Lähtötilanne:
A asuu yksin, saa työkyvyttömyyseläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea.
Takuueläkkeeseen olisi oikeus, mutta ei ole haettu.
Tuohan on yksin asuvan osalta muuten nollasummapeliä (eli jos hakee takuueläkettä, niin asumistuen pienennys syö siitä saatavan hyödyn), mutta asiaan on yksi poikkeus: ylevero. Kun ei hae takuueläkettä, tulotaso on senverran pieni, ettei tarvitse maksaa yleveroa. Jos hakisi takuueläkettä, asumistuki pienenisi ja lisäksi tulisi ylevero maksettavaksi. En tiedä jäisikö omilleen, vai menisikö jopa miinuksen puolelle. Mutta tästä syystä siis ei välttämättä kannata hakea takuueläkettä, vaikka siihen olisi oikeus.
Entä, jos A ja B menevät naimisiin ja muuttavat yhteen.
Mitä pelkkä avioliiton solmiminen vaikuttaa esim. eläkkeensaajan asumistukeen?
Peruseläkehän pienenee kun menee naimisiin, mutta ehkä siinä vaiheessa kannattaa hakea tuota takuueläkettä.
Oletus: alkutilanteessa puolisolla ei ole lainkaan tuloja.
JOS puoliso menee töihin ja saa ansiotuloja, mistä voi selvittää, minkälaisen kaavan mukaan puolison tulot vaikuttavat eläkkeensaajan asumistukeen?
Ja onko vaikutus asumistukeen riippuvainen puolison brutto- vai nettotulojen mukaan?
Kansaneläkettähän jo avioituminen pienentää, mutta kun sen voi kompensoida hakemalla em. takuueläkettä, sillä ei ole muuta merkitystä paitsi se, että joutuu maksamaan yleveroa.
Vaikka avioitumisessa raha ei toki se tärkein kriteeri olekaan, toki avioliitto on myös talousasioihin vaikuttava päätös, ja siksipä asioiden etukäteen suunnittelu on järkevää.
Yleverohan on henkilökohtainen, eli jos puoliso menee töihin ja itse hakee takuueläkettä, silloin molemmat maksavat yleveroa.
Eläkkeensaajan asumistuki ja avioliitto?
1
218
Vastaukset
- 1051€/kk
http://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki_maara-ja-verotus
http://www.kela.fi/maara-ja-verotus_kohtuulliset-asumismenot
Enimmäisasumismenot
Valtioneuvosto vahvistaa vuosittain asumismenojen enimmäismäärät. Tämä tarkoittaa, että asumismenoiksi hyväksytään todelliset asumismenot, mutta enintään enimmäismäärään saakka. Enimmäismäärän ylittävän osan asumismenoista joudut aina omavastuuosuuden lisäksi maksamaan itse. Enimmäismäärään vaikuttavat asunnon sijaintikunta ja se, asuuko luonasi alle 18-vuotiaita lapsia.
Asumismenojen enimmäismäärä, euroa vuodessa ja kuukaudessa
1 kunta ryhmä: 7 405 e/v > noin 617 e/kk
http://www.kela.fi/maara_elaketulo-ja-verotaulukko
1257,81 € /kk nettona 1098,99 €/kk Tuolla katsotaan elävän ihan hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984