Tarttis vissiin pian jatkokoulutta ammattipätevyys.? Missä niitä järjestetään ja koska ja mistä tietää kuka niitä kurssituksia tarvitsee ?
En kyllä tiedä näistä koulutusasioista mitään , mutta ajaminen yms siihen liittyvä on hallinnassa. Eli mihiin kurssia tarvitaan sillä haastan kouluttajat koska vain testiin eli kuka käytännössä hommat osaa hoitaa.
Jatkokoulutus
48
1200
Vastaukset
- Tämä on väärä paikka
Laitapa kuule hakukoneet etsimään tietoa asiasta. Täältä on turha kysellä mitään.
- luottamusmies
Aika turhaa kitinää jälleen tuo, että tarvitseeko koulutusta. Se nyt vain on pakollinen EU:n aluella, joten ehkä emme ala asiasta tämän enempää valittamaan. Tuskin sitäpaitsi nykyään on yhtäkään ammattia, missä ei ihmisiä jatkokouluteta.
Täydelliseltä ammattilaiselta vaikuttava aloittaja nyt varmaankin tekee työtä työehtosopimuksen mukaisesti? Silloin ei huolta. Työnantajan velvollisuus on hankkia koulutukset. Päiviltä saa palkankin. Jos taas kyseessä onkin turvavaatteiden sijaan avainketjuilla ja puukengillä varustettu kahdeksan euron läpituntipalkkalainen, niin silloin voipi mennä maksut omaan laskuun.
Tosiaankin, hakukoneella löytyi asiasta muutama tuhat sivua. Ennakoiva ajo pakollinen, muut voi olla vaikka neljä samaa kurssia. - 60.000€kuussa
Jaa jotta 8€ kuuleppa nulikka täällä oli kyseisen kuljetusvirman pomo eikä mikään palkkaratsu. Omassa yrityksessä tulee väkisinkin ajanhaaskuta koulutella itseään kun tietää kyllä mikä etäisyys edelläajavaan pitää olla eri keliolosuhteissa. Mut jos joku palkkapelle täällä rupee arvostelemaan niin jääkööt sairaslomalle vaippoja vaihtamaan.
- RahtiSepi
Kuljetusvirman pomo tietää kyllä alueellansa koulutuspalveluja tuottavat tahot. Työtön hamppi sensijaan ei välttämättä. Hmm.. ;)
- nyt nukkumaan
Hohhoijaa taas näitä. 60.000 kuussa tienaava yrittäjä varmaankin olisi asioista tietoinen jo oman etujärjestönsä kautta. Tämä palsta on kuin yökerhot. Niissä kaikki miehet on loppuillasta varatuomareita tai liikennelentäjiä, täällä taas joka hamppi muuttuu yrittäjäksi...
Skallillakin on omat tasokkaat keskustelusivut ja ALT jakaa tietoa jäsenilleen.
Mutta. että täällähän ne yrittäjät päivät pitkät notkuvatkin... :o) - Raimo reipas
RahtiSepi kirjoitti:
Kuljetusvirman pomo tietää kyllä alueellansa koulutuspalveluja tuottavat tahot. Työtön hamppi sensijaan ei välttämättä. Hmm.. ;)
Työtön hamppi ottaa parhaaseen kaveriinsa yhteyttä eli Rahtarit ry:hyn.
- 2023 seuraavaksi
Ei noissa koulutuksissa mitään testejä/kokeita ole, vaan riittää että on paikalla...
Toki jos samassa "yhteydessä" suoritetaan esim. tieturva, työturva, ensiapu, trukkikortti tms. niihin voi sisältyä joku koe, mutta ei se ammattipätevyyteen vaikuta mitään pääseekö sen kokeen läpi, vai eikö pääse, kurssipäivän saa silti siitä - koulu koulut koulutu
Jatkokoulutus ,onpa erikoista maksaako sekin taas..... ja paljonko pakollinen kurssi maksaa yhteensä ? Kyllä autoilialta otetaan sielukin sisältä. No kertokaapa kuka kurssin on käynyt luulis tietävän. Vai onko viä kukaan käynyt ,,,,ruvetaan protestiin,,,koska sen kerkee. Aika muutenkin tiukalla rahasta puhumattakaan tällä alalla nyt pitää pyytää palkankorotus.20€h
- fg45bf56
Kurssi maksaa noin 100€/hlö/pvä ne on käyty jo noin 3 vuotta sitten :)
- jarrulle mars
fg45bf56 kirjoitti:
Kurssi maksaa noin 100€/hlö/pvä ne on käyty jo noin 3 vuotta sitten :)
Montako päivää pitää käydä ja mistä aiheesta . Itse peruskurssihan maksoi 1700€ ja nytkö taas rahastetaan samaa asiaa. Haluan rahani takaisin kun kävin kurssin ei puhuttu mitään jatkokoulutuksista.
- Taass
fg45bf56 kirjoitti:
Kurssi maksaa noin 100€/hlö/pvä ne on käyty jo noin 3 vuotta sitten :)
Sulla on kurssi taas pian edessä ...onko hauskaa ,,vai oletko unohtanut jo ennakoida... hi hi
- >Kurssit käynyt
Ei tunnu olevan mikään hallinnassa. Varsinkaan tuo ammatti. Jos nyt olet
kiinnittänyt huomiota lehdistöön ja tiedoitusvälineisiin viime vuosina niin
koko ajan on painotettu kuljettajille seuraavaa: ÄLKÄÄ JÄTTÄKÖ
KOULUTUSTA VIIME TIPPAAN. Luulenpa,että alkaa olla myöhäistä
etenkin sen tärkeimmän koulutuspäivän eli se ainoa pakollinen
taloudellisen-ja ennakoivan ajokurssin kanssa. Taitaapi olla kurssit buukattu
täyteen määräaikaan asti. Sorry.... mutta et ole ainut nukkumatti. Jos lohduttaa.
Itse asiassa jos olet kuljettaja niin koulutusvastuu on työnantajallasi.
Hänen kuuluu hoitaa asiat ja myös maksaa kurssit. Otapa heti maanantaina
puheeksi. Älä lykkää asiaa enää yhtään tuonnemmaksi.- Meno kenkä
Kyllä kurssit on ennakoivanajon osilta kyllä ns. loppuun myyty.
Jos olet kuljettaja niin työnantajasi ei ole ollut kovin fiksu kun
ei ole hoitanut asiaa ajoissa. Voisi jopa ajatella ,että hän ei
anna kovinkaan paljon arvoa työpanoksellesi kun ei ole asiaa
ajoissa hoitanut. Työnantaja maksaa koko lystin ja maksaa
myös palkan vaikka koulutuspäivä olisi lauantai-tai sunnuntai.
Itselläni työnantaja maksoi kurssit tarjosi sapuskat ja saunaillat
juomineen.Myös sain menetetystä vapaa-ajasta asiallisen korvauksen.
Nyt on taas mukava jatkaa hommía kun asia on hoidettu asiallisesti.
- viime tipas
Pitääpä kattoo ajan 10.902014 asti ja jos ei koulutukseen pääse meen työkkäriin kaippa ne rahoo antoo kun on työttömänä , tätäkö tässä taas haetaan.Ei kaikilla oo äitiä maksamas koulutuksi ,,,,muistakaa ny.
- ???
et sinä mitään työttömänä ole, vaan jos ei korvaavaa työtä ole tarjolla niin työnantajas maksaa sulle takuuna palkan kotio niin kauan kuin niitä koulutuspäiviä alkaa olemaan tarpeeksi ja pätevyys haettuna.
- Rahastusta,.
Mikä on peruste ,että 60v nies vielä menee koulutuksiin,,,jos joku uusi laki tulee pitää se koskea vain lain jälkeisiä kuljettajia ,ei ennen lakia...Järkiä näihin hommiin..
- 5 X 7 tuntia
Painajainen kansakouluajoilta painaa vieläkin. En pe...le enää ikinä istu
pulpettiin. Näinhän se on itsekin ajattelin ensin samoin. Ihan hyviä asioita tuli
esille ja opettajat olivat rentoja kansan miehiä huumorin kera. Paljon uutta
tietoa tuli mistä ei ollut aiemmin mitään hajua. Kun olet 60-vuotta täyttänyt
niin kerran vaan se kirpaisee. Eiköhän ne eläkepäivät ole 65:sena näköpiirissä.
Kyllä näissä koulutuksissa asioista puhutaan alan ammattilaisille ei junioreille.
Siksi koulutuksessa on sopivan rento meininki.
- Pätevä,.,
No niin mitä voin tehdä on abce kortti ollut 1988 lähtien ja tällähetkellä työtön ,mutta haluaisin ja pyrin kuljetustehtäviin huoletta vain toi, että pitäis jatkokouluttaa 5pv taas ja maksaa noin 700-800€ saako keltään tukea vai meneekö työttömän piikkiin kun yrittää ylläpitää pätevyyttä jota teoriassa kyllä riittää. Hiukan kalliilta vaikuttaa ! Onko muita keinoja.?
- RahtiEino
Alat het ajamaan ajuja (Kanjalla mälliä ja volvolla paripyörätelin päällä lastia dollyn kanssa mepana alaspäin. Lauantaina Kanttikosken Essolla mylvit lälläriin rahtijuttuja niittihytässä.) niin työnantaja (Kapitalistiriistäjä/Nolo Sika/yms.) joutuu maksamaan koulutuspäivät asap. Kovat ajutarinat vaan heität että pääset heti hommiin!
- luottoukko
Ainakin olen nyt juttua kuullut, että työministeriö on ottanut kannan, että näitä saisi vihdoinkin järjestettyä myös työvoimapoliittisena koulutuksena. Toisin sanoen työkkäri maksaa kurssimaksun ja ite joutuu maksamaan sen parikymppiä Trafille kirjausmaksua. Nythän on ollut täysin järjetön tilanne, että työkkäri ei ole näitä suostunut järjestämään, vaikka varmasti edistää työttömän autonkuljettajan työllistymistä paremmin kuin mikään CV:n laadintakurssi tai työhaastattelukurssi.
- tää on niin tätä
On niitä edullisempiakin kursseja. Mäntsälässä Rahtareilla on jotain kursseja ollut viidelläkympillä kappale.
Luulisi tosiaan työkkärin maksavan kursseja.
- ritirati ralla
Ei mulla oo autoa. Vain kortti minkä saa pian heittää pesään.....kiitos viisaiden päättäjien
- kotio.
En kouluta maksakoon kotiin.
- OOnko ainoa
Haraako kukaan muu vastaa jatkokoulutuksia ?
- Schenkkeriläinen
Varmaankin kaikki ne, jotka eivät jatka kuljetusalalla ensi vuoden syyskuuta alkaen.
Itse menen huomenna hoitamaan pois tuon pakollisen ennakoivan ajon. Jaloviinapullo povariin ja takimmaiselle pulpetille torkkumaan. Palkallinen päivä ja vielä ilmainen lounas. Huonomminkin voisi päivän viettää...
- P idoit
Moro joo sen ymmärtäis jos yhteiskunta maksaa kun kerran keksivätkin kursseja. Antaa kuskille ja työnantajalle korvauksen ,niin ei sen väliä vaikka oltais vain vaikka kursseilla puolivuotta vuodesta.
- Jotain rotia..
Mitä abce kortilla tekee ? Onko se sitävarten ,että loppu elämän käy kursseilla 5v välein ! Ennakoivanajon kurssia...... eikö tälläiselle pelleilylle voi pistää stoppia. Sehän opetetaan autokoulussa .........ja inssin tehtävä on päättää kuka saa kortin ja kuka ei.. Hu Hu
- MIETI NYT TOSIAAN
Jotain rotia... no voi sentään... autokoulussa opetetaan ajamaan liikenteessä.
Ei siellä opeteta kuljettajan työtä,asiakaspalvelua,ensiapukurssia,työaikalainsäädäntöä,terveellisiä
elämän tapoja terveellistä ravintoa(Naura vaan. Miesten keski-ikä 83 vuotta
mutta kuljettaja kuolee keskimäärin 72 vuotiaana. Surullista.
Ensiapukurssi,sinuakin kaivelee lopunelämän jos tulet kolaripaikalle ja et osaa
tehdä mitään. Koulutuspäivien ensiapukurssin suoritettuasi voi todeta
onnettomuuden sattuessa kaikki tein mitä osasin.Eipä jää mieltä painamaan.
Kannattaisi funtsata vähän asioita ennen kuin tyrmää koulutukset.
Itse voit valita tai sitten yhdessä työnantajasi kanssa sadoista eri vaihtoehdoista.
Taloudellinen- ja ennakoiva ajo on ainoa pakollinen eli 1 -päivä.
- Tosi on !
Jotain rotia. Inssi päättää sen ,että saat ajaa ABCE kortilla autoa.
EU direktiivit päättäjät ovat sopineet sen,että sinun pitää ylläpitää
jatkuvaa koulutusta jotta olet pätevä toimimaan kuljettajan ammattissa.
Tässä on kyse ammattipätevyydestä ei siitä osaatko ajaa autoa.
Mielestäni riittäisi 3 koulutuspäivää 5 vuodessa. ensimmäinen olisi ennakoiva ja
taloudellinen ajo ja toinen olisi ensiapukurssi. Jälkimmäinen tärkein
jotta jokainen osaisi toimia kolaripaikalla.Kolmas olisi työaikalainsäädäntö ja
kuormansidonta. Näillä kursseilla pärjättäisiin aivan mainiosti.
Kommentoikaa oletteko samaa mieltä. - Hölön pölyä
Mielestäni 1 ennakoivan ajonkurssi pitää rittää 5vuoden välein. Kaikki muu on kuskille tuttua mitkä on pakko kuljetusalalla tietää. Toki kuski tietää myös tuon ennakoivan ajon varsin hyvin ilman koulutuksia, mutta jos 1 päivä makoillen kursilla saa jonkun tyytyväiseksi niin hyväksytään se. Eli vahva mielipiteeni on 1pv viidenvuoden välein !
- Jalmari Kärttynen
Oletko suorittanut ensiapukurssin???? onko todella kaikki tuttua. Entä
työaikalainsäädäntö?Osaatko jo kaikki lakitekstin koukerot?
Epäillenpä vahvasti että olisit haka näissä tärkeissä asioissa.
Mielestäni 5 vuoden välein taloudellinenajo,ensiapu-ja työaikalainsäädäntö
lisänä kuormansidonta. Siinä hyvä paketti 3x 7 tuntia.
Miltä kuulostais Hölön pölyä mielestäni ehdotukseni? - Hölön pölyä
Jalmari Kärttynen kirjoitti:
Oletko suorittanut ensiapukurssin???? onko todella kaikki tuttua. Entä
työaikalainsäädäntö?Osaatko jo kaikki lakitekstin koukerot?
Epäillenpä vahvasti että olisit haka näissä tärkeissä asioissa.
Mielestäni 5 vuoden välein taloudellinenajo,ensiapu-ja työaikalainsäädäntö
lisänä kuormansidonta. Siinä hyvä paketti 3x 7 tuntia.
Miltä kuulostais Hölön pölyä mielestäni ehdotukseni?Niin sanotko tosiaan, että koulutuksissa oppii kaikki lakikoukerot jnee...mieti nyt vähän ! Kun kursseille meet niin opit siä sen verran jotta muistat miltä tuntuu koulunpenkillä istua ja ehkä muuttavan porukka hörähdyksen kun joku vanhempi kuski heittää sopivan vertauksen tosielämästä muu unohtuu lähes saman tien . Kuormansidonta ajaminen jne. pitää osata kun kuorma-autolla lähtee liikenteeseen ja poliisin tehtävä on valvoa nämä asiat vai luuletko ,että kun kurssit on käyty sidot kuorman sen jälkeen paremmin ! Jos ensiapu kurssi on mielestäsi tärkeä asia mitä se toki onkin ,niin silloin kaikilta liikenteessä olevilta on vaadittava kyseinen kurssi ei vain ammattikuljettajilta. 1 päiväs oppii kaikki nämä asiat .
- N2 luokan kevyt k-a
Trafista soittivat ja väitti että minunkin pitäisi jatkokouluttautua jos vielä syyskuun jälkeen otan yksityiskäytössäni olevan auton kyytiin muun kuin oman perheenjäsenen tai muussa kuin omassa omistuksessa olevaa tavaraa! Auto on 1 2 3 rekisteröity kevyt k-a eli siis c -kortilla ajettava. Kummalliselta tuntuu,että ajeluni muuttuisikin ammattiajoksi kyydissä olevan mukaan!! Muuttuuko yksityisautoilija taksikuskiksi jos ottaa henkilöautonsa kyytiin muun kuin samassa taloudessa asuvan perheenjäsenensä ?!! Ei taida muuttua,mut minä näemmä muutun kun satun omistamaan kok.painoltaan 3550 kg:n ajoneuvon!!!Kyllä on lainsäädäntö ja -tulkinta mennyt järjettömäksi
- N2 -luokan kevyt k-a
Nyt täytyy korjata... tuo soittaja otti yhteyttä uudelleen eikä ollutkaan trafista vaan ammattipätevyyksiä myyvästä yrityksestä,eli tuota jatkokoulutusta suoramarkkinoiva kaveri,joka oli kyllä niin hyvä,että käsitin hänen olleen trafista ja kyllähän siinä meinas tulla köntsä housuun...Nyt kuitenkin yksityisautoilu kevyt k-a:lla ja C -kortilla ilman ammattipätevyyttä jatkuu entiseen tapaan... Toivottavasti jossain julkistetaan pian nämä tulkinnat ammattipätevyydestä meidän yksityisautoilijoiden taholta!! Sillä koulutuksen järjestäjät näemmä tulkitsevat sitä erilailla...
- N2 luokan kevyt k-a
Nyt täytyy korjata... tuo soittaja otti yhteyttä uudelleen eikä ollutkaan trafista vaan ammattipätevyyksiä myyvästä yrityksestä,eli tuota jatkokoulutusta suoramarkkinoiva kaveri,joka oli kyllä niin hyvä,että käsitin hänen olleen trafista ja kyllähän siinä meinas tulla köntsä housuun...Nyt kuitenkin yksityisautoilu kevyt k-a:lla ja C -kortilla ilman ammattipätevyyttä jatkuu entiseen tapaan... Toivottavasti jossain julkistetaan pian nämä tulkinnat ammattipätevyydestä meidän yksityisautoilijoiden taholta!! Sillä koulutuksen järjestäjät näemmä tulkitsevat sitä erilailla...
- Random homma
Ota iisisti. Kukaan koskaan ei tule kyselemään sinulta yhtään mitään
missään ratsiassa. Asia ei kertakaikkiaan kiinnosta ketään.
Pimeät taksitkaan ei kiinnosta ketään. Jos joku haluaisi olla hankala niin
sakko on sama 70 eur joka tulee turvavöiden käyttämättä jättämisestä.
Eli iha relax vaan jatkossakin. - da damm...
Random homma kirjoitti:
Ota iisisti. Kukaan koskaan ei tule kyselemään sinulta yhtään mitään
missään ratsiassa. Asia ei kertakaikkiaan kiinnosta ketään.
Pimeät taksitkaan ei kiinnosta ketään. Jos joku haluaisi olla hankala niin
sakko on sama 70 eur joka tulee turvavöiden käyttämättä jättämisestä.
Eli iha relax vaan jatkossakin.Haluaisin nähdä poliisiin joka alkaa kysellä ovatko kaikki matkustajat
perheen jäseniä. Ratsiassa tarkistetaan kuskin ajokunto,ajokortti,rekisteriotetteesta
tarkistetaan,että katsatus on suoritettu ja ajoneuvoverot maksettu.
Seuraavaksi toivotetaan hyvää matkaa. Kukaan ei kysele matkustajien henkilöllisyyttä
eikä sukulaissuhteita taikka kenen tavaroita kuljetat. Se ei nyt vaan
kiinnosta viranomaisia. Olemme vapaassa Suomessa/Euroopassa
emme diktatuuri-maissa. Edes raskaankaluston ratsioissa ei pienkuorma-autoja
pysäytetä. Kuorma-ja rekka-autot vain kiinnostavat viranomaisia.
- Hoo ho.
Nyt menee kuormuri pakettiautot myyntiin. Kiitos päättäjien, en tiedä kuinka paljon tulee tappiota kun tarvitsen pakettiauto yhteen jos toiseenkin käyttöön ,mut kun se on kuorma-auto nimikkeellä ( siis sama kun pakettiauto mut nimike on eri) niin pitäis ruveta kursittaan ammattipätevyyttä... Mitähän pelleilyä tämäkin on. Olen yhtä taitava ajamaan molempia autoja.
- Repikää repikää
Voi herranen aika ! Tämä on kehitys yhteiskunta. Tai niin kuin sanovat hyvinvointivaltio ! Kuka kuskiista tai yrityksistä voi Hyvin ?
- Havukka-ahon aj...
Mitä perhanan viranomaispelkoa.... kukaan ei valvo jatkossakaan kyseistä asiaa.
Se ei ole jatkossakaan viranomaisia kiinnostava asia. Rikos on nääs
sen verran mitätön. Vain hölmö lähtee autoja vaihtelemaan.Ainoastaan
jäät kiinni jos sinulla on naapuri jonka kanssa ,et tule toimeen sittenkin
hänen pitää olla lainsäädäntö/pykälä nero jotta hoksaisi asian tilan.
- Huonorahtari
Hyvin voidaan!kurssit on käyty 2 vuotta sitten.Viime vuosi kovalla työllä 36 t.euroa
brutto.Kyllä koulutus tekee hyvää.Lakatkaa valittamasta.Mitä pitempään on ajanut
tai tehnyt mitä tahansa työtä,sen enemmän on vääriä työtapoja ja asenteita.
Tätä sivua lukiessa ei voi muuta kuin ihmetellä kun juntturat keksii kaikenlaisia
sääntöjä miten se pitäs olla.Me joudutaan toimimaan lakien mukan,sille ei
voi yhtään mitään.Helpompi olo kun hyväksyy tosiasiat,vai mitä jääräpäät?
Varmaan menette liikenteessäkin samalla asenteella,etsitte ja näette pelkkiä
negatiivisia asioita.Itse haluan nähdä hyviä asioita ja en hermostu jokaisesta
pikku jutusta.Kummallista kun sen virheeen tekee aina joku muu?Kuinka usein Sinä tai Minä ollaan se joku muu?Omia virheitä ei huomata ja unohdetaan hyvin nopeasti.
Terveyttä ja hyvää kevään (ja syyskuun) odotusta meille kaikille!- Ei osaa,.,
Rupeappa katsomaan kalentereita kun sun pitää taas käydä ennakoivan ajon kurssi 3 vuoden päästä . Olet näköjään sen sortin kuski ,että unohdat kurssituksen samantie , että siitä vaan vapaaehtoisille kurseille. Et näköjään osaa ennakoida liikenteessä. Sama tietenkin pätee henkilöautolla ajamiseen ,,,kursseille mars---Muut kurssit ei pakollisia !
- Autss
Kuinka mun käy kun mulla on kuormurikortti ja pakettiauto joka on rekisteröity kuormuriksi, Saanhan ajaa tavaraa kuten tarvitsen vai pitääkö vaihtaa samanmoiseen mutta pakettiautoksi rekisteröidyksi.
- Havukka-ahon aj...
Autss... milloin viimeksi poliisi on pysäyttänyt sinut muun kuin ylinopeuden
tai puhalluttamisen vuoksi. Niinpä ei koskaan. Ja silloinkin todella harvoin.
Poliisia ei kiinnosta tavarat autossasi tippaakaan.
Joten jatka entiseen malliin. Kaikki tavarat ovat tietysti aina sinun omiasi
jos joku kyselee. Eikö vain? Näillä mennään.
- Tä.49
Monesko pienessä yrityksessä on kuormuripakettiauto. Mitenkä näiden kuljettajien tilanne ? ajavat tavaraa jne. Heitä on muuten paljon eikä koulutuksesta tietoakaan. Loppuuko ajelu muu kuin huviajelu mitä yrityksen autolla ei saa ajaa. Ajaako tässäkin tapauksessa jatkokoulutus ja 5 päivän menetys asiansa. Luulenpa ,että kuormurit on pian halpoja. Ammatikseen ajaa niin pieni porukka.
- DA DA 1963
Millainen on kuormuripakettiauto. Pakettiauto on pakettiauto ja koulutusta ei
vaadita. Kuorma-auto on kuorma-auto kun rekisteriotteessa niin mainitaan.
Jos firmassa on kuorma-auto niin sen kuski istuu 5x7 päivää koulutuksessa.
palkka maksetaan tuolta ajalta. Jos olisitte aloittaneet ajoissa niin olisi riittänyt
1 päivä vuodessa. Asia ei ole yhtään sen ihmeempi tai vaativampi kuin
jos toimistoihminen on atk-kursseilla tai työnjohtaja on työnhyvinvointikurssilla.
Ihan normaalia työelämänkoulutusta johon jokainen osallistuu nykyaikana.
Kuljettajat eivät ole mikään pieni porukka. Sairaanhoitajien ja myyjien
jälkeen 3 suurin ammattiala suomessa. Noin ihan tiedoksi vaan. - Tilastonikkari !
DA DA 1963 kirjoitti:
Millainen on kuormuripakettiauto. Pakettiauto on pakettiauto ja koulutusta ei
vaadita. Kuorma-auto on kuorma-auto kun rekisteriotteessa niin mainitaan.
Jos firmassa on kuorma-auto niin sen kuski istuu 5x7 päivää koulutuksessa.
palkka maksetaan tuolta ajalta. Jos olisitte aloittaneet ajoissa niin olisi riittänyt
1 päivä vuodessa. Asia ei ole yhtään sen ihmeempi tai vaativampi kuin
jos toimistoihminen on atk-kursseilla tai työnjohtaja on työnhyvinvointikurssilla.
Ihan normaalia työelämänkoulutusta johon jokainen osallistuu nykyaikana.
Kuljettajat eivät ole mikään pieni porukka. Sairaanhoitajien ja myyjien
jälkeen 3 suurin ammattiala suomessa. Noin ihan tiedoksi vaan.Totta tosiaan Suomessa on 100 000 ihmistä joiden ammatti on veroilmoituksessa
autonkuljettaja. Ehkei sitten kuitenkaan niin pieni porukka.
- Kouluttaja6
Ohessa nyt jotain:
Jos sinulla on YKSITYISKÄYTÖSSÄ C1, C, D1,D -ajoneuvoluokan ajokorttia vaativa auto, saat ihan vapaasti ajaa sillä YKSITYISAPUA, uusimman tulkinnan mukaan heittää satunnaisesti talkootyönä myös naapurin muuttokuorman. Sen sijaan jos sinulla on vaikka D1 -pienoislinja-auto, ja kuljetat sillä lapsia jalkapallotreeneihin, asia on ok, mutta jos otat kyytiin naapuruston kakarat amp-jatkokoulutus vaaditaan.
Yritykset, yhteisöt, kunnat jne. ovat sitten asia erikseen. Jos yhteisöllä on käytössään C1, C, D, D1 -ajoneuvoluokan ajokorttia vaativa ajoneuvo niin:
-jos autolla kuljetetaan yrityksen tavaraa, ammattipätevyys vaaditaan
-jos autolla kuljetetaan tavaraa asiakkaille ammatipätevyys vaaditaan
-jos autolla suoritetaan työnjohtoon tai valvontaan liittyvää ajoa, ammattipätevyys vaaditaan
-jos ajoneuvon kuljettaja vie yhteisön autolla vaikka materiaalia työpaikalle ja asentaa sen itse, ammattipätevyyttä ei vaadita, mutta jos se menee vaikka työmaalla useamman työntekijän asennettavaksi ammatipätevyys vaaditaan
Ensi kädessä tulkinnan tekee liikennevalvonnassa poliisi
Poikkeukset löytyvät laista 273/2007 sen 2§:ssä.
Liikenteen turvallisuusviraston sivulta löytyy asiasta lisää:
http://www.trafi.fi/palvelut/usein_kysyttya/tieliikenne_-_ammattiliikenne
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valkeakosken tappo
"Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k17029882Kuka oli tekijä?
Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso21919193Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi
Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä3961007515-vuotiaan ruumis valkeakoskella
Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on276445Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä
Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi204359Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon
Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.1943883- 603100
Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho431527Miten meidän käy
Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m501309Toivottavasti tekijää ei suojella
Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v621306