e-pillerit - painonnousu

pompula

Monet ovat sitä sanoneet, että e-pillerit eivät itsessään aiheuta painonnousua, mutta niin minulle ja parille kaverille on käynyt pillerien aloittamisen myötä. Olen 20-vuotias ja olen Mercilon-nimisiä e-pillereitä syönyt nyt 3 vuotta. Painoni on tänä aikana noussut noin parikymmentä kiloa ilman minkäänlaista ruoan muutosta tai liikunnan vähenemistä. Ja paino näyttää nousevan vähitellen koko ajan. Kysyisinkin, että onko joillekin käynyt samoin? Onko pillereiden vaihdosta ollut apua? Mitään muita sivuoireita pillerit eivät ole aiheuttaneet. Ei edes, kun aloitin niitä syömään.

26

19564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanni

      Pillerit aloitin kesäkuussa, ja paino on noussut n. 7 kiloa, vaikka syön tervellisesti ja käyn salilla kolmesti viikossa. Kai aineenvaihdunta tms. on seonnut. Samoin on käynyt parille muuullekin tuttavalle.

      Ärsyttää suunnattomasti, kun monet lääkärit yms. sanovat painonnousun syynä olevan parisuhteen aloittamisen (eli "romanttisia kynttiläillallisia" jne., joilloin harrastuksissa juokseminen vähenee), vaikka harvoinhan asia näin on. Ei minulle ainakaan ole herännyt mitään "hoivaviettiä"...

    • Belle

      Minä aloitin pillerien syömisen 17-vuotiaana ja olin tuohon asti ollut todella hoikka47/168. En lihonnut vaikka mitä söin/join.
      No, nyt 5 vuotta myöhemmin painan n. 5 kiloa enemmän ja lihoaisin koko ajan jos en tarkkailisi syömisiäni. Myös viinanjuonti turvottaa aivan kamalasti, joten sekin on jäänyt vähälle. Muutenkin tuntuu, että pillerit keräävät kaiken mahdollisen nesteen ja kuonan elimistööni ja olo on aina turvonnut ja pöhöttynyt.
      Eli kyllä nuo pillerit vaikuttavat jotenkin hormonaalisesti ihmisen aineenvaihduntaan ja nestetasapainoon, ainakin minun kohdallani... No, olenkin päättänyt jättää pillerit pois tulevan puolen vuoden sisällä.

    • melian

      Tuttua joo..Ite söin melkein vuoden pillereitä ja lihoin vähän alle 10kiloa.. Nyt ku oon lopettanu niin paino puonnu parissa viikossa n.6kiloa..Mulle aiheuttivat myös masennusta..

    • pompula

      Hienoa, etten ole näköjän ainut :P Sitä olen miettinyt, että oisko pillerimerkin vaihdolla merkitystä, vai aiheuttaako kaikki "samanlaisia vaivoja"? Nykyään huomaa jo herätessä, että sormet on ihan turvoksissa, ja kroppakin tuntuu sellaiselta, ettei mikään liiku minnekään päin, siis sisäisesti.

    • maxima

      Mulle laitettiin 2 kk sitten hormonikierukka ja ensimmäisten 5 viikon aikana lihoin 4 kg. Kun huomasin tämän 3 viikkoa sitten, aloitin kuntokuurin. Liikuin enemmän ja söin vähemmän. Eilen kävin vaa'alla ja paino oli jälleen noussut kilon. Olen ollut tyytyväinen kierukkaan muuten (luukuun ottamatta 2 viikon kuukautisia), mutta painon nousu saattaa aiheuttaa sen, että otatan kierukan pois. Harmittaa.

    • emmi

      Kiva tosiaan huomata etten ole ainut. kesäkuussa -04 alotin syömisen ja 14kg on nyt tullut lisää. osa on voinut tulla liikunnan puutteesta, mutta ei mitenkään kaikki.
      Viime syksynä kävin kysymässä sitten että onko puolivuotta ja 10kg ihan normaalia niin tosiaan sanovat vaan että se on sitä kun ei liiku ja plaa. Pari päivää sitten päätin että jätän kokonaan pillerit pois ja kokeilen, en kestä enää tätä olomuotoani kun ei kohta enää seksikään kiinnosta kun tuntee olonsa niin rumaksi. Toivottavasti tämä pois jättäminen oli nyt sitten vaivansa arvoinen, odotan innolla :)

      • Emmi--

        Olen ajatellut pitää ainakin kuukauden tauon pillereistä ja katsoa josko vaikka paino lähtisi laskemaan.
        Olen käyttänyt nyt e-pillereitä (Diane Nova, Cypretyl)3v, ja paino on noussut 10kg. Harmittaa kun katselee vanhoja kuvia ja huomaa että on ollut paljon paremmassa kunnossa joskus.
        Olen tarkkailut syömisiäni ja päivässä syönkin hyvin paljon hedelmiä ja vihanneksia ja liikun, mutta paino ei heilahda kumpaankaan suuntaan. Tämän takia siis tuota taukoa ajattelin pitää ja katsoa mitä tapahtuu. :)

        Mutta, kun olen pitänyt tauon niin voinko aloittaa taas pillereiden syönnin ihan normaalisti?


      • ssdf
        Emmi-- kirjoitti:

        Olen ajatellut pitää ainakin kuukauden tauon pillereistä ja katsoa josko vaikka paino lähtisi laskemaan.
        Olen käyttänyt nyt e-pillereitä (Diane Nova, Cypretyl)3v, ja paino on noussut 10kg. Harmittaa kun katselee vanhoja kuvia ja huomaa että on ollut paljon paremmassa kunnossa joskus.
        Olen tarkkailut syömisiäni ja päivässä syönkin hyvin paljon hedelmiä ja vihanneksia ja liikun, mutta paino ei heilahda kumpaankaan suuntaan. Tämän takia siis tuota taukoa ajattelin pitää ja katsoa mitä tapahtuu. :)

        Mutta, kun olen pitänyt tauon niin voinko aloittaa taas pillereiden syönnin ihan normaalisti?

        Itse olen myös syönyt nyt 2 viikkoa mercilon merkkisiä pillereitä ja 2 kg on jo tullut lisää painoa, itselläni on ollut näitä paino ongelmia muidenkin pillereiden kanssa ja nämä hankittiin josko paino alkaisi pudota mutta vähän toisin näyttää käyvän. Taitaa olla itselläkin pillereiden syönnin lopettaminen edessä.


      • nuk.
        ssdf kirjoitti:

        Itse olen myös syönyt nyt 2 viikkoa mercilon merkkisiä pillereitä ja 2 kg on jo tullut lisää painoa, itselläni on ollut näitä paino ongelmia muidenkin pillereiden kanssa ja nämä hankittiin josko paino alkaisi pudota mutta vähän toisin näyttää käyvän. Taitaa olla itselläkin pillereiden syönnin lopettaminen edessä.

        Mercilon on mullakin ollut käytössä puoltoist vuotta ja painoa tullut lisää, mutta hoitaja kyllä epäili vahvasti, että johtuisi näistä pillereistä. Koska elämän tapani ovat muuttuneet parempaan suuntaan parisuhteen myötä. Ennen tuli ravattua hesellä koko ajan eikä paino noussut, mutta sitten kun pillerit aloitin niin painoa tuli. Joten nyt vaihdettiin Yaz merkkisiin, jotka poistavat nestettä kehosta normaalia enemmän ja katsotaan lähteekö paino putoamaan.


      • kamalaa hyi
        Emmi-- kirjoitti:

        Olen ajatellut pitää ainakin kuukauden tauon pillereistä ja katsoa josko vaikka paino lähtisi laskemaan.
        Olen käyttänyt nyt e-pillereitä (Diane Nova, Cypretyl)3v, ja paino on noussut 10kg. Harmittaa kun katselee vanhoja kuvia ja huomaa että on ollut paljon paremmassa kunnossa joskus.
        Olen tarkkailut syömisiäni ja päivässä syönkin hyvin paljon hedelmiä ja vihanneksia ja liikun, mutta paino ei heilahda kumpaankaan suuntaan. Tämän takia siis tuota taukoa ajattelin pitää ja katsoa mitä tapahtuu. :)

        Mutta, kun olen pitänyt tauon niin voinko aloittaa taas pillereiden syönnin ihan normaalisti?

        itsellä kanssa Diane Nova, lihoin alle vuodessa 10kg!


      • Anonyymi
        kamalaa hyi kirjoitti:

        itsellä kanssa Diane Nova, lihoin alle vuodessa 10kg!

        Mulla painoo tullu tasaseen tahtiin lisää siitä asti ku alotin Mercilonit noin 2 tai 3 vuotta sitte, lähes 15kg. Ei kuulosta paljolta mutta 15-vuotiaalle kaiken somehömpötyksen vaikutuksen alaiselle ulkonäköpaineiselle ennen reippaalle tytölle se on. Tuntuu myös että mieliala on menny kokoajan vaa syvemmälle ku välillä itken keskellä päivää ja itsetuhoisat ajatukset pyörii jatkuvasti mielessä.


    • kamalan iso tyttö ;(

      itse olen syönyt n.8kk niitä ja painoa tullut 10kg lisää :O pitäsköhän lopettaa vähäksi aikaa ne? syön vain aknen vuoski ja sekin on jo parantunut huomattavasti, joten ehkä pärjäisin ilman jonkun viikon. En ikinä ole ollut näin iso ja se stressaa valtavsti :(

    • tittelintuur

      Mulla on kans sama vaiva. alotin pillerit aknen takia ja ennen ku alotin pillerit oli 56/172 mitoissa. ja nyt oon 65/172!!!! en oo koskaan ollu läski, van urheilija, mut nyt oon tosi masentunu, koska vaikka käyn treeneissä ja syön samalla tavalla ku ennen niin paino vaan nousee. ja mulla ei oo ikinä ollu mahaa vaan vatsalihakset on näkyny ja nyt mulla on sellanen maha, et mun äiti kysy oonko raskaana ;((

    • arggggg

      Aijaa mulle ne kans aiheutti järkyttävä turvotusta, sit ku lopetin rupesin lihoo. Nyt vaaka näyttää että oisin lihonnu 6 kiloa.

      Kyllä ne vaa pistää kropan sekasin. Lääkärit ovat ihan idiotteja ku eivät usko!

    • sallziimo

      Mulla on nykyään kanssa nuo yllämainitut Mercilon-pillerit, syönyt niitä nyt tässä 3kk ajan. Vaihdoin Merciloneihin Yazista kun tämä Yaz hyppeli kuukautisteni yli, vaikkei mistään raskaudesta ollut pelkoakaan, mutta kyllähän siitä ylimääräisiä sydämentykytyksiä aiheutui. Yazien jälkeen olin hetken ilman mitään, sitten aloitin Mercilonit. Jatkoin kuntoilua normaalisti (2-3krt. reipasta hikiliikuntaa/vko kuntopiiri kotona joka sisältää lihaskunnot venyttelyn ja satunnaista Zumbailua kotona videon tahtiin, eli yht. n. 4krt/vko) enkä lisännyt syömistäni missään vaiheessa. Hetkittäin saattoi tulla herkuttelujaksoja, kuten lomilla, mutta kuntoilutahti säilyi. Nyt noiden kolmen kuukauden jälkeen, olen lopettanut Mercilonin syömisen yli 10kg lihomisen jälkeen. Vai että muka ei lihota nuo pillerit. Damn you Mercilon, ennen sinua olin 54/160, nykyään olen 68/160. Ei voi mistään laiskuudesta johtua tuo painonnousu jos ennen pysyin samoissa mitoissa tuolla kuntoilumäärällä, ja vähemmälläkin, ja välillä pystyi jopa herkuttelemaan normaalisti!

    • eifa

      Mä olen yaz pillereitä käyttäny vuoden ylikin ja olen lihonnut 17kiloo. En syö paljoo herkkuja enkä paljoo ruokaa. Koulussakin aloin kasvissyöjäksi ja ei ole paino pudonnut mihinkää. En kehtaa mennä minnekkään kauppaan ostaa uusia vaatteita tai vaatekaapista käyttää mitään kun mihään ei tunnu mahtuvan päälle. Pienetkin housut minua puristaa ja ahdistaa päällä. Käyn uimassa melkein joka viikko eikä paino pudo siltikään. Onko kellään samaa tunnetta?

    • 6+2

      Onhan tuota asiaa ihan tutkittu ja testattukin.

      E-pillereitä käyttävässä ryhmässä ja lumelääkettä käyttävässä ryhmässä lihominen oli täysin samanlaista. Pillerit eivät siis lihota, nesteenkertymiseen vaikuttavat hieman ja tästä voi kilo-kaksi painoa tulla. E-pillereiden on tutkimuksissa huomattu kasvattavan ruokahalua (100kcal lisää/päivä aiheuttaa vuodessa 5kg painon nousun). http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Ehkäisypillerit-ja-painonnousu/1324/?c=Lääkekaappi

      Samoin apinoilla on testattu aihetta ja tulokset olivat että normipainoiset apinat pitivät oman painonsa ja ylipainoiset apinat sen sijaan jopa laihtuivat (e-pillerit kiihdyttävät alkuun aineenvaihduntaa). http://www.tohtori.fi/?page=8034650&id=6377520

      Ruotsalaistutkimuksessa tultiin samaan johtopäätökseen kuin muissa tutkimuksissa. E-pillerit eivät lihota, lihomisen syyt pillereiden aikana olivat vanhenemisessa ja tupakoinnissa. http://www.terve.fi/vartalo/lihottaako-ehkaisypilleri-ruotsalaistutkimus-paljastaa

    • 2+2=lääkeyhtiö

      nimimerkki "6 2" taitaa olla lääkeyhtiön leivissä. Jos ruokahalu kasvaa, aineenvaihdunta hidastuu kun oma luonnollinen hormonitoiminta on keskeytetty (testosteronin määrä tippuu rajusti, mikä vaikuttaa mm. painoon)- niin mikähän on lopputulos? Jos 17-vuotias lihoo merkittävästi pillerit aloitettuaan, eikö se kerro jotain? En usko että kyseessä on vanhenemisen aiheuttama aineenvaihdunnan hidastuminen....!

      • 6+2

        En suosittele kenellekkään pillereitä, joten se siitä lääkeyhtiönleivissäolosta. Itse olen koittanut elämäni aikana kymmenet eri pillerit joista yhdetkään eivät sopineet minulle. Painoni ei noussut mihinkään (lukuunottamatta turvotusta joka ilmaantui aina kuukautisia ennen). haittavaikutuksia muita sitten riittikin.

        Toki esim lisämunuaisen toimintahäiriö voi näillä pillereistä lihonneilla olla, jolloin itse pillerit eivät lihomista aiheuta vaan se lisämunuaisen häiriö. On monia muitakin sairauksia/kehontoiminnanhäiriöitä jotka aiheuttaa lihomista ja pillereiden hormonit voivat asiaa näissä tapauksissa kiihdyttää. Mutta itse pillerit eivät lihota, tutkitusti!


    • KissKiss

      Itse söin Mercilon-pillereitä neljä vuotta, aloitin syömisen 17-vuotiaana ja tällöin gynekologilla tehtiin punnitus, vuosi siitä eteenpäin reseptiä uusiessani, katsottiin painoni ja se oli tismalleen sama kuin aloittaessa!! Olin aivan varma että pillerit lihottavat jne, mutta itselläni ne ehkä jopa veivät ruokahalua???

      Mercilonit pitivät ruokahaluani aisoissa ja painoni ei noussut neljän vuoden aikana ollenkaan (olen superhuono liikkumaan ja perso ruualle, nam) Olen aina ollut ns. herkkä lihoamaan ja siksi pelkäsin että paisun kuin ilmapallo pillereiden myötä.. ja olinkin valmistautunut että minun olisi pitänyt muuttaa ruokailutottumuksiani, mutta ei! Itselleni pillerit oli todella positiivinen kokemus, ei ollut mitään sivuoireita paitsi menkkakivut olivat kyllä välillä kovat.


      Lopetin nyt tammikuussa 2013, ihan vaan siksi koska en halua pumpata kehoani hormooneilla ja "huijata" kehoani. Kuukautisia ei ole näkynyt, PAINONI ON NOUSSUT?!?!?? Vaikka olen vähentänyt syömisiäni tässä viimeisen parin kuukauden aikana todella paljon. En ymmärrä... Lisäksi ihoni tuntuu ohuemmalta (ryppyiseltä, samealta ja joo olen 21v) Mutta tosiaan ilman pillereitä olisin lihonut tässä parin vuoden aikana älyttömästi koska olen ollut oikeasti suursyöppö ja herkkusuu!! Nyt lopetettuani pilsut, näkyy muutama leipä heti turvotuksena ja housut kiristää.

    • JUUMercilon

      Itse olen syönyt Mercilonia nyt neljä vuotta ja elänyt samalla tavalla kuiin ennenkin, urheillut jopa enemmänkin. Paino on noussut n. 15 kg ja harkitsen tällä hetkellä lopettavani nuo pillerit vaikka kärsinkin erittäin pahoista kuukautiskivuista ja olen avoliitossa miehen kanssa.

    • nainen_1976

      itse syön cerazettea ja olen laihtunut.

    • Halu lopettaa

      Aloitin Diane Novan 15vuotiaana ja paino noisi 10kg neljässä kuukaudessa.
      Jos se painonnousu johtui omista ruokailutavoista niin siinä täytyisi syödä aika paljon että paino nousisi niin lyhyessä ajassa. (Huom! en kasvanut pituutta yhtään tämän aikana enkä jälkeenpäin eli painonnousu ei johtunut kasvamisesta)

      Nyt olen syönyt niitä noin 8-9vuotta ja tekee jatkuvasti mieli lopettaa. Olen keskustellut asiasta gynekologini kanssa ja hän ei halua vaihtaa pillerimerkkiä minulle koska hänen mielestä nämä toimivat minulle niin hyvin ja että minun painoni on hyvä. En voi kuitenkaan olla miettimättä että onko parempi että näännytän itseani ollessani 62kg vai syön tervellisesti ollessani 52kg

    • Anonyymi

      Paino nousi 10kg kolme kuukautta aloituksesta.Söin pillereitä n 1,5v jonka aikana paino nousi yhteensä 15kg😳Lopetin pillerit 2kk sitten ja paino pudonnut nyt itsestään 8kg. Kyseessä Gestinyl

    • Anonyymi

      Kyllä synytäneillä naisill ainakin pilerit ja käsivarteen jos laitettu ehkäsykapselit lihottavat raskaasti. Itse päädyin siksi kierukkaa. Pilleriessäkö niin paljon hormooneja? Sotkee naisen normaalin hormonin tuotannon,sekö syy? Joten alkaa itseltä sallaa syömään sokeria.Karkkia suklaa,sipsit,limut,jädet ,pullat,keksit kaakut ymm.Eikä ihminen syö kuin sen 1 ateriat sitten illalla.Hormoni toimta sekaisin .Aineen vaihdunta kun toimii vasta sitten,kun opetele syömään aamiainen,lounas, välipala,päivälinen, ilta pala.välissä noiden ei mitään ei edes pulla,keksi,jäde.Ruoka ainoastaan pitää kehon aineen vaihdunnan toimimassa.Ei riitä 1 ateria siihen päivässä.

    • Anonyymi

      aloitin pillerit 2022 huhtikuussa jollon olin pillereiden alottamisen aikaa 153cm ja 45kg ja muutamien kuukausien käytön jälkeen olin 60kg. Mulla oli samaan aikaan ketipinor käytössä joka lihotti myös mutta sekin lopetettu ja silti paino vain nousee. en ole myöskään liikuntaani tai ruokailujani muuttanut sillä ateriasuunnitelma ja käyn päiväs 2 kertaa noin 1h kävelyllä. Mulla siis syömishäiriö jonka vuoksi atsi ja liikuntaa rajoitettu. mutta mulla ei ollu enään edes tarkoitus nostaa painoa ja atsia pienennettiin. Silti painan nyt 65kg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe