Mikä on kaunein Jaguar (Daimler)

jjj

Jaguarin merkin asemointi on selvä; kauniiden nopeiden loistoautojen valmistaja. Kauneus on kuitenkin makuasia ja siksi olisi kiinnostavaa kuulla mielipiteitänne. Äänestäkää: luokkia on kolme
a:4D-sedanit
b:2D-mallit
c:urheiluautot.
Muistia voi virkistää katsomalla mallien kuvat HJK:n sivuilta:http://koti.phnet.fi/~fiboy/Jaguarmallit.htm

Samalla voitte antaa palautetta jos jotain oleellista puuttuu!

30

2653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päätös

      a) Mk1/Mk2
      b) XJ6/12 Coupe
      c) XK150

    • Wile

      Vähän hankala sanoa, kun ei ole nähnyt läheskään kaikkia livenä, mutta kuvien perusteella seuraavat miellyttävät:

      A: Pitää mainita kymmenen vuotta sitten perheessä ollut XJ6/12 Series3, ja tietenkin nykyään pihassa oleva uuden sukupolven S-Type on mielestäni todella onnistunut. Vanha S-Type on kanssa todellinen katseenkääntäjä, kyllä kelpaisi sekin.

      B: XJ6/12 Coupe. En ole aiemmin kiinnittänyt ko. malliin mitään huomiota, itse asiassa tuolla sivuilla taisi tulla ekaa kertaa vastaan. Perhana sentään, tyyliä!

      C: E-Type tietenkin. Punaisena, kiitos.

    • omistaja

      omasta mielestäni > jos tositilanteessa pitäisi
      valita yksi kaikista malleista jonka pidät takuuvarmasti lopun ikääsi > kun autot olisivat rivissä edessäsi (esim. ainakaan XJS:ssä
      kun yleensä kuvissa ei näytä juuri "miltään") niin varmasti menisi sormi suuhun ja tulisi monta unetonta yötä...ainakin itselleni > kun muutama malleista on luonossa näkemättä (saati ajamatta) vaikka parin vuoden aikana kun olen jossain esim. parkkipaikalla Jag:in nähnyt niin olen kurvannut mielenkiinnosta vähän "pällistelemään"...yritän päättä ensiviikon aikana jotain ja joudun tekemään sen luultavasti "mutu" tuntumalla...milenkiitoista nähdä mitä muut vastaavat

    • akka ratissa

      Kerrankin kysymys johonkin blondikin osaa vastata:
      a b c: oma Jaguarini

      Siksihän se on ostettu.

      • jjj

        Mutta kun siltä peililtä kysyy niin mihinkä malliin osuu?


      • akka ratissa
        jjj kirjoitti:

        Mutta kun siltä peililtä kysyy niin mihinkä malliin osuu?

        että X-type 2.0D exec, musta ulkoa ja kermanvalkea sisältä.
        Onpa joku joskus ihmetellyt mikä saa naisen(kin) hurahtamaan autoihin. Miehillä se kuulemma kanssasisarien mielestä on ihan normaalia peniksen jatke.
        Ei se naisellakaan sen ihmeempää ole: Viimeinkin vastakkaisen sukupuolen päät kääntyvät ihailevin katsein myös minun perääni.


    • XJR-98

      Jätän listan ulkopuolelle uber-harvinaiset mallit kuten XK220, XJ6/12 Coupe yms.

      A: XJ40
      B: XJS
      C: XK8/XKR

      Monen mielestä varmaan erikoinen listaus, mutta makujahan on monia :)

    • Mursu

      1) Daimler double six
      2) XJS
      3) E-type roadster, ennen vuotta 1970

      Laskettakoon siis tässä tapauksessa XJS-malli ei-urheiluautokategoriaan, siitähän on monenlaisia mielipiteitä. Joka tapauksessa XJS on muotoilultaan mielestäni yksi kauneimmista autoista. Kaikista kaunein ja hienoin on tuo E-type!

      • jjj

        Daimler66 mallien välillä on huikaisevia eroja, pls tarkenna!

        Mikä XJ-S? Samasta syystä!


      • Mursu
        jjj kirjoitti:

        Daimler66 mallien välillä on huikaisevia eroja, pls tarkenna!

        Mikä XJ-S? Samasta syystä!

        Daimler noin 80-luvun puolesta välistä
        XJS vuoden -92 jälkeen.

        Valitan, kun en tunne tuotantosarjoja niin hyvin.


      • jjj

    • Juku

      a: Daimler DoubleSix VDP series II
      b: Daimler Coupe (etenkin tuo doublesix VDP)
      c: Jaguar XK150 tai e-type series I (en osaa päätää vielä...)

    • Jaguaritar

      XJ6/ S1
      viininpunaisena

      • Reiska

        XJ6 S2 longversion,ocean blue,beige leather.


    • jfw

      a) 3.8S - tasapainoinen muotoilu, XK kone ja E-typen takajousitus
      b) XJ6 Coupe - ei ole monta mista valita
      c) XK120 OTS ja E-type SI FHC - tasapeli; ensimmainen avo, toinen coupe. molemmat uraauurtavia

      • jjj

        Jaguar Mk4, Mk5, XJS jne mallisarjoissa sekä Daimlereissa on Coupe malleja


      • jfw
        jjj kirjoitti:

        Jaguar Mk4, Mk5, XJS jne mallisarjoissa sekä Daimlereissa on Coupe malleja

        MkIV ja MkV ovat jokseenkin tavanomaisen nakoisia. XJ-S:n tuomitsin urheiluautoksi, vaikka se onkin ehka oikeammin juuri peruscoupe.

        Ja tassa on taas maaniteltava etta on se niin saali etta F-type pantiin jaihin...


    • H.E.E.

      ...olen tullut siihen tulokseen, että:

      Paras 4D sedan malli on:
      MkX / 420 G, tämä "yhteenveto" sallittanee, mutta valinta oli kyllä vaikea tämän mallin ja S-III välillä. X:n muotoilu on kyllä Aivan henkeä salpaava.

      Paras 2D malli on:
      tää on vaikea, niiiiin vaikea. Luen nyt kuitenkin XJS:n (se 80 -luvun alun face lift jossa on H.E. kone) sarjaan urheiluauto joten valinta on XJ Coupe.

      Paras urheilumalli on:
      C type - sori E-type, valitettavasti saavutettu kilpailumenestys voitti tällä kertaa. Mutta oliko nyt niin että C luettiin jo Kilpa-autoksi? Jos näin niin siinä tapauksessa voiton tässä sarjassa vie E-typen S-III V12

      • Mursu

        On mielenkiintoista, että urheiluautoista valitset juuri E-typen V12-mallin. Vaikuttaako mahtipontinen moottori valintaasi? Tokihan se on kaunis auto, mutta niissä myöhemmissä E-typeissä (jossa on se iso kone) on etusäleikön linjakkuus rikkoutunut, kun se on suurentunut. Onneksi nykyinen XK8 ja XKR on ottanut takaisin ovaalinmuotoisen linjakkaan aukon muotoihinsa. Kun vielä saisivat koko autosta jotenkin näyttävämmän näköisen ja persoonallisemman.


      • H.E.E.
        Mursu kirjoitti:

        On mielenkiintoista, että urheiluautoista valitset juuri E-typen V12-mallin. Vaikuttaako mahtipontinen moottori valintaasi? Tokihan se on kaunis auto, mutta niissä myöhemmissä E-typeissä (jossa on se iso kone) on etusäleikön linjakkuus rikkoutunut, kun se on suurentunut. Onneksi nykyinen XK8 ja XKR on ottanut takaisin ovaalinmuotoisen linjakkaan aukon muotoihinsa. Kun vielä saisivat koko autosta jotenkin näyttävämmän näköisen ja persoonallisemman.

        Valintaa vaikutti V12 koneen lisäksi tuon viimeisen mallin vähän muskelimainenkin rakenne verrattuna vanhempiin. Se ei varmaankaan ole kaikkein sopusuhtaisin - se myönnetään. Mutta ainakin siinä on eniten muotoja.


      • Mursu
        H.E.E. kirjoitti:

        Valintaa vaikutti V12 koneen lisäksi tuon viimeisen mallin vähän muskelimainenkin rakenne verrattuna vanhempiin. Se ei varmaankaan ole kaikkein sopusuhtaisin - se myönnetään. Mutta ainakin siinä on eniten muotoja.

        Onhan siinä toki muotoja! Ehkä siksi ihmettelin, koska kyseessä on erittäin sirorakenteinen auto, matala ja pitkäkeulainen. Olisivat olleet aikoinaan suunnittelijat varovaisia niiden muskeleiden rakentamisen kanssa. Kai se V12 olisi mahtunut ilman suuria pullisteluja, vai eikö olisi ilma riittänyt pienemmällä säleiköllä...


      • H.E.E.
        Mursu kirjoitti:

        Onhan siinä toki muotoja! Ehkä siksi ihmettelin, koska kyseessä on erittäin sirorakenteinen auto, matala ja pitkäkeulainen. Olisivat olleet aikoinaan suunnittelijat varovaisia niiden muskeleiden rakentamisen kanssa. Kai se V12 olisi mahtunut ilman suuria pullisteluja, vai eikö olisi ilma riittänyt pienemmällä säleiköllä...

        Olen antanut itseni ymmärtää että auton muodot "kasvoivat" ja pullistuivat nimenomaan teknisten muutosten vuoksi, mutta joku joka asiasta todella tietää voisi varmaan valaista.


    • brittiauto

      Nuo mallisivut selattuaan on valmis äänestämään miltei kaikkia!
      a: Daimler Double Six Series1 kuitenkin perii voiton sedaneissa
      b: Mk5 Drop Head Coupe hakkaa rantabulevardilla kaikki. Onko yhtään Suomessa?
      c: C-type tai jos sitä ei sallita niin XK150

    • ¨Ruusna

      Ne on kauneimpia jaguareita missä on niitä chervolet-moottoreita laitettuna pellin alla.

      Ruusna

    • Mai

      on XJ6(/12) S3. Kauniit linjat ja sulava muotoilu.
      Haaveissa olisi saada "sunnuntai-ajeluun" XJ6/12C, kaunis coupe.

    • valinnat

      a: Mk II
      b: SS 100
      c: D-type

    • sanaton

      Ei voi valita, kaikki niin sairaan hienoja...

    • esteetikko

      Lyonsin asema teollisena muotoilijana ja trendin luojana on kiistaton; harvinainen yhdistelmä omistaja/johtaja/muotoilijanero kaikenkaikkiaan.

      Muistelkaapa kuusikymmentäluvun autoja, amerikkalaiset elivät omissa mahdottomuuksissaan eikä euroopassakaan ollut linjakkaita hyviä autoja tarjolla. Tähän tyhjiöön tuo mies muotoilee ensin Mk 2:sen, sitten E-typen ja vielä kruunaa kuusikymmentäluvun uskomattomalla XJ-mallistollaan. Tämä sarja saattoi häpeään joka ikisen muun autonvalmistajan! Ja näistä uskomattomista linjoista on kaikki nykyisetkin kissat derivoitu!

      Siis:
      a) mahdottoman vaikeaa on valita MK2:n ja XJ:n välillä mutta ehkäpä sittenkin tuo Jaguar XJ:n vartalon kaari; lantiolinja ja ihana perä yhdistettynä jämäkkään perienglantilaiseen pystymaskiin tuo ykkössijan => Daimler 66 Series1

      b) XK150 Fixed Head Coupe on kyllä auto jota kestää katsoa pitkään. Linjoiltaan se on sittenkin tasapainoisempi kuin tuo poikien unelma E-type, joka on kaunis vain ykkösarjan roadsterina
      c) C-typeä kauniimpaa autoa ei ole!

    • Cat

      ...XJ220 on menevän näköinen peli.

    • HSa

      Hei,
      Erittäin hyviä ja osa samalla hauskojakin vastauksia. Päätin silti kommentoida:

      Minua itseäni viehättää eniten vanhemmista (1993 mallivuoteen asti, uudempiin en ole perehtynyt muuta kuin joitakin koeajanut ja/tai istunut kyydissä) jaguaareista seuraavat:
      1) urheiluautoista 50-luvun xk mallit joissa pähkinäpuuta isot määrät sisustuksessa, askeettisen upea sisältä ja miellyttävän pyöreät ulkomuodot.

      2) sedaneista xj coupe ulkomuotojen perusteella; erityisesti sivulinjan muotoilu hienon hieno, sisustus upea muuten paitsi vakio-ohjauspyörä, mittaristo ja kojetaulun kytkimet jotka liian 70-lukulaiset.

      3) ratakilpureista broadspeed xj12 coupe ulkomuotojen perusteella.

      Terveisin Hane

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe