Pupukasvattajat ynnä muut nerot neuvokaa tietämätöntä

kanelikuorrute

Olisi mukavaa jos joku pupujen sielunelämästä ymmärtävä voisi vähän valistaa minua!

Taustatiedot:
Minulla on siis noin 4kk vanha leijonanharjasnaaras, joka on hankittu eläinkaupasta ja on ruotsista kuulemma kotoisin. Pupu painaa noin 1,1kg. Neidillä on mahdollisuus päästä häkistä ulos usein aamusta iltaan ja pidän sille mahdollimman paljon seuraa.

Ongelmat:
1. Sotkuisuus
- Pikkunen on oppinut jo, että häkin ulkopuolelle ei tehdä hätiä ja melko harvoin papanoita lattialta saa kerätä. Vaikka neiti on tajunnut vessalaatikon tarkoituksen, papanoita on aina myös pitkin häkkiä ja saa niitä löytää välillä ruokakupistakin. Voiko pupua opettaa täysin vessalaatikon käyttöön?
- Miksi pupu repii osan heinästä heinäpidikkeestä ja levittää sitä joka paikkaan? Menee hirveästi heinää hukkaan kun en halua että toinen mussuttaa papanoiden keskellä ollutta heinää. Onko tämä vain tytön tapa tehdä häkistä kodikkaampi vai tekeekö se sotkua tylsyyttään?

2. Ihmisten kanssa toimiminen
-Tyttö pelkää tai vähintääkin vierastaa miehiä mutta uskaltaa tutustua naisiin helposti ja antaa pusuja yms. Harmittaa kun toinen ei ole niin leimautunut avopuolisooni vaan aristaa. Missä vika?
- Pupuni antaa minulle hirveästi pusuja ja pesee minua melkeinpä mielummin kun leikkii. Onko tämä normaalia? Ei tietenkään haittaa pusut mutta mietin onko toinen yksinäinen vai onko sillä liian vähän virikkeitä?

3.Korvat ja silmät
-Tuntuu että pupulla on ohuet korvat, usein hiemat vaaleanpunaiset sisäpuolelta. Myös välillä silmänympäryksen ovat vaalenpunaiset muttei koko ajan. Johtuuko tämä stressistä vai osaako joku sano missä vika?

Ei mulla muuta, ois kiva jos vastais :)

21

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupsi_puppeli

      1. - En usko että kani koskaan oppii 100% käyttämään vessalaatikkoa, onhan se mahdollista, mutta ei onnistunut minulla.
      - Kanien mielestä heinien levittäminen on mahdottoman mukavaa, voihan se myös olla niiden oma virike. Omakin kanini tekee samaa, olen vain antanut olla, tai antanut sen verran heinää kuin kerralla syö. (Eri asia, jos kani syö heinää jatkuvasti.)

      2. - Ilmeisesti kani on tottunut enemmän naisiin kuin miehiin, kannattaa tyttö totuttaa vähitellen myös miehiin, esim. annat avopuolisollesi jotain mistä kani pitää todella paljon, ja vain odotatte hiljaa ja liikkumatta, lattialla istuen, että kani tulee luokse. Ei kannata ensimmäisillä kerroilla edes silittää, toistaa vain tätä niin kauan, että kani tulee välittömästi luokse. Sitten voi sen käden rauhallisesti ojentaa nuuskittavaksi, mutta ei silitä jos kani pelkää. Ja lopun varmaan hoksaat itsekin? :)
      - Minunkin kanini rakastaa ylikaiken pusujen antamista, jaksaa sitä vaikka tuntikausia. Eli tämä ei ole epänormaalia, kanisi vain rakastaa sinua! :)

      3. - Kanien korvat ovat yksilölliset, toisilla korvat ovat ohuemmat, toisella paksummat. Omalla kanillani korvat ovat todella paksut. Punaisuteen on monia syitä, mm. se että kani on vain raapinut korviaan ahkerasti. Kyllähän ihminenkin välillä saa semmoisia kummallisia "kutiamis kohtauksia". :) Silmistä en osaa kauhean tarkkaan sanoa, voisikohan johtua pölystä? Voi olla, että kyse ei ole mistään vakavasta, en ainakaan usko niin :)

      Toivottavasti minusta oli edes hieman apua :)

    • kanelikuorrute

      Kiitos oikein paljon kun vastasit, sinusta oli paljon apua! :)

    • Helvetinrusakko

      Paskan marjat, jos kissa oppii, oppii kaniki ja kun koira oppii, oppii lehmäkin. Meillä ainakin kun kani pahuuksiaan tekee ni reippaasti takatukasta kiinni ja pitkin seiniä jonka jälkeen pikakyyti häkkiin häpeemään ja jos jatkuu niin jatkuu rangaistuskin ja kas kummaa ku loppuu josain kohtaa. Paskaisuuden päätin hoitaa sitten niin, siivosin vessasta kakat mutta en muualta häkistä. Kun alko häkki olee niin täynnä paskaa tajusi kanikin kuinka tyhmä yksilö itse on. Nyt mietitte minkä takia tälläisellä kanin kiduttajalla ylipäätänsä on moinen rotta, kyllä niin ihmettelen minäkin mutta tyttöystävän koiranpentukatse ja viikkojen kinuminenkaan ei ole hauskaa kuuneltavaa. Ja pureminen oli meillä ollut ongelma, mut kerran purasee ni taas leikitään hetki supermiestä pitki seiniä jonka jälkeen tajutaan ketä purraan ja ketä ei! Ja nyt minusta saittekin eläinkiduttajan kuvan, ei suinkaan. Rakastan kissoja ja koiria yli kaiken, ovat oikein opetettu ja tietää mihin tehdään jätökset ja mihin aikaan tullaan pyytämään ruokaa. Viihtyvät seurassani ja härnäävät kania minun puolesta tarpeeksi usein. Mutta menetelmällä viirutkin ja koirakin oppi tavoille, koiraa ei kyllä koskaan tarvinnut ääntä korottamalla enempää moittia. KAIKEN KUKKURAKSI SE ON JAHTIKOIRA JA SILTI TAJUAA MITÄ JAHDATAAN JA MITÄ EI. Mut kui voi yks vitun kani olla niin helvetin jääräpää? Sääntöjä noudattaa muutkin eläimet niin saa luvan myös mokoma rotanjääräkin.

      • pupufani

        Ne onkin koiria ei pupuja


      • kanitar4
        pupufani kirjoitti:

        Ne onkin koiria ei pupuja

        Kanilla onkin erilainen ruoansulatus......


      • akka vaan

        haluasin nähdä sisäsiitin lehmän ja kanin joka ajaa kettua .
        Äijäkulta, yritän oppia sinäkin, että eläimet on erilaisia perusluonnoltaan. vai vaaditko kissaa nousemaan yöpuulle kuten kanaa ja koiraa käyttämään hiekkalaatikkoa?


      • kiutos samoin

        Voi jumaliste ja paskanmarjat sullekin. Ei kukaan täysjärkinen ihminen vertaa kaneja lehmiin! Ihme jos puree, ja sais purra lisääki että oppisit. Antakaa kani pois jos noin paljon vituttaa, tai muuta itse jos et kania kestä. Ymmärrän kyllä jos ärsyttää mutta pitääkö se kanipalstalle tulla sanomaan jossa kysellään oikeesti neuvoja eikä turhia vittuiluja. Sääliks käy sun tyttöystävääs ja kanias ja tosiaan toivon ettet ole tosissasi! Kaiken maailman järjenjättiläisiä täältäki löytyy! Pistää vituttaan nuo sun kaltaset tyypit.


      • voi jumalauta

        Paskamarjat sullekki jos hän kysyy apua nii ei siin tarvi alkaa haukkuu kanei mä ainaski rakastan mun kaneja ja en oo ikin tehny mitää pahaa niille ja tosi hyvin käyttäytyy ku on vaa kärsivällisesti opetettu !! ;)


      • böböbmbm
        voi jumalauta kirjoitti:

        Paskamarjat sullekki jos hän kysyy apua nii ei siin tarvi alkaa haukkuu kanei mä ainaski rakastan mun kaneja ja en oo ikin tehny mitää pahaa niille ja tosi hyvin käyttäytyy ku on vaa kärsivällisesti opetettu !! ;)

        Kummalle sanoit:d ylemmälle vai vastauksen kirjoittajalle :D


      • Anonyymi

        Ootko ihan ok?
        Remmillä varmaan sinutkin kasvatettu.
        Kotoahan opit lähtee.
        Voit vielä muuttua, opi rakastamaan.


    • tietoa.kaneist

      Pupsi_puppeli vastasinkin jo 1 ja 2 kysymyksiin hyvin, mutta minulla olisi 3 lisättävää. Minkä värinen kani on? On ihan normaalia, että jos kanilla on hiukan vaaleanpunaiset korvat (valkoisilla kaneilla). Esim. Valkoisella ps (punasilmäinen) kanilla on vaalenapunaiset silmän ympärykset, se on ihan normaalia. :) Mutta jos silmän ympärykset ovat ärtyneen näköiset, kanilla voi olla allergiaa, sitä on voinut esim. heinä osua silmään/tai silmän ympärykseen, tai kani voi olla rapsuttanut silmänympärystään, muitakin syitä voi olla paljon.

    • kanelikuorrute

      Kanini on väritykseltään madagaskar eli ruskeanbeige!
      Epäilisin myös allergiaa mutta pupulla ei ole tosiaan koko ajan punertavat korvansisukset/silmänympärykset vaan aina välillä. Suunnittelin vieväni neidin viimeistään vuoden ikäisenä lääkäriin perustarkastukseen mutta tietenkin aikasemmin jos syömättömyyttä tai alakuloisuutta yms. ilmenee :) kiitos vastauksestasi!

    • Helvetinrusakko

      No kyllä vaan saa luvan oppia. Mulle se on yks paskanmaku rupeeko tottelemaan vai ei, haulikon eteen ja harakoille tai käytöstapoja. Ruokkivaa kättä tulee kunnioittaa. Rasittavaa yrittää hoitaa elukkaa mikä vaan yrittää hyökätä näpeille ja sotkee. Ja kyseessä oli hylkiökani joka annettiin pois. En yhtään ihmettele, järkyttävä viiru kun ei yhtään ketään kunnioita. Ruokaa annetaan, häkki siivotaan, annetaan juosta vapaana, pidetään kissat loitolla (toistaiseksi). Jos näpeille käy ni niskakarvoista kiinni ja häkkiin, eikä tipu murkinaa kun vasta seuraavana aamuna. Kani on typerä, mitä siitä seuraa? Huono kokemus. Joten luulis tajuavan että kun ollaan kusipäänä, niin saa samanlaista kohtelua. Toi näpeille käyminen on helvetin ärsyttävää, mitään pahaenteisyyttä ole tekemässä ja näpeille käy. Alkaa mun hermot käydä vähiin ton otuksen kanssa ja jos ei ala muutosta näkymään niin niskat nurin ja kompostiin. Ymmärrä ku muut eläimet tietää säännöt ja yks leikkii kusipäätä minkä kerkiää.

      • Vae sillä laella

        Sanoit tuossa että joa käyttäytyy kuin kusipää niin samanlaista kohtelua saa toiseltakin osapuolelta. Toisinsanoen käyttäydyt kuin paskiainen kanillesi, sama vastareaktio. Miksi helvetissä ette anna kania pois? Ja ei se niin mene että kani aina kunnioittaisi ruokkivaa kättä. Ainakaan sinun. Varsinkin jos sinun kätesi on jo alusta asti ollut se "kaiken pahan symboli" ja sitten vielä tunget sen kanin häkkiin! HERÄÄ UKKO! Jos haluat tuloksia tee töitä sen eteen ja lopeta tuo idioottimainen urputus! Iso mies... KANIT EIVÄT OLE KUSSOJA TAI KOIRIA! Ne ei opi jos vittu heittelet niitä ko räsynukkea! On se kumma ko aika ihmisen mieleen ei enää mene nitää muuta ko ampumista ja valitusta!


      • rumarottaseon
        Vae sillä laella kirjoitti:

        Sanoit tuossa että joa käyttäytyy kuin kusipää niin samanlaista kohtelua saa toiseltakin osapuolelta. Toisinsanoen käyttäydyt kuin paskiainen kanillesi, sama vastareaktio. Miksi helvetissä ette anna kania pois? Ja ei se niin mene että kani aina kunnioittaisi ruokkivaa kättä. Ainakaan sinun. Varsinkin jos sinun kätesi on jo alusta asti ollut se "kaiken pahan symboli" ja sitten vielä tunget sen kanin häkkiin! HERÄÄ UKKO! Jos haluat tuloksia tee töitä sen eteen ja lopeta tuo idioottimainen urputus! Iso mies... KANIT EIVÄT OLE KUSSOJA TAI KOIRIA! Ne ei opi jos vittu heittelet niitä ko räsynukkea! On se kumma ko aika ihmisen mieleen ei enää mene nitää muuta ko ampumista ja valitusta!

        Voi olla näinkin. Mutta jos ei ruoka kelpaa, olkoon ilman ja jos paskassa tykkää istua niin ei sitten siivota häkkiä. Kuinka tyhmiä otuksia ovatkaan, ja me otimme kanin viime tinkaan kun hoitotalot täynnä ja ketään lähipiirissä ei huolinut. Kysyimme omilta tutuilta että haluaisiko koska alamme molemmat olemaan loppu kanin käytökseen. Pahalta näyttää kun ketään ei ota, antaa muutaman viikon tilanteen vielä rauhoittua ja katsoa oppiiko jäärä mitään. Jos ei niin saunan taakse ja hautaan kompostiin. Kunnioitusta Se vaan vaatii, ei kukaan sille pahaa aijo, mut ei Se Kyl tääl määräämäänkää rupea, purasusta seuraa selkäsauna ja häkkiaresti. Eikö ne laumaeläimiä ole, saa alkaa oppimaan että hän itse ei ole pomo vaikka ruoka naaman eteen tuodaankin.


      • kuules äijänkäppyrä
        rumarottaseon kirjoitti:

        Voi olla näinkin. Mutta jos ei ruoka kelpaa, olkoon ilman ja jos paskassa tykkää istua niin ei sitten siivota häkkiä. Kuinka tyhmiä otuksia ovatkaan, ja me otimme kanin viime tinkaan kun hoitotalot täynnä ja ketään lähipiirissä ei huolinut. Kysyimme omilta tutuilta että haluaisiko koska alamme molemmat olemaan loppu kanin käytökseen. Pahalta näyttää kun ketään ei ota, antaa muutaman viikon tilanteen vielä rauhoittua ja katsoa oppiiko jäärä mitään. Jos ei niin saunan taakse ja hautaan kompostiin. Kunnioitusta Se vaan vaatii, ei kukaan sille pahaa aijo, mut ei Se Kyl tääl määräämäänkää rupea, purasusta seuraa selkäsauna ja häkkiaresti. Eikö ne laumaeläimiä ole, saa alkaa oppimaan että hän itse ei ole pomo vaikka ruoka naaman eteen tuodaankin.

        Sullon aivan väärä käsitys kanin käsittelystä. Ja uskoisin että näissä viesteissä jotka olet laittanut olisi aineistoa jo eläinsuojeluilmoitukseen...


      • perkelenrotta
        kuules äijänkäppyrä kirjoitti:

        Sullon aivan väärä käsitys kanin käsittelystä. Ja uskoisin että näissä viesteissä jotka olet laittanut olisi aineistoa jo eläinsuojeluilmoitukseen...

        Menneen talven lumia. Kani kuoli 28.1 . Näin oli parasta, sai kisst turpiin eivätkä saaneet hetken rauhaa kun kani vittuillakseen jahtasi kissoja ja kisst traumatisoituivat ja stressaantuivat otuksen takia. Kani luuli olevansa pomo. EI saanut huostaa muualta. EI vaan yksinkertaisesti ymmärtänyt talon sääntöjä. Viimeinen pisara oli KU saatiin pörri viedä eläinlääkäriin murtuman johdosta tarkempaa tietoa tapahtumasta EI ollut. Kani lopetettiin ja EI jäänyt kärsimään. Haudattiin pihakummulle vanhan koiran viereen nukkumaan. Uutta rottaa EI tule.


    • kanikka♥

      Ajattelin että kun tästä keskustelusta varmaan ihmiset vihdoin näkevät kysymykseni niin tässä se tulee :mistä ostatte ulkokaneja? Kun olen kiertänyt ainakin 100 sivua ja kaikistan vesiperä..:/voi linkata jos tiedätte;) ois kiva jos voisitte auttaa olen nyt kania halunnut ja miettinyt voden 2013..:/ja eihän tää tähän keskusteluun kuulu mutta alkuperäiseen kysymykseen jo vastattiin niin..:D

      • kani paras lemmikki

        Hevostalleilla on kaneja .Joissakin ulkokaneja. Kysäse...


      • Vinksvinks

        Laitoin jo siihen sun toiseen ryhmään, että Jenni Turusen oyal Rabbit kennelistä kandii kattoi. ;)


      • Määäää...
        Vinksvinks kirjoitti:

        Laitoin jo siihen sun toiseen ryhmään, että Jenni Turusen oyal Rabbit kennelistä kandii kattoi. ;)

        "perkeleen rotta" ihan vaan tiedoks kaneja pystyy kouluttaan. Ei kaikki kissat ja koiratkaan aluks oo ihanii vasta sit ku niille kertoo talon säännöt. Mut ei tolleen miten sä teit huhhuh.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe