä ei saa ottaa lemmikiksi esimerkiksi terraarioon. Sisiliskot voivat elää jopa 10-vuotiaaksi. Kopioitu: Wikipedia!


      • Liskotyttö =)
        vapunen kirjoitti:

        Sisiliskot ovat Suomessa rauhoitettuja ja siksi niitä ei saa ottaa lemmikiksi esimerkiksi terraarioon. Sisiliskot voivat elää jopa 10-vuotiaaksi. Kopioitu: Wikipedia!

        Minä en itse uskoisi, että siisselit on rauhoitettuja - niitähän löytyy aivan joka kolkasta ainakin täälläpäin! Minusta kaikki ottavat asian niin vakavasti "sisiliskot on R A U H O I T E T T U J A!..." plaa plaa. Tottahan se on, ettei luonnon eläintä saisi ottaa ja sisilisko on merkitty rauhoitetuksi, ja eläin on onnellisempi luonnossa, mutta en nyt usko, että poliisi tulee joka kodin tarkastamaan "onkos täällä rauhoitettuja eläimiä", ja jos sattuu löytymään, niin poliisi raapustaa heti sakot "tsot tsot, tästä rapsahtaa sitten tälläiset sakot, ja sitten linnaan.." ;D Okei, laitoin vähän (huonoa?) huumoriakin sekaan XD Mutta toki ennemmin suosittelen lemmikiksi "luotua" ripsuvarvassisiliskoa, kuin tätä luonnon sissaria. =) Tai vaikka leopardigekkoa - leoskit ovat ihania ja helppohoitoisia. Itselläni on


    • 28

      et oo hullu sillä meki otettii just sisilisko

    • XD

      oon ysi vee ja mulki on ollu kaks viikkoo semmone vikke lisko eikä se koittanu karata söi,ei pudottanu häntääs tai edes koettanu lähtee koskaan ku oli mun sängyllä iha yksi tai vaan mun kädellä se ylensä nukku tai käveli mun vierellä mä löysin sen kesällä ja päästin talvi unille mut otan varmaa takas

      • sahlsten

        Ymmärrän kyllä, että luonnovaraisten eläinten vangitseminen on kiellettyä. Muutama vuosi sitten pyydystin läheisestä lammesta muutaman vesiliskon (naaraita ja uroksia). Pidin niitä akvaariossa, missä ei ole koskaan ollut mitään ulkomaalaista lajia. Liskot viihtyivät hyvin, parittelivat ja munivat. Vapautin liskot ja jatkoin munien seuraamista ja pian sain onnellisena vapauttaa 42 tervettä vesiliskonpoikasta. Samanlainen kehitys tuskin olisi onnistunut luonnossa, missä kalat yms. olisivat suurimman osan syöneet.
        Sama koskee myös sammakoita ja rupikonnia, joiden kutua keräsin ja kasvain monta uutta sammakkoa elämään onnelista elämää luontoon. Viesteissä on käynyt selväksi, ettei luonnossa syntyneitä eläimiä saa vangita. Miten on, jos tietämätön henkilö on saanut esim. sisiliskon lisääntymään vankeudessa? Onko poikasten pito yhtälailla kiellettyä?


    • 45354665654543546354

      rikot lakia jos otat sisiliskon kiinni ja pidät sitä vankinasi.

      ja jos joku ilmoittaa asiasta poliisille, poliisin velvollisuus on ryhtyä asian mukaisiin toimenpiteisiin, olit sitten alaikäinen tai et.

      syyte voi tulla luonnonsuojelurikoksesta, mahdollisesti jopa eläinrääkkäyksestä.

      ja jos tulee sakkoa, sen maksavat vanhempasi, jos olet alaikäinen (ja sinulle saattaa tietää pitkällistä viikorahan alennusta).

      sen pituinen se.

    • Terraario

      Eli suomalaista sisiliskoa ei saa luonnosta ottaa. HUOM! Jos ostat eksoottisen liskon, sammakon yms. kysy kaupasta/kasvattajalta mistä eläin on peräisin. Trooppisista maista varastetaan liskoja ja muita eläimiä ja myydään halvalla. Jos tällaisen lemmikin ostaa, niin useimmiten lemmikki kärsii. Luonnosta otettu ressu ja sitten terraarioon jossa tulee seinä vastaan ja saa ihan eri ruokaa. Eli muistakaa trakistaa mistä se on!

      • howrse wani

        hei! et voi estää ketään ottamasta niitä! =x elikkä melkein koko suomi on sisiliskoja täynnä nii että käyppä joka ikisessä talossa sanomassa että niitä ei saa otta lemmikiksi! HOX!


    • murmelimarmelimuu

      Voin kertoa, että itse joskus ipanana (tietoisena sisiliskon rauhoituksesta) nappasin liskon ämpäriin, pyrkimyksenä vain tarkkailla sitä tietysti. Katselin sitä hetken ja päästin sitten vapaaksi. Ne perhanat olivat niin nopeita, että kun yritti mennä mulkoilemaan viereen, juoksivat ne vaan piiloon. Pelkäsin tietysti eläinrakkaana lapsena, että lisko tiputtaa häntänsä!

      Te lapset, jotka otatte liskoja ja sanotte "kyllä mun mielestä ainakin saa", ei tässä kysytäkkään TEIDÄN mielipidettä. Tässä puhutaan LAISTA, jonka mukaan sisiliskot ovat rauhoitettu ja niitä ei saa pyydystää. Tiedän miten houkuttelevaa se on, mutta entä kun lisko kuolee parin päivän päästä? Miettikää siis mikä on liskolle parasta, älkääkä sitä mitä TE itse haluatte.

    • sevaa\\

      mulla oli 5 liskoo kun olin 10. pidin niita tosi vapaasri mun huoneessa jossa ei muuten ole mitaan muuta. laitoin mys lammin kivia ja muuta mukavaa :) liskot tykkasi olla siella ja piti toistenseurasta. sit ku olin pitany niita pari paivaa paastin pois mut kohta niista kaks palas mun ikkunalle (jolla ne vieraili mun luona) ja on sita kauta tullu sisaaan ku aukasen ikkunan :))

      • moooj

        voi kun mulki olis sissari kamui ;D


      • howrse wani

        söpöä½!


    • Iinaww

      Moi :) Me tehtiin tänään piha remppaa ja löydettiin sieltä 2 sisiliskoo .. Me otettiin ne ainaki lemmikiks joten ei kai siinä mitää vaarallista ole :D

      • howrse wani

        ei ole mitään vaarallista otta lemmikiksi sisiliskoa!


    • Lilatilli

      Voi, kun tekisi mieli ottaa sisilisko, mutta ei saa. Minäkin ihastuin erääseen pikkuliskoon, mutta omatunto pakotti päästämään sen vapaaksi, jos siis rakastattte tosiaan sissareita, annatte niiden olla luonnossa.

    • 123qwerty

      Jos haluatte sisiliskon, älkää ottako.Vaan ottakaa Hietasisilisko. Se on samanlainen mutta vain tanakampi, eikä sitä ole rauhoitettu.

      • howrse wani

        mä kyllä ottaisin hietasisiliskon mutta en tiedä mistä niitä löytää


    • 123qwerty

      siis jotkut väittää että hietasisiliskoja ei suomessa ole mutta meidän kissa tuo niitä yhtenään

      • eki8

        Siis missä päin suomea asut?
        Kiinnostaa vaan tietää että missä hietasisiliskoja esiintyy?


    • japi13

      Minä jos löydän kesällä sissarin otan sen ehk tunniks terraarioon (vanhaan) mut päästän pois mut te jotka pidätte sisiliskoja lemmikkinä rääkätkää vaan mut se ei ole oikein sillä villieläimet kuuluu luontoon tiedoks vaan! t. 10 v. eläin´rakas tyttö

    • suuri tuntematon

      mennään ens kesänä pyydystää ainakin kaks sisiliskoa tosi isoon terraarioon.

    • tuntematon:)

      mä aijon kesäl ottaa sisiliskon terraarioon ja pitää sitä ehk viiko siel ja päästää pois :) mun mielest se sisiliskon ottaminen terraarioon on hyvä idis :) :) :) :)

      • sisiliskoo

        mitä sisiliskot syö


    • kakka

      ___:;;:::*^*^^*:;:__::;*^**^¨''^^*^*_;;::_.;'^^'

    • 10 V tyttö

      Olen siis 10 vuotta ja sitten kun kaverimme kanssa ollaan hurahdettu ötököihin ja oltiin pyydystämässä tänään niitä kunnes kaverini sanoi että tuolla on sisilisko!

      Se oli juuri herännyt horroksesta ja tosi hidas. Minulla on tällä hetkellä karkkipuk´rkki sen laatikkona joten mikä tekisi sen kotoisaksi?

      • rekisteröitymätön**

        Päästä se vapaaksi. Luonnosta se saa luonnonmukaista ruokaa, voi valita parittelukumppaninsa vapaasti ja saa siten parhaita mahdollisia jälkeläisiä, jotka sitten pitävät luonnollista sisiliskokantaamme yllä. Poistamalla eläimen luonnosta poistat sen geenit populaatiosta - ehkä juuri ne geenit, joita ne tarvitsisivat selvitäkseen pitkällä aikavälillä ihmisten aiheuttamista muutoksista. Geneettinen monimuotoisuus on tärkeää ja pienissä paikallispopulaatioissa pienikin häirintä voi olla pahasta.

        Laita sisilisko luontoon jos pidät sisiliskoista.


    • howrse wani

      joo! mullakin on ollu monta sisiliskoa ja niitä oli yli 40! mutta tänä keväänä olen saanut vain yhden ja sen sain 13 .4. 2012!

    • howrse wani

      nii kirjoitan taas! ne kaikki jotka hoitavat sisiliskoja , niin lue tämä!!! kerran mun kaverin kaveri oli saanut 3 sisiliskoa niin se tappo niistä yhen hukuttamallasen hiekkaan=( sitten seuraavaksi se heitti toisen kiveen että se kans kuoli! ja viimeinen oli ihmeen kaupalla kuollut pelkkään kosteuteen elikkä se sisilisko ei saanut viikkoihin aurinkoa! ja ei vettä eikä ruokaa niin se oli vain ison valkoisen ämpärin pohjalla missä oli vain hiekkaa ja kivejä=( sitten kun tulin kylään niin sanoin sille että et saa otttasisiliskoja koska tapat ne!

    • howrse wani

      lisää vielä että jos sisiliskosi ei syö niin päästä se vapaaksi!

    • sisiliskon omistaja

      mulla itelläni on sisilisko ja se voi ihan hyvin mun terraariossa ja mäkin surffailin netissä ja löysin sieltä että sisiliskot eivät ole rauhoitettavia suomessa.JOTEN ÄLKÄÄ HAUKKUKO tuota sisilisko:) tyyppiä!!!!!!!

    • Sisiliko

      Mul oli eilen kolme sisiliskoo laatikossa yksi iso jätti niminen lähti pois siitä laatikosta huolestuin oliko lintu syönyt sen mutta löysin samasta paikasta uudelleen se oli levoton joten annoin sen olla silitin sitä ja meni pois menen tänään ulos katsomaan sitä ja minulle jäi 1 poikanen 1 iso naaras selvisi myöhemmin että Venus poikanen oli sen Montetarin äiti: Monstetar iso naaras Venus pikku poikanen äiti päästi ne pois 4 yöllä.Ne on siellä ojassa ja eilen sain 5 muutakin mut päästin ne pois ku ne oli isoja.
      Vinkiksi:
      Ne syövät hyönteisiä.
      Niille käy jauheliha ja tuore liha myös perunat!!!
      MUTTA EIVÄT KARKKIA!!!
      mul oli viime kesällä Sulo
      Kaikki sisiliskot: Sulo,Ruska,Apollo,Ruskeapilkku,Veera,Venus,Monstetar,Mariboosa...
      MIKÄÄN EI KUOLLUT!!!
      Meen tänään ulos pyydystämään
      ÄLÄ PIDÄ YLI KUUKAUTTA
      Vinkki:
      Pidä:8 päivää
      jos voi hyvin niin enemmän pidin Ruskaa 2 päivää ja Suloa 6 päivää ei kuollut !!
      Tulen myöhemmin kirjoittamaan tähän uusiksi ja kerron kuinka monta sain.
      P.S: Älkää Rääkätkö niitä! Iso Iso laatikko paljon heinää kiviä oksia raikasta vettä tapettuja hyönteisiä 6 laatikossa niin ne ei pisä sitä vankilana
      Tunnustele varovaisesti ja hellästi vatsaa paina 1 millin verran jos on tyhjä ja tosi pehmeä PÄÄSTÄ POIS! tai anna 8 tapettua kärpästä!!

    • Sisilisko2

      Meen tänään ulos ja yritän saada kiinni ainakin yhden, kirjoitan myöhemmin.

    • Sisilisko3

      Olin eilen ulkona ja sain 2 sisilsikoo kiinni.Meen tänään uudestaan

    • howrsewani

      hello! molla on ollu 49 sisiliskoo yhtenä kesänä! se on totta ja tänä kesänä 21 .Meijjän naapurin poika oli saanut kiinni sisiliskon poikasen niin se litisti sen sisiliskon kiven ja kannon väliin=( sanoin että en anna sun enää otta niitä kii ku tapat vaan ne! mulla on ollu -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------näin pitkä sisilisko tai on nyt=) ja on ollu---------näinkin pieni mutta päästin sen pois ku en löytänyt sille riittävän pientä ruokaa =(
      .

      • En tienyyy! ;(

        Meil on yks Sislisko Ja sen nimi on Janni..En haluis Luopuu Siitä Kerta se on rauhotettu..:( En tienny sitä :( Me tehtiin sille ihan tooooosiiiii iso terraario mihi mahtuis mein koiraki iha helposti! Mä oon kauheen kiintyny siihe..:(

        Eli EN LUOVU!!


    • \_ ilmaveivi _/

      Olen rakentamassa meidän takapihalle kahdelle sisiliskolle kahden metrin aitausta en vaan tiedä mitä laitan aitauksen sisälle.
      mitä te suosittelette?

    • rimpula

      oon koittanu syöttää sisiliskolleni heinäsirrkkoja ja se onnistu , ne syöne elävinä ei kuolleina ne syökans kärpäsiä ainenki mun ,itikoita ja kastematoi.

    • sisilisko rakas

      Kuulkaapas vaan! Iso veljeni tekivät kodin sisilidkoille kottikärryihin ja siellä oli ne liskopt ja yksi oli poikinut sinne ja ne olivat ihan nätisti siinä veljien peukaloiden päällä ssilloin he olivat päiväkoti ikäisiä...nyt toinen t'yttää 19 ja toinen 21

    • SareyM

      Olin tupakalla terassilla yöllä ja totesin siina 2cm pitkän madon. Yritin siirtää sitä pois paperin avulla, kun en halunnut litsata sitä mattoon. Osoittautui sisiliskoksi. Mitä luulette, että sille ois käynyt, jos oisin jättänyt paikoilleen: kuollut olisi. Ensinnäkin aivan liian pieni, eli just syntynyt, luulen ettei pärjää luonnossa kuitenkaan, eli mä tapan sen jos nyt päästän sen tonne! Paljon melua tyhjästä! Asumme lähellä rantaa, joten näemme sammakoita ja sissejä kymmeniä päivittäin. En ole kuitenkaan koskaan nähnyt noin pientä. En tiedä onko luonto tehnyt niille jotain kurjaa, kun pitäis olla jo horroksessa. Eli asiantuntijat: oisko parempi pitää lämpimässä yön yli vai päästää vapaaksi nyt heti? Päätimme päästää sen luontoon kuolemaan. T. "edesvastuuton" neljän lapsen (3 täysikäistä) äiti.

    • Tiukun myyjä

      Sisilisko halvalla myynnissä!

      Elikkä minulla olisi myynnissä n. vuoden ikäinen naarassisilisko. Ite kasvatettu, syntymästä lähtien. Syntyi 14. huhtikuuta 2013. Asuu tällä hetkellä melko suuressa terraariossa Leppävirralla,, jossa liikkumis- ja kiipeilymahdollisuuksia. Tulevassa kodissa täytyy siis olla tilaa ja puuhaa. Tiuku voi olla ulkona vapaana, kunhan sitä pidetään silmällä. Mieluiten maalle, ei kaupungin vilskeeseen. Tiuku on pärjännyt hyvin ilman kaveria, mutta huomaa että on hieman yksinäinen. Plussaa on siis kaverimahdollisuus. Pitää ihmisten seurasta ja silittelystä. Lisko on minulle vielä todella rakas, joten vain hyvään kotiin :) Tarjouksia tulemaan! Terraario on mahdollista ostaa 20e
      Parhaiten tavoitat tekstiviestillä, nro 0453192382

      • Tiukun myyjä

        Anteeksi, väärä numero. Oikea on siis 0453182381
        ja kyseinen lisko ei ole sisilisko, vaan ihan lisko:)


      • kysyn vain :))))
        Tiukun myyjä kirjoitti:

        Anteeksi, väärä numero. Oikea on siis 0453182381
        ja kyseinen lisko ei ole sisilisko, vaan ihan lisko:)

        minkä lajinen (kysyn vain) :))


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe