ADD

20+6

Haluaisin kuulla add-ihmisten kokemuksia työelämästä. Olen tähän asti selvinnyt kohtalaisesti tehtävissä, missä ei ole ihan niin tarkkaa syyniä, mutta jatkossa vastuu kasvaa. Uudessa työssä pitää oppia paljonja olla tosi tarkka monen asian kanssa. Mietin pärjäänkö tässä? Aiemmin olen luovinut myynti- ja markkinointikeskeisissä jutuissa, nyt pitää kohdentaa osaamista enemmän ja oppia olemaan säntillisempi.

Diagnoosia ei ole, itse vain päätellyt että add kuvastaa itseäni parhaiten. Todistukset olivat hyviä (jaksoin kuunnella melko hyvin hyviä opettajia), ei ole ollut adhd:lle tyypillistä pakottavaa liikkumisen tarvetta. Toisaalta ilman valvovaa silmää elämä menee enemmän ja enemmän kaaokseen. Ero tuli, kun en osaa tehdä mitään ajallaan, lykkään kaikkea, jumitan epäolennaisiin asioihin ja unohtelen juttuja. Valvon liikaa ja saatan uppoutua johonkin täysin typerään, vaikka pitäisi mennä nukkumaan ja tehdä jotain oikeasti järkevää. (Kuten NYT)

Alemman tason tutkinnon sain koulusta rutistettua, mutta 3 muuta koulutusyritystä jäi kesken, kun ei riittänut energia, motivaatio ja keskittyminen. Jos joku aihe ei nappaa, sitä on lähes mahdoton yrittää opiskella. Tuppaan keskeyttämään ihmisiä, kotona remontti on ikuisuusprojekti ja myöhässä olen joka paikasta. Kaaos kasvaa ympärilläni nopeasti. Keskittyminen metelissä on tosi vaikeaa. Jään helposti jumiin tai koukkuun vaikkapa kirjan lukemiseen, nettisurffailuun tai naposteluun tai kahviin. Aloitettujen projektien loppuun saattaminen on erittäin haasteellista ja kaikki tapahtuu viime tingassa, jos silloinkaan.

Kuinka pärjään jatkossa? Jotenkin töissä on onnistunut tsempaamaan paremmin, kuin omassa elämässä, mutta nyt tilanne huolestuttaa.

4

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+10

      Mua kiinnostais kans add ihmisten pärjääminen. Itselläni lähes samat ongelmat kun aloittajalla lisäksi työelämässä häirinnyt toistuvat myöhästelyt. Myöhästyn myös töistä kotiinpäin lähdössä usein.

      • Kaapit siivoamatta

        Sain ADD diagnoosin loppusyksystä. Voxtra 150mg/vkr. Kaikki kuvailemasi jutut minullakin. Synnytyksen jälkeinen masennus. Voxtra herätti minut. Nyt yritän tutustua häiriötekijääni aivoissa. Huom!!! Ei mielisairaus!
        Eka hyvä neuvo oli minulle, että pidä avaimia aina samassa taskussa. Vaikeahkoa tuo oli tajuta, mutta onnistumisen ilo oli suuri, kun ne löytyi sieltä.
        Yritän ottaa selvää ADD:sta, jahka kerkiää. Aivot vaan menee lujaa. Olen hommannut ammattiapua, mutta kalenteri hukkui. Yritän taas uudelleen.
        Tsemppiä. Olet hyvä ja taitava. Et ole huono ja saamaton. Sun sivot vaan toimii eri tavalla. Opiskele addta.
        Kyllä me opitaan. Jos hukataan ja myöhästetään, niin sorry! Löydettiin sillä hetkellä mielenkiintoisempaa.
        Pus!


      • 10+14
        Kaapit siivoamatta kirjoitti:

        Sain ADD diagnoosin loppusyksystä. Voxtra 150mg/vkr. Kaikki kuvailemasi jutut minullakin. Synnytyksen jälkeinen masennus. Voxtra herätti minut. Nyt yritän tutustua häiriötekijääni aivoissa. Huom!!! Ei mielisairaus!
        Eka hyvä neuvo oli minulle, että pidä avaimia aina samassa taskussa. Vaikeahkoa tuo oli tajuta, mutta onnistumisen ilo oli suuri, kun ne löytyi sieltä.
        Yritän ottaa selvää ADD:sta, jahka kerkiää. Aivot vaan menee lujaa. Olen hommannut ammattiapua, mutta kalenteri hukkui. Yritän taas uudelleen.
        Tsemppiä. Olet hyvä ja taitava. Et ole huono ja saamaton. Sun sivot vaan toimii eri tavalla. Opiskele addta.
        Kyllä me opitaan. Jos hukataan ja myöhästetään, niin sorry! Löydettiin sillä hetkellä mielenkiintoisempaa.
        Pus!

        Eli sait tunnetun synnytyksen jälkeisen masentuneisuuden tilan, otit halpis kokaa ja se "herätti" sinut. Nyt etsit mikä aivoissasi on pielessä?? Voi elämän kevät...


      • teko vahvistaa
        10+14 kirjoitti:

        Eli sait tunnetun synnytyksen jälkeisen masentuneisuuden tilan, otit halpis kokaa ja se "herätti" sinut. Nyt etsit mikä aivoissasi on pielessä?? Voi elämän kevät...

        Hei valopää, miksi käytätä aikaa noihin tyhjänpäiväisiin kommentteihin, koska älykkönä voisit käyttää saman ajan omien ongelmien ja asenteidesi selvittämiseen.

        ap: kaikki perustuu yksinkertaisten arki rutiinien toistoon. Add on kyllä paljon muutakin, jotka rakentuvat keskittymiskyvyn ja sen puutteesta johtuvista reaktioista. Lääkitys antaa avun mutta itse työ pitää tehdä itse. Ihmisillä on taipumus olettaa että lääkitys parantaa. Lääke antaa mahdollisuuden mutta voi käydä myös toisin.
        ap on oivaltanut jotain tärkeää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4266
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1704
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1116
    10. 22
      1076
    Aihe