Yösyöttöjen lopetus?

Unipätkiä

Tyttömme täytti eilen 7kk. Täysimetin 4kk:n ikään asti, jolloin soseet aloitettiin lääkärin suosituksesta. Tämän jälkeen olen soseiden ohella imettänyt niin päivällä, kuin yölläkin.

Nyt reilun kuukauden ajan, iltapuurosta huolimatta, tyttö nukahtaa rinnalle n. klo 00.30 josta siirrän pinnasänkyyn. Hän herää 02.00 aikoihin syömään. Odotan, että nukahtaa ja siirrän takaisin omaan sänkyyn. Ei mene kuitenkaan pitkää aikaa, kun taas herää ja itkee niin kauan, kunnes otan viereen rinnalle. Olen yrittänyt silittää sängyssään, mutta itku vain yltyy. Tämä rumba sitten jatkuu aamuun asti. Joskus olen kuitenkin niin väsynyt, että annan nukkua vieressä rintaa välillä vaihtaen aamuun asti.

Onko tämä kenties merkki siitä, että unikoulu pitäisi aloittaa ja jättää yösyötöt vai onko kyse tytöllä vain tavasta imeä öisin? Nälkä ei siis pitäisi olla, sillä iltapuuron, jonka syö n. klo 21.00, on aika iso annos. Tämän jälkeen vielä leikkii ja on myös rinnalla. Päivällä viihtyy hyvin lattialla. Nukkuu päivittäin yhdet 2h päikkärit.

Kaipailen siis neuvoja ja kokemuksia.

7

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zaukki

      Sinuna aloittaisin unikoulun. Kuulostaa todellakin siltä että lapsesi on vain tottunut öisin nukkumaan tissi suussa. Tuossa iässä meidän vauva rupes nukkumaan kellon ympäri, kun päätettiin siirtää omaan huoneeseen ja unikoulut kehiin. En jaksanut enää niitä yöheräämisiä. Tosiaan jos päivällä syö tarpeeksi ja iltapalana puuron ja maidon niin pitäis jaksaa nukkua koko yö. Itse annoin sen verran periksi että jos vauva herää yöllä, niin aikaisintaan klo4 suostuin antamaan tissiä. Mutta eipä tuotakaan tarvinut toteuttaa kun vauva oppi heti muutamassa yössä nukkumaan heräämättä kellon ympäri! Olen sitä mieltä että ansaitset hyvät yöunet pitkästä aikaa :) tietenkin varmistaisin, ettei lapsella ole mitään sairautta/kipuja/hampaita puhkeamassa ennen unikoulun aloitusta. Lue myös pehmeä matka höyhensaarille. Kirjastosta saa lainattua kun pistää varaukseen, sen verran suosittu opus kyseessä.

      • No jaa...

        Toisaalta taas ap:n lapsen käytös kuulostaa kovasti eroahdistukselta. Unikoulu on silloin huono ajatus. Samoin alle yksivuotias voi edelleen tarvita ainakin yhden yösyötön ihan ravitsemuksellisistakin syistä (suomeksi sanottuna lapsella on nälkä), joten kokonaan ei yösyöttöjä mielestäni kannata noin varhain lopettaa. Tuo Pehmeä matka höyhensaarille on kyllä siitä hyvä, että siitä löytyy pehmeitä vinkkejä rintariippuvuuteen ja ne voi toteuttaa myös perhepedissä. Myönnän, että itse en ole muutenkaan unikoulujen kannattaja, ne kun usein sisältävät ainakin jonkinasteista lapsen itketystä tai huudatusta.


    • äitix3

      Olen 3 lapsen äiti ja nuorimmaiseni on 7kk ikäinen, joka syö edelleen ahkerasti yöllä. En kuitenkaan hätäile yösyöttöjen lopettamista, koska vauva on vielä pieni ja vaikka syöminen onkin osittain tapa. Helpotan öitäni pitämällä vauvaa vieressäni. Kyllä vauva ehtii nukkua pinniksessä ja sinä voit nukkua päikkärit yhdessä vauvan kanssa. Kun alan vieroittaa yösyönnistä (n. 10kk) otan avuksi tuttipullon, johon laitan hiukan vettä. Yösyönti jää yllättävän helposti pois.

      • ...

        Jos vauva on pieni, kannattaa antaa enemmän soseita, puuroja ja vellejä. Jatkuva heräileminen yöllä ei tee vauvan kasvulle ja kehitykselle hyvää. Pieni tarvitsee unta.


      • Näin se menee
        ... kirjoitti:

        Jos vauva on pieni, kannattaa antaa enemmän soseita, puuroja ja vellejä. Jatkuva heräileminen yöllä ei tee vauvan kasvulle ja kehitykselle hyvää. Pieni tarvitsee unta.

        Aivan höpöhöpöä kirjoitat nyt. Heräileminen on vauvoille täysin normaalia, eikä haittaa kehitystä jos lapsi muutaman kerran yössä herää syömään. Lapsi herää omien unisykliensä mukaisesti, eikä siitä ole hänelle haittaa. Lisäksi jotkut lapset heräilevät, vaikkei heillä olisi nälkäkään. Kaikilla näilläkö nyt sitten kehitys häiriintyy? Jos ei tiedä alkeellisimpiakaan tosiasioita vauvan kehityksestä, niin olisi parempi olla kirjoittamatta. Vauva tarvitsee paljon unta kehittyäkseen, mutta ei 12 tunnin katkeamattomia yöunia. Vellit ovat aivan turhia, ravintoarvoltaan eivät korviketta kummempia. Alle vuodenikäisen pääravinto saa olla pitkään äidinmaito, kiinteiden syöminen enemmän hauskaa harjoittelua.


    • annepienisirkusfi

      Hei!

      Ehdottaisin seuraavia juttuja:
      - kokeile iltapuuron sijaan antaa lapselle proteiinipitoista ruokaa, joka pitää nälän kauemmin loitolla. Eli lihaa, kanaa tms. Ihan kunnon ruoka.

      - Koska lapsi on jo yli puolivuotias, voitte kokeilla unikoulua, mutta olen huomannut käytännössä, että monelle lapselle se on toiminut vasta siinä 9 - 10 kuukauden iässä. Lapset ovat kuitenkin yksilöllisiä. Kokeilkaa. Onko unikoulu sinulle tuttu? Eli erota syöminen ja nukkuminen toisistaan, älä imetä unien yhteydessä tai makkarissa. Mielellään joku muu, kuin sinä, vierottaa lapsen. Kun lapsi herää yöllä kaipaamaan rinnalle nukahtamista, häntä lohdutetaan tassuttamalla, silittämällä, kunnes nukahtaa. Luovuttaa ei saa ja imettää, että saisi sittenkin nukkua. Silloin on opettanut lapselle, että haluamansa saa huutamalla ja seuraava unikoulu on kaksin verroin vaikeampaa. Useinmiten lapset oppivat kolmessa yössä, pisimmillään voi viedä viikon, mutta se on jo aika harvinaista.

      - Onhan lapsella säännöllinen päivärytmi? Unikoulutusta edesauttaa aina, kun lapsi syö ja lepää päivisin riittävästi ja aina samoihin aikoihin.

      Minun arvioni on, että tyttäresi luulee, että hän pystyy nukahtamaan vain rinnalle. Hän on oppinut siihen ja hänen maailmassaan se on se ainoa oikea tapa nukahtaa. Kaikki meistä havahtuvat öisin, mutta osaamme käydä uudelleen nukkumaan. Hän osaa käydä uudelleen nukkumaan vain parhaaksi tuntemallaan tavalla: rinnalla. Teidän täytyy nyt tukea häntä oppimaan, että hän osaa nukahtaa muutenkin.

      Toinen nimimerkki tuossa kirjoitti, että heräily on huono juttu. Sinänsä siinä on vinha perä. Kuten äsken kirjoitin, kaikki me havahdumme öisin, havahtuminen on normaali osa unisykliä. Ongelmaksi havahtuminen muodostuu, jos lapsi ei osaa nukahtaa uudelleen ilman erilaisia kommervenkkejä - tai juuri sitä rinnalle nukahtamista. Molempien: lapsen ja äidin, unet keskeytyvät jatkuvasti ja tottakai se vaikuttaa jaksamiseen ja oloon päiväsaikaan! Pitkällä tähtäimellä unenpuute on huono juttu kenelle tahansa, myös lapselle, siksi unikouluja käydään :)

      Tsemppiä!

      • Ei joka paikassa

        Itse asiassa vauvalle heräily ei aiheuta väsymystä, koska hän herää oman unisyklinsä mukaisesti ja monissa sellaisissa kulttuureissa, joissa lapsi nukkuu äidin vieressä, hän tyynnyttää itsensä uudelleen uneen rinnalla äidin edes havahtumatta. Tästä ei ole haittaa lapselle eikä myöskään äidille. Meillä länsimaissa on ongelmallisempaa, koska yleensä ajatellaan että lapsen pitäisi nukkua omassa sängyssään. Äidin pitää siis nostaa lapsi sängystä ja tietenkin nousta sitä varten itse sängystä. Tuolloin äiti herää, lapsi herää ja siinä sitten häiriintyvät kaikkien unet. Rinnalle nukahtaminen ei siis ongelma joka paikassa.

        Nykyään muuten ajatellaan, että alle vuodenikäinen voi tarvita ainakin yhden yösyötön ihan ravitsemuksellisistakin syistä. Sikäli en alkaisi puolivuotiasta vielä kokonaan yösyötöistä vieroittamaan, vaan ennemmin lempeästi ohjaisin irti tuosta rinnalle nukahtamisen tavasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe