349 = 9.98?

hauki on kala vaikka

Siinäpä kysymys. Arvoituksen taustalla lienee laskuvirhe tai yritys uskotella muuta kuin on tarjolla.

Tällaisessa myyntitilanteessa ilmeisesti uskotellaan asiakkaille vaikka mitä ja oletetaan heidän olevan riittävän sinisillmäisiä hyväksymään vaikka mitä.

Kyse on siis uudesta venemallista jota markkinoidaan 35" vaikka on pituudeltaan aika tarkaan 32"

Jalka on jalka, hauki on kala jne..

26

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinku11113r

      Ja tuuma (") on tuuma, 2,54 cm. Jalka (') on jalka.

    • iutuiii

      Jeanneau ja muut ranskalaiset huijaa AINA. Jos ei muuten saada
      pituutta tarpeeksi lasketaan kaiteet veneen pituudeksi. Miten jos
      veneeseen laitetaan pitkä genakkeripuomi saadaan helposti 30
      jalan veneestä venyytettyä 38 jalan vene. Äänestä siis kukkarollasi
      ja osta jotain muuta kun ranskista.

      • jui

        Enään ei riitä että myydään vene ilman minkäänlaisia varusteita.
        nyt myös ranskalaiset lisää muutaman jalan veneen pituuteen.
        Saako kyseisen jeanneau veneen palauttaa toimituksen jälkeen
        mikäli myyjä on ilmoittanut väärät mitat. olisi mielenkiintoista nähdä
        mitä oikeus sanoisi tästä. Hinnanalennus ??


      • Bossu

        Pukspröötiveneissä yleensä ilmoitetaan ensisijaisesti LOD=length on deck.


    • Kännikippari

      Miksi veneissä yleensäkin ilmoitetaan aina pituus? Eihän se kerro oikeastaan mitään. Parempi olisi minusta purjeala tai vaikka kokonaispaino. Tai rungon tilavuus kuutioina.

      • iuytre

        ranskalaiset ovat painavia joten ne tulisiva kilohintaisina todella
        kalliiksi.


      • 16+20

        koska vesilinjan pituus metreissä on karkeasti veneen nopeus solmuina


    • Joakim_

      349 on tyyppimerkintä, ei pituus. Yleensä vaikuttaa olevan niin, että tuo viimeinen numero viittaa mallisarjaan tms. eli, jos tuosta haluaa pituuden etsiä se on 34 jalkaa. Brittiläinen mittasysteemi, johon jalka kuuluu, ei yleensä käytä desimaalilukuja, joten 349 ei voi loogisesti tarkoittaa 34,9 jalkaa.

      Vene, johon viittaat, lienee Sun Oddysey 349. Silllä ilmoitetaan kaksi pituutta: Kokonaispituus 10,34 m (33'11") ja rungon pituus 9,97 m (32'8"). Kokonaispituus on siis hyvin tarkasti 34 jalkaa ja rungon pituus on lähempänä 33 jalkaa kuin 32:ta.

      http://www.jeanneau.com/boats/Sun-Odyssey-349.html

      • 6+2

        Kukahan fiksu tämänkin ketju aloitti ja viittaa siinä nimenomaan ranskiksiin?
        Aivan sama rungon kokonaispituus on myös kroatialaisessa Salona 34:ssa ja saksalaisessa Hanse 345:ssa....
        Mikset heitä korttejasi pöytään ja kerro, mitä venemerkkiä itse myyt/ yrität myydä?


      • 915

        Viestisi vesitti nyt täysin tämän tyypillisen väärillä faktoilla höystetyn keuhkoamisen olemattomista ongelmista. Höh, sanon minä.
        Venetehtaiden sorrosta persaukista nettiveneenostajaa kohtaan olisi varmasti ollut monella vielä sanottavaa.


      • mkg2
        6+2 kirjoitti:

        Kukahan fiksu tämänkin ketju aloitti ja viittaa siinä nimenomaan ranskiksiin?
        Aivan sama rungon kokonaispituus on myös kroatialaisessa Salona 34:ssa ja saksalaisessa Hanse 345:ssa....
        Mikset heitä korttejasi pöytään ja kerro, mitä venemerkkiä itse myyt/ yrität myydä?

        Painoerot taitavat olla varsin pieniä eivätkä Jeanneaulle kovin epäedullisia. Rungon mitat eivät ole aivan samat! - Hanse ja Salona ovat 1 cm pidempiä. By the way, Bavaria 33 - rungon pituus 9,75 m ja paino 5200 kg. Hansen painoksi ilmoitetaan 6200 kg ja Salonalle 4900, Jeanneau 5250 kg. Hallberg-Rassy 342 pituus 10,32 ja paino 5300 kg, FG 331, pituus 10,13 m ja paino 4950 kg.


      • B33cr
        mkg2 kirjoitti:

        Painoerot taitavat olla varsin pieniä eivätkä Jeanneaulle kovin epäedullisia. Rungon mitat eivät ole aivan samat! - Hanse ja Salona ovat 1 cm pidempiä. By the way, Bavaria 33 - rungon pituus 9,75 m ja paino 5200 kg. Hansen painoksi ilmoitetaan 6200 kg ja Salonalle 4900, Jeanneau 5250 kg. Hallberg-Rassy 342 pituus 10,32 ja paino 5300 kg, FG 331, pituus 10,13 m ja paino 4950 kg.

        Bavaria 33 vuodelta 2006 on pituudeltaan 10,25 ilman kaiteita. Ja paino 5400 kg. Aika yksiin HR:n kanssa. HR:n painosta on vielä suurempi osa rakenteellisen kestävyyden kannalta toissijaisissa massoissa.


      • Joakim_
        mkg2 kirjoitti:

        Painoerot taitavat olla varsin pieniä eivätkä Jeanneaulle kovin epäedullisia. Rungon mitat eivät ole aivan samat! - Hanse ja Salona ovat 1 cm pidempiä. By the way, Bavaria 33 - rungon pituus 9,75 m ja paino 5200 kg. Hansen painoksi ilmoitetaan 6200 kg ja Salonalle 4900, Jeanneau 5250 kg. Hallberg-Rassy 342 pituus 10,32 ja paino 5300 kg, FG 331, pituus 10,13 m ja paino 4950 kg.

        Vene-lehden testeissä mitattuna:
        HR-342 10,22 m 6766 kg
        FG331 10,13 m 5325 kg
        Salona 34 9,97 m 4995 kg
        Bavaria 33 (2013) 9,77 m 5160 kg
        Bavaria 33 (2005) 10,20 m 5457 kg
        Hanse 350 10,49 m 6670 kg
        Bavaria 34 (2008) 10,60 m 5633 kg
        Sun Odyssey 33i 9,72m 5075 kg

        HR ja Hanse ovat siis yli 1000 kg painavampia kuin seuraavaksi painavin. Käsittämätöntä kuinka paljon HR:n painoilmoitukset ovat aina pielessä. Bavaria taas on viimeaikoina nostanut mallimerkintää jalalla faceliftin kohdalla eli nykyinen 33 on alunperin ollut 32. 2000-luvun puolivälin Bavariat olivat mallimerkintäänsä pidempiä järjestäen.


      • mkg2
        B33cr kirjoitti:

        Bavaria 33 vuodelta 2006 on pituudeltaan 10,25 ilman kaiteita. Ja paino 5400 kg. Aika yksiin HR:n kanssa. HR:n painosta on vielä suurempi osa rakenteellisen kestävyyden kannalta toissijaisissa massoissa.

        Viittasin nykyiseen Bava 33:een, joka on siis rungoltaan sama kuin edellinen Bava 32 eli pituus 9,75 ja paino 5200 kg. Vielä lisää muuten: Dufour 335 pituus 9,98 m ja paino 5620 kg. Najad 331 pituus 9,98 ja paino 5300 kg.


    • 349 jalkaa?

      Jos aloittaja tarkoitti vaikkapa Sun Odyssey 349:ää, myyntiesitteen mukaan sen rungon pituus = 9.97m/32'8". Onko myyntiesite liian vaikeasti ymmärrettävissä? Ehkä kyse ei kuitenkan ollut tästä venemallista, koska aloittajan kertoma LOA oli 1 cm pitempi.
      Kun käytettyjen veneiden markkinoilla on myynnissä Vindö 45, "uskotellaanko" ostajalle sen LOA:n olevan 45' ?

      Eikö veneen osto ole sen verran iso asia jokaiselle, että rungon mittojen lukeminen myyntiesitteestä tai vaikka sailguidesta kiinnostaisi?

      • Ei. Kyllä se on ylivoimaista. Saab 93:ssa on 9,3 litrainen moottori ja jos ei ole niin se on jonkun muun vika kun sen joka osti sen.


      • fghnbm,lkiouyiuio
        spkoo kirjoitti:

        Ei. Kyllä se on ylivoimaista. Saab 93:ssa on 9,3 litrainen moottori ja jos ei ole niin se on jonkun muun vika kun sen joka osti sen.

        Vindö 45 ,numero tarkoittaa purjepinta-alaa.Ei rungon pituutta.


      • ewegtty5srertawr
        fghnbm,lkiouyiuio kirjoitti:

        Vindö 45 ,numero tarkoittaa purjepinta-alaa.Ei rungon pituutta.

        Joo ,ja taitaa olla niin,että Vindö 40 pituus on 9.42 ja purjeala se 40 m2!


      • LOD vs LOA
        ewegtty5srertawr kirjoitti:

        Joo ,ja taitaa olla niin,että Vindö 40 pituus on 9.42 ja purjeala se 40 m2!

        Juuri siitä on kysymys. Tyyppimerkinnän numero ei välttämättä tarkoita veneen rungon pituutta (LOD) tai kokonaispituutta (LOA).
        LOA:stakin on erilaisia mielipiteitä. Joidenkin mukaan kiinteää puuksprööttiä tai rungon ulkopuolista peräsintä ei lueta veneen kokonaispituuteen, joidenkin mielestä kiinteät rakenteet sisältyvät kokonaispituuteen.

        Käytännössä tyyppimerkinnän numero nykyisin kuvaa veneen kokoluokkaa, vaikka ei olekaan tarkka eikä varmaankaan perustu minkäänlaiseen "direktiiviin".


      • lWL tai LOW
        LOD vs LOA kirjoitti:

        Juuri siitä on kysymys. Tyyppimerkinnän numero ei välttämättä tarkoita veneen rungon pituutta (LOD) tai kokonaispituutta (LOA).
        LOA:stakin on erilaisia mielipiteitä. Joidenkin mukaan kiinteää puuksprööttiä tai rungon ulkopuolista peräsintä ei lueta veneen kokonaispituuteen, joidenkin mielestä kiinteät rakenteet sisältyvät kokonaispituuteen.

        Käytännössä tyyppimerkinnän numero nykyisin kuvaa veneen kokoluokkaa, vaikka ei olekaan tarkka eikä varmaankaan perustu minkäänlaiseen "direktiiviin".

        Selkein mitta on LWL tai purjeveneessä myös hyvä LOW. Ne on selkeät ja perinteiset.


      • ei ehkä sekään...
        lWL tai LOW kirjoitti:

        Selkein mitta on LWL tai purjeveneessä myös hyvä LOW. Ne on selkeät ja perinteiset.

        Kyllä kaikki muutkin perinteiset mitat/lyhenteet ovat selkeitä, esim. LOA, LOD, LWL, B, D, Dspl, P, I, J….jne. Kysymys lienee enemmänkin määritelmien tulkinnoista tms.
        Kyllä käytännössä tarkoitetaan rungon pituutta, kun puhutaan esim. 30- tai 35-jalkaisista veneistä. Aika harva varmaankin puhuu veneen koosta tarkoittaen vesilinjan pituutta, vaikka se onkin runkonopeuteen viittaava mitta.
        Käyttääkö mikään venevalmistaja vesilinjan pituutta tyyppimerkintänä? Yleisimmin tyyppimerkinnän numero viittaa kokonaispituuteen, vaikka ei ole tarkka. Aikaisemmin se saattoi viitata purjealan neliömetreihin, kuten esim. Vindö-veneissä.


      • ...
        spkoo kirjoitti:

        Ei. Kyllä se on ylivoimaista. Saab 93:ssa on 9,3 litrainen moottori ja jos ei ole niin se on jonkun muun vika kun sen joka osti sen.

        Tarkoittavathan Finn Express 74:n ja 85:n luvutkin pituutta jaloissa, eivätkö tarkoitakin?


      • Mitä väliä?
        ... kirjoitti:

        Tarkoittavathan Finn Express 74:n ja 85:n luvutkin pituutta jaloissa, eivätkö tarkoitakin?

        Onko veneen mallimerkinnässä olevan numeron yhteydellä veneen pituuteen oikeasti mitään väliä kenellekään?

        Selittäkääpä nyt joku viisaampi, kun en tuota ymmärrä.


      • FE 85??
        ... kirjoitti:

        Tarkoittavathan Finn Express 74:n ja 85:n luvutkin pituutta jaloissa, eivätkö tarkoitakin?

        Tuo Finn Express 85 on minulle tuntematon. FE 83:n pituus on 8.3 m niinkuin useimmat tietävät.

        Niille jotka yhä pähkäilevät mallimerkintöjen lukuja, voi suositella sailguide.com -sivustoa ja båtfaktan klikkaamista sieltä. Löytyy ne pituudetkin ilman sekoilua.


      • Kryssari
        ei ehkä sekään... kirjoitti:

        Kyllä kaikki muutkin perinteiset mitat/lyhenteet ovat selkeitä, esim. LOA, LOD, LWL, B, D, Dspl, P, I, J….jne. Kysymys lienee enemmänkin määritelmien tulkinnoista tms.
        Kyllä käytännössä tarkoitetaan rungon pituutta, kun puhutaan esim. 30- tai 35-jalkaisista veneistä. Aika harva varmaankin puhuu veneen koosta tarkoittaen vesilinjan pituutta, vaikka se onkin runkonopeuteen viittaava mitta.
        Käyttääkö mikään venevalmistaja vesilinjan pituutta tyyppimerkintänä? Yleisimmin tyyppimerkinnän numero viittaa kokonaispituuteen, vaikka ei ole tarkka. Aikaisemmin se saattoi viitata purjealan neliömetreihin, kuten esim. Vindö-veneissä.

        Aikoinaan esim. mittasäännöt johtivat mielenkiintoisiin "tyyppimerkintöihin". Niinpä esim. 6mR tai 8mR-veneen kokonaispituus ei suinkaan ole 6 tai 8 metriä ( ei kyllä myöskään vesilinjapituus).
        IOR-aikakaudelta muistuu sellainen vene mieleen kuin S&S 6.6, mitähän se luku tarkoittaa ;-)


      • dfghjkl
        ... kirjoitti:

        Tarkoittavathan Finn Express 74:n ja 85:n luvutkin pituutta jaloissa, eivätkö tarkoitakin?

        Finn Express 74 ,siis 74 jalkaa pitkä....hä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9235
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2829
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2607
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1935
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1806
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1341
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1201
    Aihe