korvikemäärä/lisäruoka 2,5kk

tapi 89

Vauva syntyi 2 viikkoa yli aikaisena ja pituutta oli 54cm ja painoa 4,4kg. Ollut korvikevauvana kaksiviikkoisesta. kaksikuukautis neuvolassa pituutta 60cm ja painoa 6,4kg. Nyt painoa n.7,5kg eli suht isokokoinen pikkumies ja ikää 2,5kk. Tähän asti pärjännyt hyvin korvikkeella. Mutta sitte alkoi mennä korviketta yli 1,5litraa päivässä. Mikä on mun mielestä aika paljon.. Neuvolasta sanottiin että kyllä ton kokonen vauva syö ja sanottiin josko nostettais kertaannos määriä? Nyt syö 160ml 10 kertaa päivässä. Mielestäni hurjia määriä. Kysymys kuuluukin: aloitanko antamaan jo kiinteitä vai nostanko maitomääriä edelleen? Neuvolasta sanottiin että iltavelliä voisi kokeilla? Mut ei taida olla sen tukevampaa kuin korvike? mielestäni korvike ei vain enään riitä.. Ikinä ei ole pulautellut, menee kaikki ruoka tarpeeseen :d onko kellään vinkkejä? Ja yölläkin siis noustaan parin tunnin välein syömään, mikä ei mulle kyllä ole ongelma. Eli sen takia en ole lisäruokaa antamassa että ite saisin nukkua. Vaan siksi että tuo korvike määrä kuulostaa jo niin pahalta :)

10

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä varmaan

      odottelisin ainakin pari viikkoa ja sitten siirtyisin kiinteisiin.

    • Djdjdk

      Siis hetkinen nyt: onko vauvallesi tullut painoa kahdessa viikossa 1,1 kiloa, vai onko tekstissä virhe jossakin kohdassa? En aloittelisi kiinteitä vielä. Itse asiassa se korvikkeen rasittavuus munuaisille on vähän vanhentunutta tietoa. Nimittäin nykykorvikkeet ovat todella hyvin valmistettuja ja proteiini hyvin pilkottua, eivätkä vähän isommatkaan määrät käy vauvan munuaisten päälle. Neuvolasta kyllä sanotaan, jos alkaa olla liikaa. Soittaisin vielä sen neuvolaan kolmen kuukaudenkin kohdalla ja kysyisin noista määristä ja kiinteistä. Jos voi jatkaa maidolla, niin se on kolmikuiselle ihan hyvä juttu, suolisto ei kuitenkaan ole tuolloin kovin kypsynyt.

      • tapi89

        Juu siis paino nyt 7kg ei 7,5! Juuri tuota munuais juttua olen miettinyt, meidän neuvolan täti ei ollut kuullutkaan.. Kiitos paljon vastauksesta!


      • vaaka asiaa
        tapi89 kirjoitti:

        Juu siis paino nyt 7kg ei 7,5! Juuri tuota munuais juttua olen miettinyt, meidän neuvolan täti ei ollut kuullutkaan.. Kiitos paljon vastauksesta!

        Tuohon paino asiaa, niin olet todennäköisesti punninnut tuon 7kg:n painon teidän omalla vaa´alla koska eikai neuvolassa noin usein käydä.. Niin ainakin täällä meillä oma vaaka näyttää aina aivan erilukuja kun neuvolan vaaka. Eli en luottaisi kovin paljon tuohon painon nousuun. Meillä punnititin paino kotona kun mentiin lääkäriin ja oli tasan 8kg, muutama päivä myöhemmin neuvolassa olikin vain 7,5kg.. Ja meilläkin olettettavasti luotettava vaaka, mutta näin ne vaan heittää. Luottettavimman painon saa kun käyttää aina samaa vaakaa, vaikka se heittäisi kilon verran (siis näyttäisi esim. aina kilon liikaa), niin vaihdokset näkyy realistisesti. Eri vaakoja käyttämällä ei saa kun ylimääräistä päänvaivaa. Itsekkään en käy vieraalla vaa´alla, kun jossain on heti se puolikiloa enemmän :D


    • annavain

      Heip, meillä aloitettiin iltavelli noin siinä 2-2,5kk ikäisenä. Me emme huomanneet kyllä eroa syöntiväleihin, mutta olipahan jotain maidon kaverina.
      Kolmen kuukauden ikäisenä ruvettiin antamaan jo kiinteitä, ja neuvolassakaan eivät sanoneet vastaan.
      Mitään onkelmia ei ole ollut, ja nyt menee jo 2-3 purkkia pilttiä päivään.
      Meillä poika syntyi yliaikaisena pituutta ollen 48cm ja painoa 3kg, eli hieman pienehkönä, mutta silti ollaan aika ripeästi siirrytty kiinteisiin.
      Imetinkin vain reilun kuukauden, jonka yhteydessä sai korviketta.
      Nyt poika neljän kuun iässä jo melkein 6,5kg ja pituutta 65cm.

      • ei vellejä

        Vellin lisäämistä ruokavalioon ei yleensäkkään huomaa millään tavalla koska vellissä on lähes tulkoon täysin samat ravintoiaineet, eli vaikka velli on kiinteempää niin ei se täytä ja ravitse yhtään sen pidemmäksi aikaa.

        Ne joilla se on vaikuttanut, niin lapset olisi muutenkin saattanut jättää syömisiä hieman vähemmälle. Velli on jäänne vanhalta kansalta, eikä sitä enää kyllä suositella..

        Alkuperäiselle, niin onhan tuo maitomäärä kyllä aika hurja.. En kyllä siitä huolimatta alkaisi vielä antamaan soseita. Parikin viikkoa kun ikää tulee enemmän, niin on aina parempi.


      • mitä ihmettä!?!

        Itse en kyllä käyttäisi sanaa "jo" jos puhutaan nelikuisesta joka on 6,5kg ja 65cm. Itselläni oli nelikuisena lähes saman kokoinen ja ihan keskikäyrällä oli, eli kaukana mitenkään kovin isosta! Eikö lapsesi saisi kasvaa ollenkaan?!


      • Samaamieltä!!!
        mitä ihmettä!?! kirjoitti:

        Itse en kyllä käyttäisi sanaa "jo" jos puhutaan nelikuisesta joka on 6,5kg ja 65cm. Itselläni oli nelikuisena lähes saman kokoinen ja ihan keskikäyrällä oli, eli kaukana mitenkään kovin isosta! Eikö lapsesi saisi kasvaa ollenkaan?!

        En minäkään käyttäisi! Kuulostaa ihan normaalikoiselta nelikuiseksi :) omani oli nelikuisena 4,8 kiloa ja 6kk nyt 6kk vanhana 6,2 kiloa. Kasvaa -3 käyrällä ja aina neuvola siitä huomauttaa. Vaikka keskustelu on vanha, en silti antaisi kiinteitä paljoa ennen 4kk! Vauvan suolisto ei ole tarpeeksi kehittynyt.


      • Ei niin iso
        mitä ihmettä!?! kirjoitti:

        Itse en kyllä käyttäisi sanaa "jo" jos puhutaan nelikuisesta joka on 6,5kg ja 65cm. Itselläni oli nelikuisena lähes saman kokoinen ja ihan keskikäyrällä oli, eli kaukana mitenkään kovin isosta! Eikö lapsesi saisi kasvaa ollenkaan?!

        No ei kyllä minustakaan kuulosta mitenkään isolta lapselta. Oma poikani oli nelikuisena jo melkein kahdeksankiloinen. Ja ihan vaan äidinmaidolla kasvoi, kiinteät aloitettiin 5,5 kk iässä. Vauvoja nyt vain on eri kokoisia, eivät ne kiinteät ole mikään kasvun tae.


    • annavain

      Lähinnä ajoin takaa sitä, miten nopeasti (äidin silmissä) poika kasvanu.
      Että kiva kun täällä taas takerrutaan pikkukohtiin, eikä keskitytä itse asiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe