Yli 15 vuoden etsinnän tulos: turha etsiä

Qeя

Yli 15 vuotta olen etsinyt Jumalaa. Välillä olen käynyt kirkossa ja muissa seurakunnan tilaisuuksissa, lukenut Raamattua, rukoillut, pyytänyt syntejäni anteeksi ja väitellyt uskovien kanssa netissä. Lopputulemana on emotionaalisesti jyrkkä ateismi.

Otaksun, että joko on niin, että Jumala ei anna kaikille uskoa, tai sitten niin, että ihmisillä jo synnynnäisesti on aivojen rakenteessa ero, joka toisilla ilmenee jumalkokemuksena ja toisilla ateismina. Välimuotojakin toki on.

Siitä olen melko varma, että mikään etsintä tai mitkään perustelut eivät uskoa luo. Vaikka uskovat kuinka yrittäisivät auttaa kohti Jumalaa, niin kokemus säilyy mykkänä. Jäljelle jää aina vain kasa kysymyksiä ja ihmettely asioiden ristiin selittämisestä ja uskovien hartaasta keskinäisestä erimielisyydestä.

Ehkä tämän fooruminkin on aika kuolla. Aktiivijäsenet ovat varmasti saaneet sen, mikä on mahdollista saada. Pohtinut ateisti ei voi tulla uskoon, kun taas uskossaan vakiintunut ei pysty astumaan uskostaan ulos, vaikka haluaisikin. Näissäkin ryhmissä on poikkeuksia, mutta ne ovat hyvin harvinaisia. Nuoruuden jälkeen vakiintunut, pohdittu ja perusteltu maailmankatsomus on ja pysyy.

21

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Matteuksen evankeliumi:
      11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
      Luukkaan evankeliumi:
      10:21 Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

      Kirkossa käy kaikenlaiata väkeä mutta ei ne ole koskaan ymmärtänneet
      tulla sisälle uskoon se näkee muumassa siitä kun he antavat rahaa
      lähetystyöhön vai niitä kolikoita sieltä pussinpohjalta

      Missä aartesi siellä on sydän

    • Allah

      OOt etsinyt väärää jumalaa, nimttäin kristinuskon jumalie ei ole kuin hihhuleiden kuupassa.

    • Hei,

      Jumala tai usko ei ole tunne. Se että olet rukoillut, tai että on ollut kaipaus uskoon, on jo uskoa. Usko on turvaamista, etsimistä, toivon laittamista muuhun kuin itseen. Jumala puhuttelee meitä jokaista varmasti eri elämäntilanteissa väkevämmin ja toisinaan taas on hiljaa. Jumala ei ole sellainen joksi me hänet mielellään kuvittelemme- hän on varmasti paljon enemmän.

      Tuskin ihminen joka kokee olevansa ateismi, on sitä koko elämänsä jokaisessa vaiheessa, ei elämä ole mustavalkoista katsomuksellisestikaan.

      Kaisa-pappi

      • ..................,.

        "Tuskin ihminen joka kokee olevansa ateismi, on sitä koko elämänsä jokaisessa vaiheessa, ei elämä ole mustavalkoista katsomuksellisestikaan."


        Olet siis joskus uskonut Allahiin, eli ateismisi ei olekaan aukotonta?

        PS: miksi vain typerykset hihhuloituvat?


      • En Tajuu Teitä

        Minä en ymmärrä Kaisaa: " Se että olet rukoillut, tai että on ollut kaipaus uskoon, on jo uskoa."

        Miten niin? Jos ei silti usko, niin ei se silloin ole uskoa. Se on exactly the opposite: epäuskoa. Eihän tässä nyt taas ole taustalla monien pappien ajatuksista tutut pyrkimykset omia kaikki omaan uskonnolliseen kontekstiin? Kuten kaikki eri jumalat ovatkin kristinuskon jumalan eri muotoja. Tai että kaikki hyvinä koetut maailmankatsomukselliset asiat ovatkin kristillisiä, siitäkin huolimatta, että ne ovat ns. yleismaailmallisia ja paljon vanhempaa perua kuin kristinusko tai mikään Lähi-Idän uskonnoista.

        Nyt sitten epäuskokin on jo uskoa. Eikö pappeja hävetä kääntää jutut päälaelleen, jos se vain hyväilee omia näkemyksiä? Järkyttävää epärehellisyyttä.


      • *Faith*

        "Jumala tai usko ei ole tunne. Se että olet rukoillut, tai että on ollut kaipaus uskoon, on jo uskoa."

        Olipa hyvin sanottu!


      • Mirka ...,.,-..,.

        PUUAAAHHHH ... HEH HEH HEH ... Taisi tulla Kaisa-papin aivopieru.

        ""Tuskin ihminen joka kokee olevansa ateismi, on sitä koko elämänsä jokaisessa vaiheessa""
        - Kaika-pappi meinää tässä kirjoituksessaan että ateisti on aina välillä uskis ja palautuu takaisin ateistiksi. Voiko olla hölmömpää ajatusta.

        - Mene hoitoon Kaisa hyvä. Olet niin sekaisin päästäsi, että hoitoa tarvitset.


      • Osattomaksi jäänyt

        "Jumala tai usko ei ole tunne."

        Vaan kun siellä Johanneksen kirjassa sanotaan, että "Jumala on rakkaus" Ja rakkaus on tunne.

        Kyllä teistä uskonoppineista edes jonkun pitää osata neuvoa, mitä silloin tehdään, kun monen kymmenen vuoden kilvoittelun jälkeenkään mitään helpotusta henkiseen olotilaan ei ilmaannu. Se, että kehotetaan vieläkin rukoilemaan tai tekemään niitä valmisteluja, joita jo on moneen kertaan tuloksetta toistettu, ei ole mikään neuvo.

        Oikea neuvo on sellainen, jonka on todettu kaikissa tapauksissa toimivan. Jos sellaista ei ole, eikä uskonnollisella yhteisöllä voimavaroja tukea näitä onnettomia henkilökohtaisesti, olisi puutteellisuus rehellisyyden nimissä kerrottava. Silloin ihmiset eivät tuhlaisi elämäänsä tylsään tyhjän tavoitteluun; ei ainakaan saman uskontokunnan tai lahkon puitteissa. Ensin kokeiltaisiin, toimiiko kunkin yhteisön viimekätisetkään opit, ja jos ei toimi, se selväsanaisesti myönnettäisiin.

        Tuo keskustelun avaajan kertomus on monille henkilökohtaisena kokemuksena todella tuttua tarinaa.


    • Qeя sanoi :
      Yli 15 vuotta olen etsinyt Jumalaa.
      _______________
      Älä luovuta.
      Minä sain vastauksen pyytämättä yhtäkkiä pitkän ajan jälkeen.

      • ..............,.....

        Heittikö "Rane" isotkin lastit?


      • ..............,..... kirjoitti:

        Heittikö "Rane" isotkin lastit?

        Juu. 15 v on vähän. Minä lopetin. kun 20 vuoteen en saanut mitään Jumalasta enkä Jeesuksesta.

        Sen jälkeen oli helppo tietää miksi en ollut havannoita Allahastakaan. Turha tuhlata elämää jumaliin.


      • helsinkijokkeri kirjoitti:

        Juu. 15 v on vähän. Minä lopetin. kun 20 vuoteen en saanut mitään Jumalasta enkä Jeesuksesta.

        Sen jälkeen oli helppo tietää miksi en ollut havannoita Allahastakaan. Turha tuhlata elämää jumaliin.

        Oi! Piti olla 30 vuotta. Mutta jo lapsena huomaisin, että äiti huijaisi; en havainnut taivaasta Jumalaa, joka katsoi minun pahoja tekoja.

        Myöhemmin huomaisin, ettei ollut myöskään mörköjä, eikä oikeaa joulupukkia. Lapsille kerrotaan paljon valheita.


    • EL.aIM

      Qeя

      Mistä sä tiedät, ettet ole jo löytänyt. Pitäisikö sun oveen koputtaa? Ei se ole oleellista löydätkö sä. Vaan se että sut löydetään.

      • Qeя

        "Mistä sä tiedät, ettet ole jo löytänyt."

        Ensin kokonaan, sitten eritellen.

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

        ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.

        --

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

        ---> En usko. Sitä en tiedä, miten maailma on saanut alkunsa. Mahdollista tietenkin on, että taustalla on jumala (ei isolla), mutta silloinkin jos on, miksi sen pitäisi olla kristinuskon? Jumalia on valtava määrä.

        ja Jeesukseen Kristukseen,

        ---> Uskon historiallisena henkilönä, mutta kaikki Jeesukseen liitetty Jumalallisuus ja yliluonnollisuus näyttäytyy minulle pelkkänä tarinointina. En pysty uskomaan siihen Raamatun perusteella sillä tavalla kuin kristityt asian tulkitsevat.

        joka sikisi Pyhästä Hengestä,

        ---> Juuri uutisoitiin, että USAssakin on suuri määrä neitsytsyntymiä. Eiköhän Jeesus ollut samanlainen. Kulttuurinen likainen pestiin puhtaaksi väittämällä syntymää neitseelliseksi.

        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,

        --->Totta, kai.

        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,

        ---> Menee ihan arvailuksi, ei voi tietää, joten ei voi uskoakaan. Jos tällaiset kohdat rupeaa korvaamaan sokealla uskolla, voi uskoa ihan mihin tahansa, vaikka nelipäiseen kotkaan. Uskonkin tueksi on oltava vahva näyttö. Muussa tapauksessa usko on kuvittelua.

        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ---> Tuota tuomiohommaakaan en oikein sulata. Minusta kristinuskon perussanoma on se, että sinä et kelpaa. Se tuosta tuomion ideasta seuraa. Kristinuskon ydin on rakkaudettomuus.


      • *Faith*

        "Ei se ole oleellista löydätkö sä. Vaan se että sut löydetään."

        Toinen ihan huippu kommentti tässä ketjussa!


    • ceolefoes efoleon

      Itse elämä on täynnä kysymyksiä ja ristiriitaisuuksia. Kaikki vastaukset ovat kuolemanjälkeisessä elämässä, eli iänkaikkisuudessa. Tätä varten raamattu ja usko Jeesukseen Kristukseen valmistavat.

    • M.T

      Qe?

      Raamattu sanoo että usko syntyy kuulemisesta, kuulemisen vaikuttaa Jumalan oma sana. Kun kuulet Jumalan sanaa saarnattavan, niin sinulle puhutaan Jumalan sanoja ja sana antaa sen minkä se lupaa.

      Se on yksinkertaista mutta vaikeata, mutta kun on oppinut ymmärtämään sen ettei tarvitse puristaa itsestänsä mitään, saat olla vastaanottajana vain.

      Kun pysyt vaan kuunteluoppilaana niin Jumalalle jätät vastuun, jos alat itseäsi tarkkaamaan niin varmasti masennut, petyt,luovutat kokonaan. Anna Jumalan tehdä työtään sinussa sanansa kautta niin kyllä vielä sydän riemuitsee.

    • väärät opit?

      Minäkin olen tässä n. 15 vuotta harhaillut. Uskoni ja tekoni ovat olleet vähän niin ja näin koska en ole saanut minkäänlaista varmuutta uskon suhteen. Kuitenkin sen verran mitä olen yrittänyt hyvää tehdä sillä tavoin missä olen nähnyt muiden toimivan väärin, vastustusta löytyy lähes aina jos yritän omalla tavalla auttaa ihmisiä joita kohtaan toimitaan väärin tai jos yritän auttaa ihmisiä jotka toimivat väärin.

      "Välillä olen käynyt kirkossa ja muissa seurakunnan tilaisuuksissa, lukenut Raamattua, rukoillut, pyytänyt syntejäni anteeksi ja väitellyt uskovien kanssa netissä."

      Tietyissä kohdissa sinä olet kuitenkin mielestäni toiminut väärin. Käyt kirkossa vaikka Jeesus kielsi käymästä näissä uskonnollisissa temppeleissä. Jeesus myös puhui ihmisille että sellainen vanhurskaus ei riitä että lukee Raamattua. Jos Paavaliin tai Titukseen on luottamista, tulisi myös väittelyitä välttää. Väittelyissä pyritään lähes aina siihen että ihminen todistaisi olevansa oikeassa jolloin ihminen pyrkii osoittamaan toiselle ihmiselle olevansa viisaampi ihminen. Raamatussakin on mainittu: "Joka itsensä korottaa, nöyrrytetään". Uskon tulisi perustua tietynlaiseen nöyryyteen eivätkä väittelyt johda ikinä siihen.

      Jeesus oli sitä mieltä että rikkaan on yhtä vaikea päästä taivasten valtakuntaan kuin kamelin neulansilmästä. Silloin kun Jeesus mainitsi tästä eräälle "rikkaalle", oli tämä rikas luultavasti paljon köyhempi elintasoltaan kuin mitä nykypäivän "köyhät" jotka elävät sosiaaliturvan varassa Suomessa. Mutta en jaksa uskoa että pelkästään rahoista luopuminen johdattaa ihmistä mihinkään. Raha saattaa kuitenkin tuoda esteitä omaan elämään siinä määrin että ihminen keskittyy enemmän rahaan kuin muihin asioihin elämässä. Köyhyys saattaa myös aiheuttaa sen että ihminen keskittyy rahan saamiseen.

      Et liene kuitenkaan koittanut paastota tai jotain muuta extremeä?

      http://www.youtube.com/watch?v=95EWWfoIk3o
      http://www.youtube.com/watch?v=fpPMT6nFPpE
      http://www.youtube.com/watch?v=3WXAyfWNRXM
      http://www.youtube.com/watch?v=h5qSSx9yvKI
      http://www.youtube.com/watch?v=OgcwvpGzeSQ
      http://www.youtube.com/watch?v=mGzSf8i10rM
      http://www.youtube.com/watch?v=0EU4rX7P8ig

      "Siitä olen melko varma, että mikään etsintä tai mitkään perustelut eivät uskoa luo."

      Itsekin uskon että etsimisellä ei saavuteta taivasten valtakuntaa jos se nyt ensinnäkään on olemassa. Pikemminkin teoilla.

      "Ehkä tämän fooruminkin on aika kuolla."

      Tämä foorumihan on tarkoitettu ulkokultaisille. Et ole ilmeisesti tavannut niitä uskovia jotka ottavat uskonsa hyvin tosissaan.

    • niko8755

      Minun etsikkoaikani kesti aikoinaan noin puoli vuotta ja varsinainen aktiivinen etsintä kesti noin kuukauden. Jeesus vastasi lopulta ja pelasti. Ratkaisevaa oli se, että minä tajusin, että Jeesus on todellakin kuollut minun puolestani ja se, että tajusin, että Jumala haluaa todellakin pelastaa minut, joten ymmärsin lopettaa sen oman yrittämisen ja annoin vaan Jeesuksen pelastaa minut.

    • etsi ens. oik.srk.

      Minullekin tuli omantunnon heräys aikanaan ja olin varma että helvettiin on
      matka ilman parannusta ja kuuntelin huom. elävänuskon saarnoja ja tein parannusta ja jonkunlaista rippiä ja saarnattiin henkilökohtaistaisesti
      synninpäästö. En kuitenkaan saanut pysyvää rauhaa vaan heräys jatkui
      ja ajattelin mitä Jumala vielä vaatii kun oli omat käsitykset uskoon tulosta .
      Nekin otettiin pois Sillä Jumala vaati uuttasyntymistä Ja kuuntelin Saarnattua
      Jumalan sanaa niin Jumala sytytti elävänuskon saarnatun sanan kautta.
      sillä uskolla Kristukseen saatoin vastaanottaa syntienanteeksi saamisen
      evankeliumin Jeesuksen nimessä ja veressä . Uskon asiossa ei voi johdattaa
      toista pidemmälle kuin itse on kokenut jos saarnaja tai pappi ei ole itse saanut
      asuvaista pyhää henkeä ei hän voi eläväänuskoon johdattaaa valitettavasti.

      • etsi ens.srk.

        Pyrkikää sisälle ahtaasta portista sillä portti on ahdas ja tie on kaita joka vie
        elämään ja tie lavea ja portti on avara joka vie kadotukseen sanoo Jeesus .
        Ahdas portti on usko Jeesukseen Kristukseen se on ahdas paikka kun kaikki omat
        ansiot kaikki omahyvyys on roskana hyljättävä Jeesuksen lunastustyöhön
        vaan pahana uskottava.

        Ps. En kaipaa ateistien kommenteja tämän perään kiitos.
        Hyvää Joulua Kaikille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe