viruksiin hukkunut...

to0ivotonta...

Koneeseeni on hyökännyt puolen vuoden aikana aivan kauheasti eri laisia viruksia...
Koneessani on ollut troijalaisija ja myös se jokin poliisi virus joka vaatii 100e, ostin nyt uuden koneen ja sen vanhan viruskoneen tuhosin. Uuteen koneeseen liikkeessä laittoivat f securen virus suojat ynm...
Mutta ongelma on se kun en itse tajua yhtään viruksista, tietokoneista sun muista yhtään miitään, niin olen lukenut netistä että se modeemi "nettiboksi" voisi kans saastua ja saada viruksia.
Hommasin uuden telewell modeemin pari kuukautta sitten ja se kerkesi olla virus koneen kanssa käytössä jonkin aikaa ja sen aikanakin tuli kans niitä viruksia. Nyt mietin että uskaltaako sitä uutta tietokonetta laittaa siihen modeemiin kiinni jos modeemissakin on jokin haittaohjelma? En millään haluaisi/ pystyisi ostamaan uutta modeemia kun vasta olen ostanut tuon telewell modeemin. Niin voiko siellä moodeemissakin olla viruksia jotka saastuttavat uuden koneen? voiko modeemi lähetellä maailmalle minun tietämättömänä viruksia ja roskaposteja?(olen kuullut että koneet ainakin voivat ja sen takia palvelun tarjoaja sulkee netin.) poistuiko virus ongelmani kokonaan tuolla koneen vaihtamisella vai voiko modeemissakin olla jotain?
Jos modeemissa voi olla viruksia niin mitä minun tulisi tehdä sille? Mitä modeemin takana oleva reset nappi tekee? Mikä on modeemin jokin välimuisti tai vastaava ja miten se tyhjennetään helpoimmin ja tarviiko tyhjentää?
Jos joku täällä enemmän tietokoneista tietävä voisi kertoa minulle vastaukset ja ohjeet.

15

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Modeemi voi saastua mutta tämä on tosi harvinaista ja ei ole vielä tullut yhtään tällaista tapausta vastaan.

      Eli sanosiin että uskaltaa käyttää modeemin kanssa. En näe siinä vaaraa. Operaattori voi scannata boxsin haittaohjelmien varalle. Kokemusta on tästäkin.

    • Tässä olisi sinulle sopiva tietokone: http://bit.ly/1dRnBbx
      Tähän ei tule mitään haittaohjelmia vaikka tekisit mitä tahansa.

    • Stankovic

      Tappelin aika ajoin näitä haittaohjelmia vastaan niinä vuosina (1994-2007) jolloin käytin Windowsia. Kun siirryin käyttämään vain Linuxia loppui tietoturvaongelmat välittömästi.

      Haittaohjelmat ovat Windowsien ominaisuus koska järjestelmä on kyvytön torjumaan niitä. Ei auta edes kaikenlaiset kolmannen osapuolen AV-ohjelmatkaan. Windows vuotaa kuin seula.

      • Vindows vuosi viime vuosituhannella ( DOS) ja vähän sen jälkeenkin. Nykyään Windows ei vuoda mutta käyttäjät vuotavat edelleen.

        Arvaa kuinka monta haittaohjelmaa on tehty tähän laitteeseen http://bit.ly/1dRnBbx ja kaikkiin Lumia puhelimiin yhteensä?

        Ei yhtään, 0, ( NOLLA ) kappaletta ja silti niissä on sama NT kerneli kuin kaikissa muissakin nykyaikaisissa Windowseissa.


      • 24+4
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        Vindows vuosi viime vuosituhannella ( DOS) ja vähän sen jälkeenkin. Nykyään Windows ei vuoda mutta käyttäjät vuotavat edelleen.

        Arvaa kuinka monta haittaohjelmaa on tehty tähän laitteeseen http://bit.ly/1dRnBbx ja kaikkiin Lumia puhelimiin yhteensä?

        Ei yhtään, 0, ( NOLLA ) kappaletta ja silti niissä on sama NT kerneli kuin kaikissa muissakin nykyaikaisissa Windowseissa.

        Mistä tuo johtuu?

        Tietenkin jos softia voi ladata vain sovelluskaupasta ja siellä on tiukka seula. Harvinaisempaan järjestelmään ei ehkä ole niin paljon kiinnostusta tehdä haittaohjelmia
        .
        Miten muut aukot? Flash, Java, Javascript jne
        Onko suojassa noilta?


      • 24+4 kirjoitti:

        Mistä tuo johtuu?

        Tietenkin jos softia voi ladata vain sovelluskaupasta ja siellä on tiukka seula. Harvinaisempaan järjestelmään ei ehkä ole niin paljon kiinnostusta tehdä haittaohjelmia
        .
        Miten muut aukot? Flash, Java, Javascript jne
        Onko suojassa noilta?

        "Tietenkin jos softia voi ladata vain sovelluskaupasta ja siellä on tiukka seula."

        Juuri tuo on jutun juoni. iOS on samanlainen ja käytännössä sekin täysin haittaohjelmaton. Eli KÄYTTÄJÄT vuotavat, ei käyttis.
        Androidille on jo yli 1 000 000 haittaohjelmaa eikä sen linux ydin ole pelastanut sitä vähääkään haittaohjelmavyöryltä.

        "Miten muut aukot? Flash, Java, Javascript jne "

        Siinäkin käyttäjät vuotavat kun eivät päivitä noita niin kuin kuuluisi. WP:ssä ja RT:ssä ei ole tuollaistakaan ongelmaa, Flashia ja Javaa ei voi käyttää selaimen lisäosina.

        PS. Javascript ei liity mitenkään asiaan.


      • 4+17

        En ymmärrä miksi Javascript ei liity mitenkään asiaan.


      • 4+17 kirjoitti:

        En ymmärrä miksi Javascript ei liity mitenkään asiaan.

        Javascript ei ole mikään selainlisäosa vaan jokaisen selaimen ominaisuus eli osa selainta. Javascrip on niin oleellinen ominaisuus selaimissa että ilman sitä selaimella ei tee yhtään mitään.


      • 4+17
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        Javascript ei ole mikään selainlisäosa vaan jokaisen selaimen ominaisuus eli osa selainta. Javascrip on niin oleellinen ominaisuus selaimissa että ilman sitä selaimella ei tee yhtään mitään.

        Mutta pystyykö Windows RT-järjestelmä suojautumaan tämänkaltaisia hyökkäyksiä kohtaa yhtään paremmin kuin joku muu. Tarkoitin selaamisen turvallisuutta. Siihenhän vaikuttaa niin käyttäjä kuin tekniikkakin.

        Ainakin joidenkin mielestä Javasciptin kautta voi aiheuttaa haittaa
        http://noscript.net/

        Olen toisinaan erittäin hitaassa koneesa kytkenyt javascriptin suorituksen pois päältä esim. iltapäivälehtien sivuilta. Sivujen katselu toimii silti aika normaalisti. Ainakin uutisten luku. Opera selaimessa voi laittaa sivukohtaisesti pois päältä.


      • 4+17 kirjoitti:

        Mutta pystyykö Windows RT-järjestelmä suojautumaan tämänkaltaisia hyökkäyksiä kohtaa yhtään paremmin kuin joku muu. Tarkoitin selaamisen turvallisuutta. Siihenhän vaikuttaa niin käyttäjä kuin tekniikkakin.

        Ainakin joidenkin mielestä Javasciptin kautta voi aiheuttaa haittaa
        http://noscript.net/

        Olen toisinaan erittäin hitaassa koneesa kytkenyt javascriptin suorituksen pois päältä esim. iltapäivälehtien sivuilta. Sivujen katselu toimii silti aika normaalisti. Ainakin uutisten luku. Opera selaimessa voi laittaa sivukohtaisesti pois päältä.

        Jos selaimessa ei ole paikkaamattomia tietoturva-aukkoja joihin on hyökkäyskoodi saatavilla ( selaimessa 0-päivän haavoittuvuus) on javascriptien ajo täysin turvallista. Noscript on joku säätäjien lelu jolla ei ole juurikaan mitään tekemistä tietoturvan kanssa.


      • ...........
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        "Tietenkin jos softia voi ladata vain sovelluskaupasta ja siellä on tiukka seula."

        Juuri tuo on jutun juoni. iOS on samanlainen ja käytännössä sekin täysin haittaohjelmaton. Eli KÄYTTÄJÄT vuotavat, ei käyttis.
        Androidille on jo yli 1 000 000 haittaohjelmaa eikä sen linux ydin ole pelastanut sitä vähääkään haittaohjelmavyöryltä.

        "Miten muut aukot? Flash, Java, Javascript jne "

        Siinäkin käyttäjät vuotavat kun eivät päivitä noita niin kuin kuuluisi. WP:ssä ja RT:ssä ei ole tuollaistakaan ongelmaa, Flashia ja Javaa ei voi käyttää selaimen lisäosina.

        PS. Javascript ei liity mitenkään asiaan.

        Eli tietokoneen vaihto auttaa virus ongelmiin, eikä modeemille tartte tehdä mitään?


    • Pikemminkin Windowsin uudelleen asennus auttaa ja on helpompi keino kuin uuden koneen ostaminen. Modeemiin tulee harvoin haittaohjelmia.

      • 0hm0

        windowsin uudelleen asennus ei auta yhtään mitään, jos sitä ei opettele käyttämään.


    • Windows on varsin turvallinen käyttää, mikäli osaa. Vaikeakäyttöisyys ja korkea oppimiskynnys ovat aiheuttaneet sen, että Windowsin turvallisen käytön hallitseva eliitti jaksaa retostella kuinka niin ja niin moneen vuoteen ei ole tullut yhtään haittaohjelmaa koneelle sekä pilkata heitä, jotka eivät ole niin taitavia ja saastuttavat koneensa.

      Ei näin. Tumpelonkaan koneeseen ei tule yhtään haittasovellusta, mikäli käyttöjärjestelmä oikeasti olisi turvallinen ja helppokäyttöinen.

      • PPAP2

        jo vain. olisi hyvä tässä yhteydessä myöskin mainita sekin tosiasia ettei VIITSITÄ käyttää tietokonetta oikein, vaikka tiedetäänkin mitä se vaatii ja miten se tehdään.
        omasta kokemuksesta tiedän, että usein tullaan siihen NIIN MUTT KU... kohtaan.

        syyt koneen saastumiseen löydetään kaikkialta muualta paitsi omasta toiminnasta ja nettikäyttäytymisestä. tuntuu siltä, että ne myllyt kotiemme nurkissa imevät haittaohjelmat sisäänsä ihan itsekseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      252
      2127
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      2016
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      97
      1730
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1542
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1160
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      1008
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      999
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      983
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      906
    Aihe