Miksi asunto-osake on "helpompaa" myydä itse?

Laki Luke

Palstalla näkee aika paljon kommentteja itsemyynnistä, tyyliin "varsinkin asunto-osake on helppo myydä itse, kiinteistön myynnissä kannattaa käyttää välittäjää". Tämä tuntuu melko oudolta, koska:

- Asuntokauppalain ja maakaaren virhesäädökset ovat hyvin pitkälti saman suuntaiset ja lakeja tulkitaan monissa oikeustapauksissakin rinnakkain, riippumatta siitä, onko kyseessä osake vai kiinteistö.
- Molemmissa kaupoissa on pitkälti sopimusvapaus.
- Ainoa konkreettinen ero on kiinteistökaupan määrämuotovaatimukset, joiden ei pitäisi tuottaa vaikeuksia, jos sopimustekniikasta on vähänkään tietoa.
- Asunto-osakekaupassa myyjä on vastuussa myös mahdollisista virheistä isännöitsijäntodistuksessa ja isännöitsijän vastuu on käytännössä varsin rajallinen. Kiinteistörekisterin asiakirjojen julkaisijalla eli valtiolla on ns. ankara vastuu asiakirjoissa olevista tiedoista (1.7.1985 jälkeen rekisteröidyistä kiinteistöistä), eli vaikka myyjä periaatteessa vastaisikin virheellisistä asiakirjojen tiedoista, niin vastuu niistä aiheutuvista vahingoista lankeaisi loppupelissä valtiolle.

Jos siis henkilö olisi valmis tekemään asunto-osakekaupan ominpäin, muttei kiinteistökauppaa, suosittelisin ettei ko. henkilö tekisi osakekauppojakaan itse vaan kääntyisi ammattitaitoisen välittäjän tai lakimiehen puoleen. Se on nimittäin vähän sama asia, kuin että "kyllä minä sedan-mallin Volvoon voisin itse vaihtaa renkaat, mutta farmari-Volkkarin veisin varmuuden vuoksi rengasliikkeeseen".

4

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viis_tonnia_helpolla

      Eikö johtopäätös olisi parempi kääntää toisin päin:

      "Jos siis henkilö olisi valmis tekemään asunto-osakekaupan ominpäin, muttei kiinteistökauppaa, suosittelisin että tekisi kiinteistökaupankin ominpäin."

      Asunnonvälittäjää ei tarvita.

    • 1+1=15.000 €

      Kiinteistön myynnissä tarvitaan ammattitaitoista välittäjää, tai muuta ammattilaista vain kaupantekotilanteessa. Ainakaan meidän tapauksessa eivät pankissa suostuneet tekemään papereita pankin toimesta / avustukselle. Vaativat siis kiinteistökaupan ammattilaisen paikalle.
      Käytettiin välittäjää, mutta osingoille hän ei päässyt, jos 500 € korvausta pankissa käynnistä ei sellaiseksi lasketa.

      Asunto-osakkeen kaupanteko onnistuu pankissa, kunhan vaan myyjä ja ostaja muistavat tulla paikalle.

      Asia vähän niin kuin vertauksessasi kerrot, vaikka tuo renkaanvaihtoesimerkkisi on omituinen..

      Ainakin minä teen mielelläni asioita itse, jos tiedän, että osaan.
      Sellaista hommaa on vaikkapa renkaanvaihto ja vähän vaativampikin autoremontti.

      Jos tiedän, etten osaa, niin en edes yritä
      Autoaiheessa pysyen, vaikkapa auton vaihdelaatikkoremontti. Miksi edes yrittäisin, kun ei ole sellaiseen ammattitaitoa, eikä välineitä.

      • Akilleen kantapää

        " vaikka tuo renkaanvaihtoesimerkkisi on omituinen.. "

        Minusta siinä ei ollut mitään omituista.

        "Jos siis henkilö olisi valmis tekemään asunto-osakekaupan ominpäin, muttei kiinteistökauppaa, suosittelisin ettei ko. henkilö tekisi osakekauppojakaan itse vaan kääntyisi ammattitaitoisen välittäjän tai lakimiehen puoleen. Se on nimittäin vähän sama asia, kuin että "kyllä minä sedan-mallin Volvoon voisin itse vaihtaa renkaat, mutta farmari-Volkkarin veisin varmuuden vuoksi rengasliikkeeseen"."

        Eli: asuntokauppa tai kiinteistönkauppa on Laki Luken mielestä verrattavissa toisiinsa "renkaanvaihtona", jonka jokainen käsistään kätevä osaa. Hän ihmettelee, miksi joku on valmis tekemään asuntokaupan ("sedan-Volvon renkaanvaihto"), muttei kiinteisönkauppaa ("farmari-Volkkarin renkaanvaihto"). Eli jos osaa renkaanvaihdon yleensä, ei pitäisi olla ongelmia vaihtaa ne mihin tahansa. Jos siis osaa asuntokaupan tehdä, pitäisi osata kiinteistökauppakin. Jos ei osaa, niin ei osaa kumpaakaan oikeasti.

        Tälleen mä tuon sanaleikin ymmärsin :)


    • pekkap3

      Kaupan teko onnistuu pankissa, jos siellä on oikeita tekijöitä. Keskisuurissa ja isoissa Osuuspankeissa on lakipalvelut, jotka ainakin suorittavat kauppoja ja kaupanvahvistuksia.

      Muissa pankeissa ei niitä sitten niin tiheään löydykkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe