matikka apua

APUA.m

-2x=-4(2-x)


voisko joku auttaa? tää on kasi luokan matikkaaaaa siis....

9

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apu läheltä

      -2x=-4(2-x) |*(-1)
      2x=4(2-x) |/2
      x=2(2-x) |avataan sulut
      x=4-2x |x-termit samalle puolelle
      3x=4 |/3
      x=4/3

      Eihän se nyt niin vaikeeta ollut :) Yritin kirjottaa mahdollisimman paljon vaiheita, että voisit ehkä ymmärtää mistä tuo on revitty.

    • Eräs trotskilainen

      Mie laskisin sen näin:

      -2x=-4(2-x) poistetaan sulut
      -2x=-8 4x //-4x
      -6x=-8 //:-6
      x=1,333333...

      Jotenkin tuo vastaus hämmentää mua. Sehän olis pyöristettynä noin 1,33, mutta meillä ei ainakaan ole ollut laskuja, joita pitäisi pyöristää.

      • Apu läheltä

        Se kuuluu ilmoittaa murtolukuna, tuollaisissa haetaan aina tarkkaa arvoa, eli sitä murtolukua. Olet kuitenkin päätynyt samaan ratkaisuun kuin minä, joka esityksessäni suoritin homman rautalangasta vääntämällä. Yhtälöt on joskus helpointa ratkoa sulut pitkään kiinni niin termejä on vähemmän. Alussa kannattaa tässä tapauksessa kertoa -1:llä, jolloin eliminoi etumerkkivirheen mahdollisuuden.


      • Eräs trotskilainen
        Apu läheltä kirjoitti:

        Se kuuluu ilmoittaa murtolukuna, tuollaisissa haetaan aina tarkkaa arvoa, eli sitä murtolukua. Olet kuitenkin päätynyt samaan ratkaisuun kuin minä, joka esityksessäni suoritin homman rautalangasta vääntämällä. Yhtälöt on joskus helpointa ratkoa sulut pitkään kiinni niin termejä on vähemmän. Alussa kannattaa tässä tapauksessa kertoa -1:llä, jolloin eliminoi etumerkkivirheen mahdollisuuden.

        Teillä on ilmeisesti eri kirja, sillä miun kirjassa ei ole sellaisia yhtälöitä, joissa vastaus olisi murtoluku. Yhtälökokeesta tuli kuitenkin puhdas kymppi, joten kai minä ne yhtälöt aika hyvin osaan. Mutta kympissä on jo sikäli juhlimisen aihetta, että yleensä huolimattomuusvirheet verottavat matikankokeestani ainakin 2 pistettä.


      • iiiiiiittttseasiassa
        Apu läheltä kirjoitti:

        Se kuuluu ilmoittaa murtolukuna, tuollaisissa haetaan aina tarkkaa arvoa, eli sitä murtolukua. Olet kuitenkin päätynyt samaan ratkaisuun kuin minä, joka esityksessäni suoritin homman rautalangasta vääntämällä. Yhtälöt on joskus helpointa ratkoa sulut pitkään kiinni niin termejä on vähemmän. Alussa kannattaa tässä tapauksessa kertoa -1:llä, jolloin eliminoi etumerkkivirheen mahdollisuuden.

        itseasiassa olis kannattanu jakaa heti -2:lla


      • Apu läheltä
        iiiiiiittttseasiassa kirjoitti:

        itseasiassa olis kannattanu jakaa heti -2:lla

        Totta, mutta yritin edelleen laittaa mahdollisimman paljon välivaiheita, jotta aloittaja ehkä oppisikin jotain sen sijaan, että vain kopioi vastauksen täältä.

        Ja mitä tulee murtoluku vs. desimaaliluku -väittelyyn, niin voi hyvin olla, että peruskoulun maikalle riittää desimaaliluku, mutta oikeasti yhtälönratkaisussa pyritään tarkkaan arvoon, vaikka siinä sitten töröttäisi pii tai kakkosen neliöjuuri.


    • 7lk

      -2x=-4×2 (-4)×(-x)
      -2x=-8 4x
      -2x-4x=-8
      -6x=-8||÷-6
      x=1,33

    • -2x=-4(2-x) II Poista sulut
      -2x=-8 4x II -4 x
      -6x=-8 II :6
      -x=-1 1/3 II × -1
      x = 1 1/3

    • ap1

      kiitos kaikille ! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe