Kuinka myöhään annat lastesi valvoa?

-----

Siinäpä se tulikin otsikossa...
Kiinnostaisi siis tietää, kuinka myöhään annatte lastenne valvoa arki-iltoina? Lähinnä kiinnostaisi ala-asteikäisten nukkumaanmenoajat (7-12v). Moneltako telkkarit ja pleikkarit iltaisin kokonaan kiinni? Saako vielä lukea sängyssä, moneltako valot pois ja nukkumaan?

33

3323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 22 - 10 unet

      Kyllähän perhe elää tavallaan. Jos on vuorotyöläisten perhe, niin lapset menee nukkumaan kun menee -minkäs teet?
      En ymmärrä niitä perheitä joissa lapset menee nukkumaan klo 19 ja herää klo 05. Ihan jonkun mielenterveysongelmaisten elinajan. Sitten vanhemmat nukkuvat 5 tuntia yössä ja ovat helevetin väsyksissä ja pahalla tuulella. Kakaratkin elävät itkuisina, kun hommat voisi tehdä toisinkin.

      Käsittääkseni, neuvolan mukaan, lapsilla pitää olla selvät unirytmin ja unet yöllä, kun ihmisen pitäisi biologisesti nukkua yöt, vaikka eipä se ole mahdollista tässä nykyajan elämänmenossa. Mutta onko kyse yöunista, jos lapsi nukkuu illan ja herää aamuyöstä klo 05?

      • liygoyig

        Varmaan se 19-05 aamuyöllä on yhtä paljon yöllä nukkumista kuin klo 22-10 aamupäivällä... Siihen väliin jää vielä klo 6-9 kohtuullisen normaaleja aikoja herätä.:)

        Tietysti ymmärrän että esimerkiksi vuorotyöläiset haluavat mukauttaa lastenkin elämää edes osittain omaan rytmiinsä. Niin kauan se on ok, kunhan pysyy kohtuuden rajoissa.


    • Tuutikki villa

      Aika jännä, että vaikka sulla on noin isot lapset, kysyt vielä moista? Eikö teillä vielä ole arjen rutiinit muodostuneet vai oletko noin epävarma oman perheen asioista?
      Luulisi jo osaavan.
      Meillä on aina tehty niinkuin olemme parhaaksi itse katsoneet.

      • -----

        Mistä niin päättelit? Siis että minulla olisi noin isot lapset? Itselläni on puolivuotias vauva. Kyselen lähinnä uteliaisuudesta ja lähipiirini vuoksi.
        Siskoni lapset ovat 8v ja 10v, ja he menevät nukkumaan viimeistään klo 21.30. Pleikkarit menevät kiinni viimeistään klo 20.
        Mieheni edellisen liiton lapset ovat 7v ja 10v, ja 10 vuotias saa joka ilta pelata pleikkaria puoleen yöhön. Itseasiassa hän viettää kaiken vapaa-aikansa pelien äärellä. Olen ihmetellyt asiaa, mutta enpä viitsi sen kummemmin puuttua. Miehen vanhempi poika on aina väsynyt ja kärttyinen, ja hänellä on ongelmia koulussa ja hän on aggressiivinen. Siskoni lapset taas ovat rauhallisia ja heillä on harrastuksia, muutakin kuin pelit. He menestyvät koulussa hyvin. Mietinkin, että onkohan tässä yhteys?


      • Kohta taas joku suut
        ----- kirjoitti:

        Mistä niin päättelit? Siis että minulla olisi noin isot lapset? Itselläni on puolivuotias vauva. Kyselen lähinnä uteliaisuudesta ja lähipiirini vuoksi.
        Siskoni lapset ovat 8v ja 10v, ja he menevät nukkumaan viimeistään klo 21.30. Pleikkarit menevät kiinni viimeistään klo 20.
        Mieheni edellisen liiton lapset ovat 7v ja 10v, ja 10 vuotias saa joka ilta pelata pleikkaria puoleen yöhön. Itseasiassa hän viettää kaiken vapaa-aikansa pelien äärellä. Olen ihmetellyt asiaa, mutta enpä viitsi sen kummemmin puuttua. Miehen vanhempi poika on aina väsynyt ja kärttyinen, ja hänellä on ongelmia koulussa ja hän on aggressiivinen. Siskoni lapset taas ovat rauhallisia ja heillä on harrastuksia, muutakin kuin pelit. He menestyvät koulussa hyvin. Mietinkin, että onkohan tässä yhteys?

        No eipä ollut yllätys taas, että omat ja siskon lapset on ihania ja parhaita, mutta ne miehen lapset.... voi voi kun ne on kauheita! Kyllä ne miehenlapset ovat hirveitä... ei voi kuin ihmetellä miten agressiivisia he ovat, mutta onneksi omat on ihania, oikein hunnajapalleroita... voi että... Niih...provosoitko taas haastakseen riitaa???? Törkeetä että pitää tahallaan aiheuttaa tänne riitaa.


      • -----
        Kohta taas joku suut kirjoitti:

        No eipä ollut yllätys taas, että omat ja siskon lapset on ihania ja parhaita, mutta ne miehen lapset.... voi voi kun ne on kauheita! Kyllä ne miehenlapset ovat hirveitä... ei voi kuin ihmetellä miten agressiivisia he ovat, mutta onneksi omat on ihania, oikein hunnajapalleroita... voi että... Niih...provosoitko taas haastakseen riitaa???? Törkeetä että pitää tahallaan aiheuttaa tänne riitaa.

        Jos olisin kirjoittanut, että siskoni lapset valvovat ja pelaavat myöhään ja ovat aggressiivisia, ja että mieheni lapset ovat rauhallisia eivätkä valvo myöhään eivätkä pelaa, niin olisitko kommentoinut, että "haukut sitten siskosi lapsia" jne.?
        Tuskinpa.

        Minulla ei ole tarvetta provosoida. Jos olisi, en vai kysyisi jotain, millainen provo sellainen on? Huono. Kerron ihan vain suoraan ja rehellisesti, miksi esitin kysymyksen, jonka kysyin aloituksessani. Joku luuli minulla olevan ala-asteikäisiä lapsia, ja korjasin luulon. Ei, minulla ei ole. Mutta siskollani ja miehelläni on. Olisi varmaan pitänyt kertoa esimerkit juurikin päinvastoin, niin et olisi sinä alkanut mussuttaa tähänkin ketjuun.

        Mieheni pojalla on ongelmia koulussa. Hän on väkivaltainen kavereitaan kohtaan. Hän puhuu kokoajan peleistään, ihannoi niitä ja niiden maailmaa. Mieheni on istunut asian tiimoilta koululla moneen kertaan juttelemassa. Poika pelaa kokoajan, ja valvoo myöhään pelaten, puhuu peleistä unissaankin. Onko mielestäsi siis jotenkin väärin, että olen huolissani?


      • Hae apua itsellesi
        ----- kirjoitti:

        Jos olisin kirjoittanut, että siskoni lapset valvovat ja pelaavat myöhään ja ovat aggressiivisia, ja että mieheni lapset ovat rauhallisia eivätkä valvo myöhään eivätkä pelaa, niin olisitko kommentoinut, että "haukut sitten siskosi lapsia" jne.?
        Tuskinpa.

        Minulla ei ole tarvetta provosoida. Jos olisi, en vai kysyisi jotain, millainen provo sellainen on? Huono. Kerron ihan vain suoraan ja rehellisesti, miksi esitin kysymyksen, jonka kysyin aloituksessani. Joku luuli minulla olevan ala-asteikäisiä lapsia, ja korjasin luulon. Ei, minulla ei ole. Mutta siskollani ja miehelläni on. Olisi varmaan pitänyt kertoa esimerkit juurikin päinvastoin, niin et olisi sinä alkanut mussuttaa tähänkin ketjuun.

        Mieheni pojalla on ongelmia koulussa. Hän on väkivaltainen kavereitaan kohtaan. Hän puhuu kokoajan peleistään, ihannoi niitä ja niiden maailmaa. Mieheni on istunut asian tiimoilta koululla moneen kertaan juttelemassa. Poika pelaa kokoajan, ja valvoo myöhään pelaten, puhuu peleistä unissaankin. Onko mielestäsi siis jotenkin väärin, että olen huolissani?

        Ja sinulla on ongelmia itsesi kanssa. Et kykene hyväksymään erilaisia ihmisiä/lapsia, jos eivät ole samanlaisia kun sun tai sun siskos lapset, ovat he heti ongelmalapsia ja agressiivisia. Mutt onneksi sun kakarat parempia kuin muut.
        Mitäpä se sulle kuuluu mistä miehen lapset puhuu, vai onko se kielletty, vaan pitää puhua siitä mistä sinä haluat ja miten sinä haluat???? No huh..sun tavat on oikeita muut on vääriä, hyvänen aika, miten me kaikki ihmiset olemme erilaisia, ja elämme täysin väärin kun emme elä ja ole sun tavallasi.

        Yritäppä muuttaa käsitystä muista ihmisistä, äläkä oleta että olet aina oikeassa, kun et ole.
        Mutta onneksi puhut pilallasi, haluat kuten sanoin riitaa taas.


      • -----
        Hae apua itsellesi kirjoitti:

        Ja sinulla on ongelmia itsesi kanssa. Et kykene hyväksymään erilaisia ihmisiä/lapsia, jos eivät ole samanlaisia kun sun tai sun siskos lapset, ovat he heti ongelmalapsia ja agressiivisia. Mutt onneksi sun kakarat parempia kuin muut.
        Mitäpä se sulle kuuluu mistä miehen lapset puhuu, vai onko se kielletty, vaan pitää puhua siitä mistä sinä haluat ja miten sinä haluat???? No huh..sun tavat on oikeita muut on vääriä, hyvänen aika, miten me kaikki ihmiset olemme erilaisia, ja elämme täysin väärin kun emme elä ja ole sun tavallasi.

        Yritäppä muuttaa käsitystä muista ihmisistä, äläkä oleta että olet aina oikeassa, kun et ole.
        Mutta onneksi puhut pilallasi, haluat kuten sanoin riitaa taas.

        ""Ja sinulla on ongelmia itsesi kanssa. Et kykene hyväksymään erilaisia ihmisiä/lapsia, jos eivät ole samanlaisia kun sun tai sun siskos lapset, ovat he heti ongelmalapsia ja agressiivisia. Mutt onneksi sun kakarat parempia kuin muut. ""

        Ohhoh, hold your horses, älä käy kurkkuun kiinni.
        Minä kykenen oikein mainiosti hyväksymään erilaisia ihmisiä/lapsia (lapset ovat muuten ihmisiä, miksi erottelet?). Minulla ei ole sen asian suhteen mitään ongelmaa.

        Mieheni lapsi on aggressiivinen ja hänellä on ongelmia. Oletko todella sitä mieltä, että kyseessä on vain minun kehittelemäni ongelma, vaikka pojan luokanopettaja, rehtori ja terveydenhoitajakin ovat asiaan puuttuneet? Pojalla on itsehillintäongelmia ja aggressiivista, impulsiivista käytöstä, jonka hän kohdistaa usein kavereihinsa. Hän on lyönyt ja kampannut kavereitaan, ja useat hänen luokkakavereidensa vanhemmista eivät anna lastensa olla pojan kanssa tekemisissä.

        ""Mitäpä se sulle kuuluu mistä miehen lapset puhuu, vai onko se kielletty, vaan pitää puhua siitä mistä sinä haluat ja miten sinä haluat????""

        Ei tarvitse puhua mitä minä haluan tai mistä minä haluan, mutta sitä en hyväksy, että poika nimittelee ja kiroilee. Hänen isänsäkään ei hyväksy. Hänen opettajansakaan ei sitä hyväksy, vaan poika on laitettu kotiin kesken koulupäivän, koska hän huoritteli (???) opettajaa. Pystyt varmaan itsekin myöntämään, ettei sellainen käytös ole hyväksyttyä missään olosuhteissa.

        ""No huh..sun tavat on oikeita muut on vääriä, hyvänen aika, miten me kaikki ihmiset olemme erilaisia, ja elämme täysin väärin kun emme elä ja ole sun tavallasi. ""

        Nämä ovat sinun omia vääntöjäsi. En ole puhunut mitään minun tavoistani. En ole vaatinut ketään elämään minun tavallani. Ainoa asia, mitä minä olen tehnyt tällä keskustelupalstalla on se, että esitin aloituksessani muutaman kysymyksen. Siinäpä se. Mietin, että voisivatko pojan ongelmat johtua k-18 peleistä ja yötämyöten pelaamisesta.
        VOISITKO YSTÄVÄLLISESTI KOPIOIDA KIRJOITUKSESTANI SEN KOHDAN, JOSSA KIRJOITAN, ETTÄ ASIAT PITÄÄ TEHDÄ MINUN TAVALLANI JA KAIKKI MUUT TAVAT OVAT VÄÄRIÄ?

        ""Yritäppä muuttaa käsitystä muista ihmisistä, äläkä oleta että olet aina oikeassa, kun et ole.""

        Kenestä minun siis pitää muuttaa käsitystäni?
        Missä kohdin ilmenee, että luulen olevani aina oikeassa?


      • ei ummarra
        Hae apua itsellesi kirjoitti:

        Ja sinulla on ongelmia itsesi kanssa. Et kykene hyväksymään erilaisia ihmisiä/lapsia, jos eivät ole samanlaisia kun sun tai sun siskos lapset, ovat he heti ongelmalapsia ja agressiivisia. Mutt onneksi sun kakarat parempia kuin muut.
        Mitäpä se sulle kuuluu mistä miehen lapset puhuu, vai onko se kielletty, vaan pitää puhua siitä mistä sinä haluat ja miten sinä haluat???? No huh..sun tavat on oikeita muut on vääriä, hyvänen aika, miten me kaikki ihmiset olemme erilaisia, ja elämme täysin väärin kun emme elä ja ole sun tavallasi.

        Yritäppä muuttaa käsitystä muista ihmisistä, äläkä oleta että olet aina oikeassa, kun et ole.
        Mutta onneksi puhut pilallasi, haluat kuten sanoin riitaa taas.

        Siis...Ymmärsinkö oikein...
        Kehotat siis aloittajaa hakemaan apua itselleen, koska hänen miehensä poika valvoo ja pelaa yöt ja on väkivaltainen??
        Vai kehotatko häntä hakemaan apua itselleen sen vuoksi, että hän kysyy netissä muilta äideiltä, kuinka myöhään he antavat lastensa pelata ja valvoa??

        Jotain meni nyt minulta ohi ja pahasti.
        Miksi ihmeessä aloittajan pitäisi hakea itselleen apua??


      • Voi hyvät hyssykät
        ei ummarra kirjoitti:

        Siis...Ymmärsinkö oikein...
        Kehotat siis aloittajaa hakemaan apua itselleen, koska hänen miehensä poika valvoo ja pelaa yöt ja on väkivaltainen??
        Vai kehotatko häntä hakemaan apua itselleen sen vuoksi, että hän kysyy netissä muilta äideiltä, kuinka myöhään he antavat lastensa pelata ja valvoa??

        Jotain meni nyt minulta ohi ja pahasti.
        Miksi ihmeessä aloittajan pitäisi hakea itselleen apua??

        Hei, tuo on jo vanha juttu, vastata itselleen!! Jos kysyy jotain ei pidä vastata siihen itse, aivan ääliömäistä. Sairasta.


      • ei ummarra
        Voi hyvät hyssykät kirjoitti:

        Hei, tuo on jo vanha juttu, vastata itselleen!! Jos kysyy jotain ei pidä vastata siihen itse, aivan ääliömäistä. Sairasta.

        Voithan sinä niinkin kuvitella, jos se oloasi helpottaa.
        Mutta pakko sanoa, että jotenkin äärimmäisen huvittavaa, että juuri SINÄ moralisoit jostain omiin aloituksiin vastaamisesta. Väitätkö siis kirkkain silmin, ettet itse ole koskaan a) aloittanut täällä keskusteluja provosointimielessä ja b) vastaillut niihin omiin kysymyksiisi ja aloituksiisi? Vai myönsitkö juuri olevasi itse ääliömäinen ja sairas? :D :S


      • djdjkjadkjh
        Voi hyvät hyssykät kirjoitti:

        Hei, tuo on jo vanha juttu, vastata itselleen!! Jos kysyy jotain ei pidä vastata siihen itse, aivan ääliömäistä. Sairasta.

        ""Hei, tuo on jo vanha juttu, vastata itselleen!! Jos kysyy jotain ei pidä vastata siihen itse, aivan ääliömäistä. Sairasta. ""

        oletko vähän vajaa? ei tuossa vastattu mihinkään, nimimerkki "ei ummarra" kylläkin kysyy kysymyksiä. opettele lukemaan lissu.


      • tytytoo
        ----- kirjoitti:

        Jos olisin kirjoittanut, että siskoni lapset valvovat ja pelaavat myöhään ja ovat aggressiivisia, ja että mieheni lapset ovat rauhallisia eivätkä valvo myöhään eivätkä pelaa, niin olisitko kommentoinut, että "haukut sitten siskosi lapsia" jne.?
        Tuskinpa.

        Minulla ei ole tarvetta provosoida. Jos olisi, en vai kysyisi jotain, millainen provo sellainen on? Huono. Kerron ihan vain suoraan ja rehellisesti, miksi esitin kysymyksen, jonka kysyin aloituksessani. Joku luuli minulla olevan ala-asteikäisiä lapsia, ja korjasin luulon. Ei, minulla ei ole. Mutta siskollani ja miehelläni on. Olisi varmaan pitänyt kertoa esimerkit juurikin päinvastoin, niin et olisi sinä alkanut mussuttaa tähänkin ketjuun.

        Mieheni pojalla on ongelmia koulussa. Hän on väkivaltainen kavereitaan kohtaan. Hän puhuu kokoajan peleistään, ihannoi niitä ja niiden maailmaa. Mieheni on istunut asian tiimoilta koululla moneen kertaan juttelemassa. Poika pelaa kokoajan, ja valvoo myöhään pelaten, puhuu peleistä unissaankin. Onko mielestäsi siis jotenkin väärin, että olen huolissani?

        Ei ole väärin että olet huolissasi, mutta valitettavasti et pysty juurikaan mitään tekemään asialle. Toki voit ehdottaa miehellesi sääntöjä teidän kotiin, ja katsoa miten mies siihen suhtautuu. Esimerkiksi nukkumaanmenoaika on valtaosalla ala-asteikäisistä, on se sitten klo 20 tai klo 22. Se vähän vaihtelee.


      • Anonyymi
        ----- kirjoitti:

        Jos olisin kirjoittanut, että siskoni lapset valvovat ja pelaavat myöhään ja ovat aggressiivisia, ja että mieheni lapset ovat rauhallisia eivätkä valvo myöhään eivätkä pelaa, niin olisitko kommentoinut, että "haukut sitten siskosi lapsia" jne.?
        Tuskinpa.

        Minulla ei ole tarvetta provosoida. Jos olisi, en vai kysyisi jotain, millainen provo sellainen on? Huono. Kerron ihan vain suoraan ja rehellisesti, miksi esitin kysymyksen, jonka kysyin aloituksessani. Joku luuli minulla olevan ala-asteikäisiä lapsia, ja korjasin luulon. Ei, minulla ei ole. Mutta siskollani ja miehelläni on. Olisi varmaan pitänyt kertoa esimerkit juurikin päinvastoin, niin et olisi sinä alkanut mussuttaa tähänkin ketjuun.

        Mieheni pojalla on ongelmia koulussa. Hän on väkivaltainen kavereitaan kohtaan. Hän puhuu kokoajan peleistään, ihannoi niitä ja niiden maailmaa. Mieheni on istunut asian tiimoilta koululla moneen kertaan juttelemassa. Poika pelaa kokoajan, ja valvoo myöhään pelaten, puhuu peleistä unissaankin. Onko mielestäsi siis jotenkin väärin, että olen huolissani?

        Ei ole väärin, itse joudun heräämään huomenna jo klo 6.00 koska pitää mennä.


    • momma80

      Meillä on tyttö 8v ja poika 12v.
      Tyttö menee nukkumaan viimeistään klo 21 ja poika viimeistään klo 21.30.
      Pelikoneet ja muutkin koneet menee kiinni viimeistään klo 20, tavallisesti kuitenkin jo aiemmin. Riippuu vähän siitä, moneltako peliaika on alkanut (peliaikaa 2h päivässä, joko yhteen putkeen tai osissa), mutta joka tapauksessa viimestään klo 20 pitää olla iltapalalla ja koneen kiinni.

      • äitipuolen huolenaih

        Meillä 15 v ja 14 v miehen lapset menevät nukkumaan kello 18.00 ja viikolla ei pelata eikä katsella telkkua lainkaan.

        Mun lapset sen sijaan kun ovat erittäin hyväkäytöksisiä ja ymmärtävät oman edun, menevät nukkumaan kello 21.00 ja pelaavat sitten kun miehenl apset nukkuvat. Omani ovat 11 ja 13 v.

        Ovat niin erilaisia lapsia, ettei voi samanapäivänä puhuakkaan. Kovin on kiukkusia ja minäminä asenteella varustettu nuo mieheni pojat, en jaksa kauaa.
        Äitikään ei jaksa vaan kiikuttaa ne tänne minun hoiviin ja komennukseen. Tuloksia on syntynyt, ja osaavat jo kiittää kun ruokaa saavat, muuten ollaan aika nolla tilanteessa.
        Omani sen sijaan ovat olleet pienestä pitäen erittäin hurmaavia lapsia.


      • leipuri mä oon
        äitipuolen huolenaih kirjoitti:

        Meillä 15 v ja 14 v miehen lapset menevät nukkumaan kello 18.00 ja viikolla ei pelata eikä katsella telkkua lainkaan.

        Mun lapset sen sijaan kun ovat erittäin hyväkäytöksisiä ja ymmärtävät oman edun, menevät nukkumaan kello 21.00 ja pelaavat sitten kun miehenl apset nukkuvat. Omani ovat 11 ja 13 v.

        Ovat niin erilaisia lapsia, ettei voi samanapäivänä puhuakkaan. Kovin on kiukkusia ja minäminä asenteella varustettu nuo mieheni pojat, en jaksa kauaa.
        Äitikään ei jaksa vaan kiikuttaa ne tänne minun hoiviin ja komennukseen. Tuloksia on syntynyt, ja osaavat jo kiittää kun ruokaa saavat, muuten ollaan aika nolla tilanteessa.
        Omani sen sijaan ovat olleet pienestä pitäen erittäin hurmaavia lapsia.

        Meillä on 12 v ja 13 v lapset. He nukkuvat koulussa tylsillä tunneilla päiväunet ja menevät kotona yöunille viimeistään klo 18.30. Heräävät aamulla klo 04-04.30 jolloin vanhemmat lähtevät töihin (molemmilla ammatti jossa mennään noin aikaisin töihin). Tekevät sitten koulun alkuun asti mitä tekevät. Syövät aamupalaa, pelaavat, ovat netissä, lukevat, tekevät läksyjä? Vaikea sanoa kun kukaan ei ole valvomassa heitä aamuyön ja aamun tunteina.

        Hehehehehehehe. No niin varmaan. LOL!

        Ainut mikä tuossa piti paikkansa on se, että meillä vanhemmilla todella on ammatit, joiden takia töihin mennään tuohon aikaan. Leipureita ollaan molemmat ja vieläpä samassa työpaikassa.

        T. Leipuri mä oon ja pistän suihketta kainaloon...


    • Saniainen36

      Meillä on "perheen taulu", johon olemme yhdessä sopineet niin kieltoja kuin oikeuksiakin tässä talossa.:)

      Sen mukaan nukkumaan

      3-6v klo 20
      7-10v klo 20.30
      10-13v 21
      14-17v 22

      Näistä joustetaan joskus hitusen esimerkiksi lauantai-iltaisin, juhlapyhinä tms.

      Pelikoneet ja töllöt menee kiinni noin tuntia ennen unille menoa, että ehtii syömään iltapalan, käydä iltapesulla, pakata reput yms ja laittaa vaatteet aamuksi valmiiksi. Pienille on aina luettu iltasatu, isot lukevat vartin sängyssä ennen nukahtamista, rauhottaa kivasti. Homma toimii hienosti.

      Suurimmalla osalla ala-asteikäisistä on nukkumaanmenoaika, onneksi. Tämä keskustelu täällä on mennyt varsin kummalliseksi...

      p.s. Meillä ei ole jokaiseen ikäluokkaan kuuluvaa lasta, mutta jokainen lapsi on jossain vaiheessa noissa ikäluokissa.

      • lapsille rajat!

        "Suurimmalla osalla ala-asteikäisistä on nukkumaanmenoaika, onneksi. Tämä keskustelu täällä on mennyt varsin kummalliseksi..."

        Samaa mieltä.
        Meidän perheessä ja kaikissa tuntemissani lapsiperheissä on lapsilla nukkumaanmenoaika, etenkin nimenomaan juuri ala-asteikäisillä. Ala-asteikäiset tarvitsevat tarpeeksi unta joka yö jaksaakseen koulussa ja harrastuksissa. Jokaisessa perheessä on säädetty myös ns. "ruutuaika", eli jokin tietty aika minkä päivässä saa viettää tietokoneella tai pelikoneilla.

        Aloittajan tapauksessa ihmettelen kyllä suuresti miehesi kasvatustyyliä. En ihmettele lainkaan, että pojalla sakkaa koulussa ja kaverisuhteissa. Se on varmasti monenkin asian summa; valvominen, k-18-pelien pelaaminen, väsymys, kavereiden puuttuminen. Kyllä tuon ikäisellä lapsella pitäisi olla vielä rajat. Rajat ovat rakkautta, ja lapselle tekee kyllä vain karhunpalveluksen antamalla kukkua ja pelailla yöt. Kuten miehesi pojan tapauksessa, koulu alkaa mennä huonosti, ja koska väsyneenä on kiukkuinen, menettää siinä kaverinsakin.

        Ja pakko sanoa; kuka ihme antaa 10 vuotiaan pelata k-18-pelejä?? Vähemmästäkin menee lapsen mieli sekaisin. Esim. Grand Theft Auto on aivan sairas peli. Siinä saa pisteitä siitä, kuka tappaa eniten porukkaa, ajetaan ihmisten päälle autoilla, ammutaan jne. Mistä luulette noiden kamalien koulusurmien johtuneen? Aivan, lasten on annettu pelata noita sairaita pelejä.

        Sinuna keskustelisin miehesi kanssa. Hänen vanhemman poikansa kohdalla peli tuskin on menetetty, mutta ei sekään mahdotonta ole. k-18 pelit pois lasten käsistä, rajat pelaamiselle, normaalit nukkumaanmenoajat. Ja jos sinulla on kerran puolivuotias vauva, oletan että se on miehesi ja sinun yhteinen? Pakkohan teidän on keskustella kasvatuksellisista asioista ja viimeistään yhteisen lapsenne kasvaessa päästä siinä samoille linjoille. Pidä ainakin omasi kohdalla huoli, ettei pääse käymään samoin.


      • tarkka äiti

        Meillä 1-2 v menevät 17.00
        4-6 v menevät 17.30 sitä vanhemmat menev ät 19.00 ja kaikki nukkuvat päiväunet 3 tuntia pakollista päiväunta.

        17 ja 16 v vuotaiaat miehen lapset ei millään halua nukkua päiväunia ja mennä 19.00 yöunille, mutta määräys tulee meiltä aikuisilta.

        Viikonloppusin mennään 19.30 koko ronkkakonkka yöunille, me aikuiset tunnin olemme hereillä.

        Telkkua meillä ei ole eikä tietokonetta, emmekä osta. Luemme ja laulamme iltaisin. Pelaamme afrikan tähteä ja teemme pieniä palapelejä.


      • nuuhkunuuta
        lapsille rajat! kirjoitti:

        "Suurimmalla osalla ala-asteikäisistä on nukkumaanmenoaika, onneksi. Tämä keskustelu täällä on mennyt varsin kummalliseksi..."

        Samaa mieltä.
        Meidän perheessä ja kaikissa tuntemissani lapsiperheissä on lapsilla nukkumaanmenoaika, etenkin nimenomaan juuri ala-asteikäisillä. Ala-asteikäiset tarvitsevat tarpeeksi unta joka yö jaksaakseen koulussa ja harrastuksissa. Jokaisessa perheessä on säädetty myös ns. "ruutuaika", eli jokin tietty aika minkä päivässä saa viettää tietokoneella tai pelikoneilla.

        Aloittajan tapauksessa ihmettelen kyllä suuresti miehesi kasvatustyyliä. En ihmettele lainkaan, että pojalla sakkaa koulussa ja kaverisuhteissa. Se on varmasti monenkin asian summa; valvominen, k-18-pelien pelaaminen, väsymys, kavereiden puuttuminen. Kyllä tuon ikäisellä lapsella pitäisi olla vielä rajat. Rajat ovat rakkautta, ja lapselle tekee kyllä vain karhunpalveluksen antamalla kukkua ja pelailla yöt. Kuten miehesi pojan tapauksessa, koulu alkaa mennä huonosti, ja koska väsyneenä on kiukkuinen, menettää siinä kaverinsakin.

        Ja pakko sanoa; kuka ihme antaa 10 vuotiaan pelata k-18-pelejä?? Vähemmästäkin menee lapsen mieli sekaisin. Esim. Grand Theft Auto on aivan sairas peli. Siinä saa pisteitä siitä, kuka tappaa eniten porukkaa, ajetaan ihmisten päälle autoilla, ammutaan jne. Mistä luulette noiden kamalien koulusurmien johtuneen? Aivan, lasten on annettu pelata noita sairaita pelejä.

        Sinuna keskustelisin miehesi kanssa. Hänen vanhemman poikansa kohdalla peli tuskin on menetetty, mutta ei sekään mahdotonta ole. k-18 pelit pois lasten käsistä, rajat pelaamiselle, normaalit nukkumaanmenoajat. Ja jos sinulla on kerran puolivuotias vauva, oletan että se on miehesi ja sinun yhteinen? Pakkohan teidän on keskustella kasvatuksellisista asioista ja viimeistään yhteisen lapsenne kasvaessa päästä siinä samoille linjoille. Pidä ainakin omasi kohdalla huoli, ettei pääse käymään samoin.

        Ei sentäs voi yleistää, että kun pelaa pelejä, niin tappaja tulee. Kyllä siinä taustalla on ihan jotain muuta!!


      • You... Binbo

        .. hehheeeee... hyvät syssykät!!!!!!!!!!!!!ETTÄ OIKEE PERHEENTAULU!!!!!!!!!

        Voi kauhee... naurattaa niin ettei meinaa kirjoittaa osata!!!!!!!!!!!

        Toi sun juttus vetää hymyn huulille, se on kuin jostain opaskirjasta kopsattu! Heheee...............ei voi kun sääliä sinua, niin opaskirjan orja ettet osaa elää omaa perhe-elämää ollenkaan!

        Toi sun viimeinen lause oli "paras" hehheeeeeeeee...

        p.s. Meillä ei ole jokaiseen ikäluokkaan kuuluvaa lasta, mutta jokainen lapsi on jossain vaiheessa noissa ikäluokissa....


        ...juupa, niin ne lapset kasvaa... heheeeeeeeee...

        olitko ihan tosissasi kun kirjoitit?????????????????
        ei hyvää päivää...mahtaa olla kaikilla naurussa pitelemistä kun tulee teille...ja kuulee sun opaskirjasäännöt ja perheentaulut!


      • Bimbo sä oot
        tarkka äiti kirjoitti:

        Meillä 1-2 v menevät 17.00
        4-6 v menevät 17.30 sitä vanhemmat menev ät 19.00 ja kaikki nukkuvat päiväunet 3 tuntia pakollista päiväunta.

        17 ja 16 v vuotaiaat miehen lapset ei millään halua nukkua päiväunia ja mennä 19.00 yöunille, mutta määräys tulee meiltä aikuisilta.

        Viikonloppusin mennään 19.30 koko ronkkakonkka yöunille, me aikuiset tunnin olemme hereillä.

        Telkkua meillä ei ole eikä tietokonetta, emmekä osta. Luemme ja laulamme iltaisin. Pelaamme afrikan tähteä ja teemme pieniä palapelejä.

        Teksti saniaiselle... tarkoitettu


      • by the way
        tarkka äiti kirjoitti:

        Meillä 1-2 v menevät 17.00
        4-6 v menevät 17.30 sitä vanhemmat menev ät 19.00 ja kaikki nukkuvat päiväunet 3 tuntia pakollista päiväunta.

        17 ja 16 v vuotaiaat miehen lapset ei millään halua nukkua päiväunia ja mennä 19.00 yöunille, mutta määräys tulee meiltä aikuisilta.

        Viikonloppusin mennään 19.30 koko ronkkakonkka yöunille, me aikuiset tunnin olemme hereillä.

        Telkkua meillä ei ole eikä tietokonetta, emmekä osta. Luemme ja laulamme iltaisin. Pelaamme afrikan tähteä ja teemme pieniä palapelejä.

        Vittu mikä uskovais kusipää!


    • diipadaapadii

      Meidän 1v10kk käy klo 20:00 nukkumaan.. Eri asia nukahtaako koska on oppinut nyt sellaisen kivan tavan että nousee jatkuvasti sängystä olohuoneeseen.. Ollaan kokeiltu sitä niksiä että kolmannella kerralla kun viemme pojan sänkyyn, ei enään sanota mitään. No, se on toiminut viimeistään 1,5h sisään.. Joskus nopeammin ja joskus vähemmän.. Muttä pääsääntöisesti pyritään klo 20:00 - 8:00. Klo 6:00 ollaan annettu jo nousta mutta ennen sitä yritetään saada vielä unen päästä kiinni.
      Kuopus vasta 2kk joten ei vielä hänen kanssaan mitään tarkkaa rytmiä. Yritämme kyllä että yöllä pidetään valot kiinni ja muutoinkin kommunikointi pienemmällä. Päivällä sitten touhutaan.
      Palaten tähän esikoiseen (1v10kk), päiväunet nukutaan lounaan jälkeen ja kestää 1-1,5h. Poikkeustapauksissa jopa 2h.

    • vanhemmista kiinni

      Meidän 9 vuotias menee nukkumaan klo 21. Jos joskus menee myöhempään, niin sen kyllä huomaa aamulla. Silloin on kärttyinen ja tiuskii.
      Pleikkaria saa pelata tunnin joka päivä. Yleensä käyttää sen tunnin heti koulun jälkeen, jonka jälkeen lähtee sitten harrastuksiin, kavereille jne. Ei meidän poika roiku koneella koko päivää, eikä todellakaan pelaa mitään K18-pelejä.
      Kyllä se on vanhempien tehtävä huolehtia että lapsi saa tarpeeksi unta ja ettei lapsi pelaa tai katso mitään K18-juttuja.

    • tarkkana kuin porkka

      Olemme päättäneet jo ajat sitten että miehen lapset menevät tasan 18.30.
      Minun lapset kun ovat rauhallisemmat, menevät kello 21.00

      Näin joka päivä myös viikonloppuisin, saamme kotimme rauhoitettua hulinalta.
      Exät ei puutu meidän päätöksiin, mutta me annamme kyllä kirjallisia ohjeita, miten kotona pitää toimia, jotta ei tule muutoksia. Meillä on säännöt ja niitä noudatetaan, myös ne exät, tai lapset saavat jäädä kotiinsa.

    • 10h unta

      kyllähän se alakouluikäinen tarvii sen 10h unta (vähän on toki yksilöllistä vaihtelua). eli jos herätys on 07 (koulu alkaa joskus jo 8?) niin 21 olis silloin sellanen hyvä nukkumaanmenoaika. Ja minäkin rauhoittaisin alakoululaisen lapsosen iltatoimiin klo 20. oma muksu vasta 3v ja juuri jättämässä päikyt pois. ja meillä nukutaan yleensä 20-08. (välillä 21-07 pienet päikyt iltapäivällä)

    • Anonyymi

      Klo 22-4

    • Anonyymi

      Minä menen yleensä klo 1-2 nukkumaan.

    • Anonyymi

      Hei . Meillä 11 v tyttö menee nukkumaan 21 aikaan. Noin 20:45 alan lukemaan hänelle iltasatua . Valoja ei meillä sammuteta koska , nuoreni pelkää pimeää. Tyttöni pitää laittaa ajoissa nukkumaan ettei tule adhd kohtauksia . Yökylään en ole antanut lupaa mennä juuri tämän unirytmin takia . Myös uskovaisia kun ollaan niin ei senkään takia anna mennä .

    • Anonyymi

      toooooosi vanha ketju mutta sen kyl huomaaki ite just 12v ja nukkumaa meen arkisin 22-00 ja lomilla sekä vklp 00-02
      ruutuaikaa mulla ei oo mut mun 7v pikkuveljellä se on 3h päivässä. mä katon yleensä 6-11h puhelinta koska ei mul ees oo kavereit ja nii

    • Anonyymi

      Olen tyttö 12 vuotta. Minä en saa katsoa televisiota, olla tietokoneella tai käyttää kännykkää kello 18 jälkeen ja kello 20 pitää olla sängyssä. Sängyssä saa lukea kello 20.30 asti mutta sitten pitää valot laittaa pois. Aamulla pitää herätä kello 6.30 kouluun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      3770
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      592
      3549
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3472
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2199
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2171
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1947
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1927
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      170
      1694
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1381
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1342
    Aihe