Miksi pitää mollata Rellua?

kulkee sekin

Niin, miksi? Onko se itseltä pois, joku joku kanssaihminen ostaa Renault-merkkisen kulkineen? Auton hankinta, ainankin uuden tai uudehkon, on normipulliaiselle sen verran iso juttu, että ei sitä hetken mielijohteesta tehdä.
Ja melkeinpä jokainen tietää, että erilaisten luotettavuustilastojen ykköset, Toytotat sun muut, mutta se, että auto on tilastollisesti luotettava ei voi olla ainoa kriteeri.
Henkilökohtaisestikin arvostan luotettavuutta, mutta minun ja varmaan joidenkin muidenkin ajattelussa muutama muu seikka menee sen edelle.
Esimerkiksi auton melutaso on yksi ratkaisevista tekijöistä ja siinä monet luotettavuustilastoykköset eivät aina ole parhaimpien joukossa. Toinen seikka, joka on saanut minut valitsemaan Rellun, on se, että ruostumisherkkyys ei ole korkea. Lisäksi pidän hinta-laatusuhdetta varsin asiallisena käytettynä ostettaessa. Tiedän toki, että riski ylimääräisiin korjauksiin tai jopa tiellejäämiseen on suurempi kuin jollakin ns. arvostetulla merkillä, mutta riski ei kuitenkaan ole mahdottoman suuri eikä kenenkään elämä nyt siihen kaadu.

Ja mielestäni olisi hyvä muistaa, että aika harvassa Renaultin mallissa on ollut todella kalliita vikoja kuten moottori-, vaihteisto- ja kytkinvaurioita, elektroniikassa kylläkin niitä on ollut. Vastaavastihan noita vaihteisto-ongelmia löytyy vaikkapa VW-konsernin tuotteissa, joiden imago on niistä huolimatta huippuhyvä.

19

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rellumies

      Suomessa mollataan rellua ja muitakin ranskalaisia merkkejä aiheettomastikin.Tässä saksalaisten ja japanilaisten autojen maassa helposti unohtuu tosiasiat. Autoilla ajetaan myös ulkomailla. Haukkujille voi tulla yllätyksenä, että muu eurooppa ei ilmeisesti käytä energiaa rellun ja muiden ranskalaisten haukkumiseen keskustelupalstoilla ja huoltoaseman kahvipöydissä. Vähän tilastofaktaa. Kymmenen EU-maissa vuonna 2013 eniten rekisteröityä henkilöautomerkkiä järjestyksessä: vw,ford,Opel,Renault,Peugeot,Audi,bmw,mercedes-benz,citroen ja fiat. Lähde: Tekniikan maailma. Rellu on siis neljäntenä ja kaikki ranskalaiset ovat kympin sakissa. Yhtään japanilaista merkkiä ei mukaan mahdu. Ehkä muu maailma on vaan väärässä ja suomi perinteikkäänä suurena autoteollisuusmaana tietää asiat paremmin tälläkin elämän osa-alueella.

      • Miksi pitää?

        Niin, miksi pitää valmistaa niin huonoja "autoja" kuin renault? voiko joku ensin vastata siihen? Itselleni henkilökohtaisesti renault on tullut erittäin kalliiksi ja se on aiheuttanut paljon harmia monella tavalla, mm. matkoilla ollessa ja muussa arkipäiväisessä käytössä, huolta, ylimääräistä ongelmaa, rahan menoa. Oppirahat on maksettu, en pidä renaultia kulkuneuvona, se on jokin aivan muu omassa luokassaan rypevä epäkelpo, sanoin kuvaamaton tekele. Elämän pilaaja, sitä on renu.


    • Meksu kolome

      Oman kokemuksen mukaan Renaultilla ajava ei joudu tinkimään luotettavuudesta.

      Kokemusta meganesta tosin vasta hieman yli 13 vuotta. Toinen megane menossa, ensimmäisellä tuli ajettua rapiat 12 vuotta. Nyt alla uusi megane ja sama huoleton meno jatkuu (koputtaa puuta, onhan nyt sentään perjantai 13. päivä)

      • Rellukuski

        Sama täällä. Ennen oli Audia, Volvoa jne... korjaamolla sai olla sen harva päivä ja korjaushinnat järettömät. Nyt olen ajanut renaulteilla, oliskohan jo 10. menossa ja eipä ole tarvinnut kuin pari pikku juttua takuuseen käydä korjauttamassa ja määräaikais huollot. Renaultissa lähes kaikki vakiona, automaatti ilmastointi, lasinpyyhin automatiikka ja jne..., jopa tehdas TomTom navigaattorin sain kaupan päälle. Nämä varusteet kun ostaa muuhun merkiin saa pulittaa ainakin 2000 euroa lisää. Verrataessa mm. Meganen takajalkatilaa muihin saman kokoluokan autoihin on se paljon isompi. No jatkampa Renaultilla ajoa tyytyväisenä, korjautelkaa te mm. WV:n omistat jakopäitten hihnojanne.


    • petteripunakuono7456

      Nuo Rellujen haukkujat on lähinnä jotain sellaisia joilla ei todellisuudessa ole mitään kokomusta kyseisestä merkistä. Ajelevat tyyliin jollakin Tsutzukilla, mutta mielipiteet Relluista on kuitenkin kovat. Mielipiteitähän saa ja pitääkin olla mutta olisi hyvä jos niille olisi jotakin perusteluja ja OMAkohtaisia kokemuksia, eikä vain mutua. Mutta kateus kai se sitten on...

      Itse aikoinani ostin Rellun ja ajattelin että iskinkö käteni pskaan. No en iskenyt, vaan erittäin tyytyväinen autoon olin. Jotakin pikkujuttuja piti välillä korjailla, mutta tosi varmatoiminen peli oli kesät talvet. Nämä eräät tyhjäntoimittajat väittävät että "Rellua ei ole suunniteltu talveen". Kyllä nauroin kun tuon ensimmäisen kerran kuulin:) Eipä ole tarvinnut palella eikä muutakaan ongelmaa ole ollut. Ei taida käyttäjä itse olla suunniteltu auton rattiin...

      • Talvi-auto

        Renault on ankarien olojen talvi-auto, Areva suosittelee.


      • pollmnj
        Talvi-auto kirjoitti:

        Renault on ankarien olojen talvi-auto, Areva suosittelee.

        En tiedä kuinka jossain siperian pakkasissa toimii, mutta Suomen talvessa pakkasineen ei ole mitään ongelmaa. Jos on, niin se on uusavuttomuutta...


      • Rellu 1123
        pollmnj kirjoitti:

        En tiedä kuinka jossain siperian pakkasissa toimii, mutta Suomen talvessa pakkasineen ei ole mitään ongelmaa. Jos on, niin se on uusavuttomuutta...

        Tähän väliin täytyy kertoa kansalaisille että Renaultilla on ollut jo kauan Ruotsin Kiirunassa kiinteä testiasema, eli kyllä siinä firmassa jotain tiedetään kovistakin pakkasista. Itsellä ei ole ollut koskaan näiden neljän vuosikymmenen aikana mitään pulmaa kylmistä olosuhteista, Rellu on aina käynnistynyt kun on avainta vääntänyt tai nappia painanut. Maalaisjärjen käyttö on toki sallittua.
        Edelliseen Relluun, Grand Modukseen ei tarvinnut tehdä neljän ja puolen vuoden (82 tkm) aikana muita korjauksia kuin ajo- ja takavalojen polttimoiden vaihto, joten uskalsin luottavaisin mielin ostaa saman Espanjalaisen Rellu-tehtaan tuotteen, Capturin.
        Sillä on nyt vasta 4 tkm takana, joten luotettavuudesta en vielä tiedä. Mutta kyyti on hiljaista ja tasaista, moottorin 120 heppaa riittää minulle ja automaatti hoitaa vaihtamisen huomaamattomasti.


      • Kiirunaan renuamaan
        Rellu 1123 kirjoitti:

        Tähän väliin täytyy kertoa kansalaisille että Renaultilla on ollut jo kauan Ruotsin Kiirunassa kiinteä testiasema, eli kyllä siinä firmassa jotain tiedetään kovistakin pakkasista. Itsellä ei ole ollut koskaan näiden neljän vuosikymmenen aikana mitään pulmaa kylmistä olosuhteista, Rellu on aina käynnistynyt kun on avainta vääntänyt tai nappia painanut. Maalaisjärjen käyttö on toki sallittua.
        Edelliseen Relluun, Grand Modukseen ei tarvinnut tehdä neljän ja puolen vuoden (82 tkm) aikana muita korjauksia kuin ajo- ja takavalojen polttimoiden vaihto, joten uskalsin luottavaisin mielin ostaa saman Espanjalaisen Rellu-tehtaan tuotteen, Capturin.
        Sillä on nyt vasta 4 tkm takana, joten luotettavuudesta en vielä tiedä. Mutta kyyti on hiljaista ja tasaista, moottorin 120 heppaa riittää minulle ja automaatti hoitaa vaihtamisen huomaamattomasti.

        En usko, että tietynlainen testipaikan pitäminen itse laatuun vaikuttaa ei ainakaan renun osalta sillä ole vaikutusta talviautojen suhteen. Oma renuni oli aivan hirveä jään kerääjä, lukot meni rikki moneen kertaan ja takaluukun kahva jäi käteen, sekä yksi muovi kahva lohkesi, vikoja mahdottomasti, mm. en tietänyt, että bensakorkkikin voi mennä rikki autossa, nyt tiedän. Aivan ala-arvoista laatua, kuinka joku kehtaa täällä pitää renua hyvänä, vastaus; suuri tietämättömyys ja pumpulissa eläminen, auto sen mukaan mitä tarvitsee ja missä liikkuu, kaipa se siellä jossakin Lauttasaaressa renulla kannattajansa, ei täällä, täällä toinen meininki ja olot.


      • nunnukanunnukalailai
        Kiirunaan renuamaan kirjoitti:

        En usko, että tietynlainen testipaikan pitäminen itse laatuun vaikuttaa ei ainakaan renun osalta sillä ole vaikutusta talviautojen suhteen. Oma renuni oli aivan hirveä jään kerääjä, lukot meni rikki moneen kertaan ja takaluukun kahva jäi käteen, sekä yksi muovi kahva lohkesi, vikoja mahdottomasti, mm. en tietänyt, että bensakorkkikin voi mennä rikki autossa, nyt tiedän. Aivan ala-arvoista laatua, kuinka joku kehtaa täällä pitää renua hyvänä, vastaus; suuri tietämättömyys ja pumpulissa eläminen, auto sen mukaan mitä tarvitsee ja missä liikkuu, kaipa se siellä jossakin Lauttasaaressa renulla kannattajansa, ei täällä, täällä toinen meininki ja olot.

        Taas piti Tzukitsuki-häirikön tulla pilaamaan asiallisena pysynyt keskustelu. Luuletko että joku uskoo noita sun satuja jostakin sun kuvitteellisesta Rellusta? Paljon on muka vikoja ollut, mutta oikein mitään järkevää et pysty erittelemään. Lukot rikki moneen kertaan? Millähän tavalla? Oot tottunut poroja suitsimaan siellä jänkhällä niin ei autot kestä sun käsittelyä.


      • ranskan maalta yes
        Kiirunaan renuamaan kirjoitti:

        En usko, että tietynlainen testipaikan pitäminen itse laatuun vaikuttaa ei ainakaan renun osalta sillä ole vaikutusta talviautojen suhteen. Oma renuni oli aivan hirveä jään kerääjä, lukot meni rikki moneen kertaan ja takaluukun kahva jäi käteen, sekä yksi muovi kahva lohkesi, vikoja mahdottomasti, mm. en tietänyt, että bensakorkkikin voi mennä rikki autossa, nyt tiedän. Aivan ala-arvoista laatua, kuinka joku kehtaa täällä pitää renua hyvänä, vastaus; suuri tietämättömyys ja pumpulissa eläminen, auto sen mukaan mitä tarvitsee ja missä liikkuu, kaipa se siellä jossakin Lauttasaaressa renulla kannattajansa, ei täällä, täällä toinen meininki ja olot.

        Rellun pensakorkin ongelmat liitty tiettävästi, pensarosvoihin, jotka eivät yrityksistä huolimatta ole päässeet "ilmasiin" polttoineisiin käsiksi, samoin ovenlukot rosvoille vaikeat avattavat, sekä talvella että kesällä. Luotettavaa ranskalaista laatua nääs, kuten useimmat ranskalais merkit, väittäköön mitä muuta tahansa titämättömät.


    • rönö-hönö

      on rönöössä yksi positiivinen asia;
      https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTGt0zsfCF-gPQWWzE_-AoZSII7QfFTXgREM7n-LrUoQGBJOw16

      • Myönettävä on

        kyllä tämä yksi positiivisuus, maailman vanhin merkki, onneksi ei kuiten haise.


      • Biarritz
        Myönettävä on kirjoitti:

        kyllä tämä yksi positiivisuus, maailman vanhin merkki, onneksi ei kuiten haise.

        Ajelin opiskeluajat relluilla sitten citikoilla ja nyttemmin mersuilla. Mersuissa luxusta mutta relluja muistelen lämmöllä, citikoita en niinkään.


    • asdasdasdasd

      En itsekään ymmärrä mollausta, 4 vuotta ajanut muitten paalaamoon kelpuuttavalla tonnin parin renulla ja syksyllä tuli mittariin 300 tkm.

      Ainoastaan pikkukorjauksia ollut, Hinnoiltaan sellaisia jotka on maksanut alle satasen (osat) kuten pyöränlaakereita jarruosia rumpuja levyjä iskareita on mahtunut tuohon 4 omistusvuoteen.

      Toki vanhan renun omistaja tulee olla TI-henkilö muuten tulee kalliiksi sehän selvä. Ruuvausta on ollut sellainen parituntia per 3kk ei paha tuohon lueteltu pesut/viruttelu suurimmat ravat maalista.
      Ja renuhan ei ruostu, jos on 2000 luvulta.

      • Hyvin ajettu,,,,,

        liekkö ihan maailmanennätys?


      • sderf
        Hyvin ajettu,,,,, kirjoitti:

        liekkö ihan maailmanennätys?

        Tarina ei kerro mitä edellinen omistaja on tehnyt. Esim. Moottori vaihdettu...


      • tsid4d
        sderf kirjoitti:

        Tarina ei kerro mitä edellinen omistaja on tehnyt. Esim. Moottori vaihdettu...

        kyllähän rellun moottorit kestää toisin kuin esim volkkarin tsi:t ja tojotan d4d:t. Kokemusta on jälkimmäisestä...


      • Hyvin ajettu,,,,, kirjoitti:

        liekkö ihan maailmanennätys?

        Itelläni löytyy 650tkm ajettu 1.4 bensakoneinen r19 vm.-91 alkuperäisellä koneella. Kolarin takia se vaan jäi varaosiksi. Ei se kuule niistä kilsoista hajoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe