Mikähän vikana?

Tympii

Olen vähän päälle parikymppinen mies ja hieman ylipainoinen. Minulla on ollut tämän vuoden lokakuusta asti painon tunnetta oikeassa kyljessä aivan kylkiluiden alapuolella. Ensin oli mukana ummetusta, nykyisin vain pelkkää ripulia tai sitten vatsa toimii normaalisti, mutta vain satunnaisesti. Pidemmän aikaa kipu on tuntunut välillä niin keskivatsan aluueellakin kuin vasemalla kylkiluiden alapuolella. Pari viikkoa sitten olen alkanut tuntea myös ajottaista heikotusta, yököttävää oloa kuin ennen oksentamista, mutta oksennusta ei vain tule. Myös jonkinverran on väsymystä ja tuntuu sille ettei pysty olemaan edes kuutta tuntia syömättä, muuten tulee tyhjän vatsan tunne ja alkaa kauhea heikotus, kuitenkaan ruokahaluttomuuta ei ole ollut. Tästä hyvänä esimerkkinä esimerkiksi aamut. Aamuisin olo on kuin pienessä krapulassa, ilman pääkipua.

Verikokeissa olen käynyt ja kaikki arvot olivat normaalit myös maksa-arvot paitsi afos, joka parissa kontrollikäynnissäkin on ollut hieman koholla. Viime kerralla kävin marraskuun alussa verikokeissa ja afos oli 138. Ulostenäytteestä ei löytynyt verta, eikä mitään mikä viittaisi bakteereihin tai vastaavaan. Virtsa testikin on muistaakseni tehty, eikä siitäkään mitään löytynyt. Kuumettakaan ei ole ollut missään vaiheessa. Nyt sitten odottelen tammikuun alkua, että pääsen vatsan alueen ultraan ja keuhkojen röntgeniin. Myös tähystykseen pitäisi lähiviikkoina tulla lähete.

Olen miettinyt laidasta laitaan erilaisia mahdollisuuksia mikä minulla on vikana, syövästä tai kasvaimesta aina ärtyneeseen suoleen. Lääkäri on sillä kannalla, että voisi olla ärtynyt suoli, mutta kun kerran afos on hieman koholla ja kivut eivät helpota juurikaan, niin tokihan se on tutkittava. Isäni sairastaa coltis ulcerosaa, joten olen käynyt senkin vaihtoehdon läpi, tosin minulta puuttuu veriset ulosteet, mutta kuulema senkin sairauden voi poissulkea vasta koepalan ottamisen jälkeen.

Kaikki viittaisi ärtyneeseen suoleen, jätin laktoosin pois ja olo helpotti hieman, ainakin sille tuntuisi mutta varmuudella en voi sanoa. Mietin myös gluteenin poistamista ruokavaliosta, mutten vielä ole tehnyt sitä. Suklaa, kahvi, alkoholi ja erilaiset pavut, herneet ynnä muut kaalit aiheuttaa aivan hemmetinmoisia kipuja, muttei mikään ruoka aiheuta juuri ollenkaan ilmavaivoja, vaan vatsanväänteitä ja kipua.

En kovin haluaisi miettiä koko asiaa, mutta kun arvauskeskuksessa ja keskussairaalan puolella touhu on sen verran hidasta, niin jää aikaa vähän liikaakin miettiä vaihtoehtoja oman pään sisällä, mikä on suurimmaksi osaksi huono homma siksi, että ajatukset pääsevät välillä internetin avulla laukkaamaan vähän liiankin lujaa. Mietin, jos täältä löytäisi "kohtalotovereita" tai apua? Kaikki selväjärkiset vastaukset ovat tervetulleita.

6

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moniavoiolla

      Refluksi ja siitä johtuva haava tai pohjukkaisuolihaava, sappirefluksi
      Sappiripuli tai gastrinooma

    • Anonyymi

      Vähäsen on tuota aikaa kun on tehty mutta selvisikö vaivan syytä koskaan, sillä itse samassa veneessä tällä hetkellä

      • Anonyymi

        Tyypillisin syy varmaan on paksusuolen oireilu ilmavaivojen vuoksi. Tuossa vatsan kohdassa on myös maksa ja sappirakko, joiden tilaa voi olla hyvä tutkia.

        Itsellä on viimeiksi eilisaamusta tän päivän alkuiltaan ollut, mutta oli myös mm. kovasti pulputusta suolistossa laajemmin. Mikään eilen ja toissapäivänä syömisistäni ei mielestäni ollut pilaantunutta, vaan luulen, että n. 300 g coleslaw-salaattia , vaikkakin kahdessa annoksessa ja kahtena päivänä, oli itselle liikaa.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillisin syy varmaan on paksusuolen oireilu ilmavaivojen vuoksi. Tuossa vatsan kohdassa on myös maksa ja sappirakko, joiden tilaa voi olla hyvä tutkia.

        Itsellä on viimeiksi eilisaamusta tän päivän alkuiltaan ollut, mutta oli myös mm. kovasti pulputusta suolistossa laajemmin. Mikään eilen ja toissapäivänä syömisistäni ei mielestäni ollut pilaantunutta, vaan luulen, että n. 300 g coleslaw-salaattia , vaikkakin kahdessa annoksessa ja kahtena päivänä, oli itselle liikaa.

        Monisairas

        Ja tässä uusvanhaa infoa taustasyistä: https://www.is.fi/terveys/art-2000010641319.html
        Viruksia ja bakteereita ylipäänsä epäillään monen ongelman taustasyyksi, mutta näytön saaminen on hidasta ja vaikeaa

        Itselläkin varmaan vastaava taustasyy, jota selkähermojen ongelmat vielä voi provosoida. Onhan noita mahapöpöjä ollut. Se mitä muistan ja arvelen niin joskus porkkanaraaste ja lähes aina riisi&currykana aiheuttanut kovan mahataudin. Oon kumminkin syönyt porkkanaa suoraan maasta, juonut luonnonvettä ja montaa muuta ilman ongelmia.
        Ruoka-allergioita ei ole. Luulen että tämän vuoksi inhoan kanaa enkä mä ymmärrä mikä siinä edes on parempaa kuin vähärasainen possunsuikale tai -file. Possua on muutakin kuin pekonia! 😉

        Monisairas



        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillisin syy varmaan on paksusuolen oireilu ilmavaivojen vuoksi. Tuossa vatsan kohdassa on myös maksa ja sappirakko, joiden tilaa voi olla hyvä tutkia.

        Itsellä on viimeiksi eilisaamusta tän päivän alkuiltaan ollut, mutta oli myös mm. kovasti pulputusta suolistossa laajemmin. Mikään eilen ja toissapäivänä syömisistäni ei mielestäni ollut pilaantunutta, vaan luulen, että n. 300 g coleslaw-salaattia , vaikkakin kahdessa annoksessa ja kahtena päivänä, oli itselle liikaa.

        Monisairas

        Niin mä itse asiassa oon tiennyt jo vuosia ettei liiemmin kaalia kannata syödä. Tulee oikein kunnon käymisreaktiot ja kaasut ym. on sen mukaiset 🤢 Mutta mitä sen nii väliä se on elämää, voi sitä pahempaakin ongelmaa olla. Sitten kun vielä on keskipaha masennus ja syrjäytynyt, ei siinä välttis huvita miettii edes mitä muut meinaa. Jos elämässä asioilla olis oikeesti merkitystä, jättäisin kaalin yms syömättä kokonaan

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mä itse asiassa oon tiennyt jo vuosia ettei liiemmin kaalia kannata syödä. Tulee oikein kunnon käymisreaktiot ja kaasut ym. on sen mukaiset 🤢 Mutta mitä sen nii väliä se on elämää, voi sitä pahempaakin ongelmaa olla. Sitten kun vielä on keskipaha masennus ja syrjäytynyt, ei siinä välttis huvita miettii edes mitä muut meinaa. Jos elämässä asioilla olis oikeesti merkitystä, jättäisin kaalin yms syömättä kokonaan

        Monisairas

        Masennuksensekä väsymyksen ja Panacodin ohella lisäksi vissiin jo pieni nestevaje (joskus huono janontunne ja haihdutan tavallista herkemmin) tekee tiettyä välinpitämättömyyttä. Näin ainakin lukee lääk.tiet. artikkeleissa ihan suomeksikin, vaikka toiset öyhöttää ties mitä turhanpäiväisiä omia mielipiteitä ja vtuiluja ym !!!

        Puukkoa tarvisivat prkleen suunsoittajat, pelkkää roskaväkee jotkut vaikka töitäkin tekevät, kun haitat on paljon paljon suuremmat mm. päihde-, rikos-, ja lasujuttujen takia 😡
        Omalla kohdalla homma menee niin, että olen kokonaisuutena influensesritoiminta mukaanluettuna nettopositiivinen ja voisin olla myös nettomaksaja, jos tällainen mahdollisuus olisi annettu/järjestetty. Näin se on vaikka itse sanon!

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe