~
Kävin kirkossa
oli juhlat,
muttei ei häät
siellä itseltäni kysyin
mitä sinä täällä näät ?
näin siellä ihmisiä monta
en tuntenut,
oli niin kasvotonta
Luin hymyjä ihmisten huulilta
niitäkin oli kyllä monta
mutta monella
se niin elotonta
Lopulta loppuivat laulut
lasten iloiset
ja kolehdin maksoivat
melkein joka toiset
Mutta tunsikohan siellä
todella kukaan
mitä sydämen aarteena
ois voinnut lähteä mukaan
kera seimen,
tän joulun
ja sen ilosanoman
~
http://www.youtube.com/watch?v=2s_QgMCW9ks
~ Tilaisuus ~
10
52
Vastaukset
- parta
Näinhän se on... Erityisesti tämä kosketti:
"Mutta tunsikohan siellä
todella kukaan
mitä sydämen aarteena
ois voinnut lähteä mukaan"
Rakkauden silmin kun saamme katsoa jokaista ilotonta, kovasydämistäkin lähimmäistä, niin löydämme palvelijan asenteen, sellaisen, joka ei tuomitse lähimmäistä kovuudesta vaan tekee kaikkensa, että hekin löytäisivät ilon, hyvyyden. Se laittaa hiljaa tutkimaan omaa sisintä ja murtumaan ristin juurella, että voi siunaavin käsin rukoilla toisen elämään taivaan kosketusta, sanoman avautumista.
"Mitä mieltä olisit lääkäristä, joka on empaattinen ja solidaarinen, mutta ei löydä syytä potilaan oireisiin tai antaa peräti väärän diagnoosin, tai lääkäristä, joka yrittää parantaa leikkausta vaativan sairauden juttelemalla potilaalle mukavia? Sellaista lääkäriä pidettäisiin puoskarina.
Sama pätee kirkollisen työn tekijöihin. Papin ensisijainen tehtävä on kertoa, että ihminen luontaisessa tilassaan on matkalla kadotukseen ja että Jeesus sovitti syntimme, jotta saisimme yhteyden Jumalaan ja sitä kautta syvemmin itseemme ja myös lähimmäisiimme.
Rukousvastauksista kertominen ei ole uskonsankaruuden rakentamista, vaan sen korostamista, että Jumala kuulee rukoukset. Aina toki on ihmisiä, jotka yrittävät rakentaa omaa sankaruuttaan, kuka milläkin tavalla. Se on valitettavaa, mutta ei tee tyhjäksi itse asiaa.
Jeesus ei syntynyt maailmaan vain seimen lapseksi. Joulun sanomaan kuuluu viesti Jumalasta, joka haluaa tehdä ihmisistä lapsiaan, ja että Hän haluaa osallistua niiden elämään, jotka Hänen luokseen tulevat."
Ylläoleva on yleisönosaston kirjoitukseni kahden päivän takaa, SK 18.12. Laitoin sen vastaukseksi kirjoitukseen jossa eräs kirkossakävijä moitti pappia kun tämä oli saarnassaan kertonut ihmeellisistä rukousvastauksistaan. Kirkossakävijä olisi halunnut kuulla puhetta yhteisvastuukeräyksestä ja sen merkityksestä, koska tuo kirkkopäivä oli yhteisvastuukeräyspäivä. Kirjoituksessaan kirkossakävijä ilmaisi myös, että kokee itselleen läheisimmäksi ne papit, jotka eivät usko ihmeellisiin asioihin, kuten esimerkiksi Jeesuksen neitseelliseen syntymään.
Yhteisvastuun kirkkopyhän raamatunteksti kertoi rukouksesta, joten mielestäni oli oikein, että rukouksesta myös puhuttiin.
Tällaisten asioiden edessä, ja kun esimerkiksi yleisönosastoon kirjoittaa, joutuu ennen kirjoittamista ja vielä kirjoittamisen lomassakin hiljentymään, tutkimaan omaa sydäntä, ottamaan vastaan Jumalan armoa ja rakkautta, ettei näe toista ihmistä vastustajana, jonka yrittää kirjoituksellaan nurjertaa, ja että lähtökohtana ei ole saada samanmielisten pointseja hyvästä kirjoituksesta, vaan että motiivi on oikea ja ymmärtää sen arvostelevankin kirkkovieraan asennetta, niin kuin omakin asenne on joskus ollut väärä, ja että Jumala meitä jokaista rakastaa, ilman Hänen rakkauttaan ei kukaan voisi muuttua ja murtua kovuudestaan, en minäkään, vaikka parhaani yrittäisin.
"Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu" sanoo Sana. Kunpa Pyhä Henki saisi minuakin enemmän murtaa ja valloittaa, että Hänen rakkautensa pääsisi esiin eikä olisi suljettuna jonnekin sisimmän kammioon, jossa se ei ketään hyödytä.
Tällaista nousi mieleen kauniin, tärkeästä asiasta kertovan runosi myötä.
Siunattua Vapahtajan syntymän muistojuhlaa.!
-parta
Kohta saapuu Juudan voittoisana leijonana Hän
kirkkaudella kruunattu Messias,
joka kerran viattomana
syntyi seimeen, ja Karitsana kantoi
syntimme orjantappuran alla. - kops1
Kiitos hyvästä palautteestasi parta ...
Ja oikein Hyvää synttäripäivää sullekin :))
ps. laitetaan tähän tää vähän rauhallisempi perinteinen versio:
http://www.youtube.com/watch?v=OzTNRMaI3Vo- parta
Kiitos... Muistan kun äitini täytti 30 vuotta. Silloin oli Frederikillä hitti "Olen kolmekymppinen". Äiti sitä kuunteli lp-levyltä ja keinutteli itseään. Minä ajattelin: voi sentään, vanha ämmä ja viitsii tuolla tavalla hytkyä... No, tänään tuli itselle 46 mittariin. Niin ne vuodet menevät.
- kops1
parta kirjoitti:
Kiitos... Muistan kun äitini täytti 30 vuotta. Silloin oli Frederikillä hitti "Olen kolmekymppinen". Äiti sitä kuunteli lp-levyltä ja keinutteli itseään. Minä ajattelin: voi sentään, vanha ämmä ja viitsii tuolla tavalla hytkyä... No, tänään tuli itselle 46 mittariin. Niin ne vuodet menevät.
Onneksi olkoon...sittenhän mä oon ihan "pro_feetta" :D
Ethän sä ole vielä edes puolessa matkassa... - parta
kops1 kirjoitti:
Onneksi olkoon...sittenhän mä oon ihan "pro_feetta" :D
Ethän sä ole vielä edes puolessa matkassa...Jumala sen tietää missä matkassa... Tapio Nousiainen yhden kirjansa alussa sanoo, että elämä on niin kuin tiiliskivikasa jonka päällä mies seisoo, joka päivä napataan yksi tiili pois etkä itse tiedä, milloin seisot enää yhden tiilen päällä... Jokainen päivä on kuitenkin lahja joka pitäisi täydesti elää. Mitä se "täydesti eläminen" itse kullekin sitten merkitsee... Mulle se merkitsee alisteisuutta Jumalalle ja Hänen sanalleen. Ennen kaikkea. Sitä ettei elä fiiliksen vaan syvemmän moraalin mukaan, ja että haluaa kasvaa Hänen äänensä kuulemisessa, henkilökohtaisessa tuntemisessa. :)
parta kirjoitti:
Jumala sen tietää missä matkassa... Tapio Nousiainen yhden kirjansa alussa sanoo, että elämä on niin kuin tiiliskivikasa jonka päällä mies seisoo, joka päivä napataan yksi tiili pois etkä itse tiedä, milloin seisot enää yhden tiilen päällä... Jokainen päivä on kuitenkin lahja joka pitäisi täydesti elää. Mitä se "täydesti eläminen" itse kullekin sitten merkitsee... Mulle se merkitsee alisteisuutta Jumalalle ja Hänen sanalleen. Ennen kaikkea. Sitä ettei elä fiiliksen vaan syvemmän moraalin mukaan, ja että haluaa kasvaa Hänen äänensä kuulemisessa, henkilökohtaisessa tuntemisessa. :)
Usko on minulle vain antautumista Jumalan työpöydälle ja Jumala tekee työn...
Itse voimme " kompuroida ja opetella " kävelee aika rauhassa..
Herra tietää kaiken... :)))- parta
Kopittelija007 kirjoitti:
Usko on minulle vain antautumista Jumalan työpöydälle ja Jumala tekee työn...
Itse voimme " kompuroida ja opetella " kävelee aika rauhassa..
Herra tietää kaiken... :)))Oletko sama kuin otakoppi ja kops1?
tiedustelee parta parta kirjoitti:
Oletko sama kuin otakoppi ja kops1?
tiedustelee partaJoo... kops1 on rekkaamaton kun vastailen tai jotai huliviliä heitän...
Otakopilla on pelkkiä runoja ja vastailen kopittelija007 rekattu ei voi kopioida muut...siks- parta
Kopittelija007 kirjoitti:
Joo... kops1 on rekkaamaton kun vastailen tai jotai huliviliä heitän...
Otakopilla on pelkkiä runoja ja vastailen kopittelija007 rekattu ei voi kopioida muut...siksAsia selvä. Niin ajattelinkin että samasta henkilöstä kyse, mutta tarkistin, että tiedän kuinka monen henkilön kanssa viestittelen tässä ketjussa. Tietysti joku voi saada päähänsä väittää, että olemme yksi ja sama henkilö, joka keskustelee itsensä kanssa, mutta sillehän ei sitten voi mitään.
- kops1
parta kirjoitti:
Asia selvä. Niin ajattelinkin että samasta henkilöstä kyse, mutta tarkistin, että tiedän kuinka monen henkilön kanssa viestittelen tässä ketjussa. Tietysti joku voi saada päähänsä väittää, että olemme yksi ja sama henkilö, joka keskustelee itsensä kanssa, mutta sillehän ei sitten voi mitään.
ok
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 652957
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252083Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671668Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241520- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161267Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281150Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101107Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001