Ylimääräisen yhtiökokouksen ajankohdan määrääminen

Taloyhtiömme yhtiöjärjestys mahdollistaa ylimääräisen yhtiökokouksen pitämisen, mikäli 1/10 osa osakkaista (osakkeiden määrästä) sitä hallitukselta pyytää. Onko jotain määräyksiä, missä ajassa pyynnön jälkeen kokous on järjestettävä vai voiko isännöitsijä määrätä sen mielensä mukaan?

6

113

Vastaukset

• "5 § Oikeus vaatia ylimääräistä yhtiökokousta

Ylimääräinen yhtiökokous on pidettävä, jos sitä vaativat tilintarkastaja, toiminnantarkastaja tai osakkeenomistajat, joilla on yhteensä kymmenesosa tai yhtiöjärjestyksessä määrätty pienempi osa kaikista osakkeista. Vaatimuksen on oltava kirjallinen ja kokouksen pitämistä on vaadittava tietyn asian käsittelemistä varten.

Kokouskutsu on toimitettava **kahden viikon kuluessa** vaatimuksen saapumisesta."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091599?search[type]=pika&search[pika]=asunto-osakeyhtiölaki#a1599-2009

• "voiko isännöitsijä määrätä sen mielensä mukaan?"

Isännöitsijä ei määrää mitään, vaan taloyhtiön hallitus.

Ja korjaan hieman edellistä.

Kutsut on lähetettävä kahden viikon kuluessa, mutta kokousajankohta on vapaasti määriteltävissä, kunhan kokous on vain laillisesti kokoonkutsuttu. Tarkoittaa sitä, että kokous voi olla aikaisintaan kahden viikon päästä kokouskutsujen lähettämisestä.

Eli minimissään hommaan menee neljä viikkoa.

• Siis minimissään 2 viikkoa ja 1 päivä, ei 4 viikkoa.

• Ihan vähäisen aiheen takia ei yhtiökokousta kannata kutsua koolle, sillä ylimääräisiä kustannuksia tulee tonni tai pari kokouskulujen muodossa. Näin kevättä ajatellen virallisen yhtiökokouksen ajankohta lähestyy, joten vaihtoehtona on esittää käsiteltävä asia yhtiökokouksen asialistalle tekemällä ajoissa kirjallinen ilmoitus tästä hallitukselle. Hallitus käsittelee asian ja jos sen katsotaan vaativan päätöksiä yhtiökokoukselta, niin se lisätään kokouskutsuun asialistalle. Yhtiökokous tekee päätöksiä vain kokouskutsussa mainituista yhtiöjärjestyksessä mainituista asioista, eikä kokouksen aikana voida lisätä päätöstä vaativia asioita esim. kohtaan "muut asiat".

http://www.taloyhtio.net/yhtiokokousopas/asiat/

• Mitä kokouskuluja? Yhden asian käsittelrmiseksi tuskin kannattaa isännöitsijää kutsua. Yhtiökokouksista ei jaeta kokouspalkkiota ja pöytäkirjan tarkastaa joku hallituksesta ja tämä kuuluu hänen vuosipalkkioonsa. Ainoat kulut on parikyt sivua paperia, vähän mustetta ja 5 minuuttia aikaa hallitukselta että laatii kutsun. Ja ehkä toinen 5min kun sujauttaa kutsut postilaatikkoon.

• Blllkvvvv kirjoitti:

Mitä kokouskuluja? Yhden asian käsittelrmiseksi tuskin kannattaa isännöitsijää kutsua. Yhtiökokouksista ei jaeta kokouspalkkiota ja pöytäkirjan tarkastaa joku hallituksesta ja tämä kuuluu hänen vuosipalkkioonsa. Ainoat kulut on parikyt sivua paperia, vähän mustetta ja 5 minuuttia aikaa hallitukselta että laatii kutsun. Ja ehkä toinen 5min kun sujauttaa kutsut postilaatikkoon.

Ja vielä: varsinainen yhtiökokousha voi olla vaikka marraskuussa, eihän nämä "vuodet" automaattisesti mene kalenterivuodittain.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

• Kuka maksaa ei-turvallisesta maasta tulevan pakkokaranteenin

..eivät kai veronmaksajat Kelan ansiosidonnaisella päivärahalla? Vastuuton mokailija maksakoon mokiensa kulut itse! Se on Ruotsin risteilyltä tai Balkanin maista ym. ei-turvallisista maista lomalta tulijan otettava vaan ennakkoon 2-viikkoa lisälomaa karanteenia varten, tai palkatonta vapaata. Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa tältä ajalta ansiosidonnaista Kelan päivärahaa. Maailmanlopun koronamatkaajien pakkokaranteenin ei pidä tuoda yhteiskunnalle lisäkuluja. Jokainen tekee valintansa itse.

215
    • Niko Ranta-ahon kieroutunut moraalikäsitys

Aivan älytöntä settiä Ilta-Sanomien haastattelussa. Ranta-aholta puuttuu näköjään minkäänlainen inhimillisyys ja ymmärrys omasta vastuusta. "Se on sama, kuin tässä ruvettaisiin pistämään Alkon toimitusjohtajaa tai Alkoa oikeuteen siitä, että ihmisiä on kuollut alkoholiin. Pitää ottaa huomioon se, että loppukädessä käyttäjällä on vastuu. Ja mä olen itse myös kärsinyt päihderiippuvuudesta. En mä rupea syyttämään, että kun joku on tuonut maahan tämän viinan tai huumeen, että sen takia olen päihderiippuvainen. Vaan se on oma ratkaisu tehdä se. Edelleenkin mä koen sen asian niin, että loppupeleissä se ihminen saa ne huumeet jostain joka tapauksessa. On ne sitten mun tuomia huumeita tai jonkun muun tuomia huumeita. Näin mä sen näen." https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006600517.html

3
    • Martina ja Nanna tehtailevat petoksia

Martina ja Nanna eivät aio palauttaa rahoja Espanjan treenileirin ostaneille. Leiri peruuntui koronan takia. En tiedä mihin ovat rahat tuhlanneet, ehkä ovat vaan juhlineet. Martina varmaan käyttänyt oman osuutensa sisustamiseen ja tupareihin. Lain mukaan rahat pitäisi palauttaa mutta eivät siis aio palauttaa. Seuraavaa leiriä myyvät jo, hinta 1400€. Oikeasti toivon etteivät nää jo ostaneet saa rahojaan takaisin koska ansaitsevat opetuksen omasta tyhmyydestään. Kuka hullu maksaa 900-1400€ näiden sankareiden treenileiristä? Kyllä tyhmä pitää olla! Ja näköjään siis luksuselämää rahoitettu näillä rahoilla kun on rahat hävinnyt ja firma konkurssin partaalla. Niin ne kulissit romahtaa.

53

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka maksaa ei-turvallisesta maasta tulevan pakkokatanteenin..

..eivät kai veronmaksajat Kelan ansiosidonnaisella päivärahalla? Vastuuton mokailija maksakoon mokiensa kulut itse! Se on Ruotsin risteilyltä tai Balk
      Maailman menoa
      209
      6511
    2. Heti alkoivat "asiantuntijat" sössöttämään

ettei hallituksella ole oikeus pistää ihmisiä pakkokaranteeniin https://yle.fi/uutiset/3-11487500
      Maailman menoa
      333
      3024