Miten kierrätän?

Epävarma

Voiko käytetyt pahviset kertakäyttölautaset laittaa biojätteeseen?

Jos vien lasia yleiseen lasinkeräysastiaan, niin pitääkö lasit huuhdella, tai jopa pestä, vai saako niissä olla ruoantähteitä (esim. lasipurkin reunoilla)? Pitääkö keräykseen vietävistä lasipurkeista poistaa etiketit ja niistä mahdollisesti purkkeihin jäävä liima?

4

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävää, mutta totta

      Ei pidä, saa olla ruokaa ja etiketit sekä liimat.

      Itse asiassa on ihan sama, minne lasipurkkisi laitat. Vain murto-osa päätyy jälleenkäsittelyyn. Valtaosa kierrätyspisteisiin viedystä lasijätteestä päätyy samaan paikkaan kuin sekajätekin, eli kaatopaikalle.
      Näin meitä huijataan ja tämä ei ole huu-haa juttua.

      • minä

        Ai ei ole huuhaata?

        vuonna 2011 suomessa kierrätyslasia hyödynnettiin 42%. Tosin onhan tuokin murto-osa. Yli jäänyttä lasia ei kaatopaikalle vaan kierrätyslasin varastointi alueelle.

        Suomessa kierrätyslasin suurin käyttäjä on rakennusteollisuus jossa on tulossa muutamia innavaatioita mitkä lisää käyttöä merkittävästi.

        Eu on asettanut Suomelle kierrätyslasin käytön tavoitearvoksi 60% ja tavoitetta tullaan nostamaan lähivuosina.


      • Tiedä huusta, mutta
        minä kirjoitti:

        Ai ei ole huuhaata?

        vuonna 2011 suomessa kierrätyslasia hyödynnettiin 42%. Tosin onhan tuokin murto-osa. Yli jäänyttä lasia ei kaatopaikalle vaan kierrätyslasin varastointi alueelle.

        Suomessa kierrätyslasin suurin käyttäjä on rakennusteollisuus jossa on tulossa muutamia innavaatioita mitkä lisää käyttöä merkittävästi.

        Eu on asettanut Suomelle kierrätyslasin käytön tavoitearvoksi 60% ja tavoitetta tullaan nostamaan lähivuosina.

        Puolituttu töissä Mikkelin kaatopaikalla. Hän kertoi, että lasi haudataan samaan paikkaan kuin sekajäte. Siis ei kaikkea kerättyä, mutta sinne tuotu kuitenkin ja sitä on kuulemma paljon.
        En oikein keksi syytä epäilläkään hänen kertomaansa. Juttu hänen kanssaan alkoi oikeastaan samasta aiheesta, eli pullojen ja purkkien pesusta.. Ei tosiaan kannata peseskellä, eikä miettiä asiaa pahemmin muutenkaan.

        Hyvä kun kerroit prosentit, voin ilman omantunnontuskia laittaa jatkossakin jätelasit sekajätteisiin. Ne ei minun pulloja kaipaa, eikä edes naapurin.

        Siis huomaa! Kirjoitat: KIERRÄTYSLASIA hyödynnettiin 42%. Se on just sitä lasia, mitä ihmiset putsaa, poistaa etiketit ja toimittaa kierrätyspisteisiin.
        Lähes kuusi kymmenestä kierrättäjästä tekee sen täysin turhaan. Kele.


    • äskeiseen lisäys

      Kertakäyttöastioista en oikein tiedä, kun emme käytä sellaisia kotona. Se lienee hyvä ekoteko :-) Jos käyttäisin, niin laittaisin sekajätteisiin, tai polttaisin takassa. Kai noille oikea paikka on sama kuin maitopurkeillekin - nekin tosin poltamme takassa, tai saunan kiukaassa. Maitopurkit kun ovat kohtuuhyvää sytykettä - tuohen puuttuessa.
      Mökillä kertakäyttöastioita tulee enemmänkin käytettyä ja hävitys tapahtuu aina polttamalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe