Ilmalämpöpumppu

veijo.kare

Olen etsiskellyt vertailuun ilmalämpöpumppujen hintoja. Ei vaan löydy. Minusta on kummallista, että myy tavaraa ja kertoo sivuillaan ihan tasan tarkkaan samat asiat lähes samoin sanoin kuin kilpailijafirman mainoksessa, MUTTA ei ole kenelläkään hintoja. Miten siinä sitten teet vertailuja, saman merkin sama kone on melkoisella varmuudella samanlainen liikkeestä riippumatta, ja mikäli olen oikein tulkinnut alkaa melkein kaikki koneet olla kopioita toisistaan. Mikä järki? Tietääkö joku, missä olisi hinnat reilusti esillä? Sieltäpä saattaisin jopa ostaakin pumpun, paitsi en Ultimatesta, sieltä ostin aikanaan kolme ja niistä yksi toimi vuoden, vieläpä lisäsi sähkölaskua lähes kaksinkertaiseksi. Tätä ei eräs Ultimatefani uskonut, mutta oikeasti näin kävi. Tästä episodista on kulunut jo jonkin aikaa ja nyt ajattelin kokeilla ihan oikeita koneita. Onko kokemuksia esimerkiksi Samsungista?

46

6633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväinen

      hei..

      Ostin Mitsubishin kolme talvea sitten ja hyvin toimii. Maksoi noin 1600 € josta työn osuus oli noin 1200€ joten verokarhulta sain takaisin noin 700€, Hinnaksi jäi siten noin 900 € jonka olen saanut takaisin vähentyneiden sähkölaskujen muodossa. Nyt siis tulee jo pelkkää säästöjä kun sähköllä talo lämpiää...

    • Pumppumasentaja

      Uudessa TM rakennusmaailmassa oli suosituimpien laatupumppujen vertailu, testit tehty VTT:n kylmälabran suosiollisella avustuksella joten ei ole toimittajan mielipiteet päässeet vaikuttamaan.

      Tulokset olivat linjassa monivuotisen lämpöpumppuasentajan kokemuksieni kanssa. Asennan kaiken merkkiset, en myy enkä edusta mitään merkkiä joten osaan mielestäni melko puolueettomasti arvostella eri merkkiset laitteet. En kuitenkaan tässä rupea kehumaan mitään merkkiä, jokainen tehköön omat ratkaisunsa omista lähtökohdistaan.

    • Harmillistaa

      Pumppumasentajalle tiedoksi, että tuosta TM ilmalämpöpumpputestistä puuttui kuitenkin suomen myydyin merkki eli Mitsubishi Electric. Aika outoa...
      Tällainen harmittaa ja ihan samoin harmitti, kun maalämpöpumpputesteihin ei saatu kuin kaksi valmistajaa.

      • pumppumasentaja

        Kyllä pummppumasentaja tiedosti, että myydyin merkki puuttui jostain syystä vertailusta, ja senkin huomasin, että vertailussa oli pumppuja eri teholuokista.

        Jostain syystä joku tai jotkut maahantuojat eivät halua, että heidän edustamiaan laitteita verrataan muihin.

        Edelleenkään en ala kehumaan tai edes mainitsemaan mitään merkkiä erikseen, kaikki vertailun laitteet ovat kelvollisia, muitakin kelvollisia löytyy markkinoilta, kuin myöskin täysin kelvottomia.


    • Testilukija1

      Kaikki laitteet eivät olleet saman kokoisia uusimmassa RM testissä. Kuten ei edellisessäkään. Ei kovin tasaväkisiä vertailuita ,jos pari konetta on pienempiä. Tietysti näin näkee sen ,että laitteen kokoluokissa on eroa. Testissä oli kuitenkin 35 sarjalisista voittajana Panasonic ja 25 sarjalaisista Hitachi. Itse asiassa kaikki mukana olleet pumput olivat kohtuullisen hyviä lämmittämään myös testissä ollut 25 sarjalainen pärjäsi pakkasella hyvin. Mitsun heavy oli itselle pieni pettymys lämmitystehon suhteen pakkasella ,odotin vähän enemmän.

    • ostettunajo
      • veijo.kare

        Hei

        Hienoa toimintaa, hinnat löytyi. Nyt on vaan hiukan kaukana eli Imatralla tämä asennuspiste elikkä 450 km on yhteen suuntaan matkaa.

        Muutoin hyvää joulua ja uutta vuotta
        Kare


      • pirkanmaa.tampere

        Täältä kans pisteet energiamestareille.


      • Partolanukko

        Hinta nousi huomattavasi perusasennushinnasta. ,muualta kuin energiamestareilta olis saanut halvemmalla! Työnjälki kouluarvosanoin 7. Hyvä tuli kun itse vähän oikaisin ja viimeistelin epäkohdat. Oli kuulemma ihan riittävä eikä kerkee kahteen viikkoon tulee Pirkkalaan,kun on jossain Seinäjoen suunnalla. Ei jatkoon!


      • energiamestarit
        Partolanukko kirjoitti:

        Hinta nousi huomattavasi perusasennushinnasta. ,muualta kuin energiamestareilta olis saanut halvemmalla! Työnjälki kouluarvosanoin 7. Hyvä tuli kun itse vähän oikaisin ja viimeistelin epäkohdat. Oli kuulemma ihan riittävä eikä kerkee kahteen viikkoon tulee Pirkkalaan,kun on jossain Seinäjoen suunnalla. Ei jatkoon!

        Terve Partolanukko. Voitko kertoa kohteen missä olimme asentamassa. Niin voin kommentoida, että miksi en voinut myydä asennusta perushintaan. Terveisin [email protected]


      • energiamestarit.fi

        Ja katsoin kalenterista, että Pirkkalaan ei ole tullut yhtään asennusta helmikuussa. Meillä on Viinikassa Tampereella työasunto, jossa asuu aina yksi henkilö 5 vuorokautta viikossa. Joten aika ihmeellistä, ettei olla keritty 2 viikkoon paikalle.


      • kierränlopparit

        Jaaha energiamestarithan ne täällä itseään mainostelee yök! Eikö muuten löydy töitä ,kun keinotekoisesti keksimällä ja loppaamalla täällä satuja ja tarinoita.


      • energiamestarit.fi

        Eikös vähän voi itseään kehua notta! Kauppa se on joka kannattaa.


      • SMEX9
        kierränlopparit kirjoitti:

        Jaaha energiamestarithan ne täällä itseään mainostelee yök! Eikö muuten löydy töitä ,kun keinotekoisesti keksimällä ja loppaamalla täällä satuja ja tarinoita.

        Ei ole energiamestarit täällä mainostamassa vaan tyytyväiset asiakkaat.
        Hommia heillä tuntuu olevan viikonloputkin asentavat pumppuja, meilläkin kävivät lauantaina porukalla laittamassa pumpun tammikuulla, siistiä työtä ja pumppukin on toiminut häiriöttä.


      • Sentteri72

        Ei voi suositella energiamestareita. Parketissa jälki ,likasilla kengillä on tepattu edestakaisin eikä siivottu. Reklamaatiota viitataan kintaalla. Asennustyönjälki noin muuten sellainen 7 ,hivenen hosuentehdyn näköinen, laittelin pari nippusidettä lisäksi itse ja eristin paremmin läpiviennin. Parkettiin jäi ikävä muisto.


      • jalapeeno

        HEHEE. Työturvallisuusmääräykset jo vaativat turvakenkien käytön.


      • mikkojarvenpaa
        Sentteri72 kirjoitti:

        Ei voi suositella energiamestareita. Parketissa jälki ,likasilla kengillä on tepattu edestakaisin eikä siivottu. Reklamaatiota viitataan kintaalla. Asennustyönjälki noin muuten sellainen 7 ,hivenen hosuentehdyn näköinen, laittelin pari nippusidettä lisäksi itse ja eristin paremmin läpiviennin. Parkettiin jäi ikävä muisto.

        Hei soita mulle 0400-454 800 niin tuun kattoon teidän parkettia ja sitä huonoa asennusta. Terveisin Mikko Järvenpää/energiamestarit


      • exlus
        Sentteri72 kirjoitti:

        Ei voi suositella energiamestareita. Parketissa jälki ,likasilla kengillä on tepattu edestakaisin eikä siivottu. Reklamaatiota viitataan kintaalla. Asennustyönjälki noin muuten sellainen 7 ,hivenen hosuentehdyn näköinen, laittelin pari nippusidettä lisäksi itse ja eristin paremmin läpiviennin. Parkettiin jäi ikävä muisto.

        Hö, meillä energiamestarin pojat olisi siivonneetkin jälkensäkin, siivosin itse että pääsivät jatkamaan seuraavaan paikkaan, meissä asiakkaissa on jos jonkunlaista nilittäjää jotka ei ole mihinkään tyytyväisiä, aina pitää valittaa vaikka valittamisen aihetta ei oikeasti olekaan.

        Siistiä työtä pojat teki, pumppu on toiminut ongelmitta ja lämpöä on riittänyt kovillakin pakkasilla.


      • energiamestari
        kierränlopparit kirjoitti:

        Jaaha energiamestarithan ne täällä itseään mainostelee yök! Eikö muuten löydy töitä ,kun keinotekoisesti keksimällä ja loppaamalla täällä satuja ja tarinoita.

        En muuten mainosta


      • energiamestari

        Nyt olen odotellu pariviikkoa näiden kahden nimimerkin yhteydenottoja, mutta mitään ei ole kuulunut... Pirkkalassa ei tänä vuonna olla asenneltu. Ja en ole kertaakaan saanut perääni soittoa, että asiakas olisi purkanut asennuksen ja lisännyt läpivientireikään villaa saati parketin vioittumisesta. Mutta sen tiedän että muutamat kilpailijat joista yksi on sielä Pirkkalassa keksivät kaikenlaista pahaa meistä asiakkaille. Onhan se kivijalkaliikkeen vaikea pärjätä pakettiautolle.
        Terveisin Mikko Järvenpää/energiamestarit.


      • Anonyymi
        Partolanukko kirjoitti:

        Hinta nousi huomattavasi perusasennushinnasta. ,muualta kuin energiamestareilta olis saanut halvemmalla! Työnjälki kouluarvosanoin 7. Hyvä tuli kun itse vähän oikaisin ja viimeistelin epäkohdat. Oli kuulemma ihan riittävä eikä kerkee kahteen viikkoon tulee Pirkkalaan,kun on jossain Seinäjoen suunnalla. Ei jatkoon!

        En voi suositella Energiamestareita itsekään. Asennus kiireellä ja huonosti suunnitellen. Lopputulos ei sitä mitä toivottiin, ei toimi niin kuin oli tarkoitus. Reklamaatioon viitattiin kintaalla ja asiakaspalvelu oli asiatonta. Asiakastyytyväisyys ei selvästi ole heille tärkeää. Kunhan rahat saa pois niin se riittää.


    • Pumputtaaa

      Tähän ilmalämpöpumppu asiaan vielä kommenttina, että olen kyllä aika tyytyväinen, kun asennutin syyskuussa ensimmäisen ilmalämpöpumpun talooni. Varaava sähkölämmitys on jäänyt leutojen ilmojen takia kokonaan käyttämättä ja talossa on kuitenkin neliöitä yli 250...
      Säästöäkin on tullut ihan kohtuullisesti!

    • Ei niillä listahinnoille ole oikeasti väliä, eli hyvä vaan ettei niitä turhaan ilmoitella. Pyydät tarjoukset sähköpostilla muutamasta paikasta ja valitset sitten sopivimman. Ei välttämättä halvinta...

      • energiamestarit

        Täältäkin kehuja energiamestareille


      • Ahneusko--iskee
        energiamestarit kirjoitti:

        Täältäkin kehuja energiamestareille

        Kyllä on hyvää hommaa,
        kun kannattaa tehdä viikonloppuisinkin.
        Rahat pois maakunnasta.


    • ostettunajo

      Jos liike ilmoittaa sivuillaan suoraan hinnat asennettuna ja millä ehdoin se on se tapa millä saavat minut asiakkaaksi.
      Viime kesänä nämä meidän paikalliset pumppujätkät ei vaivautuna edes tekemään tarjousta kun niitä muutamilta kyselin.
      Onneksi löytää niitäkin joilla on hinnat esillä ja halu myös tehdä kauppaa vaikka kiire onkin.

    • Tunturi61

      Tallinan k-raudasta tutttu osti mitsubishin ilmalämpöpumpun,,500 euroa,uusin malli ja tehot 100 neliöön asti,,,,,,,!

      • rivarimörkö

        Mutta mikä pumppu? Onko siellä sulatuskaapeli ja kompuralämmitin eristys?


    • energiamestarit.fi

      No. Käytännössähän homma menee niin, että joka kohde on erillainen. Toisissa asennksissa menee 2 tuntia ja toisissa 6. Aika harvoin asiakas tietää miten seinä on rakennettu. Ja suurin työ on juuri se läpivienti.

      • Timpuri68

        Yleensä isäntä tietää talonsa rakentaneena huomattavasti paremmin mistä seinä on tehty kuin noviisi asentaja! Kuka tahansa vähänkin käsillään puuhaillut osaa tehdä reijän seinään. Sähkö ja kylmätyöt on sitten niitä hommia mitkä vaati lupansa ja tekijoissä on eroja.


      • energiasääs

        jos suurin homma on läpivienti niin hinnasta putoaa 45% kun kairaa itse reiän seinään


      • asentajana20v

        Pohjatyöt maatelineeseen on työllistävin homma. Putkien tuonti välikatonkautta nätisti piilossa ja useampi betoniläpivienti on myös oma lukunsa. Asennuksessa voi mennä 3 tuntia tai pahimmillaan 2 päivää riippuen kohteesta.


      • anneli_64
        asentajana20v kirjoitti:

        Pohjatyöt maatelineeseen on työllistävin homma. Putkien tuonti välikatonkautta nätisti piilossa ja useampi betoniläpivienti on myös oma lukunsa. Asennuksessa voi mennä 3 tuntia tai pahimmillaan 2 päivää riippuen kohteesta.

        Me jätettiin tarjouspyyntö Kodinplazaan ja saatiin sitä kautta nopeasti muutamia tarjouksia. Tosissaan hintaan vaikutti ensinnäkin laite ja itse asennustyö, meidän taloudessa asennus oli kohtalaisen helppo. Päätettiin hankkia laite ominpäin ja ollaan kyllä tyytyväisiä asennukseen ja sen hintaan.
        https://kodinplaza.fi/lammitys/ilmalampopumppu/hinta


    • Panaehkähyvä

      Panasonicista oikein hyvät kokemukset. Ostin kaksi itselle ja yhden äitimuorille vuonna 2004. Viimeinen hajosi juuri, eli kesti 12 vuotta, ei huonosti. Muut kestivät 7 ja 10 vuotta, eli tosi hyvin myös. Mitä tuttujen ja naapureiden laitteisiin vertaa niin panasonic näyttäisi kestävän pari kolme vuotta pitempään keskimäärin.
      Muutenhan tuo on aika sissien hommaa kuskata noita jäälaatikoita ja kuunnella tuota hurinaa ja kyllähän noi uudemmat invertterit saa aikaan jatkuvan vedon tunteen kun puhaltavat niin hailukkaa ilmaa. Vanhat on/off mallit oli lämpöisempiä kun puhalsivat aina kuumaa tai olivat kokonaan parkissa. Noista kun aika jättää niin en enää osta uusia, sitten mennään mukavuus edellä suoralla sähköllä. Säästökin jää lopulta aika pieneksi kun eivät nuo ikuisia ole.

    • Meillä asennettiin Panan pumppu 2001. Silloin markka-aikaan se maksoi 9150mk. Asentajalla ei ollut eristyksiä putkille, kun homma oli jotenkin uutta. No, jotenkin sain ne jälkikäteen eristettyä.
      2015 siinä toimi enää jäähdytys ja syksyllä asennettiin uusi Pana. 899€ oli K-Raudan hinta. Reijät ja teline olivat valmiina ja kiinnitin sisä ja ulkoyksikön. Asentajalle jäi vain putkitus ja tyhjiöiminen. Olisiko ollut jotain parinsadan luokkaa.

    • Jokukokkox

      Minulla on vanhassa hirsitalossa kaksi ilppiä, viitisen vuotta vanha Mitsu fd ja syksyllä asennettu Vivax, joka on uutta sukupolvea. Syksykeleillä kun Vivax väänsi lämpöä Mitsun lisäksi, sähkönkulutus laski. Hyvin pitivät paikat lämpiminä kovillakin pakkasilla. Järeä peli Vivax on, ulkoyksikkökin painaa yli 40 kiloa.

    • Asentelija

      Vivax on Gree eli noita saa muillakin merkeillä. 2 vaihe kompuralla ja wifillä ainakin Innova on sellainen. Hintaa n 1600 asennuksella. Vanhempaa mallia saa mm. Scanvarmina ,Electroluxina jne. Hinnat on edullisia tehoon ja pitkiin sulatusväleihin nähden. Miinuksena hivenen halpis Kiinalaisuus.

    • Kuhmalahden_mökkeilijä

      Mökillä hurisee Energiamestareitten asentama Toshiba Arctic. Täydet pisteet asennuksesta ja pumpusta. Asiantuntevaa ja siistiä työtä! Suosittelen kaikille.

      • Samsam-

        Hyvät kokemukset myös kyseisestä firmasta, asentavat pumpuja viikonloppuinakin kuten meillä, hyvää ja siistiä työtä tekivät.
        Pumppukin on toiminut ongelmitta.


      • TyytyväinenAsiakas

        Täältä kanssa 10 Energiamestareille. Eilen kävi asentamassa pumpun Lahteen ja ei kyllä pienintäkään valittamista asennuksesta tai palvelusta. Olin vielä itse siinä kokoajan kyselemässä tyhmiä :) Erinomainen tietotaito, asiakaspalvelu ja laskukin oli juurikin kuin oli sovittu.


    • vastuuvakuutus

      Ilmalämpöpumppujen ja niiden asennusten hintojen lisäksi kannattaa ottaa huomioon muutakin. Tuli ilmi, että kaikilla firmoilla ei ole mm. vastuuvakuutusasiat kunnossa. Ko. asia tuli esille kun tässäkin jutussa mainittu firma ei toimittanut taloyhtiön isännöitsijälle tarvittavaa todistusta vastuuvakuutuksestaan - herää kysymys , onko sitä. Epäilys vahvistui, kun ko. firma perui, jo sovitun urakan.

      • mikkojarvenpaa

        Energiamestarit.fi/Mikko Järvenpää Ky on vastuuvakuutukset voimassa.
        Op Vakuutus Oy, vakuutustunnus 16-379-520-3.


      • Anonyymi

        Voin suositella Mikko Järvenpää Ky:n palveluita. ILP asennustyö oli todella ammattitaidolla tehty eikä asentaja oikonut mutkia. Kohde oli vähän vaativa, mutta yrittäjä teki työn kunnialla läpi. Rapattu seinä vaati pidempiä ruuveja kuin asentajalla oli mukana, joten yrittäjä haki niitä 20 km päästä. Loistava palvelu.


      • Anonyymi

        Samma här viime kesäkuussa (2018) asennutin Mitsun 25 ja asennus meni niinkuin sovittiin. Pumppu on toiminu ja säästänyt suunnilleen sen verran öljyä mistä oli puhe. Lasku oli tasan sen mitä sovittiin.
        Palvelu erinomaista.
        Nimim. Johan Vaasa


    • Vinkuu

      Meille laitettu joku viikko sitten Toshiba Arctic 35 ..ja se vinkuu niin häiritsevästi ettei saa nukuttu...onko muilla samoja kokemuksia? Yöksi laitettu automaatille, mutta vinkuu kaikissa asennoissa..laite on makuuhuoneessa

    • vinkuu

      Pumpussa on seinäkiinnitys...ulkoyksiköstä ulkona kuuluu myös vinkuna, asentaja sanoi että ajan mukaan sen pitäisi loppua, mutta kumpi loppuu ennemmin hermot vaiko vinkuna? Vai alkaako harmittaa kun laitettiinkaan koko pumppua...jos se näin ongelmoi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe