Sibelius akatemiaan?

Olen tällä hetkellä lukiolainen, musiikkiopistossa opiskeleva huilisti, jota kiinnostaisi työt musiikin saralla. Soitan huilua nyt yhdeksättä vuotta, takana perustutkinto ja siihen kuuluvat teoriaopinnot ja orkesterisoitot. D-kurssin kappaleet ova minulle aika helppoja, C-kurssinkin onnistuu. Lisäksi olen edistynyt hyvin piano-opinnoissani ja laulan kuorossa. Lukiossa ka 9,6.

Olisiko minulla mitään mahdollisuuksia päästä Sibikseen? Mikään musiikin supernero en siis ole, mutten mitenkään huonoimmastakaan päästä. Minkä tasoisilla biiseillä pääsykokeeseen kannattaisi mennä (onko parempi soittaa D-kurssin biisi hyvin vai C-kurssin sinne päin) ja montako niitä täytyy osata? Vaaditaanko yhteissoittoa tai teoriatietämystä?

Entä musiikkipedagogian pääsykokeissa? Olen siis kyllä Siban ja muidenkin opinahjojen sivuilla surffaillut, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ja saada tarkempaa tietoa käytännöistä. Kiitos!
Ilmoita


Kyllä mun mielestä on hyvinkin mahdollista! :) Rohkeasti vaan jos koet että se voisi olla sulle oikea paikka.
Ilmoita
Vaikea tietenkään sanoa mahdollisuuksistasi mitään sen suurempaa, kun en ole soittoasi koskaan kuullut, varsinkin, kun D-tason suorittaneita soittajiakin on niin monen eri tasoisia, mutta kertomasi perusteella kuulostaa sen verran hyvältä, että suosittelen kyllä hakemaan - ethän häviä siinä mitään muuta kuin ehkä aikaa! Samaan hengenvetoon kerron myös sen, ettei kannata lannistua, jos et pääse sisään ensimmäisellä kerralla. Loppujen lopuksi kovin moni ei pääse Akatemialle suoraan lukiosta, joten jos näin käy sinulle, älä missään nimessä luovuta asian suhteen, vaan mikäli tosissasi haluat opiskelemaan orkesterisoitinten osastolle huilistiksi, kannattaa sitten satsata tulevana vuotena treenaamiseen edelleen. Tarkoituksenani ei siis nyt ollut lannistaa ja todeta, ettei kukaan kuitenkaan pääse Akatemialle lukion jälkeen, tunnen monia ihmisiä, myös huilisteja, jotka ovat menneet sinne melko helpostikin sisään suoraan lukiosta, ja sinä voit ihan hyvin olla sellainen soittaja! Lähinnä sitä yritin sanoa, että älä ota itsellesi liikaa paineita siitä, että sinun on pakko päästä nyt sisään ja jos et pääse, olet ihan huono. Itse ainakin tuossa vaiheessa ajattelin, että on pakko päästä suoraan lukion jälkeen sisälle, eikä muuta vaihtoehtoa ole, ja tietenkin jatkaa koulutus- ja uraputkessa eläkkeelle ja kuolemaan asti, mutta näin viisi vuotta viisaampana voin sanoa, ettei se yksi vuosi kuitenkaan maailmaa kaada ja ihmisillä on toisenlaisiakin reittejä asian suhteen. Toki kivahan se aina olisi päästä sisään heti. Eli tosissaan treenaten, mutta silti hyvällä mielellä, eikä kuolemanvakavasti. Silloin tulee usein paras lopputulos.

Huilun ohjelmistosta en osaa sanoa sen tarkemmin mitään, kun en itse ole huilisti, mutta silti sanoisin, että on parempi soittaa vakuuttavasti ja hyvin kappaleita, jotka osaa, vaikka ne olisikin helpompia, kuin kappaleita, joista selviää juuri ja juuri ja jotka saattavat kuulostaa räpellykseltä. Mieluummin soittaa hyvin ja omia taitojaan edustavan helpomman kappaleen kuin yrittää selvitä jostain huilun top 1 -vaikeimmasta teoksesta takellellen. Sitä en tietenkään tiedä, mitkä ovat kappalevaatimukset pääsykokeissa huilun osalta, nehän määrittää tietenkin jonkun verran, mutta jos noista vaihtoehdoistasi pitäisi valita, niin mieluummin näin päin. En tiedä, millainen esiintyjä ja jännittäjä olet, miten koet esiintymistilanteet ja etenkin pääsykokeiden kaltaiset painetilanteet, mutta kannattaa myös muistaa, että pääsykokeet ovat usein kaikille jännittävä tilanne, joten sen takia kannattaa myös valita kappaleet, jotka osaa tosi hyvin ja jotka menee hyvin silloinkin, kun ne eivät mene omasta mielestäsi niin hyvin kuin osaisit sen sijaan, että valitset kappaleen, josta selviät kotona yksin treenaillessa onnistuessasi juuri ja juuri, koska silloinhan sinun pitää onnistua pääsykokeissa ihan nappiin saavuttaaksesi tuon. Tietysti soittimen ammattilaiset osaavat aina huomioida kappaleen vaikeustason jne., mutta aika harvoin se on eduksi, että kommenteissa todetaan "liian vaikea kappale".
Ilmoita
Tarkoititko musiikkipedagogipuolella siis ammattikorkeakoulujen instrumenttipedagogiikkapuolta vai Sibelius-Akatemian Musiikkikasvatuksen eli vanhaa koulumusiikin osastoa? Mikäli tarkoitit jälkimmäistä, on pääsykokeet ja pääsyvaatimukset hyvin erilaiset kuin solistiselle osastolle. Muusikoksi hakevalla oman instrumentin soitto, sen hallinta jne. ovat kaikki kaikessa. Jos olet hyvä soittaja, pääset sisälle, jos et, mikään ei auta. MuKa:lla taas haetaan ensisijaisesti opiskelijoita, jotka pystyvät tulevaisuudessa opettamaan musiikkia pääasiassa kouluissa, mutta toki suuntautua voi myös muualle. Joka tapauksessa opiskelijaa, joka hallitsee "kaikki ihan hyvin", eli siinä missä muusikon täytyy olla huippu omassa instrumentissaan, mukalla taas on tärkeää hallita monista asioista perustaidot. MuKa:n pääsykokeiden ensimmäisessä vaiheessa testataan musiikillisia perusvalmiuksia, kuten rytmin ja melodian toistoa, stemmalaulamista, pianon vapaan säestyksen taitoja ja oman pääinstrumentin ja sivuinstrumentin hallintaa. Toiseen vaiheeseen kutsutuilla on edessään lisäksi vielä mm. opetusnäytteen antaminen, haastattelu ja teoriakoe. MuKa:lla missään ei välttämättä tarvitse olla maailman paras, vaan hyvä yleinen musiikillinen taito riittää (verrattuna siis muusikko-osastoihin), tosin ei tästä tietenkään mitään haittaakaan ole. MuKa:n pääsykokeissa saatetaan ehkä painottaa pianonsoittotaitoa ja toisessa vaiheessa opetusnäyttöä, koska nämä ovat yhdet tärkeimmistä opettajan työkaluista. Uskaltaisin väittää myös, että mukalle haetaan usein tietynlaisia tyyppejä, usein sellaisia iloisia, pirteitä, innostavia. Musiikkikasvatuksen osastolle hakeminen on aina vähän omanlaisensa juttu, kun vertaa esimerkiksi solistiselle osastolle hakemiseen. Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat TODELLA hyviä omassa instrumentissaan, saattaneet valmistua toisesta musiikkikorkeakoulusta ja ovat instrumentissaan oman ikäluokkansa parhaimpia Suomessa, mutta jotka ovat hakeneet mukalle, eivätkä ole päässeet. Mukalle haettaessa pääpointtina ei siis ole se, että on omassa instrumentissaan tosi hyvä, vaan siellä katsotaan sitten taas ihan erilaisia valmiuksia.

Toivottavasti tästä vastauksestani oli jotain hyötyä! Tsemppiä ja iloa hakemiseen!! :)
Ilmoita
Hae ennemmin lääkikseen, sinne pääsee helpommin kuin Sibikseen. Sibikseen valitut ovat TOSIÄLYKKÖJÄ.
Ilmoita
Opettele yhdyssanat ensin (kts. viestisi otsikko), sitten voit yrittää.
Ilmoita
En suosittele Sibelius-Akatemiaa. Hirveä ilmapiiri.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sibelius akatemiaan?

Olen tällä hetkellä lukiolainen, musiikkiopistossa opiskeleva huilisti, jota kiinnostaisi työt musiikin saralla. Soitan huilua nyt yhdeksättä vuotta, takana perustutkinto ja siihen kuuluvat teoriaopinnot ja orkesterisoitot. D-kurssin kappaleet ova minulle aika helppoja, C-kurssinkin onnistuu. Lisäksi olen edistynyt hyvin piano-opinnoissani ja laulan kuorossa. Lukiossa ka 9,6.

Olisiko minulla mitään mahdollisuuksia päästä Sibikseen? Mikään musiikin supernero en siis ole, mutten mitenkään huonoimmastakaan päästä. Minkä tasoisilla biiseillä pääsykokeeseen kannattaisi mennä (onko parempi soittaa D-kurssin biisi hyvin vai C-kurssin sinne päin) ja montako niitä täytyy osata? Vaaditaanko yhteissoittoa tai teoriatietämystä?

Entä musiikkipedagogian pääsykokeissa? Olen siis kyllä Siban ja muidenkin opinahjojen sivuilla surffaillut, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ja saada tarkempaa tietoa käytännöistä. Kiitos!

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta