Vammaisille vanhemmille

Olen lievästi CP-vammainen. Odotan huhtikuussa syntyvää vauvaa, ja kumppanini ja minä suunnittelemme naimisiinmenoa ennen lapsen syntymää.

Olen saanut ristiriitaisia tietoja siitä, mitä sosiaaliviranomaisilta on odotettavissa vauvan syntymän jälkeen. Tähän asti omat kokemukseni sosiaaliviranomaisista ovat olleet myönteisiä, mutta tiedän myös vammaisperheitä, jotka ovat joutuneet hankaluuksiin. Äärimmäinen esimerkki sosiaalipuolen hätiköidystä toiminnasta on Hernesniemen perheen lasten täysin perusteeton huostaanotto, joka onneksi purettiin.

Lapseni isä on myös lievästi vammainen, mutta jonkin verran paremmassa kunnossa kuin minä. Aion pyytää vuoden alussa lisää avustajatunteja, mutta vielä en ole maininnut raskaudestani viranomaisille.

Nyt kysyisin, missä vaiheessa ja millä tavalla sosiaalipuoli on lähestynyt muita vammaisperheitä. En kaipaa kauhutarinoita perheiden hajottamisista vaan asiallista kokemukseen perustuvaa tietoa siitä, mitä teiltä on kysytty ja millaisia tukipalveluja teille on tarjottu. Onko sossujen suhtautuminen ollut erilaista sen mukaan, ovatko vauvan vanhemmat naimisissa vai avoliitossa? Isyyshän tunnustetaan edelleen lastenvalvojalle, joka on myös sosiaaliviranomainen, mikäli pariskunta ei ole naimisissa.

Onko kenellekään käynyt niin, ettei vauvan hoitoon tarvittavia lisäavustustunteja olisi myönnetty? Miten kielteistä päätöstä on perusteltu? Sivumennen sanoen me asumme Helsingissä. Miten tukipalvelujen tarjoamiseen on vaikuttanut se, onko vauvan vanhemmilla työpaikka vai ei? Me työskentelemme kumpikin freelancereina, mutta lapsen isä on aiemmin ollut työpaikoissa ja etsii nytkin kokopäivätyötä. Lähipiirini pelkää sosiaaliviranomaisten suhtautuvan kielteisesti siihen, ettei meillä kummallakaan ole työpaikkaa.

Tarkoituksemme on olla sosiaalipuolen kanssa tekemisissä mahdollisimman vähän. En näe syytä pelätä pahinta, mutta lukisin mielelläni muiden saman elämänmuutoksen läpi käyneiden kokemuksista.

1

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se vähä mitä neuvon

En osaa neuvoa muuten kuin vain että otat yhteyttä advokaattiin (lakiasianajajaan) , joka puolustaa sinua. Hän on sinun puolellasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2990
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      34
      2682
    3. 150
      2308
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2269
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1910
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      392
      1727
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      108
      1689
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      316
      1584
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1479
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      15
      1472
    Aihe