Sotku bensaa

Osaako joku sanoa

Mitä tapahtuu, jos sekoitan ns. pienkone bensaa (alkylaattia) ja tavallista 98 bensaa perämoottorin tankkiin- vaikka yks kolmasosa alkylaattia, ja loput 2tahti bensaa ?

Onko kokemuksia ?

35

7399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm 41

      Ei ole muita kokemuksia kuin että olen käyttänyt ylijääneen 2T pensan 4T lumilingon ruokana, laimentaen sitä puhtaalla 98 silla. Hyvin on palanut, pikkuisen aluksi sauhuttaa, mutta lämmetessään lakkaa.

    • pärrärrär

      Ei siinä mitään tapahdu, normisti rutku pärisee.

    • Matemaatikko,

      Mitä tapahtuu? Saat polttoainetta jossa on 1/3 pienkonebensaa ja 2/3 ysikasia.

      • Aattelinpahan vaan

        Että savuttaisko sellainen seos tyhjäkäynnillä vähemmän, ja varsinkin seos suhde olisi 1/2.

        Ja saattaisi myös suuttimet pysyä puhtaampina. Maksaahan se pienkonebensa aikalailla, mutta eipä sitä uistellessa paljon mene, vajaa puoli litraa tunnissa.

        Ainakin moottorisaha tuntui ääntävän vähemmän alkylaatti bensalla.Eikä savunnu yhtään.


      • Sotku bensaa
        Aattelinpahan vaan kirjoitti:

        Että savuttaisko sellainen seos tyhjäkäynnillä vähemmän, ja varsinkin seos suhde olisi 1/2.

        Ja saattaisi myös suuttimet pysyä puhtaampina. Maksaahan se pienkonebensa aikalailla, mutta eipä sitä uistellessa paljon mene, vajaa puoli litraa tunnissa.

        Ainakin moottorisaha tuntui ääntävän vähemmän alkylaatti bensalla.Eikä savunnu yhtään.

        Täytyypä lievästi todeta, ettette te rantabarlamentti paljonkaan koneista ja varsinkaan bensoista tiedä.

        Kävin ostamassa pienkone bensiinikallonan, 2% synteettisellä öljyseoksella ja siinähän olla toljotti, jotta kaikille kaksitahti koneille, mutta sitten oli myös,-ETTEI käy perämoottoreille,-muttei minkään valtakunnan selitystä, että MIKSEI käy perämoottoreille, vaikka sitä just on suositeltu talvisuojaukseen MYÖS perämoottoreille !

        ja pöntössä ei tietenkään ollu litkunkeittäjän puh.numeroa.


      • Yammu-setä
        Sotku bensaa kirjoitti:

        Täytyypä lievästi todeta, ettette te rantabarlamentti paljonkaan koneista ja varsinkaan bensoista tiedä.

        Kävin ostamassa pienkone bensiinikallonan, 2% synteettisellä öljyseoksella ja siinähän olla toljotti, jotta kaikille kaksitahti koneille, mutta sitten oli myös,-ETTEI käy perämoottoreille,-muttei minkään valtakunnan selitystä, että MIKSEI käy perämoottoreille, vaikka sitä just on suositeltu talvisuojaukseen MYÖS perämoottoreille !

        ja pöntössä ei tietenkään ollu litkunkeittäjän puh.numeroa.

        Ilmajäähdytteisille ja vesijäähdytteisille kaksitahtikoneille on eri öljyt. Tuo ostamasi sotku on sitten ilmeisesti tarkoitettu ilmajäähdytteisille kuten moottorisahat ym. Perämoottorit ovat yleensä vesijäähdytteisiä. Jos perämoottorisi sattuisi olemaan joku vanhempi ilmajäähdytteinen, niin silloin tuokin bensa kävisi. Eikö muuten Hondan keskipakokytkimellä varustettu pikkukone (2,5 hv?) olekin ilmajäähdytteinen?


      • Mulla onkin 20hv
        Yammu-setä kirjoitti:

        Ilmajäähdytteisille ja vesijäähdytteisille kaksitahtikoneille on eri öljyt. Tuo ostamasi sotku on sitten ilmeisesti tarkoitettu ilmajäähdytteisille kuten moottorisahat ym. Perämoottorit ovat yleensä vesijäähdytteisiä. Jos perämoottorisi sattuisi olemaan joku vanhempi ilmajäähdytteinen, niin silloin tuokin bensa kävisi. Eikö muuten Hondan keskipakokytkimellä varustettu pikkukone (2,5 hv?) olekin ilmajäähdytteinen?

        Johnsonin moottori, hämmästyttävän hyvä kone onkin. Johtuneeko entisten käyttäjien hyvistä tavoista.
        Mutta 2 % teboilin öljyseoksella kerran tunnissa pitää ulvauttaa käsikaasulla öljyt pois, ja sitten taas tussuttelee tunnin todella hyvin, joten siksi aattelin, olisko pienkone bensasta uisteluun, kun se ei savua ollenkaan moottorisahoissa.

        Yksistäänhän alkylaattibensa ei taida passata perämoottoriin , mutta sekotuksesta 98:siin ei taida olla kokemusta, että palaako hyvin, ja aiheuttaako öljyjen erilaisuus keskenään ongelmia.
        Ohan se ehkä turhaa kokeilua, mutta jotenkin on turhan hankalaa löytää moottorin valmistajan suosittamaa alkuperäistä öljyä. Niitäkin voisi olla myynnissä jokaisessa rautakaupassa.-muttei oo.


      • premixöljy
        Mulla onkin 20hv kirjoitti:

        Johnsonin moottori, hämmästyttävän hyvä kone onkin. Johtuneeko entisten käyttäjien hyvistä tavoista.
        Mutta 2 % teboilin öljyseoksella kerran tunnissa pitää ulvauttaa käsikaasulla öljyt pois, ja sitten taas tussuttelee tunnin todella hyvin, joten siksi aattelin, olisko pienkone bensasta uisteluun, kun se ei savua ollenkaan moottorisahoissa.

        Yksistäänhän alkylaattibensa ei taida passata perämoottoriin , mutta sekotuksesta 98:siin ei taida olla kokemusta, että palaako hyvin, ja aiheuttaako öljyjen erilaisuus keskenään ongelmia.
        Ohan se ehkä turhaa kokeilua, mutta jotenkin on turhan hankalaa löytää moottorin valmistajan suosittamaa alkuperäistä öljyä. Niitäkin voisi olla myynnissä jokaisessa rautakaupassa.-muttei oo.

        Tee itse sekoitus 4t akrylaattibensasta ja 2t mix öljystä. Soveltuu sen jälkeen perämoottoriin.

        Se vaan ei auta savutukseen, kun savu tulee öljystä eikä bensasta.

        Eli etsi öljy, joka ei savua.


      • Honda-setä
        Yammu-setä kirjoitti:

        Ilmajäähdytteisille ja vesijäähdytteisille kaksitahtikoneille on eri öljyt. Tuo ostamasi sotku on sitten ilmeisesti tarkoitettu ilmajäähdytteisille kuten moottorisahat ym. Perämoottorit ovat yleensä vesijäähdytteisiä. Jos perämoottorisi sattuisi olemaan joku vanhempi ilmajäähdytteinen, niin silloin tuokin bensa kävisi. Eikö muuten Hondan keskipakokytkimellä varustettu pikkukone (2,5 hv?) olekin ilmajäähdytteinen?

        Tarkoittanet honda 2,3 hp? Se on ilmajäähdytteinen mutta varmasti savuttaa jos laitat bensansekaan mitätahansa 2T öljyä, kone kun on nelitahti!


      • Yammu-setä
        Honda-setä kirjoitti:

        Tarkoittanet honda 2,3 hp? Se on ilmajäähdytteinen mutta varmasti savuttaa jos laitat bensansekaan mitätahansa 2T öljyä, kone kun on nelitahti!

        Auts! Seison korjattuna. Tuo ilma- ja vesijäähdytyksen ero pääsi sekoittamaan...


      • Juu, se saattais
        premixöljy kirjoitti:

        Tee itse sekoitus 4t akrylaattibensasta ja 2t mix öljystä. Soveltuu sen jälkeen perämoottoriin.

        Se vaan ei auta savutukseen, kun savu tulee öljystä eikä bensasta.

        Eli etsi öljy, joka ei savua.

        Saviamaton öljy Palaa, mutta kysymys onkin siitä tukkoisesta pöpeltämisestä, joka on ollut perämoottoreiden tyhjäkäynnin käytössä. Joka kierrosten antamisen myötä häviää.

        Jos löytyisi tarpeeksi ohut öljy, niin se ei tunkkaantuisi tyhjäkäynnillä moottoriin sisään.Mutta antaisi laakereille ja männille hyvän voitelun, koska sehän on aivan välttämätöntä.


    • Sotkubensaa

      Onko kukaan kokeillu vanhan tekniikan kaksitahtiseen E-tecin XD-100 öljyä, jota tarvitaan selvästi vähemmän, kuin muita öljyjä ?

      Voisko öljymäärän pudottaa 1%;iin ?

      Aion kyllä jottai kokeilla, kunhan taas kevätjäät alkaa kellua :)

      • EIKÖ täällä ole

        Ees E-tecin öljyn asiantuntijoita, että saisi kunnon tietoa vakavaan, ja vanhaan asiaan !


      • vaihtoehto

        Pienempinousuinen potkuri, saat nostaa silloin vähän kierroksia korkeammaksi, jolloin kone pysyy puhtaampana. Öljymäärän vähentämistä en kyllä liian alas suosittele, 2% on kyllä vähin. Jos uistelussa haluaa kokeilla pienemmällä öljymäärällä, on paras olla silloin eri tankki sille seokselle, johon on vielä merkitty selvästi öljymäärä. Matka ajoihin sitten toinen tankki.
        Itse pyrin, jos vain mahdollista uisteleen vasten tuulta, ei katkut kiusaa niin paljon.


      • Laita 0,5%
        EIKÖ täällä ole kirjoitti:

        Ees E-tecin öljyn asiantuntijoita, että saisi kunnon tietoa vakavaan, ja vanhaan asiaan !

        No osta E-tec niin toimii!
        Kellään muulla oo tommoset asiat ongelmaksi muodostuneet.


      • Aloittaja Moi
        Laita 0,5% kirjoitti:

        No osta E-tec niin toimii!
        Kellään muulla oo tommoset asiat ongelmaksi muodostuneet.

        Tottakait sitä selviää minkä riesan kanssa tahansa, on se kalalla olo sen verran mukavaa touhua, mutta onko se virhe, jos haluaa löytää pieneenkin riesaan toimivan ratkaisun. Hyvästä voitelustahan on pidettävä aina huoli, sehän on selvä.

        Olisi vaan mielenkiintoista kuulla, miten toiset ovat asiaa koittaneet auttaa, ja millaisilla ratkaisuilla. E-tec olisi TOSIHYVÄ ratkaisu, se minuakin kiinnostaa silimät suihtirenkaina, mutta vaatii rahaa tässä vaiheessa pikkusen liikaa. Ja kun moottori muuten toimii todella hyvin, aivankuin uutta vastaava, vaikka onkin 23 vuotta vanha.Ei ees perään mene vettä, niin oon aatellu ahvenelle tulevan pienemmän hinnan, kun ajelen sillä.


      • Gaalakalle

        Ei edes E-tec mene täydellä kaasulla 1% XD-100 öljyllä. Öljyn kulutus on silloin luokkaa 2%. Kesän keskikulutukseski tulee kyllä helposti öljyn osalta noin 1% bensan määrästä.
        XD-100 on todella ohutta ja aika kallista.


      • Osta nelari
        Aloittaja Moi kirjoitti:

        Tottakait sitä selviää minkä riesan kanssa tahansa, on se kalalla olo sen verran mukavaa touhua, mutta onko se virhe, jos haluaa löytää pieneenkin riesaan toimivan ratkaisun. Hyvästä voitelustahan on pidettävä aina huoli, sehän on selvä.

        Olisi vaan mielenkiintoista kuulla, miten toiset ovat asiaa koittaneet auttaa, ja millaisilla ratkaisuilla. E-tec olisi TOSIHYVÄ ratkaisu, se minuakin kiinnostaa silimät suihtirenkaina, mutta vaatii rahaa tässä vaiheessa pikkusen liikaa. Ja kun moottori muuten toimii todella hyvin, aivankuin uutta vastaava, vaikka onkin 23 vuotta vanha.Ei ees perään mene vettä, niin oon aatellu ahvenelle tulevan pienemmän hinnan, kun ajelen sillä.

        Toimiva ratkaisu on käyttää semmoista bensaa mikä sille koneelle on tarkoitettu.
        Soita konevalmistajalle ja kysy siltä, ne varmaan on testailleet.
        "Ees E-tecin öljyn asiantuntijoita"
        Ei tämä mikään asiantuntijapalsta ole missä konetekniikan labrainssit testailee ja sitte vastailee kaikille joilla ei ole haluja ajaa niinkuin kone on suunniteltu.
        Ahvenet saat halvimmalla kun ongit rannasta.


      • sulla oli jotenkin
        Osta nelari kirjoitti:

        Toimiva ratkaisu on käyttää semmoista bensaa mikä sille koneelle on tarkoitettu.
        Soita konevalmistajalle ja kysy siltä, ne varmaan on testailleet.
        "Ees E-tecin öljyn asiantuntijoita"
        Ei tämä mikään asiantuntijapalsta ole missä konetekniikan labrainssit testailee ja sitte vastailee kaikille joilla ei ole haluja ajaa niinkuin kone on suunniteltu.
        Ahvenet saat halvimmalla kun ongit rannasta.

        Vääriä vastauksia, kun en todellakaan mee ostamaan nelitahti moottoria, sillä ne ei palvele muita, kuin huoltopajoja.

        Ajan kuitenkin niin vähän, ehkä 20-40 tuntia kesässä, että en paljon saastuta muutamalla uistelureissulla, ja rannat on niin ikävässä kunnossa, ettei jaksa istua ees rantakivellä.- Näin kun venäläiset koitti onkia, niin yheksän sentin sinttejä keräsivät rannasta muovipussiinsa.

        Ja oon minä täällä nähny jopa asiantuntijoitakin, silloin tällöin, mutta nyt on ollu vähän hakusessa moottorin voitelun kokemuksesta viisastuneet:)


      • Pienempi nousuinen
        vaihtoehto kirjoitti:

        Pienempinousuinen potkuri, saat nostaa silloin vähän kierroksia korkeammaksi, jolloin kone pysyy puhtaampana. Öljymäärän vähentämistä en kyllä liian alas suosittele, 2% on kyllä vähin. Jos uistelussa haluaa kokeilla pienemmällä öljymäärällä, on paras olla silloin eri tankki sille seokselle, johon on vielä merkitty selvästi öljymäärä. Matka ajoihin sitten toinen tankki.
        Itse pyrin, jos vain mahdollista uisteleen vasten tuulta, ei katkut kiusaa niin paljon.

        Potkuri varmaan toimisi, mutta nytkin on käytössä ollu 11 tuumainen, jolla tyhjäkäynnillä on kulku aika hiljaista, ja täysillä 24,5 solmua n.450 kg kuormalla-vene 150kg, ja akut ja moottorit 70kg, ja kierroslukua en oo mitannu, mutta täydet kierrokset tuntuu olevan korvakuulolta kahden satakiloisen miehen painolla hieman alle 6000.-joten en vaihtaisi potkuria 8-9 tuumaiseen.Jos niitä ees löytyisikään-.


      • Aivan niin
        Gaalakalle kirjoitti:

        Ei edes E-tec mene täydellä kaasulla 1% XD-100 öljyllä. Öljyn kulutus on silloin luokkaa 2%. Kesän keskikulutukseski tulee kyllä helposti öljyn osalta noin 1% bensan määrästä.
        XD-100 on todella ohutta ja aika kallista.

        Mutta kysymys onkin uisteluvauhdin öljyn kulutuksesta, kun vanahan tekniikan kakstahtinen, joka muuten on täysin uutta vastaavassa kunnossa, ei- tykkää siitä 2 % öljymäärästä, kun alkaa tukkeentua vähintään tunnin välein. Ja kun kunnolla ulvauttaa minuutin täysillä, niin sitten taas toimii ja mennä tuputtelee kuin ajatus,-ei ees savua ollenkaan, ja käy aivan kevyesti ja hiljaisilla kierroksilla.

        Eeeteccihän kuluttaa äärimmäisen vähän tyhjä käynnillä, puolta vähemmän, kuin nelitahtiset, suorastaan hajulla NE kulkee, mutta kun on tuo kaasutinversio nyt käytössä ,- joka ei sekään syö, kuin vajaa puoli litraa tunnissa bensaa, mutta meinaa tukkeentua öljyyn, joka on alkanu ihmetyttää, että mikä hiivatti sen aiheuttaa. Johtuuko se kampikammion kylmyydestä, vaiko öljyn ominaisuuksista.

        Joku ratkaisu taatusti on olemassa, kun se vaan oivalletaan.


    • nuukaileville

      4 t pienkonebensaa saa muutamalta huoltoasemalta pumpus kohtuuhintaan; Tampereen Lielahden Nesteeltä olen ohiajaessani ostanut.

      • OKEI, käympä

        Kyselemässä :)


    • kekkulikikkeli

      miten ihmeessä moottorin jäähdytystapa vaikuttaa polttoaineen palamiseen?

      ihan samalla 2t bensalla toimii vesi- tai ilmajäähdytetyt mopot, samalla dieselillä vesi- tai ilmajäähdytetyt dieselitkin.

      veikkaan että se pienkonebensa ei ole kovin ympäristöystävällistä, joten siksi ei saa käyttää vesistöjen äärellä.

      • kekkulikikkeli

        jatkoa.

        Pienmoottoribensiini 4-T soveltuu kaikkiin 4-tahtisiin moottoreihin: ruohonleikkurit, mönkijät, perämoottorit. Pienmoottoribensiini 2-T soveltuu vastaavasti kaikkiin 2-tahtisiin ilmajäähdytteisiin moottoreihin: moottorisahat, raivaussahat. 2-tahtisiin veneen moottoreihin suositellaan 4-T pienmoottoribensiiniä ja venekäyttöön suunniteltua 2-tahtiöljyä. Tavalliseen bensiiniin verrattuna sen etuna on se, ettei se hartsiinnu pitkissä säilytysjaksoissa ja pitää siten muunmuassa kaasuttimen ja suuttimen puhtaampana ja paremmin toimintakykyisinä

        kallistahan se on. itse olen ajanut syksyllä viimeiset ajot pienkonebensiinillä.


      • Aloittaja moro
        kekkulikikkeli kirjoitti:

        jatkoa.

        Pienmoottoribensiini 4-T soveltuu kaikkiin 4-tahtisiin moottoreihin: ruohonleikkurit, mönkijät, perämoottorit. Pienmoottoribensiini 2-T soveltuu vastaavasti kaikkiin 2-tahtisiin ilmajäähdytteisiin moottoreihin: moottorisahat, raivaussahat. 2-tahtisiin veneen moottoreihin suositellaan 4-T pienmoottoribensiiniä ja venekäyttöön suunniteltua 2-tahtiöljyä. Tavalliseen bensiiniin verrattuna sen etuna on se, ettei se hartsiinnu pitkissä säilytysjaksoissa ja pitää siten muunmuassa kaasuttimen ja suuttimen puhtaampana ja paremmin toimintakykyisinä

        kallistahan se on. itse olen ajanut syksyllä viimeiset ajot pienkonebensiinillä.

        Laitoin moottorisahaan pienkone bensaa, ja suuttimia piti vähän säätää isommalle, ja hyvin ulvoo, -sama juttu raivaus sahaan, piti säätää suuttimia, ja erittäin hyvin toimii-jopa äänikin on himmeää-verrattuna normaalibensaan verrattuna, ja tuntuu, että moottorit oikein tykkää siitä.

        Mutta ei uskalla syöttää sitä perämoottoriin, kun se luultavasti käy paljon kylmempänä, jos kumma kyllä, sillä olisi vaikutusta voiteluun. OUTOJA juttuja ovat.

        ja moottorisahan ja myös trimmerin suuttimia piti säätää reippaasti isommalle,ennenkuin kunnolla ulvoi,- joten jos saman vaatii perämoottorikin, niin kulutushan siinä nousee ihan turhaan, vaikkei savuakkaan-ihmisnokalla haistaen.


    • Laskeskelin tässä

      Jotta kun moottori syö täysillä n.10 litraa bensiiniä tunnissa, jossa 2 % öljyseos, ja sitten tyhjäkäynnillä menee 0,5 litraa bensiiniä tunnissa, niin öljymäärä on HÄMMÄSTYTTÄVÄN pieni ehkä ruokalusikallinen, joten siitäpä päästään kummalliseen propleemaan.

      Miten ihmeessä niin pieni öljymäärä voi aiheuttaa uistellessa tukkeentuvaa ja pöpeltävää käyntiä.

      Johtuuko se vääristä tulpista, vaiko kampikammion kylmyydestä , jolloin öljy "jähmettyy" ja tiivistyy kampikammioon,ja imusarjaan.

      Ja seuraava kysymys on, että auttaisko kampikammion kuumentaminen, esim. ja ehkä ainoana keinona kierrättää pakosarjasta pakokaasut kampikammion kuumentamiseksi, koska onhan se selvää, että imuilma jäähdyttää aika tehokkaasti alakertaa. Nollakelillä ei lämpene yhtään.
      ja loppuisko öljyn kerääntyminen kuumentamalla. ?

      Onko ketään asiaan perehtynyttä moottorifilosohvia olemassakaan, joka olisi moista kuumennusta kokeillu ?

      • Ykä2

        Asiaan sinänsä ole perhtynyt, mutta kokemusta tilanteesta on.
        Ensinnäkin 2T-20hv ei taida mennä ihan 0,5l/h uistellessa, ei ainakaan omani Evari/Johnson 360 cm3, saman merkin 521cm3, Mercury / Mariner 20-25hv, Yamaha 20-25 tuoreöljyvoideltu. Kulutkset ovat olleet luokkaa 1-1,5l/h. E-tec 30 vie noin 0,3l/h uistellessa.

        Kaasarikakstahdin ongelma on öljyn kerääntyminen kampikammioon ja purskahteleminen sitten epätasaisesti palotilaa ilman mukana, jolloin palaminen ei onnistu kunnolla, vaan kone karstottuu, lähinnä tulpat. Kampikammion lämmittäminen auttaa sikäli, että kampikammioon tuppaa hitaassa ajossa kondensoitumaan myös bensasta kaikkein huonoimmin haihtuvia yhdisteitä jotka sitten häiritsee epätasaisella tulemisellaan sylintereihin kuten öljykin. Öljy on kuitenkin se pääasiallinen murhe.
        Em syystä esm. Yamahan tuoreöljyvoideltu kone, jonka öljynsyöttö pudottaa öljyn syötön hidaskäynnillä jopa alle 1% ja kierrättää kampikammion pohjalle kertyneen tavaran ylemmäksi, toimii uistelussa vallan hyvin. Myös OMC:n myllyt ja Mercury - Mariner toimivat hyvin 1% öljyn määrällä uistellessa, mutta edellyttää sitten kahta tankkia ja matka-ajossa syötön vaihtoa käsin 2% seokselle koneen kestävyyden varmistamiseksi.


      • Mielenkiintoista !
        Ykä2 kirjoitti:

        Asiaan sinänsä ole perhtynyt, mutta kokemusta tilanteesta on.
        Ensinnäkin 2T-20hv ei taida mennä ihan 0,5l/h uistellessa, ei ainakaan omani Evari/Johnson 360 cm3, saman merkin 521cm3, Mercury / Mariner 20-25hv, Yamaha 20-25 tuoreöljyvoideltu. Kulutkset ovat olleet luokkaa 1-1,5l/h. E-tec 30 vie noin 0,3l/h uistellessa.

        Kaasarikakstahdin ongelma on öljyn kerääntyminen kampikammioon ja purskahteleminen sitten epätasaisesti palotilaa ilman mukana, jolloin palaminen ei onnistu kunnolla, vaan kone karstottuu, lähinnä tulpat. Kampikammion lämmittäminen auttaa sikäli, että kampikammioon tuppaa hitaassa ajossa kondensoitumaan myös bensasta kaikkein huonoimmin haihtuvia yhdisteitä jotka sitten häiritsee epätasaisella tulemisellaan sylintereihin kuten öljykin. Öljy on kuitenkin se pääasiallinen murhe.
        Em syystä esm. Yamahan tuoreöljyvoideltu kone, jonka öljynsyöttö pudottaa öljyn syötön hidaskäynnillä jopa alle 1% ja kierrättää kampikammion pohjalle kertyneen tavaran ylemmäksi, toimii uistelussa vallan hyvin. Myös OMC:n myllyt ja Mercury - Mariner toimivat hyvin 1% öljyn määrällä uistellessa, mutta edellyttää sitten kahta tankkia ja matka-ajossa syötön vaihtoa käsin 2% seokselle koneen kestävyyden varmistamiseksi.

        On aina hauska keskustella asian kannalta , nimenomaan käytännön kokeneen kanssa. !

        Mulla on 90-vm 20 Johnsson-(oikein isolla alkukirjaimella)koska moottori on huippukuntoinen. Joka lähtee kertanykäisyllä käyntiin talven jäljiltä, vaikka on nähny tuiskut ja räntäsateet joka vuosi. Oli mulla yhen talven olohuoneessa, kun ei muuta paikkaa ollu. Ja hiljaa tussuttelee tyhjäkäynnillä pitkät tovit, jakun painaa kaasun pohjaan, niin hyvin kulkee,-GEEBEE, llä mitattu 24,5 solmua täysin vauhtiin sopimattomalla puuveneellä, ja raskaalla kuormalla.

        Oltiin kalareissulla seitsemän tuntia,-iltaneljästä puolilleöin, ja kulutus oli 4,5 litraa. Sen näin muovitankin kyljessä olevasta läpinäkyvästä asteikosta.

        Öljypitoisuus on taatusti sen kaks %, jotai teboilinkakstahti mönjää, mutta se siinä hämmästyttää, että tyhjäkäynnillä meinaa tukehtua, elikkä pöpeltää, ja kun ajan parisataa metriä täysillä, sitten kone käy kuin ajatus,aivan hiljaa tussuttelee, eikä mitää ongelmia, mutta kohta taas alkaa tukkoinen pöpeltäminen-joten oon alakanu aatella, että nuo perämoottoreiden öljyt ei toimi alkuunkaan, niinkuin pitäisi !!!

        Ja oon kiinnostunu asiasta, että johtuuko se kampikammion kylmyydestä, vaiko liiasta öljystä. Jossain se ratkaisu taatusti on-sehän on aivan selvää.

        ja se seitsemän tunnin aikana menny 4,5 litraa bensiiniä on ihan tosi, ja täysilläkin ajettiin n.kymmenen kilometriä vähintään yhteensä, joten laskeskelin uistelunopuden kulutuksen olleen n.puoli litraa tunnissa.-Se tietysti on vain sinnepäin, mutta aika ja kokonaiskulutus pitää paikkansa.


    • Anonyymi

      Laittakaa niihin 2-tahti koneisiin 98 bensaa ja risiiniöljyä 3-4 % sekoitus. Sen jälkeen kärsii ulvottaa niitä eikä leivo kiinni.

      • Anonyymi

        Se olisi myös hyvä öljy ummetukseen.


    • Anonyymi

      Vaihtakaa 4t koneisiin, niin ei tarvi läträtä bensa/öljyseoksen kanssa.

      • Anonyymi

        Läträtään kuitenkin pienkonebensan kanssa kun kaikkiin pumppulaadut on pilattu etanolilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läträtään kuitenkin pienkonebensan kanssa kun kaikkiin pumppulaadut on pilattu etanolilla.

        Juuri näin. Itse ostan pumpulta pienkonebensaa eli alkylaattibensaa jerrykannuun 10-20 litraa, saa joiltakin Nesteen huoltoasemilta, (googlella löytyy). Laitan kannuun merkinnän milloin ostettu, vuoden tarkkuudella. Se säilyy ainakin 3 vuotta. Tästä puhdasta ainetta 4-T pienkoneisiin, 2-T perämoottoreita varten sekoitan itse pienempään 5 litran kannuun 2% TC W-3 öljyä ( lyhennys tulee sanoista 2-cycle Water Cooled) , ja esim. 2-T ruohotrimmeriä varten sekoitan erikseen 2% 2-tahtiöljyä ilmajäähdytteisille laitteille, (kuten mopoille) . Tätähän saa myös valmiina sekoituksena, mutta TC-W3 sekoitetta ei saa.

        Kun kulutus on pientä pienkoneissa, niin kustannusero jää pieneksi verrattuna alkoholibensoihin. Erityisesti 2-tahtikoneiden osalta ympäristörasitus on myös pienempi, alkylaattibensa ei ole kovin pahaa ympärsitömyrkkyä vesistöissä, mita sen sijaan tavllinen bensa on. 2-tahtikoneissa vesistöihin päätyy jopa kymmeniä prosentteja bensasta pakokaasujen mukana. Toki öljyäkin päätyy vesitöihin , mutta sen vaikutus lienee vähemmän haitallinen kuin bensan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Itse ostan pumpulta pienkonebensaa eli alkylaattibensaa jerrykannuun 10-20 litraa, saa joiltakin Nesteen huoltoasemilta, (googlella löytyy). Laitan kannuun merkinnän milloin ostettu, vuoden tarkkuudella. Se säilyy ainakin 3 vuotta. Tästä puhdasta ainetta 4-T pienkoneisiin, 2-T perämoottoreita varten sekoitan itse pienempään 5 litran kannuun 2% TC W-3 öljyä ( lyhennys tulee sanoista 2-cycle Water Cooled) , ja esim. 2-T ruohotrimmeriä varten sekoitan erikseen 2% 2-tahtiöljyä ilmajäähdytteisille laitteille, (kuten mopoille) . Tätähän saa myös valmiina sekoituksena, mutta TC-W3 sekoitetta ei saa.

        Kun kulutus on pientä pienkoneissa, niin kustannusero jää pieneksi verrattuna alkoholibensoihin. Erityisesti 2-tahtikoneiden osalta ympäristörasitus on myös pienempi, alkylaattibensa ei ole kovin pahaa ympärsitömyrkkyä vesistöissä, mita sen sijaan tavllinen bensa on. 2-tahtikoneissa vesistöihin päätyy jopa kymmeniä prosentteja bensasta pakokaasujen mukana. Toki öljyäkin päätyy vesitöihin , mutta sen vaikutus lienee vähemmän haitallinen kuin bensan.

        No hertsileijaa nyt tuli melkkoinen tietopläjäys! Jess!

        T. Saalar


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe