Palstalla näkee aika paljon kommentteja itsemyynnistä, tyyliin "varsinkin asunto-osake on helppo myydä itse, kiinteistön myynnissä kannattaa käyttää välittäjää". Tämä tuntuu melko oudolta, koska:
- Asuntokauppalain ja maakaaren virhesäädökset ovat hyvin pitkälti saman suuntaiset ja lakeja tulkitaan monissa oikeustapauksissakin rinnakkain, riippumatta siitä, onko kyseessä osake vai kiinteistö.
- Molemmissa kaupoissa on pitkälti sopimusvapaus.
- Ainoa konkreettinen ero on kiinteistökaupan määrämuotovaatimukset, joiden ei pitäisi tuottaa vaikeuksia, jos sopimustekniikasta on vähänkään tietoa.
- Asunto-osakekaupassa myyjä on vastuussa myös mahdollisista virheistä isännöitsijäntodistuksessa ja isännöitsijän vastuu on käytännössä varsin rajallinen. Kiinteistörekisterin asiakirjojen julkaisijalla eli valtiolla on ns. ankara vastuu asiakirjoissa olevista tiedoista (1.7.1985 jälkeen rekisteröidyistä kiinteistöistä), eli vaikka myyjä periaatteessa vastaisikin virheellisistä asiakirjojen tiedoista, niin vastuu niistä aiheutuvista vahingoista lankeaisi loppupelissä valtiolle.
Jos siis henkilö olisi valmis tekemään asunto-osakekaupan ominpäin, muttei kiinteistökauppaa, suosittelisin ettei ko. henkilö tekisi osakekauppojakaan itse vaan kääntyisi ammattitaitoisen välittäjän tai lakimiehen puoleen. Se on nimittäin vähän sama asia, kuin että "kyllä minä sedan-mallin Volvoon voisin itse vaihtaa renkaat, mutta farmari-Volkkarin veisin varmuuden vuoksi rengasliikkeeseen".
Miksi asunto-osake on "helpompaa" myydä itse?
4
256
Vastaukset
- viis_tonnia_helpolla
Eikö johtopäätös olisi parempi kääntää toisin päin:
"Jos siis henkilö olisi valmis tekemään asunto-osakekaupan ominpäin, muttei kiinteistökauppaa, suosittelisin että tekisi kiinteistökaupankin ominpäin."
Asunnonvälittäjää ei tarvita. - 1+1=15.000 €
Kiinteistön myynnissä tarvitaan ammattitaitoista välittäjää, tai muuta ammattilaista vain kaupantekotilanteessa. Ainakaan meidän tapauksessa eivät pankissa suostuneet tekemään papereita pankin toimesta / avustukselle. Vaativat siis kiinteistökaupan ammattilaisen paikalle.
Käytettiin välittäjää, mutta osingoille hän ei päässyt, jos 500 € korvausta pankissa käynnistä ei sellaiseksi lasketa.
Asunto-osakkeen kaupanteko onnistuu pankissa, kunhan vaan myyjä ja ostaja muistavat tulla paikalle.
Asia vähän niin kuin vertauksessasi kerrot, vaikka tuo renkaanvaihtoesimerkkisi on omituinen..
Ainakin minä teen mielelläni asioita itse, jos tiedän, että osaan.
Sellaista hommaa on vaikkapa renkaanvaihto ja vähän vaativampikin autoremontti.
Jos tiedän, etten osaa, niin en edes yritä
Autoaiheessa pysyen, vaikkapa auton vaihdelaatikkoremontti. Miksi edes yrittäisin, kun ei ole sellaiseen ammattitaitoa, eikä välineitä.- Akilleen kantapää
" vaikka tuo renkaanvaihtoesimerkkisi on omituinen.. "
Minusta siinä ei ollut mitään omituista.
"Jos siis henkilö olisi valmis tekemään asunto-osakekaupan ominpäin, muttei kiinteistökauppaa, suosittelisin ettei ko. henkilö tekisi osakekauppojakaan itse vaan kääntyisi ammattitaitoisen välittäjän tai lakimiehen puoleen. Se on nimittäin vähän sama asia, kuin että "kyllä minä sedan-mallin Volvoon voisin itse vaihtaa renkaat, mutta farmari-Volkkarin veisin varmuuden vuoksi rengasliikkeeseen"."
Eli: asuntokauppa tai kiinteistönkauppa on Laki Luken mielestä verrattavissa toisiinsa "renkaanvaihtona", jonka jokainen käsistään kätevä osaa. Hän ihmettelee, miksi joku on valmis tekemään asuntokaupan ("sedan-Volvon renkaanvaihto"), muttei kiinteisönkauppaa ("farmari-Volkkarin renkaanvaihto"). Eli jos osaa renkaanvaihdon yleensä, ei pitäisi olla ongelmia vaihtaa ne mihin tahansa. Jos siis osaa asuntokaupan tehdä, pitäisi osata kiinteistökauppakin. Jos ei osaa, niin ei osaa kumpaakaan oikeasti.
Tälleen mä tuon sanaleikin ymmärsin :)
- pekkap3
Kaupan teko onnistuu pankissa, jos siellä on oikeita tekijöitä. Keskisuurissa ja isoissa Osuuspankeissa on lakipalvelut, jotka ainakin suorittavat kauppoja ja kaupanvahvistuksia.
Muissa pankeissa ei niitä sitten niin tiheään löydykkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818