Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Muutto 16v? Apua!

Nimimerkitön998

Suunnitelmissa olisi muuttaa siinä ensi syksynä (jolloin olen 16) Helsinkiin opiskelemaan erikoislukioon. Välimatkaa nykyiseen kotiin (ja vanhempiin) tulisi olemaan muutama sata kilometriä. Soluasuntoja olen katsellut netistä, ja uskoisin että ihan hyvin sellaiseen sopeutuisin. Vuokra tulisi olemaan n. 250€, eli pärjäisin aivan hyvin asumistuella (200€) ja lapsilisällä (150€). Ja tottakai sen puolen vuoden opiskelun jälkeen, kun täyttäisin 17 tammikuussa, saisin opintotukea, jolloin tulot olisi n. 450€/kk. Säästöjäkin löytyy suunnilleen tonnin verran, eli yllättäviin kuluihinkin olisin varautunut. Työpaikka olisi tottakai kiva, mutta olen kuullut että niitä on vaikeampi saada Helsingistä... Kuitenkin toki yrittäisin hakea töitä parhaani mukaan.

Ongelmana ovat siis vanhempani, jotka ovat yllättävän paljon tätä muuttoa vastaan, vaikka vielä en ole edes ehtinyt hakea tuohon lukioon. Kyselevät, eikö kotona ole hyvä asua jne. Olen yrittänyt asiallisesti selittää, että tuo lukio on ollut minun pitkäaikainen unelmani, mutta ei tällä ole ollut vaikutusta. Nykyisellä asuinpaikkakunnallani on vain yksi pieni lukio, joka ei huokuttele yhtään sen liikuntapainotteisuuden vuoksi. Kykenen huolehtimaan itsestäni täysin ja olen sosiaalinen, uskallan kysyä apua ja panostan opiskeluun (keskiarvo yli 9). Lisäksi myös muutamat sukulaiset asuvat Espoossa ja Vantaalla, joten apua löytyisi helposti jotain sattuessa.

Ärsyttää aivan suunnattomasti, koska vanhemmat kuvittelevat että haluan vain juhlimaan pois heidän silmistään... Minusta tämä on vähän huono syy olla päästämättä minua, sillä olen Straight Edge (käytännössä se tarkoittaa, etten juo, polta tai käytä huumeita), eikä minulla ole yhtään huomautusta tai sossumerkintää, vaikka kavereilta niitä kyllä löytyy. Juhliminen ei vain ole minun juttuni, mutta vanhemmat eivät sitä näytä ymmärtävän. Lisäksi äitini kyselee koko ajan, kiusataanko minua, ja haluanko siksi muuttaa, ja että pitääkö hänen käydä juttelemassa opettajalle kiusaamisesta (mitä siis ei edes ole). Minulla on vanhempiini hyvät välit ja he luottavat minuun, joten en ymmärrä tätä kielteisyyttä. Harmittaa, jos päättävät nyt sitten etteivät minua halua päästää...

Mitä mieltä olette tästä? Onko vika minussa vai vanhemmissa? Olisinko edes valmis muuttamaan? Muutenkin, onko kokemuksia samanlaisista tilanteista? Päästäisitkö oman lapsesi?
Entä onko kokemuksia soluasumisesta tässä iässä? Entä muutosta?

Mitä voisin sanoa vanhemmilleni vakuuttaakseni heidät siitä että tarkoitukseni on oikeasti mennä opiskelemaan?

Kiitos jo näin etukäteen vastauksista!

3

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahat ei riitä...

      Muuhun en ota kantaa, koska asia on vanhempiesi päätettävissä, koska olet alaikäinen, mutta raha-asioihin kyllä.

      Jos tulosi ovat vain asumislisä lapsilisä, niin unohda koko asia.

      Vuokran jälkeen käytettäväksi muihin menoihin jää 200€/kk, ja sillä et yksinkertaisesti pärjää millään Helsingissä. Etkä kyllä muuallakaan.

      Täysin epärealistista.

      • aloittaja___

        En kyllä ole ajatellut mitenkään kamalan hienosti elää... Perusruokaa iltaisin viikolla ja viikoloppuisin 2-3 kertaa päivässä. Eipä siihen mene kuin se 20-30€ viikko (jolla saa yksi ihminen syötyä jo aika hyvin!), mikä karkeasti laskettuna olisi 80-120€/kk. Loppujen lopuksi aina sitä voi elää pienemmälläkin, jos nyt tarvii ostaa esim. uusi takki tai vastaavaa.

        -Aloittaja


      • Elämä maksaa.....
        aloittaja___ kirjoitti:

        En kyllä ole ajatellut mitenkään kamalan hienosti elää... Perusruokaa iltaisin viikolla ja viikoloppuisin 2-3 kertaa päivässä. Eipä siihen mene kuin se 20-30€ viikko (jolla saa yksi ihminen syötyä jo aika hyvin!), mikä karkeasti laskettuna olisi 80-120€/kk. Loppujen lopuksi aina sitä voi elää pienemmälläkin, jos nyt tarvii ostaa esim. uusi takki tai vastaavaa.

        -Aloittaja

        Entä laskut?

        Sähkö, kotivakuutus, liikkuminen, hygienia, vaatteet, ym, ym....

        Sinulla taitaa olla aika ruusuinen kuva elämisen kustannuksista.
        Ruoka on vain pieni osa niistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe