Ovatko muut huomanneet moista? Ja olisikohan esim. e-pillereistä apua? Itse en saa nukuttua pms-aikana juuri ollenkaa ja pms-oireet kestävät minulla noin 2 viikkoa. Pahin on kuukautisia edeltävä yö, joka tulee valvottua 100-prosenttisesti, vaikka vetäisi millaisen lääkekombon. Tuon 2 viikon aikana tulee muutenkin valvottua kokonaisia öitä lääkecoktailista huolimatta. Sitten heti kun kuukautiset alkavat, saa taas nukuttua vähemmälläkin lääkemäärällä. Sitten hetki suht ok nukkumista, kunnes taas tulee uudet hormonipiikit. Kuukautisia ennen ruumiinlämpö nousee ja estrogeenia ja progesteronia (etenkin jälkimmäistä) erittyy paljon. Heti kuukautisten alettua kaikkien hormonien eritys vähenee. Eli selkeästi nuo hormonipiikit tuntuvat aiheuttavan valvomista :( Aiemmin söin mm. minipillereitä, mutta silloin en vielä kärsinyt unettomuudesta.
Minulla alkoi unettomuut muutenkin järkyttävän stressaavasta elämänvaiheesta, joten uskon, että se hyvin pitkälti on seurausta juuri seonneesta hormonitoiminnasta.
Mutta mikäköhän tähän auttaa.. Unilääkkeistäkään kun ei juuri mitkään toimi
-___-
Onko muilla kokemuksia? Mikä on ollut avuksi?
kuukautiskierron vaikutus unettomuuteen
1
3431
Vastaukset
- näin on
Minulla ihan sama juttu. Kuukautisten alkamisen tiesin varmasti siitä, että edellisenä yönä valvotti. Nyt kun on tullut ikää ja vaihdevuodet alkaneet, valvominen on pahentunut. Ellei kuukautisia ala tulemaan tai korkeintaan tiputtelua, menee monta yötä valvoen. Toiveita tulevaisuuteen antaa se, että kun kuukautiset oli vuoden pois, aloin nukkua paremmin. Ikävä kyllä se riesa alkoi uudestaan :(
Imovane onneksi auttaa, mutta sitä en voi ottaa montaa yötä peräkkäin ilman että pitäisi annosta nostaa. Pakko kärsiä välillä. E-pillereistä ja muita hormonaalisista ehkäisykeinoista en tiedä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832