Aura ilman migreeniä

ekaa kertaa kokenut

En ole koskaan saanut aiemmin mitään migreeniin viittaavaakaan, mutta vähän aikaa sitten olen varma, että kärsin muutaman minuutin ajan aurasta. Kyseessä oli sahalaitakuvio, joka pikku hiljaa laajeni ja puolet näkökentästä meni lyhyen ajan sisällä lähes käyttökelvottomaksi, niin, että esim. tekstin lukeminen oli vaivalloista. En kuitenkaan kärsinyt päänsärystä jälkikäteen, tosin migreenistä aiemmin kuulleena otin varmuudeksi lievän Buranan puolen tunnin sisällä auran loppumisesta, joka saattoi peittää sitä. Kohtaus myös alkoi illalla, ja sen jälkeen rupesi väsyttämään auttamattomasti (varmaankin helpotuksesta, kun näköhäiriö loppui ja sen myötä paniikki), joten menin nukkumaan.
Onko mahdollista, että aura tulee ilman migreeniä? Kysäisen tästä varmuudeksi terveydenhuoltajalta joka tapauksessa, mutta koulu jatkuu vasta loman jälkeen. Äidin mukaan mummollani on ollut jotain migreenin kaltaista, joten on pieni mahdollisuus, että satuin perimään sen.

9

575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sepät päässä

      Kyllä aura voi tulla ilman migreeniä. Minulla on ollut sama tilanne monta kertaa. Oma migreenini on tullut aina ilman ennakko-oireita. Eli aura ilman migreeniä ja migreeni ilman auraa. Ja tämä vaivahan on jossain määrin perinnöllistä, sekä minulla että sisarellani on ollut ja tyttärelläni on ollut migreeniin viittaavia oireita. Olen kuullut, että periytyy helposti äidiltä tyttärelle, tiedä sitten onko näin. Kannattaa hakea ajoissa täsmälääkkeet, Buranat ei yleensä auta.

    • Auran aalloilla

      Terve migreenipotilas. Minullakin on aivan samanlaiset oireet migreenin kanssa. Aurat tulevat, mitään ei pysty lukemaan ja sen jälkeen kun kohtaus on ohi niin nukun yleensä ainakin kolme tuntia. Luulen että väsymys tulee kovasta jännittämosestä. Pääni on kuvattu ja alan lääkärillä käyty juttelemassa. On kuulemma ihan normaalia että on päänsärytön migreeni. Ole kiitollinen että pääset taudista näin vähällä! Migreenin yleensä laukisee jokin tekijä. Minulla se on valo, muilla on hajut tai maut tai jokin muu. Mikä on sinun laukaiseva tekijä? Hassua on että kun huomaa näköhäiriön tulevan niin sille ei kerkeä tekemään enää mitään. Yritä hoitaa itseni nopeasti hämärään huoneeseen ja ilmoittamaan seurakunnalle että olen pois pelistä loppupäivän. Elä ressaa, kyllä se siitä.

    • iloinen oireeton

      Mulla tuli samanlaisia oireita 40 kymppisenä,auroja 20 minuuttia
      3-7 krt vuodessa,sitten luin jostain että natriunglutamaatti eli E621
      aiheuttaa suurimman osan migreeni-kohtauksista ja aloin tarkkailla ruokaani
      ja jätin kaikki missä luki E 621 ja niin vaan meni vuosi ilman migreeniä..
      Sitten alko yhtäkkiä kohtaukset ja uusiutui parin viikon välein,säikähdin ihmettelin kovasti
      kunnes luin että tomaatissa ja ketshupissa on suuri määrä natriumglutamaattia ,eli ne pois jättämällä taas on mennyt 6kk ilman oireita.
      Kokeilkaa,ei maksa mitään kuin vähän tarkkailua ja tiedon hankkimista.

      • juubaseibäs

        viini, juustot, suklaa, kofeiini, nikotiini, kirkas valo, kovat äänet, veto, niska/hartia -ongelmat, perinnöllisyys, nopea kyykkyynmeno, nopeat pään liikkeet, lievä isku päähän, stressi, valvominen, alkoholi.... laukaisevia tekijöitä on gazillioona.

        Luontainen natriumglutamaatti vs teollisuuden prosessoima/keinotekoisesti valmistama natriumglutamaatti. Niissä on eroja.

        Natriumglutamaattia löytyy tomaatin lisäksi esim. lihasta, maitotuotteista ja sienistä. Harva tietää kuinka paljon sitä suuhunsa laittaa päivittäin, ja mikä osuus on keinotekoisella ja mikä luontaisella.


      • paulamummu

        Hienoa, että sait avun - niin monäkin olen saanut. Lue kirja Oravasyndrooma, selviää isommat kuviot;-)

        Mulle tulee migreeni myös pan-suolasta, koska siinä on lysiinihydrokloridia mut mulle ei ole tullut koskaan migreeniä luomutomaatista. Luomusokerista ja intiaanisokerista tulee kans, koska niissä on glysiiniä ja glutamiinihappoa. MUTTA jos jotaki kipua tulee, en ota kipulääkettä ikinä, vaan vähän kurkumaa, ja sekin luomuna.

        Jos jossain pakkauksessa on teksti lisäaineeton, saattaa siinä silti olla esim hiivauutetta ja sekin on niitä glutamaatteja vastaavia öllöjä. Kannattaa karttaa kaikkea, mikä on tehty soijasta...


      • patologi

        Neurologian kirjassa lukee selvästi, että natriumglutamaatti aiheuttaa migreeniä. Mulla sattuu olemaan tuo kirja... joo, kallis oli, kun ostin, mutta nuo Palon kirjat ovat niin hyvin kirjoitettuja, et tavallinenkin ihminen tajuaa. Outoa, että sitä ei kerro terkkarit ja muut, joiden vastaanotolle migreenipotilaat kärrätään, eikö?

        http://abilita.fi/fredrika/title_items.aspx?bid=9510210536 &kcode=&bcode=&acode=


    • IllegallyPainless

      "Aura ilman migreeniä"? Mitä tämä tarkoittaa?

      Migreeni on siis neurologinen sairaus ja sen voi karkeasti jakaa kolmeen eri ilmenemismuotoon

      1. Esioireet päänsärky
      2. Esioireet ilman päänsärkykohtausta
      3. Päänsärky ilman esioireita

      Esioireita on monenlaista... sahalaitakuvio, näkökenttäpuutokset, motoriset häiriöt, puhevaikeudet, toispuoliset halvaukset jne.

      Jos kärsit migreenistä, niin kannattaa syventyä sairauteen Googlen avulla syvemmin. Tietoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi.

    • kandipaatti

      Suosittelen hakeutumaan neurologin arvioon. Pelkkä aura, varsinkin jos suvussa ei ole migreeniä ja potilas on jo yli 30v, voi kertoa muustakin kuin migreenistä. Joskus tällaisen taustalta löytyy vakavakin sairaus.

    • Särytön migreeni tulee minulla luultavasti ainakin työperäisestä stressistä ja vilkkuvasta kirkkaasta valosta(esim autolla ajo metsäisellä tiellä kirkkaassa auringossa). Tyttärelläni on lapsesta asti ollut kivulias migreeni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe