307 Wagon Battery charge fault?

Jacques leSur Tarila

Meidän lperheen luotettava hyötykulkuneuvo ilmoitti Battery charge faultista nyt tullessamme mökille Joulun viettoon. Ilmeisesti kysymys on laturin viasta. Ei tuossa tyhjäkäynnillä pihassa enää mistään viasta maininnut. Olisko sitten hiilet lopussa, kun on lähes 300 t mittarissa, eikä laturille ole koskaan mitään tehty.

Mietiskelen tässä, kuinkahan pian se kulku loppuu kun tuollainen ilmoitus tulee?

Uskaltaisikohan ajella kotipuoleen ja tuttuun huoltamoon korjauksille, vai onko mentävä oitis kalliisiin paikallisiin merkkihuoltoihin?

Tässä sitä on Joulunpyhiksi miettimistä.

Jotakin sille laturille on varmaan tehtävä. Onko kenelläkään kokemuksia hiilien vaihdosta-kuinka iso homma se on, paljonko pitää purkaa, tai voikohan niitä edes vaihtaa tähän malliin?

Vielä spesiaalimpaa tietoa olisi se, missä kannattaa korjauttaa tällainen vika Imatran läheisyydessä - jos ei merkkiliikkeeseen näitä vanhuksia viitsi viedä?

15 kommenttia

Vastaukset

  • Näppituntumalta sanoisin että autolla ajaa maksimissaan 40km kun lataus loppuu. Jos hiilet on lopuillaan, joskus ne voi ottaa vielä kontaktia, joskus ei, jolloin välillä tulee lmoitus latauksen loppumisesta.

    Itse olen muutaman kerran vanhalla peugeotilla selvinnyt tilanteesta siten, että olen kolauttanut laturin hiilenpuoleiseen päähän jollakin, hiilet on liikahtaneet sen verran että ovat ottaneet kontaktia taas, ja matka on jatkunut.

    Laturista riippuen, hiilien vaihto voi olla sangen hankala tai äärimmäisen helppo. Jossakin laturissa lähtee jännitteensäätäjä ja hiilet parin ruuvin avaamisella pois, eli noin vartin homma. Toisissa latureissa rakenne vaatii koko laturin purkamisen eli varmasti useamman tunnin työ.

    Motonetissä on hiilet tarjolla tällaiseen versioon: Sopivuudet:
    - 307 jos ParisRhone. Muuten tarjoavat vaihtolatureita, jotka ovat motonetissäkin yllättävän kalliita.

    Merkkiliikkeeseen tuskin kannattaa näinkin yksinkertaisen vian vuoksi autoa viedä. Sanoisin että vaihtoehdot on seuraavat:

    -selvität onko ne hiilet helposti vaihdettavissa (katsot sitä laturia, onko siinä irroitettava hiilisilta/jännitteensäätäjä paketti) ja jos on vaihdettavissa, vaihdat itse (katsoin 307:n erilaisia latureita netistä ja missään ei näyttänyt olevan ulkopuolista hiilien vaihtomahdollisuutta, joten tämä vaihtoehto on epätodennäköinen)

    -jos hiilien vaihto vaatii koko laturin purun, haet joko alkuperäisen laturin merkkiliikkeestä tai sitten varaosalaturin motonetistä ja menet paikalliselle korjaamolle. Alkuperäinen laturi on varmasti laadukkaampi, mutta jos et autoa montaa vuotta pidä, motonetinkin laturi kelvannee, näyttää vaan niin kalliilta ne motonetinkin laturit, että onkohan alkuperäiseen suurtakaan hintaeroa.

    En suosittele että tuolla pitkiä matkoja ajelisi, etenkin jos on perhe tms kyydissä. Mutta jos latausilmoitus ei tule auton startatessa, voi riskilläkin koettaa tietysti. Sitten jos lataus katoaa, kolauttaa laturia jollakin ja toivoo että hiilet saa kontaktia ja matka jatkuu taas.

    Hieman kieltämättä joulunaika hankaloittaa tuollaisen vian korjauttamista missään, mutta paikallisella merkkiliikkeellä saattaa olla pikahuolto auki vielä maanantaina?

    • Hei Kiitos!

      Hyvät vinkit, näin se täytyy tehdä. Mittailtiin niitä virtoja ja sieltä tuli aluksi 11 volttia. Sitten koputtelin laturin runkoon hihnapäähän ja niinhän sieltä alkoi tuottaa kohta yli 14 volttia virtasta. Ilmeisesti hiilet vetelee viimeisiään.

      En siitä laturista mitään merkkiä löytänyt mutta virran "ulostulo yksikön" muovituksessa oli miukumaukumerkin näköinen embleemi tai tuotemerkki ja numerosarja 2548570. Onkohan tuo sellainen vaihdettava vai hiilitettävä värkki?

      Onkohan se muuten sen kummempi homma kuin ruuvailla irti se vanha laturi ja laittaa uusi tilalle? Eli onnistuiskohan tuo laturin vaihto tuossa sääsuojassa mökkipihalla nyt kun on näin lämmintäki. Monenlaisia vehkeitäkin löytyy.


    • Jacques le SurTarila kirjoitti:

      Hei Kiitos!

      Hyvät vinkit, näin se täytyy tehdä. Mittailtiin niitä virtoja ja sieltä tuli aluksi 11 volttia. Sitten koputtelin laturin runkoon hihnapäähän ja niinhän sieltä alkoi tuottaa kohta yli 14 volttia virtasta. Ilmeisesti hiilet vetelee viimeisiään.

      En siitä laturista mitään merkkiä löytänyt mutta virran "ulostulo yksikön" muovituksessa oli miukumaukumerkin näköinen embleemi tai tuotemerkki ja numerosarja 2548570. Onkohan tuo sellainen vaihdettava vai hiilitettävä värkki?

      Onkohan se muuten sen kummempi homma kuin ruuvailla irti se vanha laturi ja laittaa uusi tilalle? Eli onnistuiskohan tuo laturin vaihto tuossa sääsuojassa mökkipihalla nyt kun on näin lämmintäki. Monenlaisia vehkeitäkin löytyy.

      2548570 viittaa valeon valmisteeseen ja kun oikein muistelen, nuo helppovaihtoiset hiilet taisi olla boschin latureissa. Eli menee koko laturin vaihdoksi tuo homma.

      Laturin vaihtohan on sinänsä aika suoraviivainen operaatio. Akusta kaapelit irti, sen jälkeen kaapelit irti laturista. Sitten hihna löysälle ja laturin kiinnityspultit (oletettavasti 2 kpl) irti. Uusi paikalleen ja sen on siinä. Pieneksi ongelmaksi voi toki tulla näiden nykyautojen moninaiset muovisuojat ja niiden edestä purkaminen...

      Motonetissä näyttää latureiden hinnat olevan: 199,90€ pantti 80,00€ Kun taas alkuperäinen näyttäisi maksavan peugeotilla 400€ paikkeilla.

      Kyllähän tuo siis vaihdettavissa on, ja säästät muutaman satasen jos itse teet, mikäpä sen mukavampaa kuin harrastella itselleen parin sadan euron joululahjan :-)

      Onnea matkaan !! Toivotaan onnellista lopputulosta :-)


    • jttdytfugihoplhgfudr kirjoitti:

      2548570 viittaa valeon valmisteeseen ja kun oikein muistelen, nuo helppovaihtoiset hiilet taisi olla boschin latureissa. Eli menee koko laturin vaihdoksi tuo homma.

      Laturin vaihtohan on sinänsä aika suoraviivainen operaatio. Akusta kaapelit irti, sen jälkeen kaapelit irti laturista. Sitten hihna löysälle ja laturin kiinnityspultit (oletettavasti 2 kpl) irti. Uusi paikalleen ja sen on siinä. Pieneksi ongelmaksi voi toki tulla näiden nykyautojen moninaiset muovisuojat ja niiden edestä purkaminen...

      Motonetissä näyttää latureiden hinnat olevan: 199,90€ pantti 80,00€ Kun taas alkuperäinen näyttäisi maksavan peugeotilla 400€ paikkeilla.

      Kyllähän tuo siis vaihdettavissa on, ja säästät muutaman satasen jos itse teet, mikäpä sen mukavampaa kuin harrastella itselleen parin sadan euron joululahjan :-)

      Onnea matkaan !! Toivotaan onnellista lopputulosta :-)

      Kannattaa sitten huomioida akun irrotuksessa että sitä ei ehkä voi noin vain mennä irrottamaan. Auton tietokoneiden pitää sulkeutua hallitusti ja usein se vaatii sen että kun auto on jätetty konepelti auki seisomaan paikalleen, tulisi odotella vartin verran ennenkuin ottaa kaapelin irti.

      Käyttöohjekirjassa voi olla lisätietoa. Mutta muutenhan laturin vaihtaminen on selkeä homma kyllä.


    • jttdytfugihoplhgfudr kirjoitti:

      2548570 viittaa valeon valmisteeseen ja kun oikein muistelen, nuo helppovaihtoiset hiilet taisi olla boschin latureissa. Eli menee koko laturin vaihdoksi tuo homma.

      Laturin vaihtohan on sinänsä aika suoraviivainen operaatio. Akusta kaapelit irti, sen jälkeen kaapelit irti laturista. Sitten hihna löysälle ja laturin kiinnityspultit (oletettavasti 2 kpl) irti. Uusi paikalleen ja sen on siinä. Pieneksi ongelmaksi voi toki tulla näiden nykyautojen moninaiset muovisuojat ja niiden edestä purkaminen...

      Motonetissä näyttää latureiden hinnat olevan: 199,90€ pantti 80,00€ Kun taas alkuperäinen näyttäisi maksavan peugeotilla 400€ paikkeilla.

      Kyllähän tuo siis vaihdettavissa on, ja säästät muutaman satasen jos itse teet, mikäpä sen mukavampaa kuin harrastella itselleen parin sadan euron joululahjan :-)

      Onnea matkaan !! Toivotaan onnellista lopputulosta :-)

      Mitä tästä opimme ? Olisko viisasta jo 250 t kohdalla huoltaa tai panna uusiksi koko laturi , ilman paniikkia omassa pihassa.

      Jos sähkö loppuu , niin meno myös.Ainakin näin pimeimpää aikaan jolloin valot pitää olla päällä. Juhannuksena vois hätätilassa ajella ilman, kun valoisata on.

      Omassa pösössä 1,9 d , jos tilaan uuden laturin , mister-auto.fi sivustolta tälle koneelle, halvin uusi maksaa 72,17 e .Siinä tehoa 70 A. 90 A karvan kalliimpi 87,36 e. Boch maksoi 100 e korvilla.

      Siinä on sitten uudet hiilet ja laakerit ja kaikki. Rahti ranskasta maksaa 10 e ja rekka tuo kotiovelle.

      Siunattua Vapahtajamme syntymäjuhlaa itsekullekin.


    • Jacques le SurTarila kirjoitti:

      Hei Kiitos!

      Hyvät vinkit, näin se täytyy tehdä. Mittailtiin niitä virtoja ja sieltä tuli aluksi 11 volttia. Sitten koputtelin laturin runkoon hihnapäähän ja niinhän sieltä alkoi tuottaa kohta yli 14 volttia virtasta. Ilmeisesti hiilet vetelee viimeisiään.

      En siitä laturista mitään merkkiä löytänyt mutta virran "ulostulo yksikön" muovituksessa oli miukumaukumerkin näköinen embleemi tai tuotemerkki ja numerosarja 2548570. Onkohan tuo sellainen vaihdettava vai hiilitettävä värkki?

      Onkohan se muuten sen kummempi homma kuin ruuvailla irti se vanha laturi ja laittaa uusi tilalle? Eli onnistuiskohan tuo laturin vaihto tuossa sääsuojassa mökkipihalla nyt kun on näin lämmintäki. Monenlaisia vehkeitäkin löytyy.

      Vaihda koko laturi, sillä ne liukurenkaatkin roottorin puolella on varmaan jo niin kuluneet, että pelkkien hiilien vaihto ei auta. Kontakti olisi uusillakin hiilillä huono ja lataus heikkoa.


    • ennakoi 12 kirjoitti:

      Mitä tästä opimme ? Olisko viisasta jo 250 t kohdalla huoltaa tai panna uusiksi koko laturi , ilman paniikkia omassa pihassa.

      Jos sähkö loppuu , niin meno myös.Ainakin näin pimeimpää aikaan jolloin valot pitää olla päällä. Juhannuksena vois hätätilassa ajella ilman, kun valoisata on.

      Omassa pösössä 1,9 d , jos tilaan uuden laturin , mister-auto.fi sivustolta tälle koneelle, halvin uusi maksaa 72,17 e .Siinä tehoa 70 A. 90 A karvan kalliimpi 87,36 e. Boch maksoi 100 e korvilla.

      Siinä on sitten uudet hiilet ja laakerit ja kaikki. Rahti ranskasta maksaa 10 e ja rekka tuo kotiovelle.

      Siunattua Vapahtajamme syntymäjuhlaa itsekullekin.

      Laturien kesto on yksilöllistä. Jossakin hiilet loppuu 300tkm kohdalla, toisessa laturissa hiilet onkin ihan uudenveroiset tuossa kilometrimäärässä. Kaverini alkoi vaihtamaan hiiliä varmuuden vuoksi autoonsa ja totesi 300tkm kohdalla ettei vaihdon tarvetta ollutkaan.

      Laturi taitaa kyllä edelleenkin olla se yleisin tielle jättävä vika, joten laturin ennakkohuolto voisi hyvinkin olla kannattavaa toimintaa.

      Nuo mister-auton laturit eivät sitten ole samaa laatua kuin alkuperäinen. Ne on rakennettu joko Kiinassa tai sitten huollettu alkuperäiseen runkoon Kiinalaisilla halpis-osilla. Voi toimia tai voi olla toimimatta. Kokemusta on tuosta toimimattomuudesta itselläni. Pelasi vuoden päivät ja sitten hajosi jännitteensäätäjä.

      No, vanhalla autolla ajaminenhan on aina tasapainottelua kustannusten ja luotettavuuden välillä, jokaisen on itse tehtävä itselleen oma riskianalyysi siitä, mikä kannattaa ja mikä ei.


    • jeppujoopajoo kirjoitti:

      Laturien kesto on yksilöllistä. Jossakin hiilet loppuu 300tkm kohdalla, toisessa laturissa hiilet onkin ihan uudenveroiset tuossa kilometrimäärässä. Kaverini alkoi vaihtamaan hiiliä varmuuden vuoksi autoonsa ja totesi 300tkm kohdalla ettei vaihdon tarvetta ollutkaan.

      Laturi taitaa kyllä edelleenkin olla se yleisin tielle jättävä vika, joten laturin ennakkohuolto voisi hyvinkin olla kannattavaa toimintaa.

      Nuo mister-auton laturit eivät sitten ole samaa laatua kuin alkuperäinen. Ne on rakennettu joko Kiinassa tai sitten huollettu alkuperäiseen runkoon Kiinalaisilla halpis-osilla. Voi toimia tai voi olla toimimatta. Kokemusta on tuosta toimimattomuudesta itselläni. Pelasi vuoden päivät ja sitten hajosi jännitteensäätäjä.

      No, vanhalla autolla ajaminenhan on aina tasapainottelua kustannusten ja luotettavuuden välillä, jokaisen on itse tehtävä itselleen oma riskianalyysi siitä, mikä kannattaa ja mikä ei.

      Mister auton BOLK - nimellä myytävät varaosat valmistetaan Espanja , Italia , Hollanti

      Löysin tämän tiedon netistä . Tietty pitää oikein varmistaa puhelimitse , onko näin.

      Eli oikein hyviä tuotteita vanhempiin kumikäpäliin.


    • selkee homma kirjoitti:

      Kannattaa sitten huomioida akun irrotuksessa että sitä ei ehkä voi noin vain mennä irrottamaan. Auton tietokoneiden pitää sulkeutua hallitusti ja usein se vaatii sen että kun auto on jätetty konepelti auki seisomaan paikalleen, tulisi odotella vartin verran ennenkuin ottaa kaapelin irti.

      Käyttöohjekirjassa voi olla lisätietoa. Mutta muutenhan laturin vaihtaminen on selkeä homma kyllä.

      Mistä tuo miinus tuli?

      Jos on parempaa tietoa akun irrottamisesta niin voi toki kertoa eikä lyödä miinusta tupaan.


    • selkee homma kirjoitti:

      Mistä tuo miinus tuli?

      Jos on parempaa tietoa akun irrottamisesta niin voi toki kertoa eikä lyödä miinusta tupaan.

      Ei peräkammarin pojat ymmärrä väyläsähköautoista mitään, ei niiden Tojoissa sellaisia ole.


    • jttdytfugihoplhgfudr kirjoitti:

      2548570 viittaa valeon valmisteeseen ja kun oikein muistelen, nuo helppovaihtoiset hiilet taisi olla boschin latureissa. Eli menee koko laturin vaihdoksi tuo homma.

      Laturin vaihtohan on sinänsä aika suoraviivainen operaatio. Akusta kaapelit irti, sen jälkeen kaapelit irti laturista. Sitten hihna löysälle ja laturin kiinnityspultit (oletettavasti 2 kpl) irti. Uusi paikalleen ja sen on siinä. Pieneksi ongelmaksi voi toki tulla näiden nykyautojen moninaiset muovisuojat ja niiden edestä purkaminen...

      Motonetissä näyttää latureiden hinnat olevan: 199,90€ pantti 80,00€ Kun taas alkuperäinen näyttäisi maksavan peugeotilla 400€ paikkeilla.

      Kyllähän tuo siis vaihdettavissa on, ja säästät muutaman satasen jos itse teet, mikäpä sen mukavampaa kuin harrastella itselleen parin sadan euron joululahjan :-)

      Onnea matkaan !! Toivotaan onnellista lopputulosta :-)

      Valeo..., ittellä oli 406 Peugeot: 65tkm / 5v ajettuna kytkin hajosi: painelaakeri meni asetelmasta läpi: valeo se oli ja lämppärin kenno alkoi vuotaan: valeo..sitten lämppärin moottori sippasi ja taas se valeo...., tyttären golf lopetti starttaamisen: 85tkm ajettuna ja startti taas se valeo...kyllä ne kiinalaiset työntää joka paikkaan tuota sekunda valeota. ei kyllä ittellä unohdu tuo kinkkien sekunda tekele valeo


  • No , mitenkäs pösö jakselee siellä Imatralla ?

  • En ollu usakoa silmiäni, voiko olla totta että saadaan aikaan asiallinen keskustelu,hyvä niin!

  • Vanha ketju mutta törmäsin tähän itsekin joten saattaa tätä muutkin lukea. Tässä vähän kokemuksia. Alkoi itsellä heitittää tuota battery fault herjaa niin piti tehdä asialle jotain.

    -motonetistä uudet hiilet valeo laturiin 1.9 euroa
    -laturin irroitus
    -hiilikapetti laturista irti
    -vanhat hiilet irti ja uudet paikoilleent inaamalla. youtubesta löytyi ohjeet eli vanhat ei lähde kolvilla vaan pitää dremelillä tai muulla hioa tehdaskiinnnitykset pois että saa uudet tinattua paikoilleen

    Jos on pitkään ollut huonona niin saattaapi olla liukupinta syvällä uralla joten aina ei vättämättä onnistu. Mulla oli toinen hiili loppunut aiemmin niin sen liukupinta kupari oli aikas kulunu mutta hyvin silti onnistui. Aikaa meni noin 3h ja kaljaa kului 5 tölkkia joten kiireellä ei tehty vaan nautiskellen. Laturin irroitus näytti alussa mahdottomalta mutta kun otti apuhihnan kaikki apurullat pois niin laturi lähti hyvin vänkärin puolelta ulospäin. itse laturi on kahdella pultilla kiinni. Kun pultit irti niin molemmista kiinnituspisteisä pitää kammeta laturi ulos ikaan kuin vuorotellen että tulee linjasa ulos. Tämä oli vaikein osuus. Sanon silti että pirun hyvin on suunniteltu että saa tuon laturin irti siitä ahtaasta paikasta hirveasti ylimääräisiä osia irroittelamatta. Eli homma maksoi tuon 1.9 egee ja varmaan pelaa kunnes sulattoon menee. Palosuojaa ei tarvitse irroittaa.
    Tuo törpön kommentteihin sanon että noilla kilometreillä saa painelaakerin menemään asetelmasta läpi autosta kuin autosta kun liikennevaloissa pitää kytkintä pohjassa odoteltaessa. Autoa pitää osata käyttää niin kestää pitempään.

    • Mikä auto sulla? Itsellä alkoi 307 sw 1,6 bensa vm. 2004 näyttämään battery charging fault. Katsottiin, että laturi olisi myös toiselta puolelta kahdella pultilla kiinni. Vaatisi pakosarjan poiston, että pääsisi käsiksi. Vai onko ne sittenkin vaan tapit eikä pultit? Valeon laturi siellä näkyy olevan niin kiinnostaa, että selviäisikö just noilla Motonetin hiilillä.


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.