Finngulf 391

29+77

Yhtäkkiä alkoi 391 kiinostamaan. Jonkiverran löytyy näitä markkinoilta. Erityisesti mallisarjan loppupään tuotteet ( 2 takahyttiä, ei- barduunariki) kiinnostaa. Kokemuksia? Vene- lehden " koepurjehduksessa" 3/ 98 ei kauheasti purjehdusominaisuuksista kerrottu. Osaako kukaan vertailla näiltä osin nykyaikaisempiin tasapohjaisempiin CR- veneisiin, esim. palstallakin esiintyneisiin elan 37, Salona 37, Finngulf 37 jne? On varmasti jkv hitaampi. Mites kryssiominaisuudet, venehän ei ole aivan silitysrauta, joten voisi ajatella että kryssiminen olisi miellyttävämpää, ei niin paukuttavaa? Comfort factoria siis haen josta on ollut puhetta. Entä sisätilat? kuvien ja mittatietojen perusteella on tullut itselleni vaikutelma, että sisätilat vastaa lähinnä nykyaikaista 35- 37 jalkaista. Ulkomuotohan on mielestäni kauniin klassinen, loiva keula, helpompi rantautua luonnonsatamiin. Tosin vesilinja lyhenee.

11

3444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entäpä Swan 391?

      Jonkinverran satun tuntemaan 391:stä - nimittäin Swan 391. Uskon, että se olisi FG 391:ää vankempi ja mukavampi paatti pitkille retkille.
      http://www.seaportal.com/Brokerage/Kells/Kells.htm
      S391 on kalliimpi hankkia, mutta säilyttänee arvonsa paremmin kuin FG391. Venettä ostaessa on aina hyvä funtsia, miten helppo/vaikea se on aikanaan myydä ja minkä hinnan siitä voi silloin saada.

      • herra huu

        Mä oon vähän eri mieltä tuosta, että Swan 391 on kalliimpi. Aika samaa hintaluokkaa ovat. Toki Swan on n. 15-20 v vanhempi on se mahdollisten remppojen jälkeen kalliimpi. Toki vanhat veneet on aina yksilöitä.
        Mä oon yös eri mieltä tuosta kummalla pitkälle matkalle. FG:ssä on todella hyvä istuinkaukalo. Levanki ruorin edessä, sprayhood antaa suojaa auringolta ja aalloilta, vinsseille ylettyy hyvin. Istuin kaukaloon mahtuu useampikin. Swanissa on välikansi jolla levanki, joten siitä on kurja kontata. Liian pieni vene vielä siihen, että kykenee kaksi sprayhoodia laittamaan. Pitkillä matkoilla tuollakin on vaikutusta kuinka helposti pääsee sisään ja ulos, kaikki ruokailut yms. Swanin istuinkaukalossa et mahdu edes oikaisemaan itseäsi penkeille.
        Fgssä nostimet istuinkaukalossa, Swanissa jää kannelle.
        FGssä uimataso, joka etenkin lämpimillä vesillä helpottaa jollan käyttöä. Tosin en nyt tiedä mikä oli sinun pitkä retki??
        Swan on myös ior aikakauden vene, pohja keskeltä litteä, suunniteltu kryssiin ja ajettavaksi tuon "ior" kulman päällä. FG ehkä tasaisempi kaikilla tuulensuunnilla.
        En lähde ottamaan kantaa moderneimpiin veneisiin ja onko sillä edes merkitystä matkapurjehduksessa?


        Mä en missään nimessä sano että Swan on huono, päinvastoin. Hienossa kunnossa oleva Swan 391 on todella upea, mutta realiteetti on se että siinä ei ole istuinkaukaloa ja on ehkä vähän hankala. Iso genua yms. se on enemmän miehistö vene kuin FG.


    • Joakim_

      Nopeutensa (ja vesilijansa) puolesta tuo vastaa uudempia n. 35 jalkaisia C/R-veneitä kuten Dehler 34/35, First 36.7/35, Bavaria 35 Match ja myös FG37 on aika lähellä noita. Noihin nähden painoa on tonni enemmän ja masto selkeästi korkeampi (varsinkin vanha masto ja uuden maston keulakolmio). Oikaisevaa momenttia ei kuitenkaan ole enempää johtuen alaspäin kapenevasta bulbittomasta kölistä ja runkomuodosta. Vene siis kallistuu aika herkästi. Södergrenin Finngulf/Inferno-sarjassa se kuuluu "ylirikatuimpiin". Ero on varsin selkeä 36:een.

      En sanoisi, että viiimeinen FG37 on sen tasapohjaisempi kuin FG39. Erilainen runkomuoto toki on, mutta FG39:ssä on tasainen pohjan keskiosa lähes koko pituudelta.

      • Antilla-36

        Asia lienee juuri noin, kuten Joakim kertoo, (jo LYS lukunsakin puolesta). Kuitenkin tuosta ylirikauksesta etenkin verrattuna 36:seen olisin aika vahvasti eri mieltä. Purjepinta-alaa on 39:ssä vain vähän enemmän, mutta kölipainoa sitten jo 400kg. Yleisesti ottaen 36:sta on pidetty aikalaisistaan ylirikatuimpana ja 39/391 on sitten jo selvästi maltillisempi.
        Käytännön kokemus on myös samoilla linjoilla. Yhtä kaikki molemmat ovat aika helppoja purjehtia ja kestävät varsin hyvin tuulta. Etenkin 391 on kovemmassakin kelissäkin varsin suuntavakaa ja helposti hanskassa pysyvä. 39 oli Antinojankin valinta, kun rakensi itselleen viimeisen veneensä Gulffilta ostamansa rungon ja kannen aihioon.
        Itse ainakin pidän nimenomaan 39/391:stä tuon aikakauden parhaana Gulffina. Kaiken lisäksi tuon aikakauden Gulffit rakennettiin oikeasti erittäin hyvin. Ainut miinus nykyveneisiin on barduunoin tuettu takila, (paitsi ihan viimeiset mallit, joissa oli 19/20 takila), mutta sekään mielestäni ongelma , kunhan opettelee niitä oikein käyttämään.


      • Joakim_
        Antilla-36 kirjoitti:

        Asia lienee juuri noin, kuten Joakim kertoo, (jo LYS lukunsakin puolesta). Kuitenkin tuosta ylirikauksesta etenkin verrattuna 36:seen olisin aika vahvasti eri mieltä. Purjepinta-alaa on 39:ssä vain vähän enemmän, mutta kölipainoa sitten jo 400kg. Yleisesti ottaen 36:sta on pidetty aikalaisistaan ylirikatuimpana ja 39/391 on sitten jo selvästi maltillisempi.
        Käytännön kokemus on myös samoilla linjoilla. Yhtä kaikki molemmat ovat aika helppoja purjehtia ja kestävät varsin hyvin tuulta. Etenkin 391 on kovemmassakin kelissäkin varsin suuntavakaa ja helposti hanskassa pysyvä. 39 oli Antinojankin valinta, kun rakensi itselleen viimeisen veneensä Gulffilta ostamansa rungon ja kannen aihioon.
        Itse ainakin pidän nimenomaan 39/391:stä tuon aikakauden parhaana Gulffina. Kaiken lisäksi tuon aikakauden Gulffit rakennettiin oikeasti erittäin hyvin. Ainut miinus nykyveneisiin on barduunoin tuettu takila, (paitsi ihan viimeiset mallit, joissa oli 19/20 takila), mutta sekään mielestäni ongelma , kunhan opettelee niitä oikein käyttämään.

        FG39:n alkuperäisen maston P-mitta on 15,5 m vs. 36:n 14,2. Varsin suuri ero siis, kun samalla myös E-mitta on 0,5 m suurempi. Isopurjeen pinta-ala 47 m2 vs 38 m2 ja genuan 45 vs. 40 m2. Painoeroa noiden välillä on alle tonni. Myös tasoitusluvut kertovat, että FG39 on huomattavasti nopeampi kokoisekseen kuin FG36. Tietysti koko tuo rauhallisuutta, mutta kyllä tuon rikaus vastaa enemmän Inferno 29/33:sta kuin 31/36:sta, jotka ovat maltillisempia.

        19/20 rikillä FG39:n P-mitta on "normaalimpi" 14,8 m ja puomi lyhyempi, mutta keulakolmion korkeus on sitten hurjat 15,6 m. Tällöin isopurje on vain vähän suurempi kuin FG36:n alkuperäisen maston, mutta genua menee jo yli 50 neliön.

        FG36:n purjemitat ovat selvästi lähempänä FG/Inferno 33:sta (P 13,6 m, iso 36 m2 ja genua 37 m2), vaikka noiden välillä on suurempi painoero ja erityisesti ero oikaisevassa momentissa.


      • 29+77
        Joakim_ kirjoitti:

        FG39:n alkuperäisen maston P-mitta on 15,5 m vs. 36:n 14,2. Varsin suuri ero siis, kun samalla myös E-mitta on 0,5 m suurempi. Isopurjeen pinta-ala 47 m2 vs 38 m2 ja genuan 45 vs. 40 m2. Painoeroa noiden välillä on alle tonni. Myös tasoitusluvut kertovat, että FG39 on huomattavasti nopeampi kokoisekseen kuin FG36. Tietysti koko tuo rauhallisuutta, mutta kyllä tuon rikaus vastaa enemmän Inferno 29/33:sta kuin 31/36:sta, jotka ovat maltillisempia.

        19/20 rikillä FG39:n P-mitta on "normaalimpi" 14,8 m ja puomi lyhyempi, mutta keulakolmion korkeus on sitten hurjat 15,6 m. Tällöin isopurje on vain vähän suurempi kuin FG36:n alkuperäisen maston, mutta genua menee jo yli 50 neliön.

        FG36:n purjemitat ovat selvästi lähempänä FG/Inferno 33:sta (P 13,6 m, iso 36 m2 ja genua 37 m2), vaikka noiden välillä on suurempi painoero ja erityisesti ero oikaisevassa momentissa.

        Venelehden artikkelien mukaan fg 391:n ison pinta-ala on 39,5m2,genua 49,1,fokka 32,4. Vertailuna esim. X37 vastaavat luvut 43,7 , 42,9, 34,3. Elan 37 37,4 , 43,31,6. Dehler 36 sq 41,44,30. Fg:ssä kölipaino 2950 kg eli enemmän kuin em. aluksissa ja vesilinjan leveys samaa luokkaa.Genua on toki isompi,mutta muutoin lukujen valossa onko fg kuitenkaan ylirikattu muihin cr paatteihin verrattuna?käytännön kokemukset tuulensiedosta? Jäykkyysluku on suurempi kuin valtaosassa muita vastaavia,tosin en osaa sanoa onko sillä mitään tekemistä käytännön kanssa...


    • 18+5

      Purjehdimme FG391-veneellä 10 vuoden aikana n 14 000 nm ympäri Itämerta. Kysymyksestäsi ei käynyt ilmi mitä asioita halusit vertailla paitsi comfort factor. Kyllä tämänkin veneen pohja on melko tasainen joten ei se luoviminen avomerellä allokossa mukavaa ole vaikka vene merikelpoinen onkin ja kestää kovaakin keliä jos vain miehistö kestää.
      Tuo ylirikaus-käsite on minulle aina tuottanut vaikeuksia. Jonkun mielestä sopiva riki on sellainen jota ei tarvitse reivata alle 14 m/s, jonkun mielestä 8-9 m/s tai alikin on ihan ok, onhan näissä veneissä rullafokka ja isossa yhden köyden reivit. Me purjehdimme yleensä itsejalustavalla (eli pienellä) fokalla ja luoviessa reivasimme ison n 8-9 m/s tuulessa. Kysymyshän on myös siitä kuinka kallellaan haluaa venettään ajaa. Varvaslista vedessä voi tuntua ja näyttää sporttiselta mutta ei tälläkään veneellä tuota parasta nopeutta. Rikin trimmausmahdollisuudet ovat matkaveneeksi melko hyvät.
      Sisätilat vastaavat Stråhlmannin sunnitteleman FG37:n sisätiloja; voi olla että joku vielä uudempi pienempikin vene yltää suurinpiirtein samaan.
      Olimme veneeseen omassa käytössämme erittäin tyytyväisiä.
      Käytettyjen tarjonta näyttää olevan runsasta ja hintapyynnöt näyttävät alkavan n 85 000 €.

      • FF 27 Charlotta

        Ylirikauskäsitettä selkeämpi olisi ilmoittaa veneen suunnittelutuuli. Ts. tuulennopeus jolla täydellä purjesetillä päästään runkonopeuteen.


      • 29+77
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Ylirikauskäsitettä selkeämpi olisi ilmoittaa veneen suunnittelutuuli. Ts. tuulennopeus jolla täydellä purjesetillä päästään runkonopeuteen.

        Kiitos asiallisista vastauksista. Minulla on purjehduskokemusta vasta 6 v. omalla veneellä, kilpailuja en ole harrastanut eli en ehkä osaa tuoda esiin kaikkia ominaisuuksia joilla on merkitystä. Mutta ainakin yleisesti kohtuullinen nopeus on plussaa, kevyen kelin ominaisuudet eli että vene liikkuu purjeilla myös 2-3 m/s tuulessa, suomen saaristossa nousukulma kryssillä on tärkeä ja menon sileys kovempaan vasta- aaltoon vaikuttaa mukavuuteen. Jos vene menee 0.2kn hiljempaa avotuulella kuin modernimpi paatti, tällä ei ole minulle mitään merkitystä. Myös tukeva rakenne, se fiilis että veneeseen voi luottaa jos joutuu keliin, on sangen tärkeä. Hyvä pääsy erilaisiin satamiin myöskin oleellinen eli FG 391;n tapauksessa se 1,75m köli olisi itselleni parempi, vaikka siinä menettäisikin jonkun prosentin suorityskyvyssä. Tuo "ylirikaus" käsite lienee tosiaan hyvin suhteellinen ja subjektiivinen asia, mielestäni mieluummin yli- kuin alirikattu, niinkauan kuin reivit on olemassa. Enemmänkin rikin säädettävyys olisi tärkeä, jolloin purjeita latistamalla jne voisi reivikynnystä hiukan nostaa. Siinä mielessä fg:n barduunariki voisi olla jopa parempi, jolloin säätömahdollisuudet lisääntyvät. Olen ymmärtänyt, että 391:n barduunalliset versiot ovat sen tyyppisiä, että barduunoita ei välttämättä tarvitse normikeleissä edes säätää, kovassa kelissä sitten voi kiristellä tarpeen ja halunsa mukaan?
        Samaa mieltä kuin Herra Huu tuosta Swan 391, muutoin varsin houkutteleva vene ja monelta osin ihanne, mutta avotila ei mukavuudeltaan vaikuta fg:n tasoiselta ja tällä on merkitystä aika paljon.


      • FG39_
        29+77 kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Minulla on purjehduskokemusta vasta 6 v. omalla veneellä, kilpailuja en ole harrastanut eli en ehkä osaa tuoda esiin kaikkia ominaisuuksia joilla on merkitystä. Mutta ainakin yleisesti kohtuullinen nopeus on plussaa, kevyen kelin ominaisuudet eli että vene liikkuu purjeilla myös 2-3 m/s tuulessa, suomen saaristossa nousukulma kryssillä on tärkeä ja menon sileys kovempaan vasta- aaltoon vaikuttaa mukavuuteen. Jos vene menee 0.2kn hiljempaa avotuulella kuin modernimpi paatti, tällä ei ole minulle mitään merkitystä. Myös tukeva rakenne, se fiilis että veneeseen voi luottaa jos joutuu keliin, on sangen tärkeä. Hyvä pääsy erilaisiin satamiin myöskin oleellinen eli FG 391;n tapauksessa se 1,75m köli olisi itselleni parempi, vaikka siinä menettäisikin jonkun prosentin suorityskyvyssä. Tuo "ylirikaus" käsite lienee tosiaan hyvin suhteellinen ja subjektiivinen asia, mielestäni mieluummin yli- kuin alirikattu, niinkauan kuin reivit on olemassa. Enemmänkin rikin säädettävyys olisi tärkeä, jolloin purjeita latistamalla jne voisi reivikynnystä hiukan nostaa. Siinä mielessä fg:n barduunariki voisi olla jopa parempi, jolloin säätömahdollisuudet lisääntyvät. Olen ymmärtänyt, että 391:n barduunalliset versiot ovat sen tyyppisiä, että barduunoita ei välttämättä tarvitse normikeleissä edes säätää, kovassa kelissä sitten voi kiristellä tarpeen ja halunsa mukaan?
        Samaa mieltä kuin Herra Huu tuosta Swan 391, muutoin varsin houkutteleva vene ja monelta osin ihanne, mutta avotila ei mukavuudeltaan vaikuta fg:n tasoiselta ja tällä on merkitystä aika paljon.

        Ennen ostopäätöstä kannattaa käydä koepurjehduksella reippaassa kelissä. Tuon kokoinen isopurje hiukan paukahtaa jiipissä (alkuperäinen osatakila).


      • 18+5
        29+77 kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Minulla on purjehduskokemusta vasta 6 v. omalla veneellä, kilpailuja en ole harrastanut eli en ehkä osaa tuoda esiin kaikkia ominaisuuksia joilla on merkitystä. Mutta ainakin yleisesti kohtuullinen nopeus on plussaa, kevyen kelin ominaisuudet eli että vene liikkuu purjeilla myös 2-3 m/s tuulessa, suomen saaristossa nousukulma kryssillä on tärkeä ja menon sileys kovempaan vasta- aaltoon vaikuttaa mukavuuteen. Jos vene menee 0.2kn hiljempaa avotuulella kuin modernimpi paatti, tällä ei ole minulle mitään merkitystä. Myös tukeva rakenne, se fiilis että veneeseen voi luottaa jos joutuu keliin, on sangen tärkeä. Hyvä pääsy erilaisiin satamiin myöskin oleellinen eli FG 391;n tapauksessa se 1,75m köli olisi itselleni parempi, vaikka siinä menettäisikin jonkun prosentin suorityskyvyssä. Tuo "ylirikaus" käsite lienee tosiaan hyvin suhteellinen ja subjektiivinen asia, mielestäni mieluummin yli- kuin alirikattu, niinkauan kuin reivit on olemassa. Enemmänkin rikin säädettävyys olisi tärkeä, jolloin purjeita latistamalla jne voisi reivikynnystä hiukan nostaa. Siinä mielessä fg:n barduunariki voisi olla jopa parempi, jolloin säätömahdollisuudet lisääntyvät. Olen ymmärtänyt, että 391:n barduunalliset versiot ovat sen tyyppisiä, että barduunoita ei välttämättä tarvitse normikeleissä edes säätää, kovassa kelissä sitten voi kiristellä tarpeen ja halunsa mukaan?
        Samaa mieltä kuin Herra Huu tuosta Swan 391, muutoin varsin houkutteleva vene ja monelta osin ihanne, mutta avotila ei mukavuudeltaan vaikuta fg:n tasoiselta ja tällä on merkitystä aika paljon.

        Nyt on helpompi kommentoida:

        1. Nopeus on kohtuullinen, LYS 1,27, todella monesta kilpailusta mitattu
        2. Vene liikkuu mukavasti kevyelläkin tuulella varsinkin jos käyttää genuaa (tai
        avotuulilla genaakkeria tms)
        3. Aallokko-ominaisuuksia kommentoitiinkin jo ylempänä
        4. Vene on tukevasti rakennettu ja kestää keliä
        5. 1,95 köli on todella juuri joitain prosentteja parempi nopeudessa (koettu myös käytännössä) mutta ylläesitetty pätee kyllä 1,75 kölillekin.
        6. Monessa FG391:ssä on irroitettavat barduunat joiden alapää normaalisti on kiinnitetty rustirautaan. Sitten kun keli edellyttää ne otetaan siitä irti ja kiinnitetään barduunakiinnikkeeseen perässä ja kiristetään vinssillä, esim silloin kun luovitaan kovemmassa tuulessa jolloin masto muuten pumppaa ja fokan etuliesma ei pysy suorana. Pidin tätä hyvänä ratkaisuna; normaalisti ne eivät ole tiellä eivätkä aiheuta ylimääräistä vaivaa.
        7. Swan 391 on varmaan hieno vene monella tavalla mutta jos haet suorituskykyä se n LYS lienee jossain 1,23 paikkeilla. Jokaisen täytyy tietysti itse päättää mikä on tärkeää ja mikä ei. Muitakin eroja löytyy kuten itse totesit, mukaanlukien hinta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe