korvikemäärä/lisäruoka 2,5kk

tapi 89

Vauva syntyi 2 viikkoa yli aikaisena ja pituutta oli 54cm ja painoa 4,4kg. Ollut korvikevauvana kaksiviikkoisesta. kaksikuukautis neuvolassa pituutta 60cm ja painoa 6,4kg. Nyt painoa n.7,5kg eli suht isokokoinen pikkumies ja ikää 2,5kk. Tähän asti pärjännyt hyvin korvikkeella. Mutta sitte alkoi mennä korviketta yli 1,5litraa päivässä. Mikä on mun mielestä aika paljon.. Neuvolasta sanottiin että kyllä ton kokonen vauva syö ja sanottiin josko nostettais kertaannos määriä? Nyt syö 160ml 10 kertaa päivässä. Mielestäni hurjia määriä. Kysymys kuuluukin: aloitanko antamaan jo kiinteitä vai nostanko maitomääriä edelleen? Neuvolasta sanottiin että iltavelliä voisi kokeilla? Mut ei taida olla sen tukevampaa kuin korvike? mielestäni korvike ei vain enään riitä.. Ikinä ei ole pulautellut, menee kaikki ruoka tarpeeseen :d onko kellään vinkkejä? Ja yölläkin siis noustaan parin tunnin välein syömään, mikä ei mulle kyllä ole ongelma. Eli sen takia en ole lisäruokaa antamassa että ite saisin nukkua. Vaan siksi että tuo korvike määrä kuulostaa jo niin pahalta :)

10

309

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä varmaan

odottelisin ainakin pari viikkoa ja sitten siirtyisin kiinteisiin.

• Djdjdk

Siis hetkinen nyt: onko vauvallesi tullut painoa kahdessa viikossa 1,1 kiloa, vai onko tekstissä virhe jossakin kohdassa? En aloittelisi kiinteitä vielä. Itse asiassa se korvikkeen rasittavuus munuaisille on vähän vanhentunutta tietoa. Nimittäin nykykorvikkeet ovat todella hyvin valmistettuja ja proteiini hyvin pilkottua, eivätkä vähän isommatkaan määrät käy vauvan munuaisten päälle. Neuvolasta kyllä sanotaan, jos alkaa olla liikaa. Soittaisin vielä sen neuvolaan kolmen kuukaudenkin kohdalla ja kysyisin noista määristä ja kiinteistä. Jos voi jatkaa maidolla, niin se on kolmikuiselle ihan hyvä juttu, suolisto ei kuitenkaan ole tuolloin kovin kypsynyt.

• tapi89

Juu siis paino nyt 7kg ei 7,5! Juuri tuota munuais juttua olen miettinyt, meidän neuvolan täti ei ollut kuullutkaan.. Kiitos paljon vastauksesta!

• vaaka asiaa
        tapi89 kirjoitti:

Juu siis paino nyt 7kg ei 7,5! Juuri tuota munuais juttua olen miettinyt, meidän neuvolan täti ei ollut kuullutkaan.. Kiitos paljon vastauksesta!

Tuohon paino asiaa, niin olet todennäköisesti punninnut tuon 7kg:n painon teidän omalla vaa´alla koska eikai neuvolassa noin usein käydä.. Niin ainakin täällä meillä oma vaaka näyttää aina aivan erilukuja kun neuvolan vaaka. Eli en luottaisi kovin paljon tuohon painon nousuun. Meillä punnititin paino kotona kun mentiin lääkäriin ja oli tasan 8kg, muutama päivä myöhemmin neuvolassa olikin vain 7,5kg.. Ja meilläkin olettettavasti luotettava vaaka, mutta näin ne vaan heittää. Luottettavimman painon saa kun käyttää aina samaa vaakaa, vaikka se heittäisi kilon verran (siis näyttäisi esim. aina kilon liikaa), niin vaihdokset näkyy realistisesti. Eri vaakoja käyttämällä ei saa kun ylimääräistä päänvaivaa. Itsekkään en käy vieraalla vaa´alla, kun jossain on heti se puolikiloa enemmän :D

• annavain

Heip, meillä aloitettiin iltavelli noin siinä 2-2,5kk ikäisenä. Me emme huomanneet kyllä eroa syöntiväleihin, mutta olipahan jotain maidon kaverina.
      Kolmen kuukauden ikäisenä ruvettiin antamaan jo kiinteitä, ja neuvolassakaan eivät sanoneet vastaan.
      Mitään onkelmia ei ole ollut, ja nyt menee jo 2-3 purkkia pilttiä päivään.
      Meillä poika syntyi yliaikaisena pituutta ollen 48cm ja painoa 3kg, eli hieman pienehkönä, mutta silti ollaan aika ripeästi siirrytty kiinteisiin.
      Imetinkin vain reilun kuukauden, jonka yhteydessä sai korviketta.
      Nyt poika neljän kuun iässä jo melkein 6,5kg ja pituutta 65cm.

• ei vellejä

Vellin lisäämistä ruokavalioon ei yleensäkkään huomaa millään tavalla koska vellissä on lähes tulkoon täysin samat ravintoiaineet, eli vaikka velli on kiinteempää niin ei se täytä ja ravitse yhtään sen pidemmäksi aikaa.

Ne joilla se on vaikuttanut, niin lapset olisi muutenkin saattanut jättää syömisiä hieman vähemmälle. Velli on jäänne vanhalta kansalta, eikä sitä enää kyllä suositella..

Alkuperäiselle, niin onhan tuo maitomäärä kyllä aika hurja.. En kyllä siitä huolimatta alkaisi vielä antamaan soseita. Parikin viikkoa kun ikää tulee enemmän, niin on aina parempi.

• mitä ihmettä!?!

Itse en kyllä käyttäisi sanaa "jo" jos puhutaan nelikuisesta joka on 6,5kg ja 65cm. Itselläni oli nelikuisena lähes saman kokoinen ja ihan keskikäyrällä oli, eli kaukana mitenkään kovin isosta! Eikö lapsesi saisi kasvaa ollenkaan?!

• Samaamieltä!!!
        mitä ihmettä!?! kirjoitti:

Itse en kyllä käyttäisi sanaa "jo" jos puhutaan nelikuisesta joka on 6,5kg ja 65cm. Itselläni oli nelikuisena lähes saman kokoinen ja ihan keskikäyrällä oli, eli kaukana mitenkään kovin isosta! Eikö lapsesi saisi kasvaa ollenkaan?!

En minäkään käyttäisi! Kuulostaa ihan normaalikoiselta nelikuiseksi :) omani oli nelikuisena 4,8 kiloa ja 6kk nyt 6kk vanhana 6,2 kiloa. Kasvaa -3 käyrällä ja aina neuvola siitä huomauttaa. Vaikka keskustelu on vanha, en silti antaisi kiinteitä paljoa ennen 4kk! Vauvan suolisto ei ole tarpeeksi kehittynyt.

• Ei niin iso
        mitä ihmettä!?! kirjoitti:

No ei kyllä minustakaan kuulosta mitenkään isolta lapselta. Oma poikani oli nelikuisena jo melkein kahdeksankiloinen. Ja ihan vaan äidinmaidolla kasvoi, kiinteät aloitettiin 5,5 kk iässä. Vauvoja nyt vain on eri kokoisia, eivät ne kiinteät ole mikään kasvun tae.

• annavain

Lähinnä ajoin takaa sitä, miten nopeasti (äidin silmissä) poika kasvanu.
      Että kiva kun täällä taas takerrutaan pikkukohtiin, eikä keskitytä itse asiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1371
    2. 67
      1315
    3. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1261
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1245
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      967
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      933
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      89
      886
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      871
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      801
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      696
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      666
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      663
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      646
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      612
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      586
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      574
    Aihe