Miten voisin kuvailla oikeasti totaalisen väsymyksen muille, sellaisille keillä ei samaa tilannetta ole. Tuntuu etten jaksa MITÄÄN ja muut eivät ymmärrä sitä.
Miten kuvailla väsymystä?
12
501
Vastaukset
- toimi.
Milloin tämä vinkuminen jaksamisesta loppuu?
Milloinkaan suomalaisilla ei ole ollut yhtä helppoa kuin nyt. Kuuden hengen perhe ei asu enää hellahuoneessa, vettä ei tarvitse kantaa ulkoa ja vessakin on sisällä. Ruokaa on tarjolla joka päivä.
Silti ei jakseta - töissä, koulussa, kotona eikä oikein missään.
Miksi?
Syöthän kunnolla ja ulkoilet joka päivä?
http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm
Elämän ei kuulu olla kivaa, kuin joskus - ravinto.
Raskaudenaikainen rasvahappojen puute kutistaa aivoja!
Sikiön aivot alkavat kasvaa kovalla vauhdilla 27. raskausviikosta alkaen. Silloin sikiö verottaa äidin aivoista EPA ja DHA rasvahappoja, ja magneettikuvat osoittavat, että äidin omat aivot kutistuvat tilapäisesti. Tämä johtaa usein raskauden jälkeiseen masennukseen. Raskauden aikainen kalaöljyn nauttiminen on siis tärkeää ja sillä voidaan ehkäistä raskausmyrkytyksen, ennenaikaisen synnytyksen ja äidin väsymyksen ja masennuksen riskiä.
Myös D-vitamiinista ja masennuksesta on lukuisia tutkimuksia.
Riittävänä pidetään vähintään 100µg ja veriarvoja 100-150 nmol/l.
Ravinnolla on keskeinen merkitys psyykkiseen ja fyysiseen olotilaan ja terveyteen, joten EI ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa.
Kokonaisvaltainen terveys:
lepo ja uni
rentoutuminen
aito ruoka
psyykkinen ravinto
liikunta
lihashuolto
elämän haasteet - toinen ei voi tajuta
Mä tein kaikkeni, että en sairastuisi raskaudenaikaiseen/ synnytyksen jälkeiseen masennukseen. mm.. Runsaasti d-tä, vaihtelevasti paljon kalaa ja vielä e-epa lisä pähkinät jne, paljon marjoja ja kasviksia, säännöllinen liikunta, pari kivaa harrastusta, rentoutusharjoituksia, joogaa, you name it, i have done that. :/ Silti sairastuin vakavasti. Nyt lapsi 3 v ja ekaa kertaa olen alkanut nauttimaan elämästä ja lapsesta :) 2v käyty terapiassa.. Vieläkin silti tuntuu pahalta ne neuvot mitä sain. ("muistathan syödä ja hyvin ja myös ulkoilla, että jaksat/piristyt", "nuku kun vauva/taapero nukkuu" (joo, ulkoilin kyllä.. ja söin hyvin.. ja olisin kyllä nukkunutkin jos olisin pystynyt nukkumaan muuten kuin pienissä pätkissä kevyttä vahtikoiran unta). Se väsymys on infernaalista ja kokonaisvaltaista. Eikä sitä tajua ennen kun on ollut siinä tilassa itse. Lopullisen ratkaisunkin äärellä pohtien pari päivää, että jokohan sitä tänään jaksais käydä suihkussa..
- Depression Witness
"...ja magneettikuvat osoittavat, että äidin omat aivot kutistuvat tilapäisesti. Tämä johtaa usein raskauden jälkeiseen masennukseen."
En väitä etteikö ravinnolla olisi asian kanssa mitään tekemistä, mutta synnytyksen jälkeinen masennus on psykologinen tila jonka syytä ei ihan tarkkaan tiedetä. Monesti perimmäinen syy lienee kuitenkin synnyttäjän omassa lapsuuden kokemuksissa. Ravinnolla ei hirveästi pysty tätä masennusta ehkäisemään.
Vaimollani oli synnytyksen jälkeinen erittäin voimakas masennus joka ilmeni agressiivisuutena ympäristöön. Mikään muu ei ollut toviin turvassa kuin lapsemme. Ainoa asia joka auttoi hieman pahimman yli oli keskustelu ammattilaisen kanssa. Se oli raskasta aikaa, koska en osannut varautua siihen. Koko raskausaika oli nimittäin erittäin levollista ja rauhallista aikaa. Siksi yllätyin kuinka voimakas reaktio synnytyksestä tuli. Tukiverkon puuttuminen saattoi olla lopullinen laukaiseva tekijä. En voinut ymmärtää ettei minuunkaan luotettu ollenkaan. Sitä se naisen oma heikko/väkivaltainen/juoppo isä saattaa teettää, pelkotilat nousevat helpolla pintaan.
Edelleenkin, monen vuoden jälkeen, vaimoni kokee ettei esimerkiksi neuvola osannut auttaa oikeissa asioissa. Muistan kun yhden kerran en neuvolakäynnillä mukana ollut, ja itkuunhan se kerta oli päättynyt. Silloin päätin etten koskaan jätä vaimoani yksin edes neuvolakäynneillä. Siitä asti olen mukana ollut ja kaikki on mennyt ihan ok. Vaimo tosin kokee edelleen että hänelle leukaillaan neuvolassa, vaikkei asia niin ole. Hän vain kokee tilanteet siten, vaikka käynnit ovat harvenneet yhteen kertaan vuodessa. - Ennen oli ihan eri
"Miten voisin kuvailla oikeasti totaalisen väsymyksen muille, sellaisille keillä ei samaa tilannetta ole. Tuntuu etten jaksa MITÄÄN ja muut eivät ymmärrä sitä."
Onkohan se sama kuin minullakin joskus, eli vaikka nukkuu niin silti vain väsyttää? Itse tiedän olevani luiskahtamassa burn outiin tai ainakin olen tolkuttoman väsynyt tähän kaikkeen. Vtun oravanpyörää tarttis olla pyörittämässä mutta kysymys alkaa kuulua että MIKSI? Voi olla että ilman tota mukulaa en jaksaisikaan, ei tässä mitään mieltä tunnu olevan, vtun "hyvinvointi yhteiskunnassa".
Ei tuota kukaan sellainen ymmärräkään joka ei ole kokenut oikeasti samaa. Nykyinen maailmanmeno on sellaista saatnallista härdelliä ettei siinä väsymättä kovinkaan moni oikeasti jaksa. Aika moni oirehtii, se on tullut huomattua. Sairaaksi on kaikki mennyt, ihan kaikki. Kaikki hlvetin somet ja twiitit vaan sotkee kokonaiskuvaa entisestään. Ei minullakaan mistään mitään tulisi jos olisin vielä NIIHINKIN mukaan mennyt, onneksi EN ole, enkä mene. - Uupunut
Sama juttu täällä, en enää edes yritä selittää. Kaikki, myös lääkärit, vaan ajattelee että on laiska jne. Kamalaa, kun ei vaan jaksa. En ole masentunut mutta varmaan masennun ennen pitkää, sillä uupumukseni takia on jäänyt harrastukset, työ ja vapaa-ajan menot.
Olisko jollain kokemusperäistä tietoa tuomitsemisen sijaan, mistä jatkuva väsymys (ei unentarve) voi johtua? Kilpirauhaset on tutkittu. - melatoniini
Kannattaa kokeilla melatoniinia. Minulla se on lievittänyt sellaista etenkin aamupäivisin - päivisin esiintyvää "aivosumua" ja väsymystä. Sitten illalla aina kymmenen aikoihin piristyin ja oli vaikeaa nukkua.
Melatoniini annostuksella 3 - 4 mg illalla on rytmittänyt minut vissiin sillain, että kroppa ymmärtää, milloin on yö ja milloin päivä. Aamulla tuntuu siltä, että on oikeasti aamu.
Jos kaikki on kokeiltu jo, kannattaa tämäkin käydä läpi. Melatoniinia saa apteekista 1 mg:n tabletteina. Jos haluat nukkua kympiltä, ota jo ysiltä.
Onko myös hemoglobiini katsottu?- melatoniini
Niin ja yli 1 mgn annostus sitten omalla vastuulla ...
Onko katsottu myös tulehdusarvot? - Uupunut
Melatoniinia olen kokeillut, ei mitään vaikutusta. Hemoglobiini on vain 88, mutta voiko se uuvuttaa siltikään totaalisesti? Tulehdusarvot ei ole koholla.
- Melatoniini
VAIN 88????
Oikeasti!?
Oletko varma, että se oli 88??? Kahdeksankymmentä kahdeksan??? Ettet vaan muista väärin?
Kun minulla oli hemoglobiini 91, terveydenhoitaja katsoi minua ja kysyi: "Eikö sinua heikota?"
Ja kyllä heikotti. Ihan kokoajan. Elin aivan sumussa ja valtavassa väsymyksessä! Taju meinasi mennä, kun koitin mäkeä nousta. Aina oli sellainen olo, että on huono ilma ja että ikkuna pitäisi saada auki, paukkupakkasista viis. Mitään ei jaksanut. Vatutti vaan niin maankerpeleesti kaikki. Iho oli huono, hiukset tippui päästä ja suupielet oli haavoilla. Olo oli, kuin olisi maratoonin juossut, vaikka mitään ei ollu viikkokausiin tehny.
Naisella pitäisi hemoglobiinin olla n. 120, ainakin. Jos hemoglobiinisi on oikeasti noin alhainen, pitäisi tarkistaa, että mistä se johtuu. Oletko kasvissyöjä? Miksi rauta ei imeydy? Ja jos imeytyy, niin mihin se kaikki menee?
Nyt ensi sijassa mene apteekkiin ja osta jotain nestemäistä (esim. bioteekin tai sitä saksalaista (joka säilyy jääkaapissa huonommin)) rautamehua. Se on massulle hellempää ja imeytyy äkäisemmin. Jos otat rautamehua aamulla, ota vasta illalla jotain kalsiumpitoista. Kalsium samaan aikaan heikentää raudan imeytymistä. Rautamehun kanssa syö vaikkapa omena tai muu C -vitamiinipitoinen juttu. Voipi olo parantua jo viikossa-parissa. Vaan jatka raudan syöntiä, vaikka olo paraneekin. Sinun kroppasi rautavarat ovat menneet ja ne täytyy myös täyttää.
Ja varaa aika lääkärille ja tutkituta, että mistä johtuu noin alhainen hemoglobiini? Samoin hemoglobiinin nousua kannattaa seurata.- Uupunut
88,todellakin. Rautatabletteja syön aina muutaman kuukauden ja pidän pienen välin, on aika rankkaa mahalle. Tiedän, että toi on tosi alhainen mutta ei se noissa rautakuureissakaan pahemmin nouse.
Suunnilleen tollainen olo on mitä kuvasit. Että voisiko todellakin alhainen hemoglobiini aiheuttaa näin totaalisen väsymyksen? Ja miksi lääkäriä ei kiinnosta miksi se on noin alhainen ja miksei se nouse?
Syön ihan normaalia ruokaa ja ennen harrastin liikuntaakin aktiivisesti. Nyt en enää jaksa, koska väsymys on totaalinen jo kauppareissun jälkeen.
- melatoniini
Juu, minä olin ihan puolikuollut, kun hemoglobiini oli 91. Ei minusta ollut mihinkään. En muista siitä ajasta paljon muuta, kun sen jatkuvan heikkouden, väsymyksen ja mahakivun. Olin mahakipujen vuosi syönyt tosi yksipuolisesti, olin laiha ja stressasin. Hemoglobiini oli tippunut vähitellen, enkä ollut tajunnut, kuinka matala se on. Minun kohdallani terkkari kyllä otti tosissaan tilanteeni.
En yhtään ihmettele, että olet väsynyt. Ihmettelen sitä, että miten jaksat edes kaupassa käydä :D Sisulla varmaan vaan. Mutta positiivista tilanteessasi on se, että kohentamalla hemoglobiinia voi olokin kohentua. Hemoglobiinihan mahdollistaa hapen imeytymisen. Kun hemoglobiini on alhainen, tilanne on kropassa, kuin ei olisi happea tarpeeksi: ei aivoille, ei lihaksille. Eipä ihme, että väsyttää.
Minulla ei rautatabletit oikeen nosta hemoglobiinia ja massu on herkkä. Näillä rautamehuilla olen saanut hemoglobiinin pysymään hyvänä. Niissä on yleensä myös raudan imeytymiseen tarvittavat vitamiinin mukana.
Itseasiassa kävin juuri apteekissa hakemassa rautamehua. Bioteekin sen hyvän "tehorauta" mehun tuotanto on vissiin lopetettu :( Tilalle on tullut sellainen hirvittävän kamalan äklö kirsikan makuinen rautasiirappi. Hyi yök. yök. yök. Just otin sitä 15 ml ja nyt ihan harmittaa, että sitä on koko pullollinen!
Mitä sinulle siis suosittelisin, olisi sellainen Iron Vital F .... vai mikä se on. Otin sitä raskaana ollessani ja se sai raudan pysymään hyvänä. Raskaana ollessa meinasi kaikki mahdollinen närästää, mutta se mehu meni ihan hyvin. Floradixin (se saksalainen) rautamehu on hyvää, mutta menee jääkaapissa huonoksi äkkiä. Iron Vital säilyy muistaakseni 4 viikkoa.
Kannattaa siis kokeilla sellaista nestemäistä rautaa.
Hemoglobiinia voi laskea esim. se, että juo paljon kahvia, käyttää paljon maitotuotteita (estää raudan imeytymisen), stressaa, vuotaa kuukautisten aikana paljon, ei saa B12 -vitamiinia tarpeeksi ... syitä on siis monia. Jos esim. rautapitoisen ruoan (liha, salaatti yms.) huuhdot alas maidolla, raudan imeytyminen voi olla heikkoa.
Mutta mielestäni tuo 88 on NIIN alhainen, että kyllä kannattaisi tarkistaa, mistä se johtuu. Kumma, ettei lääkäriä kiinnosta ....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_252490Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.551806Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup111204Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu2991067- 259992
- 146903
- 56884
Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua9797- 47780
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.111775