Lapsella kallonmurtuma, KHO:n ratkaisu

Minunkin tyttäreltäni meni pienenä kyynärnivel sijoiltaan, äidin selitys tapahtuneelle oli että lapsi oli kiivennyt äidin etumusta pitkin ja pudonnut. Merkillistä, missä olivat äidin suojelevat kädet? Tapahtui tytön ollessa n.2-vuotias. Myöhemmin tyttö itse kertoi pudonneensa vaatenaulakosta. Tyttärellä myös huomattava määrä mustelmia, joiden selitykset myös ontuvat, esimerkiksi oli samalla kertaa silmäkulma mustana ja myös sääressä kourasta, eli viidestä sormesta aiheutuneet mustelmat. Miksi ei ugin ja Porin lastensuojeluviranomaiset tutkineet asiaa perinpohjaisesti. Pitääpä laittaa asia aluehallintovirastoon tutkittavaksi ja liittää mukaan KHO:n päätös, miten toimitaan epäselvissä lasten "onnettomuustapauksissa"

"Oikeuden mukaan huostaanotto oli tarpeellinen.

KHO katsoi, että puutteet lapsen huolenpidossa tai muissa kasvuolosuhteissa olivat vakavasti vaarantaneet lapsen terveyden ja kehityksen."

KHO Pienen lapsen selittämätön kallonmurtuma oli edellytys huostaanotolle. Näin katsoo korkein hallinto-oikeus (KHO).
Vähän yli 2-vuotiaalla pojalla todettiin outo kallonmurtuma, joka oli lääkäreiden arvion mukaan aiheutunut voimakkaasta iskusta päähän eikä voinut syntyä taaperon omasta toiminnasta.

Lapsi oli ollut päivän aikana päivähoidossa ja äidin avopuolison hoidossa kotonaan.

Lapsen äiti ja tämän avopuoliso eivät kyenneet selvittämään tapahtumia, mistä vakava vamma olisi voinut aiheutua.

Lapsi otettiin huostaan. Äiti valitti huostaanottopäätöksestä ja kiisti epäilyt kaltoinkohtelusta.

Oikeuden mukaan huostaanotto oli tarpeellinen.

KHO katsoi, että puutteet lapsen huolenpidossa tai muissa kasvuolosuhteissa olivat vakavasti vaarantaneet lapsen terveyden ja kehityksen.

7

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noen2

Lapsille sattuu ja tapahtuu, ei siinä tarvitse heti olla Näätänä astialla.

• von Lagerbom

Sattuu joo, mutta harvoin noin suurta mustelmamäärää pienellä tytöllä. Ja aika hälyttävää on jos naisella viiltelyharrastuskin ja siinä sivussa näkee harhanäkyjä tähtien tippumisesta maahan. Voi lapsiparkaa..

• Joulukysymykset

Miten muistat lapsiasi jouluna ?

Paljonko elatusapumaksu ? Se on lapsen edun kannalta tärkeää maksaa eräpäivänä.

• von Lagerbom

Lapsen etu ei ole olla mielisairaan vanhempansa huollossa.

• Huuhaata

Ei ole.

Onko joku lapsi huollossasi ?

Miten on ruokkojen kanssa ?

• von Lagerbom

Kaikki elatusmaksut ovat ajan tasalla, maksettuna. Ilmeisesti olet ugilaisen sydänystävätär, mutta et näemmä silti ole täysin tietoinen asioista.

• Iloinen veronmaksaja
        von Lagerbom kirjoitti:

Kaikki elatusmaksut ovat ajan tasalla, maksettuna. Ilmeisesti olet ugilaisen sydänystävätär, mutta et näemmä silti ole täysin tietoinen asioista.

maksoitko itse vai Kela tai joku muu puolestasi ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5278
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4121
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2229
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2068
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1066
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe