Tein vertailun entisenä maajussina, kumpi kannattaa paremmin maatalous vai palkkatyö. Yllätys ei ollut se, että palkkatyö päihittää maatalouden, vaan se, että se ero on niin suuri palkkatyön hyväksi.
Kun olin vielä päätoiminen maanviljelijä, tuloni jäivät siihen 10-15 000 euron paikkeille. Tuotantosuuntana olivat viljenviljely, ja sikatalous.
Aina ihmettelin kun rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen. Nyt palkkatyössä verotettava tulo oli viimeksi 32 000 euroa. Kohta alkaa kahden viikon palkallinen loma. Ei puhettakaan tuollaisista lomista kun olin maanviljelijänä. Alan vaihto tosiaan kannatti.
Maatalous vastaan palkkatyö
20
489
Vastaukset
- elämä on valintoja
Olen ollut palkkatyöläinen, joka suuntautuu nyt lomitusalalle. Eniten minua ärsyttää varmaan jatkossa isäntien ja emäntien itkeminen miten raskasta ja ettei kannata. Haluaisinkin kysyä viljelijöiltä, että miksi ihmeessä,ette lopeta ja mene palkkatyöhön jos on kerran nin vaikeaa? Suomessa on vapaus tehdä sitä mitä haluaa: olla palkkatyössä, yrittäjänä tai loisena toisten elätettävänä. Sitten jos asia on niin, ettei löydy palkkatyötä kun ei ole riittävää osaamista ja tietoa, tai liikaa ikää, niin ketä siitä voi syyttää? Yleensä sellainen käsitys, jonka monikin jakaa kanssani, että maalaiset itkevät tavan vuoksi, ja rahaa tulee "ovista ja ikkunoista" (ostellaan sijoitusasuntoja ymym.), ainakin isommilla tiloilla,. Työ on sitovaa ja vastuu painaa, sitä en kiellä. Mutta taas: OMA VALINTA.
- Trollaaja alkaa
vedättään trolliaan, älkää lähtekö näihin mukaan..
- Epä Tietoinen
Niin ketähän siitä syyttää voi jos on liikaa ikää?
Annahan ehdotuksia? - kusetus loppu
Trollaaja alkaa kirjoitti:
Aloitukseni ei ole mikään trolli, eikä myöskään olli. Voitko poistua tältä palstalla häiritsemästä asiallista keskustelua?
- Trolliksi
Trollaaja alkaa kirjoitti:
leimaaminen on keskustelupalstoilla yleinen väittelyn hävinneen tai valheellista väittämää itsepäisesti ylläpitävän keskustelijan epätoivoinen yritys pelastaa kasvonsa.
- elämä on valintoja
Epä Tietoinen kirjoitti:
Niin ketähän siitä syyttää voi jos on liikaa ikää?
Annahan ehdotuksia?Elämän yleistä epäreiluutta: juuri kun alat oppia elämään, se onkin jo ohi.
Jos uskoo Jumalaan, niin sitten häntä. - Epä Tietoinen
elämä on valintoja kirjoitti:
Elämän yleistä epäreiluutta: juuri kun alat oppia elämään, se onkin jo ohi.
Jos uskoo Jumalaan, niin sitten häntä.VMP
- näin on
Itse olen ollut kymmenen vuotta palkkatyössä, tavallinen varastomies, ei mikään häävi palkka, myyjä kaksi vuotta, silloin meni todella hyvin, yrittäjä viistoista vuotta, välillä meni hyvin ja välillä huonommin, nyt olen ollu maajussi kymmenen vuotta, en vaihtaisi hommia yhteenkään edellisistä paikoista.
Rahaa ei jää niin paljon, kuin jäi parhaimpina aikoina, mutta kuvittelu että tavallinen duunari eläisi jotenkin hienosti tai vauraasti, on kyllä väärää kuvittelua, kaikki tulot on korvamerkattu vuosiksi eteenpäin.
Kun maajussi siirtyy maahommista palkkahommiin, niin se unohtaa yleensä sellasen asian, että sehän asuu maalla jo maksetussa asunnossa, nuori mies kun tulee kaupunkiin ja menee töihin, ostaa asunnon jne.. hommat, mitä kuluu kun perhe tulee kuvioihin mukaan, niin laittaa leijonan osan tuloistaan siihen asuntoon.
Eipä siinä paljon itelle jää rahaa, ensimmäisen kahdenkymmenen vuoden aikana.- velkaa, velkaa,vel
Taitaa olla kaupungin pojilla jo valmiina ne maksetut asunnot.
- näin on
velkaa, velkaa,vel kirjoitti:
Taitaa olla kaupungin pojilla jo valmiina ne maksetut asunnot.
Aika harvalla nuorella miehellä näin on, edes nykyaikana.
Vanhempien varallisuus on yleensä se omakotitalo tai osake, sitten joillakin on vielä kesämökit, ehkä perittynä joku metsäpalsta.
Niitä joilla oikeesti on varrallisuutta vielä tämän lisäksi merittävästi, on aika vähän.
- Viljatukka
Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Palkkatyössä jää rahaa muuhunkin kuin pakollisiin rahamenoihin joita aina on maatilalla. Kun maatilalla on vähänkin ylimääräistä rahaa ((kiitos eu,n sitä ei enää ole) niin se kaikki menee aina.
- Rahatkin loppu..
Kumpania maalla ei löydy mistään ja jos sellaisen löytää niin ero tulee, pihatkin on epäsiistejä ja peräkamaripojan vanhemmat pyörii jaloissa.
Aggregaattiakaan tämä tumpelo ei saa käyntiin pakkasella kun ei ole ymmärtänyt laittaa talviöljyä koneeseen siis siihen aggregaattiin minkä hänen olisi pitänyt hankkia mutta ei ymmärtänyt, vaikka siihen olisi saanut mahtavat tuet veronmaksajalta.
Onneksi tila on luomussa, tulee mahtavat tuet veronmaksajalta, tosin siihen tulee nyt loppu kun kunnat lopetetaan ja maataloustoimisto sen mukana ja tumpeloviljelijän pitää siirtyä aurailemaan kaupunkien katuoja sillä tuetulla maataloustraktorilla jolla voi polkea urakkahintoja se on kyllä merkillistä yrittämistä kun koneista ei tarvitse huolta kantaa ne kun veronmaksja maksaa, kauankohan tämä tumpelo noita hommia pyörittää jos tuet loppuisi.. - näin on
Olen kyllä erimieltä, kuten tossa ylempänä kirjoitinkin, kokemusta kun on kaikista elämisen tavoista, palkansaajana, yrittäjänä ja maajussina.
Kyllä maataloudessa pärjää, ongelma monella vaan on se, että vaikka tila sinänsä olisikin kannattava, niin sillä tilan tulolla vaan ei elä.
Ei ainakaan kaksi ihmistä.
Eli perheen kulut on liian suuret.
Minä olen ihan tyytyväinen tähän tuloon mikä käteen jää, mutta minun vaimo onkin muualla töissä, eli tila on vain yhden ihmisen työpaikka, eli minun. - Trolli..
näin on kirjoitti:
Olen kyllä erimieltä, kuten tossa ylempänä kirjoitinkin, kokemusta kun on kaikista elämisen tavoista, palkansaajana, yrittäjänä ja maajussina.
Kyllä maataloudessa pärjää, ongelma monella vaan on se, että vaikka tila sinänsä olisikin kannattava, niin sillä tilan tulolla vaan ei elä.
Ei ainakaan kaksi ihmistä.
Eli perheen kulut on liian suuret.
Minä olen ihan tyytyväinen tähän tuloon mikä käteen jää, mutta minun vaimo onkin muualla töissä, eli tila on vain yhden ihmisen työpaikka, eli minun.Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa. Trolliksi voidaan kutsua myös henkilöä, joka kirjoittaa tälläisia viestejä
Netiketti suosittelee olemaan ruokkimatta trollia. Tämä tarkoittaa käytännössä trollin jättämistä omaan arvoonsa ja suhtautumista trollaaviin viesteihin tai viestiketjuihin kuten niitä ei olisi koskaan kirjoitettukaan. Tämä on usein vaikeaa, koska muutaman ihmisen trollaantuminen riittää keskustelun laajenemiseen - äääliö
Trolli.. kirjoitti:
Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa. Trolliksi voidaan kutsua myös henkilöä, joka kirjoittaa tälläisia viestejä
Netiketti suosittelee olemaan ruokkimatta trollia. Tämä tarkoittaa käytännössä trollin jättämistä omaan arvoonsa ja suhtautumista trollaaviin viesteihin tai viestiketjuihin kuten niitä ei olisi koskaan kirjoitettukaan. Tämä on usein vaikeaa, koska muutaman ihmisen trollaantuminen riittää keskustelun laajenemiseenSinÄ olet ainoa trolli tällä foorumilla.
- Trollaus..
äääliö kirjoitti:
SinÄ olet ainoa trolli tällä foorumilla.
Internetissä trolli on slangisana, jolla tarkoitetaan joko
1. viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä tai peittää kirjoittajan puutteet käsillä olevan asian tuntemuksessa, tai
2. henkilöä joka kirjoittaa tällaisia viestejä
Trollaus (suomennokseksi ehdotettu peikkoilua ja troolaamista) on trollien kirjoittamista uutisryhmiin, keskustelupalstoille, irkkiin tai wikeihin. Vaikka trollaus saattaakin joskus kirvoittaa rakentavaa keskustelua, yleensä sitä pidetään lähinnä ärsyttävänä, joten sitä kannattaa yrittää välttää. Termin alkuperä ei kuitenkaan ole skandinaavisten kielten peikkoa tarkoittavassa sanassa, vaan englannin kielen kalastustermissä, joka tarkoittaa uistimen (ja saaliin) sisäänkelausta heiton jälkeen (vrt. troolaus). - Toiston toiston tois
Trollaus.. kirjoitti:
Internetissä trolli on slangisana, jolla tarkoitetaan joko
1. viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä tai peittää kirjoittajan puutteet käsillä olevan asian tuntemuksessa, tai
2. henkilöä joka kirjoittaa tällaisia viestejä
Trollaus (suomennokseksi ehdotettu peikkoilua ja troolaamista) on trollien kirjoittamista uutisryhmiin, keskustelupalstoille, irkkiin tai wikeihin. Vaikka trollaus saattaakin joskus kirvoittaa rakentavaa keskustelua, yleensä sitä pidetään lähinnä ärsyttävänä, joten sitä kannattaa yrittää välttää. Termin alkuperä ei kuitenkaan ole skandinaavisten kielten peikkoa tarkoittavassa sanassa, vaan englannin kielen kalastustermissä, joka tarkoittaa uistimen (ja saaliin) sisäänkelausta heiton jälkeen (vrt. troolaus).Eli pätee täysin tähän trolliviestin heittelijään ja ko.tekstiin, joka taas kerran kiusaksemme heitettiin. Lopeta jo. Kaikki inhoaa tuollaista tolkutusta.
- Älä kuule ala..
Toiston toiston tois kirjoitti:
Eli pätee täysin tähän trolliviestin heittelijään ja ko.tekstiin, joka taas kerran kiusaksemme heitettiin. Lopeta jo. Kaikki inhoaa tuollaista tolkutusta.
Pakko palata vielä kansain välisen keskustelu voorumin puolelta tänne sanomaan miten asijat on kun täällä on liijan paljon vääristyneitä kepu kommentteja. Mielestäni syynä kaikkiin maan onkelmiin on keskusta puoluve joka vaan kuppaa kaikki rahat pois ja jakelee ne maa jusseille jotka vaan laiskottelee ja ostelee tuki rahoilla mersuja ja pemareita. Jos nekin rahat laitettaisiin esimerkiksi työttömyyven hoitoon olisi ongelma jo ratkaistu. Eipä ole pönteillä työttömyyttä ja raha tulee pinta-alan mukaan. Kepuli puoluve ei haluva poistaa työttömyyttä, sillä tavalla saataan maksimi tuvet ja hyvät olot maa jusseille. Minä kyllä tietän koska olen työttömäksi joutunut jo Ahon hallituksen aikana ja nyt Vanhanen jatkaa samaa kuppaus meininkiä. Syynä kaikkiin maan onkelmiinhan on keskusta puoluve joka kuppaa rahat pois ja jakelee ne maa jusseille jotka vaan laiskottelee ja ostelee tuki rahoilla mersuja ja pemareita. Pitää vielä sanoa, että kepuli puoluvetta äänestämällä tuunari tai virka mies sahaa omaa oksaansa. Kepu on kupannut niitä kymmenet vuotet ja sama meno vaan jatkuu. Niillä rahoilla joita kepuli jakaa maa jussien laiskan päivien viettoon poistettaisiin työttömyys, alennettaisiin vero taakkaa ja korotettaisiin palkkoja, ja maa talous tuotteet voitaan hyvin ostaa ulko mailta niillä rahoilla. Näkeehän sen tyhmäkin että tanskalainen joulu kinkku maksaa kolmasosan siitä minkä vero rahoilla tuvettu suomalaisen sian kinkku. Joulu kuusetkin ovat yli puolet halvempia. Sama kävisi kaiken ruuan kanssa. Vielä kerran pitää sanova että kepu on kupannut ihmisiä kymmenet vuotet ja sama meno vaan jatkuu. Niillä rahoilla joita kepuli jakaa touko housujen laiskan päivien viettoon poistettaisiin työttömyys, alennettaisiin vero taakkaa ja korotettaisiin palkkoja, ja maa talous tuotteet voitaan hyvin ostaa ulko mailta niillä rahoilla. Taskun pohjallekin jäisi jotain vaikka valtion velan lyhentämiseen. Se on kepuli puoluve joka on asiat järjestellyt siihen malliin, että maa jussit saa joka pennin minkä palkan saajalta vaan voi pois nyhtää. Vero prosentti hipoo taivaita kun touko housut porsastelee ja ajelee uusilla pemareilla ja mersuilla. Vilja tiloilla ajellaan pari rinkiä keväällä traktorilla jotta menee jyvät peltoon ja sitten naureskellaan koko kesä pellon reunalla ruutupaita päällä, ja taas syksyllä ajetaan pari kierrosta traktorilla jotta sato saataan talteen ja ei silläkään ole väliä kun tuvet tulee kuitenkin. Koko talvi voitaan sitten vetää lonkkaa ja pitää lomaa Thaimaan puketissa. Kerran joku sanoi nähneensä maan viljelijällä tojotan mutta se on kyllä ollut näkö harha. Raja se on nyhtämiselläkin, sanon minä vaan sen. Meikäläinen se ei paljon ostele, kun kepuli puoluve on vienyt työt ja kupannut veroina loputkin rahat jaellakseen ne maa jusseille. Ahon aikana jäin työttömäksi ja nyt Vanhanen jatkaa samaa kuppaus meininkiä. Kyllä se on väärin että työttömänkin pussista rahat otetaan ja annetaan ne tuki rahoina touko housuille pemarin ostoon, sitä minä en hyväksy. Kepuli puoluve pitäisi kieltää ja kaikki sen äänestäjät pitäisi lähettää sipiriaan niin asiat paranisi. Vero aste putoaisi heti 10-20 prosentti yksikköä ja saataisiin halpoja maa talovus tuotteita kehitys maista jotka nekin alkaisivat kehittyvä kun saisivat vienti tuloja. Työttömyys maassa pienenisi ja kaikille totellisille tarvitsijoille riittäisi rahaa. Tosi asia on että heinä hatut on kovia komunisteja ja haluavat vain lisää yhteis kunnan tukia. Kepuli puoluve ja Härmälä niitä niille järjestää. Palkan saajan ja työttömän, sairaan sekä eläkeläisen ***** taskusta kaikki otetaan. Hyvä se on ruutu paita päällä touko housun irvistellä ja pemaria ajella uutet reibanit nenällä. Kepu valehtelee että maa talous tuvet on vaan puoli miljartia vuotessa kun ne oikeasti on kuusin kertaiset. Jos touko housujen hyysäys lopetetaan lopettamalla tämä syöpä kasvainta muistuttava maa talous, niin loppuu samalla vero rahojen syytäminen EUlle, josta se nyky käytännön mukaan kiertää takaisin maa jussien elättämiseen. EU:lta tuleva raha voitaan sitten käyttää hyövyllisesti esimerkiksi työttömyyven hoitoon ja elin tason kohottamiseen. Kyllä riittäisi vero rahoja jos maa talous tukija ei maksettaisi, niin se on kun laskee. Jokainen veron maksaja säästää heti yli tuhat eurova vuotessa, se on monelle kuukauven palkka. Jokainen veron maksaja voisi pitää viikon loman etelässä! Lisä säästö tulee kun ulko mailta tuotetaan ilman tukija halpoja elin tarvikkeita.
- Trolliksi
Trolli.. kirjoitti:
Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa. Trolliksi voidaan kutsua myös henkilöä, joka kirjoittaa tälläisia viestejä
Netiketti suosittelee olemaan ruokkimatta trollia. Tämä tarkoittaa käytännössä trollin jättämistä omaan arvoonsa ja suhtautumista trollaaviin viesteihin tai viestiketjuihin kuten niitä ei olisi koskaan kirjoitettukaan. Tämä on usein vaikeaa, koska muutaman ihmisen trollaantuminen riittää keskustelun laajenemiseenleimaaminen on keskustelupalstoilla yleinen väittelyn hävinneen tai valheellista väittämää itsepäisesti ylläpitävän keskustelijan epätoivoinen yritys pelastaa kasvonsa.
- näin on
Trolliksi kirjoitti:
leimaaminen on keskustelupalstoilla yleinen väittelyn hävinneen tai valheellista väittämää itsepäisesti ylläpitävän keskustelijan epätoivoinen yritys pelastaa kasvonsa.
Joku katkera viljanviljeljä, leimaa trolliksi kun ei muuta keksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760