Suolistosyöpä,kokemuksia?

sisi2

Mulla on nyt vajaa pari vuotta jatkuneet suolisto-oireet. Ei ole varsinaisia kipuja,mutta uloste on aikapitkälti ripulia. Joko se on nauhamaista ja limaista tai sitten hötöä,usein tulee myös pelkkää limaa.

Olen useille ruoka-aineille allerginen,ne aineet olen pyrkinyt jättämään pois mutta tilanne ei silti parane.
Itse olen syyttänyt tästä aiempaa laksatiivien väärinkäyttöä joka jatkui reilusti yli vuoden, sairastin syömishäiriötä.
Silloin ulosteeni oli täyttä ripulia,ilman laksatiiveja ei tullut mitään, myöhemmin huomasin ettei niistäkään enää ollut hyötyä ja tajusin lopettaa tuon hulluuden.
Sen jälkeen suolen toimintani ei ole palautunut, mutta nyt herääkin huoli että onko todella kyse vain tuosta vai voiko se olla pahemmastakin?

Laksatiiveihin en ole koskenut enää pariin vuoteen ollenkaan.

Nyt olen raskaana ja tila on pahentunut entisestään,aamuisin joudun käymään vessassa jopa 3-4krt,kun tuntuu ettei suoli tyhjene millään ja osalla näistä kerroista tulee jopa pelkkää limaa.

Nyt kysyisinkin teidän kokemuksia arvon ihmiset, kuuluuko suolistosyöpään aina kipuja? vai voiko tämä olla ihan itseaiheutettua,onko täällä muita jotka ovat käyttääneet pitkään laksatiivejä (itse käytin mm.toilaxia) ja kuinka suolenne on toiminut käytön jälkeen?

Pystyykö tuota suolen tähystystä tekemään raskaana?? Pelottaa mennä lääkäriin :(

6

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisi2

Eikö oikeasti kenelläkään kokemuksia??

• jellona2

Visiblinistä, kuiturakeita jotka laitetaan esim veteen ei tule riippuvaiseksi. Kun harmittelin apteekissa niiden käyttöä divertikkelivaivoihin liittyen, apteekkari sanoi että kun näitä käyttää ei niin helposti tule syöpää koska suoli tyhjenee ja rakeet on luonnonkuitua. Ilman reseptiä saa pusseja, reseptillä joka halvempaa mitalla kauhottavaa jauhetta. Raskauskin voi saada elimistösi reagoimaan toisella tavalla. Toinen asia jota kokeilisin on luontaistuotekaupadta saatava laajakirjoinen 'maitohappo' bakteerit jotka tasapainottaa vatsaa ja suolta. Lasipullossa, kylmäkaapissa oleva tuote on hyvä (nimi ei muistissa). Syö ainakin kuukausi, olo helpottuu.

• ole siitä huoletta

Sinulla taitaa olla ärtyvä paksusuoli ja slloin on tuota limaripulia ja suolu ei toimi normaalisti. Voi olla välillä kovaakin. Asiasta huolehtiminen ja stressaantuminen vain aphetnaa asiaa. Syöpää ei kyllä oireilusi ole.

• on koettu

Mene vaan lääkäriin ja kerro pelkosi, vaivasi ja sano että nimenomaan haluat tähystykseen. Kyllä ne sitten kertoo onko se mahdollista raskaana ollessa.

Ei ollut ainakaan mulla mitään kipuja suolistosyövässä, ja kaikesta senjälkeisestä tuli vaikutelma, ettei sitä millään ruokavaliolla, tai kuitujen syömisellä tms. keinoilla olisi kyennyt estämäänkään. Sellaiset syövät on ilmeisesti lähes aina alunperin jonkinlainen divertikkeli tms. nystyrä, joka on ollut jo ihmisellä syntyessä. Tämä "muhkura" sitten siellä suolen seinämässä, jostain syystä, omaa hidasta vauhtiaan alkaa kasvamaan, päätyen lopulta pahanlaatuiseksi kasvaimeksi, syöväksi.

Tähystyksessä ne alkunystyrät näkyy ja saa tarvittaessa poistettua.

• sisi2

Kiitoksia paljon vastauksistanne.
      Sinä kenellä tuo syöpä on todettu, saanko kysyä minkälaiset oli oireet? Kuinka hoidettiin/hoidetaanko tällä hetkellä?

Sain tosiaan varattua tuon lääkäriajan,se on 3vkon päästä. Jos jotain pahenemista tapahtuu niin päivystykseen.

• adenokarsinoma

Joo ne on polyyppejä jotka kasvaessaan muuttuvat adenomaksi ja saattavat muuttua syöväksi, adenokarsinomaksi. Ei minullakaan ollut mitänkäälaisia vaivoja mutta seulonnassa se syöpä löydettiin paksusta suolesta. Sitten tehtiin leikkaus, poistettiin pitkä pätkä paksuasuolta ja kolmen vuoden päästä olin terveiden kirjoissa taas. Mitään muuta hoitoa en saanut, enkä tarvinnutkaan. Viiden vuoden päästä on sitten kolonoskopia, varmuuden vuoksi. Jos niitä polyyppejä löytyy kolonoskopiassa niin pienemmät polyypit voidaan siinä samalla poistaa.

En oikein usko että sinulla olisi suolsisosyöpä mutta se aina kannattaa tutkia sillä mitä aikaiemmin syöpä todetaan ja se leikataan sitä varmimmin siitä selviää elävänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5832
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5328
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3708
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      94
      3286
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57