Olen lievästi CP-vammainen. Odotan huhtikuussa syntyvää vauvaa, ja kumppanini ja minä suunnittelemme naimisiinmenoa ennen lapsen syntymää.
Olen saanut ristiriitaisia tietoja siitä, mitä sosiaaliviranomaisilta on odotettavissa vauvan syntymän jälkeen. Tähän asti omat kokemukseni sosiaaliviranomaisista ovat olleet myönteisiä, mutta tiedän myös vammaisperheitä, jotka ovat joutuneet hankaluuksiin. Äärimmäinen esimerkki sosiaalipuolen hätiköidystä toiminnasta on Hernesniemen perheen lasten täysin perusteeton huostaanotto, joka onneksi purettiin.
Lapseni isä on myös lievästi vammainen, mutta jonkin verran paremmassa kunnossa kuin minä. Aion pyytää vuoden alussa lisää avustajatunteja, mutta vielä en ole maininnut raskaudestani viranomaisille.
Nyt kysyisin, missä vaiheessa ja millä tavalla sosiaalipuoli on lähestynyt muita vammaisperheitä. En kaipaa kauhutarinoita perheiden hajottamisista vaan asiallista kokemukseen perustuvaa tietoa siitä, mitä teiltä on kysytty ja millaisia tukipalveluja teille on tarjottu. Onko sossujen suhtautuminen ollut erilaista sen mukaan, ovatko vauvan vanhemmat naimisissa vai avoliitossa? Isyyshän tunnustetaan edelleen lastenvalvojalle, joka on myös sosiaaliviranomainen, mikäli pariskunta ei ole naimisissa.
Onko kenellekään käynyt niin, ettei vauvan hoitoon tarvittavia lisäavustustunteja olisi myönnetty? Miten kielteistä päätöstä on perusteltu? Sivumennen sanoen me asumme Helsingissä. Miten tukipalvelujen tarjoamiseen on vaikuttanut se, onko vauvan vanhemmilla työpaikka vai ei? Me työskentelemme kumpikin freelancereina, mutta lapsen isä on aiemmin ollut työpaikoissa ja etsii nytkin kokopäivätyötä. Lähipiirini pelkää sosiaaliviranomaisten suhtautuvan kielteisesti siihen, ettei meillä kummallakaan ole työpaikkaa.
Tarkoituksemme on olla sosiaalipuolen kanssa tekemisissä mahdollisimman vähän. En näe syytä pelätä pahinta, mutta lukisin mielelläni muiden saman elämänmuutoksen läpi käyneiden kokemuksista.
Vammaisille vanhemmille
1
260
Vastaukset
- Se vähä mitä neuvon
En osaa neuvoa muuten kuin vain että otat yhteyttä advokaattiin (lakiasianajajaan) , joka puolustaa sinua. Hän on sinun puolellasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328497Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72183Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.32703Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68696- 42676
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637