Traktori väärin kuormattuna on hengenvaarallinen.

vahingosta viisastuu

Sattui tässä vuosi sitten, kun tulin metsältä MF 168:n kanssa ja takana oli leveä kuuppa täynnä metrin kuusipölliä, että nokka tuli liian kevyeksi. Tällöin traktori alkoi maantiellä täydessä vauhdissa heijata kuin käärme kiemurtelisi ja vastaantulevaa liikennettäkin oli. Vielä kun ratissa on se puoli kierrosta klappia ja ohjaustehostimesta öljyt valuneet pois, ei kovin hätäisiä ohjausliikkeitäkään ehdi tehdä. Menopeli tuskin pysyi omalla kaistallaan ja ojanvarsi sekä keskitie vilahtelivat vuorotellen näköpiirissä, joka oli jotenkin putkimainen, asfalttikin taisi olla hieman märkä ja sohjoinen. Kaikeksi onneksi vauhti kuitenkin pikkuhiljaa hiipui ja tuo värähdysliike asettui eikä mitään pahempaa sattunut. Toisten en samaa virhettä tee.

22

1373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saman kokenut

      Tuommosessa takapainotilanteessa on parasta ajella peruuttamalla, niin ei etupää hypi.

    • case ih

      No miul kävi kerra sillee et peräkärrissä oli 7 säilörehupaalia ja oli just semmone liukas NUOSKAKELI. ku aloin vähentää vauhtii lähestyessäni risteustä risteyksessä ni kärri alko tyntää raktoria mut onnistuin korjaamaa sen ohjauksella.

    • samaa kokenut

      Kuuppa alas tiehen kiinni niin tilanne rauhoittuu

    • Etupainoja ei sitten
    • sitkas

      ei ole mustilla miehillä vetokoneena ainakaan viiatti, tuossa hiekanajo videossa, on siks paljo sitkeevetosempi moottori kyseessä.

      • Etupainoja ei sitten

        Joo tuo hiekanajovideo on Intiasta ja traktori paikallinen lisenssi Eicher (saksalainen), sitkeä on vetämään! Videolla nähty tilanne on Intiassa hyvin yleinen, kun liikkuu maaseudulla, näkee näitä lähes päivittäin. Olen ajellut useampana talvena moottoripyörällä Intiassa maaseudulla ja nähnyt tätä isäntien touhua, myös tuossa edellisessä linkissä nähty kolmella pyörällä traktori on hyvin tyypillinen Intiassa.


      • kaikkea ne keksii
        Etupainoja ei sitten kirjoitti:

        Joo tuo hiekanajovideo on Intiasta ja traktori paikallinen lisenssi Eicher (saksalainen), sitkeä on vetämään! Videolla nähty tilanne on Intiassa hyvin yleinen, kun liikkuu maaseudulla, näkee näitä lähes päivittäin. Olen ajellut useampana talvena moottoripyörällä Intiassa maaseudulla ja nähnyt tätä isäntien touhua, myös tuossa edellisessä linkissä nähty kolmella pyörällä traktori on hyvin tyypillinen Intiassa.

        Se on muuten maastossa ajettaessa melkoista peliä tuolla täydellä kuupalla koheltaa, kun nokka nousee ylös heti, jos pienikin kuoppa on takarenkaan alla. Kääntöjarrua saa käyttää ahkeraan, koska vehje kääntyy itsestään poikittain eikä sitä muuter voi ohjata. Kun kuupoan pitää melko lähellä maanpintaa, ei etupää pääse liian yös, ellei työntövarsi katkea tai irtoa. Tuossa fergussa on lisäksi automaattisammutus, jos yli 45:n asteen nokankohautus sattuu ja sammutusnuppi tulee itsestään ulos.


      • tiedä häntä
        kaikkea ne keksii kirjoitti:

        Se on muuten maastossa ajettaessa melkoista peliä tuolla täydellä kuupalla koheltaa, kun nokka nousee ylös heti, jos pienikin kuoppa on takarenkaan alla. Kääntöjarrua saa käyttää ahkeraan, koska vehje kääntyy itsestään poikittain eikä sitä muuter voi ohjata. Kun kuupoan pitää melko lähellä maanpintaa, ei etupää pääse liian yös, ellei työntövarsi katkea tai irtoa. Tuossa fergussa on lisäksi automaattisammutus, jos yli 45:n asteen nokankohautus sattuu ja sammutusnuppi tulee itsestään ulos.

        Myös talvella ajettaessa kovassa lumihangessa vaikka pellolla tuollaisella kuuppakuormalla on nokka miltei jatkuvasti kohden taivasta, kun hanki upottaa takapyörien alta. Oikein saa peljätä, josko öljysumppukaan saa voiteluöljyä moisessa asennossa?


    • näin on

      Seuraavalla kerralla paina lisää kaasua ja ohjaa jarrulla. Naapurit ihastelee kun ajat keula pystyssä ohi

    • ---

      Olen itsekin ajanut nuorempana traktorilla, jossa oli vähän liian painava kone perässä ja etupää oli tosi kevyt. Kyllä sai aika varovasti ajella, ettei tieltä karannu käsistä, sentää oli kesä ja siis hyvä pito. Pellolta lähtiessä loivassa mäessä olisi saanu etupyörät ilmaan kevyesti kaasua lisäämällä =)

    • oi niitäki aikoja

      Oltiinpa kerran seiskytluvulla isäukon kanssa ajamassa puuta mettästä Fordson Majorilla. meillä oli samalla tavoin joku sontatalikko nostolaitteessa ja siinä puutavaraa ja ko Fordsoni alkoi keuliin niin isäukko sanoi että mees poika tuonne keulan päälle painoksi. Eipä sitä paljon pojan rääpäleestä ollu painoksi mutta siellä mä vain roikuin ko säkki Fordsonin konepellin päällä. No hengissä selvittiin siitäki.

    • Oletteko kuulleet

      Nokalle laitettavista painoista.

      • iuytre20

        tai oletteko kuulleet suurimmasta sallitusta koukkupainosta traktorissa tieliikenteessä. ei tarvita mitään lisäpainoja kun lakia noudatetaan.


    • koukuttaja

      Ei sellaista kuin suurin sallittu koukkupaino olekaan, mutta pienin koukkupaino on.

      Kun haetaan kärrylle maksimi massaa,kärryn kokonaismassa saa olla vain kaksi kertaa vetokoneen massa ellei kärryn kokonaismassasta vähintään 15 prosenttia kohdistu koukulle. Ja tämä koskee jarrutonta kärryä.
      Traktorin valmistaja toki antaa taka-akselille maksimimassan ( maksimi koukkupainon)

      • tekkijä

        Jollei paljon muutoksia tullut niin 3000 kg max. aisapaino ollut mikäli valmistaja sallii traktorille


    • paljon keulinut

      Kyllä sen keulivan koneen kanssa pärjää kun tietää mitä tekee. Jarruilla ja kaasulla konetta saa kyllä ohjattua. Pääteille ei kuitenkaan kannata sellaisella kuormalla lähteä, ja nopeudet on syytä pitää maltillisina.

    • sillat kovilla

      Syksyisin perunankorjuun aikaan näkee tien päällä monenlaista peräkärryviritelmää, kun mahdollisimman monta kuudensadan kilon laatikkoa pitää yht'aikaa saada kyytiin, kun tilukset ovat eri puolilla pitäjiä. Jopa 24 tuollaista toosaa on siis yhtäaikaa ollut kyydissä kahdessa kerroksessa ja jokainen voi laskea, että 15 tonniahan se tekee ja ylikin kärryn painon kanssa.

    • Etupainoja ei sitten

      ..vissiin ole vielä keksitty monenkaan palstalaisen traktoriin, kun lukee tätä ketjua. Ei ole kummoinen juttu laittaa lisää painoa traktorin keulalle, että saa turvallisesti ajettua. Itselläni on useampi traktori ja jokaisessa on jonkinlainen kiinnike keulassa, johon saa lisää painoa. Vanhimmissä traktoreissa on vain hitsatut koukut, joihin saa ripustettua vanhat jääketjut painoksi. Ketjuja voi käyttää tiukan paikan tullen avuksi. Olen myös valanut betonia vanhoihin autonrenkaisiin, kun työmailla on jäännyt ylimääräistä betonia. Sopiva lenkki harjateräksestä siihen betonivaluun ja renkaan saa ripustettua vaikka painoksi traktorin keulalle.
      Siirrämme aika paljon polttopuuhäkkejä traktorilla trukkihaarukan kanssa ja joskus häkit painavat (tuoretta koivua) sen verran paljon, että normaalit etupainot eivät riitä, silloin lisään noita betonipainoja keulalle.

    • liuililuliuhgfs

      eikö sun jarrutella tarvi?? siihen ei etupainot auta. oma traktori alkujaan 1300kg.

      hytin ja muiden lisäyksen jälkeen 3300kg. kärryyn kun ottaa 2500kg kuormaa, niin aivan ku ei jarruja olisi ollenkaan.

      ota siinä sitten 15 tonnia kuormaa kärrille.

      • näin on näreet

        Niinpä, tuollainen täysperävaunullisen rekan alustalle tehty jatkettu kärry on melkoisen notkeaa tavaraa noilla kuormilla, kun se vielä ripustetaan pitkän aisan päähän ja akselistot ovat melko takana. Maaseudulla tahtoo tienreunakin pettää, jos vähänkin joutuu väistelemään. Kannattaisikin ajella vaan mahdollisimman keskellä


      • No on teillä jutut
        näin on näreet kirjoitti:

        Niinpä, tuollainen täysperävaunullisen rekan alustalle tehty jatkettu kärry on melkoisen notkeaa tavaraa noilla kuormilla, kun se vielä ripustetaan pitkän aisan päähän ja akselistot ovat melko takana. Maaseudulla tahtoo tienreunakin pettää, jos vähänkin joutuu väistelemään. Kannattaisikin ajella vaan mahdollisimman keskellä

        ..tässä harrastelijat on tuonneet vanhalla gutsonnilla metsästä nostolaitekuupassa jotain pöllejä, niin ihmettelen, ettei siihen löydy jotain etupainoja. Tässä mistää rekan alustalle tehdyistä kärryistä olla puhuttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe