Mikä on plagiointia?

ahdistuksen ahdistus

Aloitin pari kk sitten tekemään graduani, jonka idean keksin omasta päästäni. Kuukausi sitten löysin 99 %:sti samasta aiheesta julkaistun gradun josta olen poiminut lähteitä omaan graduuni. Nyt minua painaa syyllisyys. Tuntuu, että olen tavallaan kopioinut tätä toista työtä, koska olen kirjoittanut pari kappaletta käyttäen melkein kaikkia hänen mainitsemia lähtetiä vastaavalla tavalla (vaikka olenkin toki lisännyt myös muita lähteitä, jos olen löytänyt). Toki olen viitannut alkuperäisiin lähteisiin, mutta ko. gradun tekijä, jonka tekemää lähteiden etsintätyötä olen käyttänyt hyväkseni jää ilman mainintaa...

Ja pahinta kaikessa on, että myös empiirinen tutkimus tulee olemaan myös pitkälti samalla tyylillä tehty, enkä enää mitenkään haluaisi lähteä vaihtamaan omaani, kun olen päässyt siinä alkuun...

5

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fksnfksnfksf

      Mielestäni voit tehdä noin, sillä tuo ei ole plagiointia: sinulla on lähteet asianmukaisesti merkittynä etkä kopioi kenenkään tekstiä sanasta sanaan. Sinun ei tarvitse mainita työssäsi, että mitä kautta olet lähteesi löytänyt (etenkään siksi, että gradut eivät usein kelpaa lähteeksi). Muiden gradujen lähdeluetteloa voi ja kannattaakin usein hyödyntää. Tietääkseni tätä tapahtuu paljonkin, eli muiden gradujen lähdeluetteloita käytetään ahkerasti. Gradussa ei siis tarvitse keksiä pyörää uudestaan, sillä monilla aloilla on olemassa ne tietyt ja samat lähteet, joihin usein viitataan. Tuskin sinun gradustasi tulee kuitenkaan ihan samanlaista, vaikka siltä saattaisikin nyt vaikuttaa. Sinullahan on sitä paitsi muitakin lähteitä, joita tuossa gradussa ei ole käytetty.

      Vaikka en sinun tilanteessa olisikaan huolissani, niin mitä mieltä ohjaajasi on asiasta?

    • Elä ahistu

      No, jatkahan työn tekemistä ja tekstin tuottamista. Kyllä sinä ajan mittaan keksit keinot, joilla tämän toisen työn hyödyntämisen saat kaunisteltua enemmän itsesi tekemältä näyttämään.

    • austerism1

      Opinnäytteiden eräs keskeinen funktio on tarjota seuraaville ja samasta aihepiiristä tehtäville opinnäytteille lähteitä. Harva niitä opinnäytteitä kokonaan lukee, ja yksi tärkeimmistä osista on juuri lähdeluettelo.

      Plagioinnista on kyse, kun käytät jotain lähdettä tai kopioit lähteestä ilman, että mainitset sitä etkä anna lähdeviitettä. Nythän et suinkaan käytä kyseistä gradua lähteenä vaan samoja lähteitä, jota siinä on käytetty. Empiirinen aineistosi on kuitenkin eri kuin kyseisessä gradussa, ja lisäksi sinulla on muitakin lähteitä, joten näin ollen teet graduasi ihan oikealla tavalla.

      Totta kai voit työsi johdannossa / alussa olevassa kirjallisuuskatsauksessa mainita, että samasta aihepiiristä on tehty tuo kyseinen gradu, ja voit ehkä siitä tiivistetysti mainita, ja voit sen näin ollen merkitä myös lähdeluetteloosi. Kyseinen gradu ei kuitenkaan siis toimi työssäsi mitenkään keskeisenä lähteenä - kuten joku jo mainitsikin, graduja ei yleensä lähteenä käytetä. Tai siis perussääntöhän on, että lähteen pitää olla ikää kuin kulloistakin opinnäytetyötä ylemmältä tasolta oleva työ, joten kandissa voisi gradua käyttää jopa päälähteenä, gradussa sitten väitöskirjaa.

      • gkkghkkjhjhtg

        Mun mielestä pitäs kieltää plagiointi toisen ihmisen elämästä, jos ei oo saanu lupaa vaikka ei ois koskaan tavannu henkilöä niin sitä pystyy plagioimaan ja vaikka ei ois missään koskaan nähny niin ku käyttää vähhän hoksottimia käyttää ja sen plagioinnin pystyy viemään pitkälle ja se on törkeää eikä kukaan tiedä että se plagioinnin kohde voi olla aivan älyttömän huippu tyyppi ja sen elämä vois olla aivan huippua jos ne tietäs totuuden ja sen elämä voi olla surkeaa kun kukaan ei tiedä siit mitään ja plagoiat vois tehä jotain asialle. Eri asia jos plagioisi muuta elämää tai omia kokemuksia elämästään sillä tavalla mun mielestä pääsee elämässä pidemmälle. Sit jos on niin huono kohtalo elämässä vielä sillä plagioinnin kohteella että sitä ei usko kukaan vaikka ei se yritä ihteään ylentää niin eihän se sen vika oo ainakaan paljoa jos on semmonen kohtalo. Siis plagioiat kertokaa totuus ihmisille jos ootte mielestänne etes vähän plagioineet ilman lupaa se voi olla teille aivan mitätön juttu mutta plagioinnin kohteelle iso juttu mutta kyllä se totuus sieltä esiin tulee halusittepa tai ette ainaski jumalan edessä mutta maallistahan se vain on loppu peleissä paskankaan väliä mutta sanoinpahan toiminta ohjeita!


    • 12+1

      Sinua ei ainakaan kukaan edes halua plagioida. Jumskulle kiitos siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe