Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Olen kateellinen poikaystävälleni

sdgsafsgsdfsgsd

Tämä on sairasta ja haluaisin päästä ajattelutavastani eroon, ennen kuin se tuhoaa koko suhteen. Usein pystyn hillitsemään itseni ja käyttäytymään, mutta välillä tekee mieli tuhota hänet.

Olen kateellinen hänelle, koska hän on suosittu, hän saa Facebookissa paljon tykkäyksiä ja hänellä on paljon kavereita. Olin kesällä vierailemassa hänen luonaan ulkomailla, ja tunsin vain katkeruutta ja kateutta siitä, että hänellä oli siellä niin ihana kaveriverkosto. Itse kun olin vaihdossa niin jäin lopulta yksin kun huomasin kaikkien muiden ryhmäytyvän keskenään - miksei minun vaihtovuodestani voinut tulla yhtä menestyksekäs? Miksi minä joudun aina olemaan yksin epäsuosiossa? En koskaan tykkään hänen Facebook-päivityksistään ja tekisi mieli poistaa hänet koko FB:stä. Minun tekee mieli vain kiukutella. Olen koko elämäni ollut vähän masentunut ja surullinen siitä, ettei minulla ole paljon kavereita. Olen kokenut kiusaamista ja syrjintää. Siksikin tuntuu niin epäreilulta että muilla on kavereita ja minulla ei, vaikka kuinka yritän ja yritän kehittää itseäni.

Ehkä tämä liittyy siihenkin, miten hän kertoo koko ajan miten tärkeää on saada tykkäyksiä ja miten hyvä fiilis niistä tulee. Hän on joskus maininnut että "ai sait 8 tykkäystä ... mulle ei riittäis vaan vaadin 50 tykkäystä ;)". Ja muutenkin hän koko ajan pitää silmällä tätä "suosiotaan" ja näpyttelee älypuhelintaan. Olemme 25-vuotiaita.

7

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bxjxiozb

      Heitä pellolle tuollainen turhamainen junttipoikaystävä. Fb tykkäyksiä laskeva kakara ei ole minkään arvoinen,

    • 4+4

      Ensin ajattelin, että ole onnellinen sosiaalisesta miehestä, mutta aika kusipäältä vaikuttaa jos alkaa teitä kahta vertailemaan. Tietää varmasti, että et ole yhtä sosiaalinen ja olet kenties vielä kertonut, että suosituimuutesi vaivaa sinua...

    • mkcv

      Hakeudumme yleensä sellaisten ihmisten seuraan, jotka alitajuisesti vastaavat johonkin tarpeeseemme. Näin pyrimme työstämään kesken jääneitä asioitamme. Tästä näkökulmasta ajatellen poikaystäväsi käyttäytyminen on omiaan nostamaan kateellisuuden tunteesi esille, jotta pystyisit käsittelemään sitä niin kuin olet tehnytkin. Olet siis hyvällä tiellä, sillä katellisuuden tunnistaminen ja tunnustaminen on vaikeaa.

      Facebook-kateudesta on puhuttu paljon julkisuudessakin, tykkäyssysteemi on omiaan herättämään vertailua ja huonommuudentunnetta kenessä tahansa, joka ei "yllä" suuriin lukuihin. Silloin on vaikeaa muistaa, etteivät tykkäykset kerro ystävyydestä, menestyksestä tai onnellisuudesta yhtään mitään. Ne ovat vain "sosiaalisen small talkin" pintakuohua.

      Tietääkö poikaystäväsi, että kärsit kateudesta, kun hän laskee omia tykkäyksiään? Sinun kannattaisi keskustella hänen kanssaan tästä asiasta. Kyse ei ole hänen tykkäyksistään, vaan aiemmista tilanteista ja kokemuksista, jotka palautuvat mieleesi ja aktivoituvat, kun poikaystäväsi Facebook-tykkäykset tulevat puheeksi.
      Ilmeisesti sinulla on traumatisoineita ja käsittelemättömiä kokemuksia, joiden käsittelyssä tarvitset apua. Silloin ei auttaisi, että poikaystävästäsi tykättäisiin vähemmän tai hän puhuisi suosituimmuudestaan vähemmän. Poikaystäväsi voi auttaa keskustelemalla tästä kanssasi, jos hän on empaattinen. Mutta jos hän suhtautuu asiaan pilkallisesti, voi hyvinkin olla, että hän hakee tykkäyksistä pönkitystä omalle heikolle itsetunnolleen, ja sinäkin olet voinut joutua siihen pelinappulaksi.

    • dsfsfasdfsgsdf

      Juu, kiitos vastauksista! Mutta tästä on kyllä erittäin vaikea puhua, niin häpeälliseksi tämän epäsuosioni koen enkä haluaisi millään tunnustaa.

    • Blöbö

      Mieti nyt että onko se miten tärkeää että joku tuntematon tai puolituttu jossain FB:ssä tykkää jostain sinun kommentista? Käsittämätöntä että aikuinen ihminen voi olla kateellinen moisesta asiasta, tiedän ja ymmärrän että se ei ole ainoa asia vaan se on yksi naula lisää siihen kateellisuuden arkkuun. Se huomio voi tuntua hyvältä mutta se ei kestä kuin hetken vain. Et voi kulkea hetkestä toiseen liittäen toisten hyväksynnällä. Sinä olet se jolta tarvitset sen hyväksynnän. Hyväksyt sen ettet ole mikään maailman ulospäin suuntautuvin ihminen tai sosiaalisuuden huippu.
      Kaikki vain eivät ole sellaisia, tuskin ne FB tykkäykset lämmittää sinua kun makaat yksin sängyssä?

      Et ole varmaan ikinä pysähtynyt miettimään että suurin osa näistä poikaystäväsi kavereista ovat vain kavereita? Eivät todellisia ystäviä, he eivät tulisi eivätkä vastaisi puhelimeen jos soittaisit keskellä yötä että tarvitset toisen tukea tai apua?

      Itse mielummin panostaisin laatuun kuin määrään, onhan se varmaan hienoa että ympärillä parveilee pintaliitäjiä ja FB tykkääjiä vaikka kuinka paljon mutta mielummin juttelisin yhden tai kahden ystävän kanssa jotka oikeasti ymmärtävät ja hyväksyvät minut sellaisena kuin olen eikä pelästy edes vaikka aika ajoin räjähtäisin.

      Mihin kaipaat itse niitä kavereita? Haluatko jutella eri ihmisten kanssa erillaisista asioista vai mitä? Vai onko tässä nyt kyse vain suosiosta?
      On toinen asia haluta jotain kuin tarvita sitä.

    • hhuuuuuuuuh

      :D anteeksi nyt vaan, mutta naurettavaa. en kuulu facebookiin luojan kiitos, minusta tuskin kukaan tykkäisi ja ihan sama se on. teini hömpötystä

    • twiikeri1

      muista että esim. fb:ssä saatu huomio ei ole todellista. kerran laitoin testiksi kuvan mun aamiaismyslistä faceen, ja tuli yli 30 tykkäystä. on jotain 200kaveria siellä joista oikeasti tunnen kunnolla ehkä 30. jos tarpeeksi ottaa ventovieraita kavereikseen, niin kyllä tykkäyksiä tulee. mutta mitä virkaa niillä on oikeasti elämässä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe