D3200 kameraan objektiivit luontoon ja maisemakuviin?

auttakaa_aloittelija

mukana tuli 18-55 vakaajalla, mutta mitä muita putkia tarvin?

5

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dx:llä

      Minusta laajoihin maisemakuviin sopivin polttoväli on Dx-kennoisella n. 16mm.

      Luontokuvia tykkään kuvata lyhyellä teleellä n. 80–135mm.
      Esim Tamronin 90 millinen macro on oiva luontokuvaukseen (ja muotokuvaukseen)

      Kaukana olevia maisemia kuvaan mieluiten 135 millisellä

      • dx:llä

        ps.
        Mulla on Pentaxissa Samyangin 16 millinen (292,50€ B&H:lla). Mielestäni hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras maisema-laajakulma. Piirtää hienosti maisemakuvissa f/4–8 aukoilla.


    • Kakkulakekkaloitsija

      Minä en tiedä, mitä putkia SINÄ tarvitset. Riippuu oleellisesti siitä, mitä haluat kuvata.

      Minulla on maisemiin 10–24-millinen ja etäämpänä olevien pienten kohteiden kuvaamiseen 55–300-millinen (VR) zoom. Hämärämmissä oloissa tyydyn kiinteään 35 mm:n polttoväliin (f/1.8). No, on minulla myös 18–200-millinen jokapaikanhöylä ja 60-millinen makro. Runko on kroppijuttu kuten sinullakin.

      Kakkuloista kaksi olen ostanut käytettyinä ja kolme uusina.

      Ihannehan olisi yksi ainoa, monikymmenkertaiseen zoomaukseen kykenevä, valovoimainen, skarppi, vääristelemätön, pieni, kevyt ja halpa allround-lasi, mutta sellaista ei ole näköpiirissä. Bridgesuperzoomareilla kuvaavat saavat puhua mitä tahansa.

    • Aloittelijalle

      Kuvaile ensin sillä kameran mukana tulleella objektiivilla. Välttämättä et tarvitse muita putkia. Käytön myötä huomaat kyllä millaiselle polttovälille tuntuisi olevan tarvetta. Tässä on yksi näkemys tarvittavista objektiiveista:
      http://www.kenrockwell.com/nikon/dx-dream-team.htm

    • Alkuun pärjään tuolla joka tuli rungon mukana. Kun huomaat mihin suuntaan haluaisit todella lisätä mahdollisuuksiasi niin sen jälkeen voit lähteä investoimaan, siis mikäli rahasta kiristää.

      Jos haluat lähikuvia niin makrolinssi on siihen oiva väline, mielestäni ei kannata valita kovin lyhyttä makroa koska se rajoittaa sen käyttöä kohteisiin joilla on jalat tai siivet, sammalta ja jäkäläähän voi kuvata vaikka muutaman millin päästä. Itselläni on 105 mm makro ja se tuntuu joskus lyhyeltä, liian pitkältä ei koskaan.

      Jos sitten kiinnostut kuvaamaan kun tiaiset ja muut pikkulinnut käyvät lintulaudallasi niin joku 70 - 300mm saattaisi olla hyvä alkukokeilu. Niitä saa muutamalla satasella, osassa on VR/OS tai vastaava mutta jalka on varmin (tripod). Itse tosin luotan useimmiten monopodiin ja vakaajaan yhdistettynä.

      Tuo 18 - 55 on varsin "pimeä" joten joskus varmasti haluat saada valovoimaisemman lasin nokalle. Edullisin taitaa olla Nikkorin 35mm F1.8 joka myös piirtää ihan kohtuudella. Itse kuitenkin näet parhaiten kun kuvailet nykyisellä kalustollasi mihin suuntaan olet menossa ja siten olet itse paras henkilö sanomaan mitä tulet tarvitsemaan.

      Voin tollo tai lottovoittaja ostaa heti kaikkea 10 - 1000 mm alueelta F2.8 valovoimalla tai paremmalla. Normaali aloittelija kokeilee ja katsoo mikä kiinnostaa sen verran jotta siihen investoi. Hyvät linssit ovat kuitenkin arvossaan paljon pidempään kuin rungot joita tulee joka vuosi uusia ja kehittyneempiä antaen pontta aina vain uusien ostamiselle. Kun pysyt Nikon rungoissa niin yksikään hankkimasi lasi ei mene hukkaan vaihtaessasi uuteen Nikon runkoon. Vaikka vaihtaisit Fx runkoon niin kroppilinssit (Dx) toimivat joskin kuvaavat vain kennon keskiosasta sen kropin verran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      109
      2221
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      435
      1675
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1353
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      17
      1202
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      80
      1186
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1115
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      288
      1046
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      185
      1041
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      50
      1012
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      202
      870
    Aihe