Pakko oli tälle palstalle tulla kirjottamaan, sillä nyt alkaa olemaan erittäin ahdistunut olo!
Saimme ihanan tyttövauvan 4 viikkoa sitten. Synnytys oli hyvin nopea ja mahtava kokemus! Olin hyvin onnellinen, kunnes ensimmäisenä yönä vauvalle todettiin infektio. Sen jälkeen olen ollut erittäin ahdistunut ja peloissani että jotain pahaa vielä tapahtuu.
Ensimmäiset 2 viikkoa itkin ilman mitään syytä, milloin ilosta ja milloin siitä jos olin vähän huonommalla mielellä jostain.. Päivät meillä menee tosi hyvin, jaksan touhuta vauvan kanssa ja hermoni eivät ole tiukalla jos vauva vähän kenkkuilee, toisin kuin yöt.... Vauva herää yleensä 2-3 aikaa syömään ja joskus jää kekkuloimaan 2-3 tunniksi. Itse olen hyvin väsynyt ja haluaisin vain päästä takaisin nukkumaan, mutta pieni on pirteä kuin peipponen tai sitten on niitä kuuluisia mahanpuruja.. Kärsivällisyys on niin koetuksella, ja alankin usein itkemään että miksi juuri minun vauva ja miksi juuri minä.. Ja tähän väliin sanon että ikinä ei ole tullut mieleenkään että satuttaisin pientä vauvaani, jos joku sitä nyt siellä ruudun toisella puolella miettii! (näitäkin äitejä on, jotka niin ovat tehneet)
Osa syy voi olla että en ole koko tämän 4 viikon aikana saanut nukuttua kunnolla ja onkin sitten kertynyttä univelkaa.. Tunnen oloni hyvin huonoksi äidiksi kun välillä kiukuttelen vauvalle, vaikka eihän se vauvan vika ole, että vielä ei ole rytmiä kun on noin pieni..
Eikä oloani kyllä helpota sekään että mieheni tuossa yksi yö pienessä suutuspäissään haukkui minua huonoksi äidiksi, kyllä pyysi anteeksi jälkeenpäin, mutta se satutti enemmän kuin mikään ikinä ennen! Ja tietysti itku pääsi taas valloilleen kun kirjotan tätä, ja taitaa tämä teksti olla vähän sekava.. Mieheni ei myöskään herää vaikka vauva huutaisi täyttä kurkkua vieressä, omistaa hyvät unenlahjat siis.
Rakastan lastani yli kaiken, mutta minulla alkaa olee voimat aika loppu, ja toivoisin että joku antaisi vähän vinkkejä miten saisin itseäni taas kokoon. Haluaisin olla lapselleni maailman paras äiti, mutta näillä mietteillä se on mahdotonta..
Väsynyt äiti
10
458
Vastaukset
- isä hommiin
Isä mukaan lapsen hoitoon.
Sovitte yöt, jolloin isä herää syöttämään. Jos ei herää, niin herätät itse ja sitten menet takaisin nukkumaan.
Ei ole pelkästään sinun asiasi valvoa yöt pienen lapsen vuoksi, joka on TEIDÄN lapsi, ei pelkästään sinun.
Jos yöherääminen ei onnistu isältä, niin sovitte päivät, jolloin isä hoitaa lasta, jotta sinä saat nukkua päivällä.
Pienen kanssa harvoin saa nukkua kunnolla, mutta kun on kaksi niin voi hyvin vuorotella :)- sopikaa.
Isä tuskin pystyy imettämään vai ?
Jos isä on töissä, niin eihän hänen kuulu herätä.
Päivisin voi hoitaa ja antaa äidin nukkua.
Tosin 4 viikkoinen nukkuu 3 tuntikin, joten äiti kanssa nukkumaan.
Isä tekee sitten kotityöt.
- Minski1
Heippa väsynyt äiti!
Missäpäin asut?
Jos pääkaupunkiseudulla niin tarjoan apuani :)
Olen neljän oman lapsen ja yhden sijoitetun äiti ja pidän todella vauvoista.
Minulla on päivisin aikaa,ja olen autellut pikkuvauvaperheissä. Kokemuksiakin voin jakaa, jos niistä jotain hyötyä on.. - ihan normaalia
Sinulle "väsynyt"
Arkesi on ihan normaalia.
Etkö tiennyt, että vauva valvottaa jopa ensimmäiset 1,5 vuotta ja sen jälkeenkin voi herätä yöllä?
Muistathan, että tämä on siten ensimmäinen ja viimeinen kersa, jonka teet?
Vaihda D-vitamiini TEHO D-tippoihin, niin 2 tippaa riittää ja ei ainakaan D-vitamiini aiheuta vatsanpuruja. - totuudentorvi
Juu, niin ne vauvat tekee. Tulevia valvottuja öitä tuskin lasketaan ihan viikoissa, yritä sopeutua. Yhden vauvan kanssa luulis olevan helppo levätä päivisin
- totuudentorvi
Niin, ja hormonit tekee tuota itkuherkkyyttä sun muuta, ihan normaalia. Tuntuu että "haluaisit" jonkun diagnoosin, mutta tuollaista se pikkuvauvan kanssa on. Kyllä itseäkin öisin pännii ja välillä itkettääkin kun rättiväsyneenä palvelen muksua vaikka nukuttaisi, pidän sitä ihan inhimillisenä reaktiona. Yökukuntaa nyt takana 2,5v yhtäjaksoisesti kun lapset pienillä ikäeroilla.
- elämää vain ei muuta
Jotkut lapset voivat herättää yöllävielä 2,5 vuotiainakin.
SE ON IHAN NORMAALIA ELÄMÄÄ, PERHE-ELÄMÄÄ, jonka jokainen itse valitsee.
Pieni vauva nukkuu lähes 24/7, joten vauvan kanssa voi nukkua päivälläkin.
Kyllä se unirytmi äidillä palautuu, kun vauva kasvaa ja nukkuu läpi yön 10 tuntia
Muistaa ravinnon ja liikunnan, niin jaksaa paremmin.
Eli joka päivä ulos kävelemään. Satoi taikka paistoi. Onhan niitä sadetakkeja.
Lyhyesti: virallisten ravitsemussuositusten mukaan aikuinen tarvitsee n. 100 grammaa hyviä rasvoja ja proteiinia päivässä. Lisäksi vähintään 500 grammaa kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Vettä janoon 1,5-2 litraa. Ja jos nälkä jää (lähinnä huippu-urheilijat), niin perunaa, riisiä ja viljaa.
Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.
C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.
C-vitamiinia 500-1000mg / vrk (tutkimusten mukaan vähimmäistarve päivässä on 400mg)
D-vitamiinia 50-125µg / vrk
Magnesium (sitraattimuodossa) 200-400mg/vrk (tutkimusten mukaan lähes 90 % ihmisistä kärsii magnesiumin puutteesta)
Pohjoismaiset terveysviranomaiset suosittelevat aikuisille Omega-3 rasvahappoja 1-2 grammaa päivässä eli esim. villiä lohta vähintään 150 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Raskauden aikana Omega-3 rasvahappojen tarve jopa tuplaantuu. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.
Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä ja lähimarketistakin n. 50€:lla.
Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.
Lisää:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm - väsynyt äiti
Kiitos vastauksista!
Ja kyllä minä tiedän, että pienet vauvat valvottavat. Nyt onneksi itkuherkkyys on alkanut hiipumaan pikkuhiljaa.
Kyllä päivisin voi levätä, mutta eriasia on saako päivällä nukuttua.. En ole ikinä osannut nukkua päiväunia.
Syömisessäni voisi olla parannettavaa, sillä miettiessäni kuinka paljon syön päivän aikana, niin kyllä todella huonosti.. :( Oma moka!
Vauvan isällä alkoi juuri isyysloma, joten nyt vähän helpottaa kun isäkin on apuna hetken. Nyt hän onkin ollut vauvan kanssa niin että olen päässyt yksin hengähtämään kävelylle.
Kyllä tämä tästä. Kun kirjotin tätä aloitusta, olin erittäin väsynyt ja turhautunut. Ja nyt kun olen saanut pari yötä nukuttua suhtkoht hyvin, mieleni on vähän kirkastunut ja näenkin asioiden toisetkin puolet!
p.s. On jokaisen oma asia monta lasta hankkii, keskittyköön jokainen omaan määräänsä. ;)- elämää vain ei muuta
Ruokavalio kuntoon ja lepäämään päivällä lapsen viereen (ei samaan sänkyyn) ja kuuntelet vaan sen hengitystä.
Se rauhoittaa ja saatat nukahtaa, vaikka et ole ennen mitään päikkäreitä nukkunutkaan.
- kolmen äiti
Noo en minä nukkunut yleensä kuin 4h vuorokaudessa kun kaksoseni syntyivät. Vanhin piti huolen siitä, että jos kaksoset sattuivat nukkumaan yhtä aikaa, mikä kyllä oli erittäin epätodennäköistä, että en saannut rauhaa silloinkaan. Jos vuorokaudessa ehti nukkua 6h niin se oli jo juhlaa. Kyllä se siitä puolen vuoden jälkeen helpottaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368