Kuten otsikossa lukee niin ongelmana on että pöytäkoneen tuuletin alkaa välillä huutaa kun koneen käynnistää. Joskus lähtee käyntiin ihan ok ilman ongelmia mutta välillä taas alkaa huutaa ja on pakko tehä hätäsammutus ja toisella yrityksellä se vasta menee päälle kuten pitää. Paineilmalla oon putsannut pölyt koneen sisältä säännöllisesti, viimeksi viikko sitten, mutta ei kuitenkaan oo poistanut ongelmaa. Myös SpeedFanilla oon kattonut mikä vois olla vikana ja tämmösiä lukemia antaa:
Fan1 1490 RPM
Fan2 919 RPM
Fan3 0 RPM
GPU 58C
Temp1 39C
Temp2 -128C
Temp3 17C
HD0 37C
Core 21C
Pienen Googlettamisen mukaan pitäs luvut olla ihan ok eli mistä tuo ajoittainen huutaminen voi johtua? Pitääkö tässä ruveta viemään konetta huoltoon, että saa tahnat vaihtoon vai voiko kylmyys olla syynä? (Vanha kämppä ja ikkunat vetää joten nytkin on huoneen lämpötila about 16C)
Pöytäkoneen tuuletin huutaa
20
5749
Vastaukset
- DW0GJz7K
Luultavasti jonkin propellin laakeri on kulunut. Avaa kotelo ja käynnistä niin selviää mikä niistä metelöi. Puhallin ei paljon maksa.
- 342432432423432
Sitä mitä rajummin konetta käytetään sitä enemmän tuulettimet huutavat.
Esim raskaassa pelaamisessa ne saattavat olla todella äänekkäitä.
Itsellä oma tietokone on hiiren hiljainen esim nettiä selaillessa mutta heti kun alan pelaamaan tuulettimet ovat melko äänekkäitä- 3424324234234234
Voi myös olla että olet jostain näytönohjaimen asetuksista laittanut manuaalisesti tuulettimen pyörimään aina esim 100% teholla
- pcmuseo
Siis pelkästään käynnistyksessä alkaa tuulettimet huutamaan ja kone ei käynnisty?
Tuollainen tilanne on kun emon rauta ohjaa tuulettimet päälle ja kun kone herää, niin se alkaa säätämään kierroslukua. Eli kone ei herää käynnistäessä. Mahd. syynä emon konkat tai poweri.
t:p- ApuaTarvitseva
Juurikin, näin eli tätä tapahtuu pelkästään käynnistyksen yhteydessä, ei muulloin
- e5yfjhbnk
Juuh, todennäköisesti emolevystä tai virtalähde on kuolemassa hidasta kuolemaa. Osaava kaveri hankkii uudet konkat ja kolvaa ne vanhojen tilalle, muut ostaa uuden emolevyn/powerin.
"voiko kylmyys olla syynä?"
Ei voi. Kone säätää rupelien kierrosnopeutta lämpöilan mukaan: mitä kuumempana kone käy, sitä isommat kierrokset. Kylmä huone siis vaikuttaa positiivisesti koneen meteliin. - ....................
ApuaTarvitseva kirjoitti:
Juurikin, näin eli tätä tapahtuu pelkästään käynnistyksen yhteydessä, ei muulloin
jos se "rämisee", niin ne on tuulettimen laakerit. Et itseasiassa tiedä käynnistyykö koneesi koska teet "hätäsammutuksen".
- MikäKone?
Kylmyys on tuskin syynä, että kone huutaa, päinvastoin tietokoneet toimii jopa paremmin viileässä. Minkämerkkinen kone on ?? Itellä on hp:n dc 7800 matala pöytäkone, joka myöskin huutaa käynnistyessä, mutta tuuletin hiljeneee muutaman sekunnin päästä..
Jos kone ei tee jatkuvasti tuota, niin tuskin se vika sitten on powerissa, konkissa tms.
Biossista voi myös säätää tuulettimen kierroksia pienemmälle..- ApuaTarvitseva
"Minkä merkkinen kone on?"
HP G5240sc, tuossa nyt nopeasti Googlattuna tarkempia tietoja jos on tarvis http://www.vertaa.fi/poytakoneet/hp/g5240sc_poytatietokone/specs.rhtml#tabs
Kone ostettu 3 vuotta sitten ja mitään osia en oo tähän mennessä vaihtanut. Ei ehkä paras mahdollinen kone, mutta opiskelijalla ei ole varaa parempaan :p - dezfun
"Minkä merkkinen kone on?"
HP G5240sc, tuossa nyt nopeasti Googlattuna tarkempia tietoja jos on tarvis http://www.vertaa.fi/poytakoneet/hp/g5240sc_poytatietokone/specs.rhtml#tabs
Kone ostettu 3 vuotta sitten ja mitään osia en oo tähän mennessä vaihtanut. Ei ehkä paras mahdollinen kone, mutta opiskelijalla ei ole varaa parempaan :pMillaisessa käytössä se on ollut? Eihän sisällä ole pölyä? Älä makuuta sitä pehmeällä alustalla, kuten sohvalla tai sängyllä.
Mulla ainakin käytetty, muka huollettu huuti niin maan s***nasti, kunnes tajusin tutkia sitä ja poistaa mikkiksen virustorjuntaohjelman pois toisen rinnalta.
Speedfan ohjelma säätää tuuletinta nyt,mutta kone vaati muutenkin pitkäaikaista koppulointia ennenkuin tokeni niin, että siihen pystyi koskemaan ilman rakkuloita käsissä. - Anonyymi
Minun kone on Isus 2021 ja välillä huuttaa, niin että en kuule mitään.
- Anonyymi
Niin itsellä myös huusi aika kovalla, mutta kun säädin kieroksia pienemmälle niin hiljeni.
- pcmuseo
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&docname=c01925534
Eli tuo emo? Näyttää asuksen oem tavaralta.
Kokemuksena ko. piirisarjalla varustetuista emoista 2/2 rikki.
Kannattaa tarkistaa nuo elkot emolta, ettei ole pullistuneita tai vuotaneita "tynnyreitä".
Toisaalta itseltä hajosi aopenin poweri samoilla oireilla.
Noin yleisesti viittaa konkkavikaan tuo "pieni lämmitys auttaa", yleensä auttaa hetken kunnes kone ei enään toimi.- ApuaTarvitseva
Juu, tuo emo. Ei kyllä mun silmiin näytä konkat mitenkää normaalista poikkeavilta, mitä nyt yksi ihan aavistuksen verran vinossa ja nojaa siinä vieressä olevaan. Näyttäisi sama olevan tuossa linkin mallikuvassakin eli juuri nuo oikean reunan kaksi alimmaista kyseessä.
- pcmuseo
Juu, tuo emo. Ei kyllä mun silmiin näytä konkat mitenkää normaalista poikkeavilta, mitä nyt yksi ihan aavistuksen verran vinossa ja nojaa siinä vieressä olevaan. Näyttäisi sama olevan tuossa linkin mallikuvassakin eli juuri nuo oikean reunan kaksi alimmaista kyseessä.
Joo tuota asiaa kun miettii, niin nuo emon konkat alkavat oirehtimaan hieman eri tavalla (satunnaista kaatuilua). Parasta olisi jos saisi tuon powerin kokeiltua jonkun toisen koneen kanssa ristiin. Eli siirtyykö vika toiseen koneeseen?
Tuon powerin speksit ei olleet mitenkään suuret:
Total wattage: 300W
Input voltage:
100-127V/3A (50-60Hz)
200-240V/2A (50-60Hz)
t:p
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02583000&tmp_task=prodinfoCategory&cc=us&dlc=en&lc=en&product=4330175#N1090
- !!!
Setup-ohjelmasta eli biosista tuota voi yrittää säätää. Lainaan tähän kirjasta kopioitua tietoa:
"Automatic Fan Detection -asetuksella määritetään tuulettimien etsiminen.
Next Boot -valinnalla tuulettia etsitään vain seuraavan käynnistyksen yhteydessä.
Disable - valinnalla tuulettimia ei etsitä.
Always -valinnalla tuulettimia etsitään jokaisen käynnistyksen yhteydesä, josta saattaa seurata pieni äänenvoimakkuuden nousu hetkeksi."
Tuohon tilaan pääsee "Advanced" valikosta ja siitä pitäisi löytyä "Fan Control", josta - sitä näkemättä - sinun pitää itse improvisoida, miten edetään!
Sinuna minä valitsisin "Disablen", jolloin se ei etsisi tuulettimia ollenkaan käynnistyksen yhteydessä, koska useimmat biosit eivät tee sitä muutenkaan. - 3jantteri
No tuulettimien propellit todennäköisesti pölyä keränneet eli melkein tukossa: http://yle.fi/uutiset/polyt_pois_tietokoneesta/5635472
- Anonyymi
Luulen että kone huutaa, koska lämmin ilma ei pääse ulos koneen takaa.
- Anonyymi
MINUN KONE HUUTTAA NIIN KOVAA ETTÄ MUN VAIMO EI SAA NUKUTTUA.
- Anonyymi
OSTA VAIMOLLE KORVATULPAT!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809