Muutto 16v? Apua!

Nimimerkitön998

Suunnitelmissa olisi muuttaa siinä ensi syksynä (jolloin olen 16) Helsinkiin opiskelemaan erikoislukioon. Välimatkaa nykyiseen kotiin (ja vanhempiin) tulisi olemaan muutama sata kilometriä. Soluasuntoja olen katsellut netistä, ja uskoisin että ihan hyvin sellaiseen sopeutuisin. Vuokra tulisi olemaan n. 250€, eli pärjäisin aivan hyvin asumistuella (200€) ja lapsilisällä (150€). Ja tottakai sen puolen vuoden opiskelun jälkeen, kun täyttäisin 17 tammikuussa, saisin opintotukea, jolloin tulot olisi n. 450€/kk. Säästöjäkin löytyy suunnilleen tonnin verran, eli yllättäviin kuluihinkin olisin varautunut. Työpaikka olisi tottakai kiva, mutta olen kuullut että niitä on vaikeampi saada Helsingistä... Kuitenkin toki yrittäisin hakea töitä parhaani mukaan.

Ongelmana ovat siis vanhempani, jotka ovat yllättävän paljon tätä muuttoa vastaan, vaikka vielä en ole edes ehtinyt hakea tuohon lukioon. Kyselevät, eikö kotona ole hyvä asua jne. Olen yrittänyt asiallisesti selittää, että tuo lukio on ollut minun pitkäaikainen unelmani, mutta ei tällä ole ollut vaikutusta. Nykyisellä asuinpaikkakunnallani on vain yksi pieni lukio, joka ei huokuttele yhtään sen liikuntapainotteisuuden vuoksi. Kykenen huolehtimaan itsestäni täysin ja olen sosiaalinen, uskallan kysyä apua ja panostan opiskeluun (keskiarvo yli 9). Lisäksi myös muutamat sukulaiset asuvat Espoossa ja Vantaalla, joten apua löytyisi helposti jotain sattuessa.

Ärsyttää aivan suunnattomasti, koska vanhemmat kuvittelevat että haluan vain juhlimaan pois heidän silmistään... Minusta tämä on vähän huono syy olla päästämättä minua, sillä olen Straight Edge (käytännössä se tarkoittaa, etten juo, polta tai käytä huumeita), eikä minulla ole yhtään huomautusta tai sossumerkintää, vaikka kavereilta niitä kyllä löytyy. Juhliminen ei vain ole minun juttuni, mutta vanhemmat eivät sitä näytä ymmärtävän. Lisäksi äitini kyselee koko ajan, kiusataanko minua, ja haluanko siksi muuttaa, ja että pitääkö hänen käydä juttelemassa opettajalle kiusaamisesta (mitä siis ei edes ole). Minulla on vanhempiini hyvät välit ja he luottavat minuun, joten en ymmärrä tätä kielteisyyttä. Harmittaa, jos päättävät nyt sitten etteivät minua halua päästää...

Mitä mieltä olette tästä? Onko vika minussa vai vanhemmissa? Olisinko edes valmis muuttamaan? Muutenkin, onko kokemuksia samanlaisista tilanteista? Päästäisitkö oman lapsesi?
Entä onko kokemuksia soluasumisesta tässä iässä? Entä muutosta?

Mitä voisin sanoa vanhemmilleni vakuuttaakseni heidät siitä että tarkoitukseni on oikeasti mennä opiskelemaan?

Kiitos jo näin etukäteen vastauksista!

3

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahat ei riitä...

Muuhun en ota kantaa, koska asia on vanhempiesi päätettävissä, koska olet alaikäinen, mutta raha-asioihin kyllä.

Jos tulosi ovat vain asumislisä lapsilisä, niin unohda koko asia.

Vuokran jälkeen käytettäväksi muihin menoihin jää 200€/kk, ja sillä et yksinkertaisesti pärjää millään Helsingissä. Etkä kyllä muuallakaan.

Täysin epärealistista.

• aloittaja___

En kyllä ole ajatellut mitenkään kamalan hienosti elää... Perusruokaa iltaisin viikolla ja viikoloppuisin 2-3 kertaa päivässä. Eipä siihen mene kuin se 20-30€ viikko (jolla saa yksi ihminen syötyä jo aika hyvin!), mikä karkeasti laskettuna olisi 80-120€/kk. Loppujen lopuksi aina sitä voi elää pienemmälläkin, jos nyt tarvii ostaa esim. uusi takki tai vastaavaa.

-Aloittaja

• Elämä maksaa.....
        aloittaja___ kirjoitti:

En kyllä ole ajatellut mitenkään kamalan hienosti elää... Perusruokaa iltaisin viikolla ja viikoloppuisin 2-3 kertaa päivässä. Eipä siihen mene kuin se 20-30€ viikko (jolla saa yksi ihminen syötyä jo aika hyvin!), mikä karkeasti laskettuna olisi 80-120€/kk. Loppujen lopuksi aina sitä voi elää pienemmälläkin, jos nyt tarvii ostaa esim. uusi takki tai vastaavaa.

-Aloittaja

Entä laskut?

Sähkö, kotivakuutus, liikkuminen, hygienia, vaatteet, ym, ym....

Sinulla taitaa olla aika ruusuinen kuva elämisen kustannuksista.
        Ruoka on vain pieni osa niistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      169
      6871
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      58
      2346
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2118
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      61
      1241
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      353
      1224
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      55
      1211
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1101
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      960
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      958
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      947
    Aihe