-2x=-4(2-x)
voisko joku auttaa? tää on kasi luokan matikkaaaaa siis....
matikka apua
9
177
Vastaukset
- Apu läheltä
-2x=-4(2-x) |*(-1)
2x=4(2-x) |/2
x=2(2-x) |avataan sulut
x=4-2x |x-termit samalle puolelle
3x=4 |/3
x=4/3
Eihän se nyt niin vaikeeta ollut :) Yritin kirjottaa mahdollisimman paljon vaiheita, että voisit ehkä ymmärtää mistä tuo on revitty. - Eräs trotskilainen
Mie laskisin sen näin:
-2x=-4(2-x) poistetaan sulut
-2x=-8 4x //-4x
-6x=-8 //:-6
x=1,333333...
Jotenkin tuo vastaus hämmentää mua. Sehän olis pyöristettynä noin 1,33, mutta meillä ei ainakaan ole ollut laskuja, joita pitäisi pyöristää.- Apu läheltä
Se kuuluu ilmoittaa murtolukuna, tuollaisissa haetaan aina tarkkaa arvoa, eli sitä murtolukua. Olet kuitenkin päätynyt samaan ratkaisuun kuin minä, joka esityksessäni suoritin homman rautalangasta vääntämällä. Yhtälöt on joskus helpointa ratkoa sulut pitkään kiinni niin termejä on vähemmän. Alussa kannattaa tässä tapauksessa kertoa -1:llä, jolloin eliminoi etumerkkivirheen mahdollisuuden.
- Eräs trotskilainen
Apu läheltä kirjoitti:
Se kuuluu ilmoittaa murtolukuna, tuollaisissa haetaan aina tarkkaa arvoa, eli sitä murtolukua. Olet kuitenkin päätynyt samaan ratkaisuun kuin minä, joka esityksessäni suoritin homman rautalangasta vääntämällä. Yhtälöt on joskus helpointa ratkoa sulut pitkään kiinni niin termejä on vähemmän. Alussa kannattaa tässä tapauksessa kertoa -1:llä, jolloin eliminoi etumerkkivirheen mahdollisuuden.
Teillä on ilmeisesti eri kirja, sillä miun kirjassa ei ole sellaisia yhtälöitä, joissa vastaus olisi murtoluku. Yhtälökokeesta tuli kuitenkin puhdas kymppi, joten kai minä ne yhtälöt aika hyvin osaan. Mutta kympissä on jo sikäli juhlimisen aihetta, että yleensä huolimattomuusvirheet verottavat matikankokeestani ainakin 2 pistettä.
- iiiiiiittttseasiassa
Apu läheltä kirjoitti:
Se kuuluu ilmoittaa murtolukuna, tuollaisissa haetaan aina tarkkaa arvoa, eli sitä murtolukua. Olet kuitenkin päätynyt samaan ratkaisuun kuin minä, joka esityksessäni suoritin homman rautalangasta vääntämällä. Yhtälöt on joskus helpointa ratkoa sulut pitkään kiinni niin termejä on vähemmän. Alussa kannattaa tässä tapauksessa kertoa -1:llä, jolloin eliminoi etumerkkivirheen mahdollisuuden.
itseasiassa olis kannattanu jakaa heti -2:lla
- Apu läheltä
iiiiiiittttseasiassa kirjoitti:
itseasiassa olis kannattanu jakaa heti -2:lla
Totta, mutta yritin edelleen laittaa mahdollisimman paljon välivaiheita, jotta aloittaja ehkä oppisikin jotain sen sijaan, että vain kopioi vastauksen täältä.
Ja mitä tulee murtoluku vs. desimaaliluku -väittelyyn, niin voi hyvin olla, että peruskoulun maikalle riittää desimaaliluku, mutta oikeasti yhtälönratkaisussa pyritään tarkkaan arvoon, vaikka siinä sitten töröttäisi pii tai kakkosen neliöjuuri.
- 7lk
-2x=-4×2 (-4)×(-x)
-2x=-8 4x
-2x-4x=-8
-6x=-8||÷-6
x=1,33 -2x=-4(2-x) II Poista sulut
-2x=-8 4x II -4 x
-6x=-8 II :6
-x=-1 1/3 II × -1
x = 1 1/3- ap1
kiitos kaikille ! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101094
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18609Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264606- 68567
- 95552
- 26512
- 44493
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47437