Mazda 6 +/-

Kutonen

Kertokaapa kaikki Mazda 6:n todelliset plussat ja miinukset, ilman mitään liioittelua ko. auton hankintaa pohtivalle. Itse olen kirjannut lukemani perusteella miinuslistelle seuraavat:
- Äänieristys takana (sisälokarit puuttuu)
- Huonot ensiasennustenkaat
- Puolto-ongelmia
- Ruosteenesto puutteelinen (sama ongelma muissakin merkeissä)
Pitääkö nuo paikkansa? Onko jotain muita ongelmia odottevissa? Ja mitä on puolella (ulkonäkö, hinta/varustelu, testimenestys...)?

56

20862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duunari

      ...autoa et löydä edes etsimällä.

    • 4 kk kokemusta

      Itselläni on Mazda6 GT sedan, ostettu toukokuussa. Olen ajanut sillä jo lähes 15 tuhatta kilometriä, jonka perusteella olen pääpiirtettäin havainnut seuraavaa:

      ajotuntuma (ei puolto-ongelmia!)
      tilat (takapenkki tavaratila)
      varustelu hintaan nähden
      ainakin 2.3-litraisen sitkeys ja suorituskyky hyvä (antaa lehtien mukaan vääntöä yli 200Nm välillä 1500-4500rpm)
      istuimet

      -työn jälki korkeintaan tyydyttävää paikoitellen sisätiloissa
      -äänekkäät renkaat (ei huonot muussa mielessä)
      -ilmeisesti ei maailman paras ruostesuojaus (tässäkään autossa)
      -pitkät toimitusajat...:)

      Ruostumisesta vaan senverran, että normaalissa maantiekäytössä ei pitäisi ongelmia esiintyä, mikäli autoa vain pesee ja vahailee. Hiekkatiellä ajettaessa massaus hakkaantuu helposti irti.

      • Harakiri

        Tässä omat vaikutelmani (M6 1.8 elegance farkku). Vasta reilu 2 kk takana.
        Ensin miinukset:
        - Bridgestone-kesärenkaat eivät hiljaisimmasta päästä karkealla asfaltilla.
        - alkuperäiset koristekapselit huonot, (vaihtoivat takuuna toisenmallisiin)
        - stereot ei äänentoistoltaan hifit, mutta useimmille riittävät
        - toisessa koeajoautossa oli puoltoa oikealle, mutta omassa autossani ei ko. ongelmaa ole ollut.

        ja sitten plussat:
        ajo-ominaisuudet
        ergonomia: hyvät istuimet, hyvin suunnitellut ja helppokäyttöiset hallintalaitteet, esim. todella hyvä tasanopeussäädin
        tilat sekä matkustamossa että ruumassa
        karakuri -> tilojen muunneltavuus
        kaunis ulkonäkö
        stereoissa automaattisesti vauhdin mukaan säätyvä äänenvoimakkuus oli kiva ylläri


    • GT kuusi

      1,5 vuoden kokemus 5-ovisesta GT kutosesta.

      Hyvä ajaa. (Puolto korjattu)
      Suorituskyky perheautoksi hyvä.
      Kuskin penkki. (Ei puudu selkä ja sähköllä saa kaikki säädöt sopivasti kohdilleen)
      Varustelutaso (xenon, autommaatinen ilmastointi, CD-vaihtaja, vakionopeudensäädin ym.)
      Tilat
      Ulkonäkö (keltainen)

      /- Rengasmelu (Kolikon toisella puolella on matalaprofiilirenkaiden todella tunnokas ohjausvaste)

    • Punaniska

      -Lämpeneminen talvella (sisälämppärin kanssa ongelma poistuu)
      -Bridgestonet huonot, kannattaa vaihtaa heti
      -äänieristys varauksin, renkaiden vaihto parantaa, ruostesuojaus parantaa entisestään, ja vielä parempi jos ottaa lokarit samalla.
      -kaiuttimet, saundit on tunkkaset perusmallissa

      tilat riittää joka puolella
      mainio ajettavuus, myös talviliukkailla
      kaikki toimii, normaalit huollot riittävät
      2.0 elegance varustelu (nykymallissa vieläkin parempi) Mitä tässä ei ole, sitä tuskin tarvitsee.
      penkki on hyvä, sopivasti tuettu mutta ei liikaa, ajoasento hyvä.
      erilaiset ratkaisut koko autossa, ei ranskalaisia "ei hyvää päivää" -ratkaisuja vaan järkeviä juttuja. Kovin juttu ehkä karakuri -istuin, jota kadehtivat kaikki, on se niin kätevä.

      Kun aikoinaan laskin yhteen kokonaisuuden, varusteet, ajettavuuden, ulkonäön, toimintavarmuuden, huoltokulut ym. oli ratkaisu ainakin minulle helppo. Tämä auto on järkiratkaisu monellakin tapaa. Mikään merkkiuskollisuus ei painanut valinnassa kuten suomalaisilla valitettavasti yleensä. Kyseessä on ensimmäinen Mazdani. Testimenestys ei yllätä millään tapaa, niin perusvarma ja hyvä kokonaisuus auto on.

      Kuitenkin, tee ratkaisusi itsenäisesti ja omien tuntemusten perusteella.

    • Kuutosen GT

      Aika vähän on kuutosessa suoranaisia puutteita. Samoja puutteita löytyy muistakin merkeistä ja täydellistä autoa ei kuutosen hintaluokkaan ole vielä tehtykään.

      Äänieristys on keskinkertainen luokassaan, eikä mitenkään erityisesti vain takana, vaan kauttaaltaan. Rengasäänet kuuluu vähän turhan selvästi ja erot uuden ja karkean asvaltin välillä ovat suuret. Ovet on ohuet ja moottoriääni on myös selvästi kiihdytyksissä kuultavissa. Ongelmia on muillakin merkeillä etenkin tuon rengasmelun suhteen. Pelkästään renkaita ei kannata kuutosen melusta syyttää.

      Ruostesuojaus on keskimääräistä heikompi, mutta autolla pärjännee 3 vuotta ilman lisäsuojausta hyvällä hoidolla, kuten muillakin merkeillä. Pitempiaikaisempaan käyttöön auton ostava tekee viisaasti jos suojauttaa autonsa ennen ensimmäistä talvea.

      Puolto-ongelma on ensimmäisen tuotantovuoden autojen ongelma, jota ei kannata enää muistella. Mazda-merkkikorjaamot tietää miten puoltaminen korjataan, jos sellaisen auton sattuisi saamaan.

      Kojelaudan ja hallintalaitteiden muotoilu on puhdas makuasia. Jos ei muovialumiini-jäljitelmä miellytä, niin erilaisia vaihtoehtoja tyypillisestä mustasta kojelaudasta löytyy muilta merkeiltä. Itse pidän kuutosen alumiini-look kojelaudasta ja se sopii hyvin tummiin Classic, Touring- ja GT-mallien sisustuksiin, Elegancen vaalean plyysin kanssa se sen sijaan ei ole parhaimmillaan.

      Kuutosen ajettavuus on luokan kärkipäätä ja ohjaus on tunnokas ja tarkka. Vaihteisto ei ole kaikkein sujuvin, mutta välitykset on valittu hyvin ja suorituskyky on siksi kaikissa malleissa luokan kärkipäätä. GT-malli riittänee useimpien tarpeeseen vääntönsä ja kiihtyvyytensä puolesta.

      Ei se kuutonen ihan syyttä ole niitä testejä voittanut, vaan auton tilat, varustelu, hinta ja ajettavuus muodostavat hyvän kokonaispaketin. Myös laatu ja odotettavissa oleva viattomuus ovat korkeaa luokkaa. Pienet puutteet äänieristyksessä ja ruostesuojauksessa on hyväksyttävä, jos kuutosen haluaa ostaa. Nuo puutteet on kuitenkin helppo parantaa melko pienellä kustannuksella. Ruostesuojauksen ja äänieristyksen saa kuntoon ruostesuojausta tekevässä liikkeessä ja ohuet ovetkin voi äänieristää hifi-liikkeessä ja samalla voi vaihdattaa autoon kunnon kaiuttimet, koska vakiomallien äänentoisto on surkea ja joidenkin mallien Bosen audiojärjestelmäkin vain tyydyttävä.

    • 3 kk kokemusta

      Miinuksia:
      - rengasmelu
      - moottorin murina kiihdytettäessä
      - radion (kaiuttimien) laatu

      Plussia:
      - varustelu
      - ulkonäkö
      - moottorin teho
      - tilat
      - ei minkäänlaisia vikoja


      Ruostumisherkkyys lähinnä urbaanilegendaa, sitä paitsi v. 2004 mallissa jo huomattavia parannuksia (kuulemma). Myöskään minkäänlaista puolto-ongelmaa ei ole ainakaan minulla esiintynyt.

    • Artsi

      Eipä ole mulla lisättävää edellisiin puhujiin. Olen varsin samaa mieltä plussista ja miinuksista.

      Sen vaan sanon, että pienet on murheet tällä autolla kaikkiin kilpailijoihin verrattuna.

      • makua

        "Sen vaan sanon, että pienet on murheet tällä autolla kaikkiin kilpailijoihin verrattuna."

        Olisikohan tuossa kommentissa sitä perisuomalaista ennakkoluuloista kumpuavaa omahyväisyyttä.
        No, auto on sinänsä aivan siedettävä. Itse jätin Mazdan hankkimatta, koska mukavuus on mielestäni hyvän ajettavuuden lisäksi tärkein ominaisuus. Kuutosessa on melun lisäksi pari japanilaisuutta, jotka hieman häiritsivät: ovet ovat ohuet läpyskät ja kojelauta jotenkin halvan oloinen.
        Ulkonäöstä nyt voi olla jokainen omaa mielipuoltaan. Minusta kuutosen linjat ovat sellaiset, joihin kyllä syntyy äkki-ihastus, mutta vaikutelma vanhenee silmissä muita nopeammin.
        Hinta, ajettavuus, tilat ja takuu huomioiden puhumme silti aivan kelpo kulkupelistä. Kehitys 626:sta on huima, lieneekö syy eurooppalaisessa suunnittelussa, jota toitotettiin auton tullessa markkinoille. Mainoskampanja oli sittemmin aika tyhmä.


      • sekin
        makua kirjoitti:

        "Sen vaan sanon, että pienet on murheet tällä autolla kaikkiin kilpailijoihin verrattuna."

        Olisikohan tuossa kommentissa sitä perisuomalaista ennakkoluuloista kumpuavaa omahyväisyyttä.
        No, auto on sinänsä aivan siedettävä. Itse jätin Mazdan hankkimatta, koska mukavuus on mielestäni hyvän ajettavuuden lisäksi tärkein ominaisuus. Kuutosessa on melun lisäksi pari japanilaisuutta, jotka hieman häiritsivät: ovet ovat ohuet läpyskät ja kojelauta jotenkin halvan oloinen.
        Ulkonäöstä nyt voi olla jokainen omaa mielipuoltaan. Minusta kuutosen linjat ovat sellaiset, joihin kyllä syntyy äkki-ihastus, mutta vaikutelma vanhenee silmissä muita nopeammin.
        Hinta, ajettavuus, tilat ja takuu huomioiden puhumme silti aivan kelpo kulkupelistä. Kehitys 626:sta on huima, lieneekö syy eurooppalaisessa suunnittelussa, jota toitotettiin auton tullessa markkinoille. Mainoskampanja oli sittemmin aika tyhmä.

        Ostin itsekin kutosen, koska auton tulee olla mukava, aivan kuten sanoit...:) Mukavuuden yksi osatekijä on mielestäni hiljaisuus (joka ei ole kutosen paras puoli), mutta muuten auto on mukavuudeltaan erinomainen. Ajoasennon pystyy säätämää tarkemmin kuin monissa kilpailijoissa ja säilytystilaakin on erittäin runsaasti käsien ulottuvilla. Kojelauta on mielestäni myös hieman heppoisen oloinen, mutta katselenkin yleisesti ottaen sen yli. Kunhan toimii hyvin, niin sehän riittää ainakin mulle. Auto se vaan on, ja loppujen lopuksi aika hyvä sellainen! Viihdytän itseäni visuaalisesti useimmiten kuitenkin katselemalla esim. telkkaria, en kojelautaa...

        Japanilaisuuksista on kuitenkin tässä tapauksessa karsittu mm. ne typerät 70-luvulta peräisin takaluukun saranat, jotka ovat luotettavasti vielä Accordissa ja Avensiksessa syömässä tilaa...


    • peli

      Ehdottomasti suurinta plussaa on ollut se, ettei ole tarvinnut käydä pajalla yhtään ylimääräistä kertaa, eli bensaa tankkiin ja huollot normaalivälein. Kohta 90 tonnia takana. Jos ovat huollon yhteydessä jotain ylimääräistä takuuseen tehneet (kuulemma 80 tonnin kohdalla jonkun bensatankin eristyshomman...) niin hyvä jotta ovat tehneet, vaikka eipä ole ajamista haitannut. Edellinen saksalaisvalmisteinen autoni oli samoilla kilometreillä vieraillut korjaamolla jo useita ylimääräisiä vian korjausoperaatioita. Nuo loput mistä jatustelevat on maku- ja spekulaatioasioita. Mulle on tuon aiemman VW auton kokemuksien myötä tullut tuo luotettavuus paljon tärkeämmäksi asiaksi, kuin että onko ääntä desibeli enemmän tai vähemmän tai onko kojelaudan joku nippeli paremman näköinen hopean harmaana vai hiukka tummempana, kun erot saman hintaluokan nykyautojen välillä ovat kuitenkin niin marginaalisia..

      • GT04

        Itselläni on farmari kuutonen. Mittarissa nyt reilu kymppitonni ja kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Äänieristys on oikeastaan ainoa asia jonka soisin olevan parempi, Potenzat tuntevat asfaltin laadun aika voimakkaasti. Tilat ja ajettavuus ovat luokassaan huippua, itse asiassa kestävät kyllä vertailun huomattavasti kalliimpiinkin autoihin (vaikka A4, 3-sarja, C-sarja).
        Lisäksi moottori on erittäin miellyttävä, vääntävä ja haluttaessa sporttinenkin (kiva, että pakoääniinkin on satsattu).


      • Mika

        Itse olen ajanut usealla eriautomerkillä uudesta noin 100 tkm:in ja kertaakaan en ole autoa joutunut viemään huoltoon jonkun vian takia. mitä ihmeen autoja te olette ostaneet kun eivät ole kestäneet. Omistamiani merkkejä ovat olleet Toyota, peugeot, Seat, Saab, Skoda, Nissan ja Ford. Näistä autoista Saab 9-3 oli ylivoimaisesti paras ja myös kallein, huomoin varmaankin Toyota.


      • vetämään
        Mika kirjoitti:

        Itse olen ajanut usealla eriautomerkillä uudesta noin 100 tkm:in ja kertaakaan en ole autoa joutunut viemään huoltoon jonkun vian takia. mitä ihmeen autoja te olette ostaneet kun eivät ole kestäneet. Omistamiani merkkejä ovat olleet Toyota, peugeot, Seat, Saab, Skoda, Nissan ja Ford. Näistä autoista Saab 9-3 oli ylivoimaisesti paras ja myös kallein, huomoin varmaankin Toyota.

        ...eli mainitsemasi noin 700 000 km:n aikana ei mikään auto ole korjaajaa vaatinut. No, mainitsemasi merkit eivät kyllä kaikki ole mitään vikatilastojen helmiä (erityisesti seat, skoda, saab, peugeot, ford), joten hyvä tuuri on ollut! Minun kourillani täytyy viedä auto pajalle polttimonvaihtoon, ei sitä tosiaankaan moneen autoon enää itse heittämällä vaihda. Vikahan tietty sekin...lampun vaihto nääs.


    • omistaja

      Muuten OK minulle, mutta seuraavat miinukset

      - lämppäri todella hidas (kun pakkasta enemmän kuin -10)
      ----- myyjä ei kertonut totuutta lämppäristä (myyjän vika, ei auton)

    • Arvosana 6

      Arvosanaksi annan mallimerkin mukaan 6, asteikolla 4-10. Tuohonkun vielä lisäät oviongelmat talvella ja moottorimelu sisälle, niin johan on vikalistaa kerrakseen.

      t.
      vuoden 6:lla ajellut

      • enää

        ..ovet. Isäukolla on tuollainen kutonen, missä ovet risasivat kun tuli oikein kylmä. Mazda vaihtaa tiivisteet joustavimpiin ilmaiseksi (takuu). Uudet toimivat erinomaisesti talvella. Vika korjattu uusimmissa kutosissa, kuulemma...


      • poro

        No viestissäsi todella on vikalistaa kerrakseen. Kun on kerran noin monta vikaa mazdassasi niin kuutonen on aivan oikea arvosana! Ei nykyautossa saisi millään olla noin hirvittävän pitkää vikalistaa, oviongelmat ja moottorimelukin vielä, ei jeesus sentään minkä Mazda sulle teki. Pyydä korvauksia!


      • 1,5 vuotta 6:lla ajellut

        Olipa sinulla pitkä vikalista kuutosessa, jos kaikki ongelmasi olivat moottorimelu ja oviongelmat talvella. Herää kysymys olisiko arvosteluasteikkoasi aika tarkistaa, koska millä muulla autolla luulet pääseväsi noin vähällä vikalistalla. Miksihän noita ensimmäisen tuotantovuoden oviongelmiakin joku jaksaa yhä muistella? Eikä tuo ollut todellinen ongelma edes alkupään autoissa, kun se hoidettiin kuntoon takuuna.


      • miettiä
        1,5 vuotta 6:lla ajellut kirjoitti:

        Olipa sinulla pitkä vikalista kuutosessa, jos kaikki ongelmasi olivat moottorimelu ja oviongelmat talvella. Herää kysymys olisiko arvosteluasteikkoasi aika tarkistaa, koska millä muulla autolla luulet pääseväsi noin vähällä vikalistalla. Miksihän noita ensimmäisen tuotantovuoden oviongelmiakin joku jaksaa yhä muistella? Eikä tuo ollut todellinen ongelma edes alkupään autoissa, kun se hoidettiin kuntoon takuuna.

        Niinkuin kirjoitin tuohonkun lisää vielä viestiketjun aloittajan viat, niin johan on vikoja.
        'Miksihän noita ensimmäisen tuotantovuoden oviongelmiakin joku jaksaa yhä muistella' ?
        Näin talven tullen alkaa väkisinkin taas muistumaan mieleen nuo oviongelmat, joita eivät huollossa saaneet kuntoon, vaikka pari kertaa tuli käytyä. Enää en sen takia sinne ajele, kun bensoja eivät alkaneet korvaamaan !


      • Punaniska
        miettiä kirjoitti:

        Niinkuin kirjoitin tuohonkun lisää vielä viestiketjun aloittajan viat, niin johan on vikoja.
        'Miksihän noita ensimmäisen tuotantovuoden oviongelmiakin joku jaksaa yhä muistella' ?
        Näin talven tullen alkaa väkisinkin taas muistumaan mieleen nuo oviongelmat, joita eivät huollossa saaneet kuntoon, vaikka pari kertaa tuli käytyä. Enää en sen takia sinne ajele, kun bensoja eivät alkaneet korvaamaan !

        On ominaisuuksia ja on vikoja. Kuinkas monta vikaa tältä listalta löytyy? 2 vai peräti 3? Laskujeni mukaan 2 vikaa, puolto ja lukot, joita ei enää uusissa malleissa esiinny.

        On se kuutonen sellainen vikapesä, voi voi.


      • olemaan
        Punaniska kirjoitti:

        On ominaisuuksia ja on vikoja. Kuinkas monta vikaa tältä listalta löytyy? 2 vai peräti 3? Laskujeni mukaan 2 vikaa, puolto ja lukot, joita ei enää uusissa malleissa esiinny.

        On se kuutonen sellainen vikapesä, voi voi.

        Näiden 6:sten kanssa tulee olemaan seur.5 vuoden aikana ruosteongelmia. Etu -ja takapuoskureiden alla pelti on heikosti suojattua ja tulee ajan mittaan ruostumaan. Omassani vuotaa myös öljyä takastefan välistä, mutta ei puhuta siitä kenellekään. No en omaani pidäkään vuotta enempää, joten se siitä.


      • Viisas10

        Taitaa tyypillisellä Mazda-omistajalla päättötodistuksen arvosana olla 6, kun ovat Mazdaan päätyneet.


      • Kuudesti laukeava
        Viisas10 kirjoitti:

        Taitaa tyypillisellä Mazda-omistajalla päättötodistuksen arvosana olla 6, kun ovat Mazdaan päätyneet.

        Kylläpä menee ala-arvoiseksi tämä keskustelu tai sitten lapset ovat löytäneet palstan.


      • Rami
        Viisas10 kirjoitti:

        Taitaa tyypillisellä Mazda-omistajalla päättötodistuksen arvosana olla 6, kun ovat Mazdaan päätyneet.

        ....volvo F16 omistajilla onkin todistuksen keskiarvo 16. siihen ei moni pysty


      • päässyt
        Viisas10 kirjoitti:

        Taitaa tyypillisellä Mazda-omistajalla päättötodistuksen arvosana olla 6, kun ovat Mazdaan päätyneet.

        huh! Onneksi en ostanut Audi A4. oli kyllä vaihto ehto. päädyin onneksi Mazda 6 jos se kerta noin mitataan mikä kannattaa ostaa.

        Sulla taitaa olle itellä formula 1 kotipihallä


    • 95E

      Miiiiiiiiiiiiiiiiiiinus:
      - nykyautolle törkeän suuri bensan kulutus. Työmatka-ajona 21km moottoritietä/suunta = 42km/päivä. Aamulla katsoin... keskikulutu 9,3l/100km! Malli 1.8 farkku.

      Plussia:
      - yllä niitä on listattu jo riittävästi mutta erityisest vakionopeuden säädön on ollut loistava.

      Vuoden kokemuksella ihan ok auto muttei läheskään niin "unelma" mitä tämä foorumi antaa ymmärtää.

      • totta

        ...toi kulutus 1.8 koneella tai sitten ajat jalka lattiassa. Itelläni on 2.3 litranen ja ajan 53km työajoja päivittäin, kumpaankin suuntaan seistään vähän valoissakin aina jne. Olen pikkasen pitänyt kirjaa ja "pahimmillaankin" selviän noin 9 litraan/100km. Tyypillisesti kulutus on noin 8.1-8.4 l/100km. Joko ajat raskaalla jalalla, sulla on paljon kuormaa, väärät rengaspaineet tai sitten moottorissa on jotain päin persettä...


      • Kuudesti laukeava

        Mulla 2.0 farkku, enimmäkseen kaupunkiajoa ja keskimäärin 8,3.

        Ajatko sä moottoritiellä kolmosella vai miten tuon oikein voi selittää? ;-) Kerro huollossa jos mitään selitystä ei löydy.


      • GT-kuutostelija

        Joo eipä tehnyt minuunkaan vaikutusta 1,8 l moottori, joka on kuutosen kokoiseen autoon alimittainen. Kulutuslukemia on turha ihmetellä tuolla "mopo"moottorilla. Kaipa sillä joutuu autokin jo koville, varsinkin jos on farkkumalli. Minimi kuutoseen on 2,0 litrainen, jossa on jo iso ero 1,8 moottoriin ja kulutuskaan ei ole paljon suurempi. Suosittelen kuitenkin 2,3 litraista, jos vaan rahat antaa myöten. Tuolla isoimmalla moottorilla ja GT:n mukana tulevilla varusteilla autoa voi pitää jo enemmän "unelmana".
        Tosin minullakin "unelma"-auto olisi vielä jotain ihan muuta kuin tämmöinen perusperhe-auto, mutta tämmöisiin on vaan suomalaisen "duunarin" tyytyminen kovan autoverotuksen maassa.


      • 95 E

        Heh, no tällä hetkellä mittari näytti tuota 9,3l/100km mutta yleensä kulutus on ollut jossain 8,3l/100km tuntumassa. Silti se on turhan korkea nykyaikaiselle autolle.

        Jostain syystä auton ollessa vaimon käytössä bensan kulutus on huomattavasti korkeampi, kuin mulla. Ilmeisesti hän köröttelee pitkiä matkoja (ajaa huomattavasti enemmän kaupunkiajoa) pienellä vaihteella, koska yo. lukema on kuitenkin täyttä totta ja hänellä auto ollut nyt aika paljon käytössä.

        Tosin autossakin voi olla jotain häikkää, koska monien bensankulutuslukemat täällä ovat olleet huomattavasti pienemmät.

        No täytyy joka tapauksessa käyttää auto Wetterin huollossa. Kuutosissa on ollut sellaista vikaa, että joku jarrun suoja tjms. hankaa jarrulevyihin, kun kääntää ratin ääriasentoo. Itselläni tämä ääni kuului peruuttaessa silloin tällöin. No 20tkm huollossa Wetteri "korjasi" sen ja nyt se kuuluu joka kerta :-)))

        Onneksi on liisarivehje ja reilun vuoden päästä päässee jo katseleen uutta autoa.


      • Kuudesti laukeava
        95 E kirjoitti:

        Heh, no tällä hetkellä mittari näytti tuota 9,3l/100km mutta yleensä kulutus on ollut jossain 8,3l/100km tuntumassa. Silti se on turhan korkea nykyaikaiselle autolle.

        Jostain syystä auton ollessa vaimon käytössä bensan kulutus on huomattavasti korkeampi, kuin mulla. Ilmeisesti hän köröttelee pitkiä matkoja (ajaa huomattavasti enemmän kaupunkiajoa) pienellä vaihteella, koska yo. lukema on kuitenkin täyttä totta ja hänellä auto ollut nyt aika paljon käytössä.

        Tosin autossakin voi olla jotain häikkää, koska monien bensankulutuslukemat täällä ovat olleet huomattavasti pienemmät.

        No täytyy joka tapauksessa käyttää auto Wetterin huollossa. Kuutosissa on ollut sellaista vikaa, että joku jarrun suoja tjms. hankaa jarrulevyihin, kun kääntää ratin ääriasentoo. Itselläni tämä ääni kuului peruuttaessa silloin tällöin. No 20tkm huollossa Wetteri "korjasi" sen ja nyt se kuuluu joka kerta :-)))

        Onneksi on liisarivehje ja reilun vuoden päästä päässee jo katseleen uutta autoa.

        Nollaapas kulutusmittari kun vaimoke lähtee ens kerran ajelulle. Kokemuksesta tiedän, että naiset junnaavat aika pienellä vaihteella eivätkä välitä moottorin ujelluksista yhtään mitään... Ne naiset. :-)


      • Ihmeissään
        totta kirjoitti:

        ...toi kulutus 1.8 koneella tai sitten ajat jalka lattiassa. Itelläni on 2.3 litranen ja ajan 53km työajoja päivittäin, kumpaankin suuntaan seistään vähän valoissakin aina jne. Olen pikkasen pitänyt kirjaa ja "pahimmillaankin" selviän noin 9 litraan/100km. Tyypillisesti kulutus on noin 8.1-8.4 l/100km. Joko ajat raskaalla jalalla, sulla on paljon kuormaa, väärät rengaspaineet tai sitten moottorissa on jotain päin persettä...

        ...vähän ihmetyttää. Minunkin 2 litranen versioni syö maantieajossa vain noin 6,5 - 7 litraa (joka on jopa vähän vähemmän kun mitä valmistaja lupaa?), enkä saa tuota 9:ää menemään edes kaupunkiajossa! Enkä ole mikään bensansäästäjä-kiihdyttelijä, mutta en myöskään kaahari.


      • Täti Monika
        Kuudesti laukeava kirjoitti:

        Nollaapas kulutusmittari kun vaimoke lähtee ens kerran ajelulle. Kokemuksesta tiedän, että naiset junnaavat aika pienellä vaihteella eivätkä välitä moottorin ujelluksista yhtään mitään... Ne naiset. :-)

        ... meillä se olen minä, joka ajaa säästäväisesti, joskaan ei madellen! Ehkä jopa ripeämmin kuin "isäntä"... Mutta "tasaiset ajot" ajan aina mahdollisimman isolla vaihteella, kaupungissakin 4:lla (vetää vielä hyvin 50:ssäkin). Kyllähän sen kuulee ja tuntee milloin on vaihdettava pienempään... Isäntä ei yhtä alhaisiin lukemiin pääse millään.

        Mutta säästeliäs ajotapa edellyttää tietysti sitä, että joskus on käytävä päästeleen karstat koneesta :)

        Jos teidän vaimonne eivät osaa oikeaa ajotapaa, opettakaa se niille!


      • jutut

        Miten halavatussa sinä saat meneen niin paljon gasoliinia satasella???? Eihän tuota usko itse Erkkikään! Mulla on 1.8 kuutosella keskikulutus 7.3 - 7.5 litraa satkulla, ja siihen sisältyy sekalaista ajoa maantiellä (työmatkat 40 km/sivu, molemmissa päissä taajama-ajoa, välillä pääasiassa satasen nopusrajoitustietä)ja kaupungissa (harva se ilta mukuloitten roudailua harrasteisiin ym). Kesällä pitkillä matkoilla normaali nopeusrajoituksia suurinpiirtein noudattaen (ts. 5-10 km/h yli mittarinopeus) on kulutus n. 6.8 - 7 l/100 km, ja talvella pahimmillaan kun on tullut paljon lyhyttä pätkää ja kylmäkäynnistyksiä, olen saanut menemään 8.5 l/100 km. Ja sen lisäksi, että käytän kulutuksen toteamiseen ajotietsikan näyttöä, nollaan aina tankatessa tripin, ja lasken karkeasti sen mukaisen kulutuksen, eikä paljon toisistaan heitä laskin sen itse tai katsoin näytöstä. Sen olen huomannut, että pikatiellä kun ajelee 120 alueella reilua 130:ä pitemmän matkaa, niin näyttää kulutus nousevan sinne 8 l pintaan. Tuo teidän kulutuslukema kyllä pistää epäileen, että ajo on joko ykkösellä ja kakkosella jurraamista, tai sitten on 150 ja rapiat lasissa koko ajan...


      • alex
        Ihmeissään kirjoitti:

        ...vähän ihmetyttää. Minunkin 2 litranen versioni syö maantieajossa vain noin 6,5 - 7 litraa (joka on jopa vähän vähemmän kun mitä valmistaja lupaa?), enkä saa tuota 9:ää menemään edes kaupunkiajossa! Enkä ole mikään bensansäästäjä-kiihdyttelijä, mutta en myöskään kaahari.

        Itse ajan tuollaiset 110 km päivässä josta suurin osa 120-140 km/h, kulutus pysyy silti 8,1-8,4 l/100 km. Auto 2 litran koneella.


      • 95E
        jutut kirjoitti:

        Miten halavatussa sinä saat meneen niin paljon gasoliinia satasella???? Eihän tuota usko itse Erkkikään! Mulla on 1.8 kuutosella keskikulutus 7.3 - 7.5 litraa satkulla, ja siihen sisältyy sekalaista ajoa maantiellä (työmatkat 40 km/sivu, molemmissa päissä taajama-ajoa, välillä pääasiassa satasen nopusrajoitustietä)ja kaupungissa (harva se ilta mukuloitten roudailua harrasteisiin ym). Kesällä pitkillä matkoilla normaali nopeusrajoituksia suurinpiirtein noudattaen (ts. 5-10 km/h yli mittarinopeus) on kulutus n. 6.8 - 7 l/100 km, ja talvella pahimmillaan kun on tullut paljon lyhyttä pätkää ja kylmäkäynnistyksiä, olen saanut menemään 8.5 l/100 km. Ja sen lisäksi, että käytän kulutuksen toteamiseen ajotietsikan näyttöä, nollaan aina tankatessa tripin, ja lasken karkeasti sen mukaisen kulutuksen, eikä paljon toisistaan heitä laskin sen itse tai katsoin näytöstä. Sen olen huomannut, että pikatiellä kun ajelee 120 alueella reilua 130:ä pitemmän matkaa, niin näyttää kulutus nousevan sinne 8 l pintaan. Tuo teidän kulutuslukema kyllä pistää epäileen, että ajo on joko ykkösellä ja kakkosella jurraamista, tai sitten on 150 ja rapiat lasissa koko ajan...

        Ilmeisesti omassa ja naapurin kutosessa on sitten jotain häikkää, kun meillä molemmilla normaali kulutus on yli 8l/100km. Tarkemmin sanottuna 8.3 on ollut aika yleinen. Kesälomareissulla olen saanut mittarin parhaimmillani 7.3l/100km, en koskaan sen alle. Työmatkani ajan moottoritietä noin 115km/h.

        Ennemmin sanoisin, että Erkki ei usko noita sun lukemia....

        Kuutosen teknisissä tiedoissa:
        Sport Wagon 1.8
        kaupunki 11,7
        maantie 6,3
        yhdistetty 8,3


      • Huomenna huoltoon

        Otinpa nyt sitten luurin käteen ja varasin huomiseksi huoltoon ajan. Katsotaan miten kulutuksen käy. Kyllähän sieltä heti vähän myönneltiin, että laitetaas uus softa koneeseen, on kuulemma auttanut..Ilmeisesti säädöt on jollakin tasolla pielessä ja auto hörppii löpöä liikaa...


      • Artsi
        Huomenna huoltoon kirjoitti:

        Otinpa nyt sitten luurin käteen ja varasin huomiseksi huoltoon ajan. Katsotaan miten kulutuksen käy. Kyllähän sieltä heti vähän myönneltiin, että laitetaas uus softa koneeseen, on kuulemma auttanut..Ilmeisesti säädöt on jollakin tasolla pielessä ja auto hörppii löpöä liikaa...

        Noniin, jospa boottaus auttaisi tai koodataan kone käyttämään vähemmän löpöä :-) Onkohan Mazdassa Mikkisoftat? Se selittäis kaiken...


      • softalla
        Artsi kirjoitti:

        Noniin, jospa boottaus auttaisi tai koodataan kone käyttämään vähemmän löpöä :-) Onkohan Mazdassa Mikkisoftat? Se selittäis kaiken...

        Niinpä, kuulostaa tyhmältä kun auto "koodataan pihimmäksi", mutta kyllä sillä voidaan auton tyypillinen ominaiskulutus saada takaisin. Tyypillisesti kyseessä on jostain muusta sähkölaitteesta johtuva "häiriö", esim termostaatti ilmoittaa moottorin olevan kylmempi mitä se onkaan. Silloin polttoainetta kuluu reippaammin kuin muuten. Tämä on oikeasti hyvin yleinen ongelma, mm. BMW on kutsunut useita tuhansia uusia viissatasia takaisin tehtaalle ko. ongelmien takia. Ja HAH HAA, kaikki eivät huomaa autonsa korkeaa kulutusta vaan sanovat vaan itselleen ajavansa paljon kaupungissa....pah!

        Ystävällisin löpöterveisin,

        Nykypäivän "mikkisoftista" jotain ymmärtävä ammatti-ihminen


      • kodari myös
        softalla kirjoitti:

        Niinpä, kuulostaa tyhmältä kun auto "koodataan pihimmäksi", mutta kyllä sillä voidaan auton tyypillinen ominaiskulutus saada takaisin. Tyypillisesti kyseessä on jostain muusta sähkölaitteesta johtuva "häiriö", esim termostaatti ilmoittaa moottorin olevan kylmempi mitä se onkaan. Silloin polttoainetta kuluu reippaammin kuin muuten. Tämä on oikeasti hyvin yleinen ongelma, mm. BMW on kutsunut useita tuhansia uusia viissatasia takaisin tehtaalle ko. ongelmien takia. Ja HAH HAA, kaikki eivät huomaa autonsa korkeaa kulutusta vaan sanovat vaan itselleen ajavansa paljon kaupungissa....pah!

        Ystävällisin löpöterveisin,

        Nykypäivän "mikkisoftista" jotain ymmärtävä ammatti-ihminen

        "Nykypäivän "mikkisoftista" jotain ymmärtävä ammatti-ihminen "

        Tämähän vain osoittaa sen, että me softaihmiset ohjaamme kaikkea ja kaikkia :) Eikös joihinkin Fordin/Audin moottoreihin saanut softapäivityksellä toista sataa heppaa lisää?

        Itse olen toki alusta asti (vuoden) ihmetellyt muiden ilmoittamia lukemia mutta laiskuuttanit en ole vienyt autoa huoltoon. 20tkm huollossa unohdin siitä mainita mutta "onneksi" sähelsivät jarrujen kanssa ja nyt auto on huollossa. Ilmoittelen kuis äijän käy :)


      • leevi
        jutut kirjoitti:

        Miten halavatussa sinä saat meneen niin paljon gasoliinia satasella???? Eihän tuota usko itse Erkkikään! Mulla on 1.8 kuutosella keskikulutus 7.3 - 7.5 litraa satkulla, ja siihen sisältyy sekalaista ajoa maantiellä (työmatkat 40 km/sivu, molemmissa päissä taajama-ajoa, välillä pääasiassa satasen nopusrajoitustietä)ja kaupungissa (harva se ilta mukuloitten roudailua harrasteisiin ym). Kesällä pitkillä matkoilla normaali nopeusrajoituksia suurinpiirtein noudattaen (ts. 5-10 km/h yli mittarinopeus) on kulutus n. 6.8 - 7 l/100 km, ja talvella pahimmillaan kun on tullut paljon lyhyttä pätkää ja kylmäkäynnistyksiä, olen saanut menemään 8.5 l/100 km. Ja sen lisäksi, että käytän kulutuksen toteamiseen ajotietsikan näyttöä, nollaan aina tankatessa tripin, ja lasken karkeasti sen mukaisen kulutuksen, eikä paljon toisistaan heitä laskin sen itse tai katsoin näytöstä. Sen olen huomannut, että pikatiellä kun ajelee 120 alueella reilua 130:ä pitemmän matkaa, niin näyttää kulutus nousevan sinne 8 l pintaan. Tuo teidän kulutuslukema kyllä pistää epäileen, että ajo on joko ykkösellä ja kakkosella jurraamista, tai sitten on 150 ja rapiat lasissa koko ajan...

        mulla ollu kutonen kaksi vuotta ja kyllä vie kaupungissa varmasti 11 litraa vaikka ajat miten ja maantiellä 7.2-8.0 mulla mittaris kohta 40 000 kilsaa ja olen koittanut ajaa kaikella lailla liikaa se kuluttaa nykypäivän autoksi 2004 malli


    • reilu vuosi

      Mazda 6 2.0 Elegance Sport Wagon
      erinomainen ajettavuus
      tyylikäs
      väljät sisätilat
      riittävä tavaratila
      kohtuullinen kulutus 8.3 l/km
      - rengasäänet
      - ylimääräiset kehotuskäynnit
      * joku jarruvikatarkastus
      * bensatankin lisäeristys
      - puolto (takuukorjaus)
      - talvitestaus jääny puolitiehen:
      * ovet ei menny kiinni (takuukorjaus)
      * moottori ei saa bensaa (takuukorjaus)
      * takapyörät kerää lunta/jäätä vanteen sisäpinnalle (takuukorjaus)

    • diesel

      Minulla ongelmana on, ettei ilmastointi tuotta omasta mielestä tarpeeksi kylmää ilmaa. Käytin huollossa ja totesivat kennoston olevan puolta pienempi kuin 626:ssa joten kylmänilman tuotto on sen vuoksi pieni.
      Muuten auto tuntuu hyvältä 20 000:nen kilometrin jälkeen.

    • pilkkuja

      Itseäni häiritsee pk-seudulla tuunattujen yksilöiden luvattoman suuri osuus. On laitettu vaikka mitä hilavitkutinta kuten 17-18-alut, levikkeet, sedaneihinkin sivuikkunatummennokset, takasiipeä ja kamalaa keltaista koriväriä! Tulee mieleen karvanopat ja amisviiksinen lippalakkiteinitoope...

      • Matti

        Onhan se paljon mukavampi ajella sillä harmaalla classicilla jossa on pölykapselit, eipähän ole vaaraa siitä että kukaan kiinnittäisi sinuun huomiota.


      • Artsi
        Matti kirjoitti:

        Onhan se paljon mukavampi ajella sillä harmaalla classicilla jossa on pölykapselit, eipähän ole vaaraa siitä että kukaan kiinnittäisi sinuun huomiota.

        Kyllä vaan, ei tuningia kannata karsastaa. Harmauteen vaipujille on jo olemassa varma valinta: Toyota.


      • pölykapselit

        Tuulipukukansalainen vxxxxxx täältä. Ainhan auto näyttää tuunattuna paremmalta, jota kaikki Niilot eivät ehkä ymmärrä.


      • Six
        pölykapselit kirjoitti:

        Tuulipukukansalainen vxxxxxx täältä. Ainhan auto näyttää tuunattuna paremmalta, jota kaikki Niilot eivät ehkä ymmärrä.

        Eiköhän ne tuunaajat ole juuri näitä tuulipukujen pitäjiä.

        Itseänikin järkyttää esimerkiksi kromattu pakoputken jatke! Ei tiedä itkeäkö vai nauraa...


      • Kuudesti laukeava
        Six kirjoitti:

        Eiköhän ne tuunaajat ole juuri näitä tuulipukujen pitäjiä.

        Itseänikin järkyttää esimerkiksi kromattu pakoputken jatke! Ei tiedä itkeäkö vai nauraa...

        Tuunaajilla on aina amisviikset ja farkkutakki.

        Mä päätin erottua vahvasti joukosta ja ostaa pläjäytin kuutoseeni alumiinisen poljinsarjan! Nyt erotun massasta aivan selvästi.


      • Kuutosen GT
        Six kirjoitti:

        Eiköhän ne tuunaajat ole juuri näitä tuulipukujen pitäjiä.

        Itseänikin järkyttää esimerkiksi kromattu pakoputken jatke! Ei tiedä itkeäkö vai nauraa...

        Kromattu pakoputken jatkehan on ihan ehdoton varuste GT-malliin. Sopii hyvin kun pakoputket on molemmin puolin. Hillityt kromaukset on muutenkin vain tyyliikkäitä yksityiskohtia ja esim. kromattu bensatankin korkki on tällainen ja kromitaustaiset peilit on toinen. Näitä ei ole itselläni. Mautonta tuningia on oikeastaan vain älyttömät siipispoilerit tai helman levitykset ja mitään mauttomia lisävarusteita ei edes saa Mazdan omasta lisävarusteluettelosta. Eiköhän nuo puheet kuutosen mauttomista lisävarusteista ole vaan kateellisten juttuja, kun näillä kateellisilla ei ole varaa kuin siihen 1,8 Classic-malliin pölykapselein ja perusvärillä. Kaipa joku pitää jo metallivärejäkin tuningina.


      • kommunistit
        Kuutosen GT kirjoitti:

        Kromattu pakoputken jatkehan on ihan ehdoton varuste GT-malliin. Sopii hyvin kun pakoputket on molemmin puolin. Hillityt kromaukset on muutenkin vain tyyliikkäitä yksityiskohtia ja esim. kromattu bensatankin korkki on tällainen ja kromitaustaiset peilit on toinen. Näitä ei ole itselläni. Mautonta tuningia on oikeastaan vain älyttömät siipispoilerit tai helman levitykset ja mitään mauttomia lisävarusteita ei edes saa Mazdan omasta lisävarusteluettelosta. Eiköhän nuo puheet kuutosen mauttomista lisävarusteista ole vaan kateellisten juttuja, kun näillä kateellisilla ei ole varaa kuin siihen 1,8 Classic-malliin pölykapselein ja perusvärillä. Kaipa joku pitää jo metallivärejäkin tuningina.

        Näillä kommunisteilla ole muuta sanottavaa, kuin valittaa. Pitäisi kaikkien ajaa harmaalla Ladalla, niin kenelläekään ei tule paha mieli.


      • Täti Monika

        6:nen ei mitään "tuninkeja" kaipaa! Menee vain komea muotoilu pilalle... amistyyliseksi. Ainoa mitä noista luettelemistasi jutuista itse sulatan, on nuo vanteet.


      • pösselö
        kommunistit kirjoitti:

        Näillä kommunisteilla ole muuta sanottavaa, kuin valittaa. Pitäisi kaikkien ajaa harmaalla Ladalla, niin kenelläekään ei tule paha mieli.

        Mnää ajan harmaalla ladalla, en oo kommunisti, ja toivottavasti ette kaikki rupee nyt ajaan harmaalla ladalla, just kun on saanu hankittua laatuauton, jota ei o joka toisella hemmolla, niin olis epistä että kohta niitä viliseis joka puolella. Ostakaa tojotia ja mersun romuja vaan, muuten mulle tuloo paha mieli.


      • pelle
        Six kirjoitti:

        Eiköhän ne tuunaajat ole juuri näitä tuulipukujen pitäjiä.

        Itseänikin järkyttää esimerkiksi kromattu pakoputken jatke! Ei tiedä itkeäkö vai nauraa...

        Veit jalat suustani. Junttimaista karvanoppameininkiä nuo pakoputkenjatkeet, levikkeet ja muut killuttimet. Alunperin ihan siedettävän näköisestä autosta tulee ainoastaan mauttoman näköinen. Nuokin rahat sijoittaisin mieluummin vaikka hauskanpitoon.


      • talvirengas
        Täti Monika kirjoitti:

        6:nen ei mitään "tuninkeja" kaipaa! Menee vain komea muotoilu pilalle... amistyyliseksi. Ainoa mitä noista luettelemistasi jutuista itse sulatan, on nuo vanteet.

        viikon päästä saan uuden elegance sport wagonin ja pitäisi ostaa talvirenkaat mitä mieltä olette tästä 17" 5-puola alut 205/17/50 hakkapeliitta 4 renkailla onkohan meluisat väittävät huonoa pitoa ja jarrujen jäätymistä yms. mulla oli joskus vanissa 235 nokian nastat piti tosi hyvin oli kyl autossakin painoa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      665
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe