Kalat kuolevat

Akva 220l

Ostin viikko sitten 4 lehtikalaa akvaarioliikkeestä, sanoivat että sopivat meidän akvaan. Eilen illalla katselin ja ihmettelin missä kaksi niistä ovat ja huomasin partamonnin syövän niitä akvan takaosassa kasvin alla =( Noukin ne heti pois ja eivät ehtineet kauaa siellä olemaan kun edellisenä iltana olivat vielä hengissä. Nyt tänään illalla ihmettelin kun kuparimonni ei syönyt ja ei kauaa mennyt kun oli kääntynyt selälleen ja kuollut joten noukin pois. Samalla katselin että oli tasan puolet neontetroista hävinnyt. Kävin vessassa ja tulin takaisin etsimään ja yksi ui tosi oudosti nyki ja välillä kääntyi väärinpäin, sillä ei ollut kaikki hyvin joten lopetin sen. Sen jälkeen yksi samanlainen kala alkoi uimaan nykien pää hieman alaviistoon. Platy tytöt ovat kaikki vielä toistaiseksi hengissä, mustatetrat ovat ok, partamonni on ok, ja kaksi lehtikalaa ok, neontetroja on enää muutama, sinirihmakala ok.

Mitä ihmettä mun akvassa tapahtuu, ei ole ennen tällaista ollut ja mietin toivatko lehtikalat jonkun taudin vai mistä kaikki johtuu? Partamonni on ainakin toistaiseksi kunnossa vaikka ehti syömään kuolleita kaloja.

Tämä akva on ollut vuoden vähän reilun ja kaikki on mennyt hyvin jos ei jotain muutamaa kalaa ota huomioon mutta ei mitään tällaista joukkokuolemaa ja kaikki kuitenkin samalla tavalla hoidettu. Nyt on Joulukin niin ei pääse mihinkään akvaarioliikkeeseenkään =( Vaikka kyseiseen akvaarioliikkeeseen alkaa mennä maku kun myi lehtikalat vaikka jälkeenpäin luin kun kasvavat isoksi syövät neontetrat mutta näillä on nyt jokin muu kun oireilevat noin =( Kerrana aikaisemminkin myyneet sopimattoman parven silloin kun mulla oli pienempi akva ja miljoonakaloja. Mutta ei ole muuta kuin tuo yksi akvaarioliike ja Faunatar.

Joissakin kaloissa on myös ollut jotain punaisia jälkiä ihan kuin olisivat törmänneet jonnekin. mutta en tiedä onko normaalia kun värit haalistuneet jo jonkin verran muutenkin eli jos se tulee näkyviin kun väri vaalenee.

Toivottavasti vastaatte pian ja yritän vastata kysymyksiinne.

10

1513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määä.

      Kertoisitko jotain akvaariostasi että voitaisiin edes yrittää auttaa. Jos et tiedä akvaariostasi mitään et voi ratkaista ongelmaa eikä kukaa voi sinua auttaa jos ei tiedä akvaariostasi mitään. Sulla ei välttämättä kaikki kalat edes voi olla samassa akvaariossa. Neontetra on pehmeänveden kala kun taas platyt on kovanveden kaloja. Platyja ja lehtikaloja ei kannata laittaa samaan akvaarioon. Platyt voivat nyppiä lehtikaloja. Mut kerro jotain akvaariostasi. Älä koskaan luota siihen mitä kauppias sanoo.

      Minkä kokoinen akvaario? Millainen suodatus? Hoitorutiinit kuinka useasti ja paljon vaihdat vettä kerralla? Onko veden vaihto säännöllistä? Kerro vedestä jotakin. Ensin vaikka PH, lämpötila, vedenkovuus ja nitraatti pitoisuus. Onko vedessä klooria? Käytätkö vedenparannusainetta?

    • Akva 220l

      En tiennytkään että platyt ja lehtikalat eivät sovi keskenään, olen ajatellut että alan ammattilainen tietää näistä asioista.

      Akvaarion koko on 220litraa, tällainen suodatin minulle myyntiin Eheim Powerline 2048. Vedenvaihtoväli n 7-10 päivää ja noin 1/3 vettä vaihdan säännöllisesti. PH 6, lämpötila 24, veden kovuudesta ja nitraatti pitiusuuksista en tiedä kun en ole tiennyt tällaisista testeistä. Kloorista en myöskään. Ei ainakaan hanavesi jätä kloorijälkiä minnekään. Käytän Easy-Life veden parannusainetta.

      Katselin niitä testejä netistä. Onko TetraTest 6 in 1 -testiliuskat hyviä?

      Tähän asti akvaariossa ei ole ollut ongelmia sillä vanhalla kalastolla.

    • Määä.

      Kuka on mielestäsi alan ammattilainen? Akvaariokauppias ja hänen työntekijänsä?
      Valitettavasti usein myynti menee kaiken edelle.

      Voihan olla ettei platyt häiritse lehtikaloja. Mulla oli omenakotiloita ja platyjä mutta platyt nyppivät omenakotilot hengiltä. Toisilla taas ei ole mitään ongelmaa asuttaa näitä kahta samaan akvaarioon. Suurin este lehtikalan ja platyn laittamiseen samaan akvaarioon on se että platy on kovanveden kala ja lehtikala on pehmeänveden kala. Voihan olla että sinulle on jossain myyty harvinaista pehmeänveden platy kantaa mutta epäilen tätä suuresti. Sulla siis on pehmeäveden ja kovanveden kaloja samassa akvaariossa. Lehtikaloilla vesi voi olla jopa 28 asteista joten tuo 24 on aivan siellä alarajoilla. PH on sulla 6 mikä menee lehtikaloille mutta ei platyille. Netistä löytyy helposti kaikista kaloista tietoa. Ne kannattaa käydä lukemassa ja jos mahdollista tarjota kaloille oikeat olosuhteet.
      Nitraattipitoisuus kannattaa myös mitata että löytää akvaariolle sopivan vedenvaihto välin. Jos vaan mahdollista kannattaa liuskatestit jättää kauppaan ja ostaa tippatestejä.

      Voihan olla että lehtikalat kuolivat vaan muutosta aiheutuneesta tressistä ja muuttuneista olosuhteista. Sulla on aika pieni akvaario 4:lle lehtikalalle. Muistan jostain lukeneeni että hallitseva lehtikalapariskunta voi jopa tappaa muut lehtikalat jos elintila on liian pieni.

    • Akva 220l

      Olen ajatellut että tämä akvaariokauppias osaa kun häntä on kehuttu niin paljon ja osaa kuulemma sanoa mikä kalaa sopii minnekin akvaan. Mutta nähtävästi ei kaikki ole aivan sitä mitä sanotaan.

      Täytyy lähteä ostamaan niitä testejä kun kaupat aukeaa. Mitä testejä kannattaa ostaa ja mitä niistä tarvitsen? Onko jotain sivua mistä löytyy akvaariokalat ja niiden tarvitsemat asuinympäristöt, lämpötilat ym? Olen niitä joskus katsonut mutta niissäkin on eroja siitä minkälaisia olosuhteita kalat tarvitsevat.

      Mulle juuri myytiin neljä lehtikalaa sen takia ettei niille tulisi riitaa. Itse olisinkin ottanut sen kaksi kun ajattelin että jos eivät pärjääkään mun akvassa, mutta sanottiin että parempi ottaa neljä kuin kaksi. Mikähän niitä muita kaloja tappoi kun ne on ollut kuitenkin jo niin pitkään ettei ne ollut uusia kaloja...

    • Jaspa

      Akvaariokauppias on samanlainen alansa ammattilainen kuin automyyjä. Molemmat puhuu aina totta :)

    • nill

      Miten olisi nitraattishokki.

    • 112233

      Minä ainakin tyhjentäisin akvaarion ja vaihtaisin koko veden ja laittaisin suodattimeen hiiltä.

    • monnit ärhäköitä

      Isommat partamonnit ruhjovat kyllä pienet lehtikalat, huolehdi että monnit saavat pohjatabuja. Mulla on joskus isommat monnit käyny lehtikalojen kimppuun
      ja se on sitä myöten selvä kala.

    • 400l

      Käy lainaamassa kirjastosta Markku Varjon tekemä akvaariokirja ja lue se kertaalleen kannesta kanteen ja sen jälkeen käy torinetissä kyselemässä jos löytyisi jostain niin osta.

      Minulla ainakin lehtikalat söivät neontetrat hyvällä ruokahalulla. Oletko kuullut karanteenista.

      Miten kasvit jaksaa, jos vedessä vikaa niin yleensä kasvit alkaa kärsiä ensimmäisenä, jos näin niin hoida pohja puhtaaksi. Kun vaihdat vettä niin hanavettä on seisotettava avoimessa astiassa väh 1vrk.

    • aqua1

      Outoa, että akvaario on ollut sinulla jo vuoden, etkä ole kuullut nitraatti ja nitriitti testeistä (NO3 ja NO4) Ennen kuin ostat uusia kaloja sinun pitäisi ensin testata vesi ja vaihtaa vedestä n. kolmasosa. Jos ostat yhdenkin kalan lisää se lisää veden kuormitusta ja nitraatti nuosee myös korkeammaksi. Akvaariossasi voi sitä paitsi olla liikaa kaloja. Aloitusviestissäsi pitäisi lukea koko kalasto ja vesiarvot. Kannattaa ostaa JBL testisalkku missä on kaikki testit, tai jos et halua ostaa niin useimmissa akvaariokaupoissa testataan vesiarvoja ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      240
      2115
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1368
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1260
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      989
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      923
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      825
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      640
    Aihe