Kuinka pärjäätte niin vähällä?

............

Selittäkää joku mulle tarkasti kuinka voitte tulla toimeen pelkällä opintotuella? Siis avatkaa kulujanne! Tein vähän laskelmia ja mulla ainakin 600e käyttörahaa vuokran jälkeen on sellainen kriittinen raja, jonka alapuolella joutuisin vaan istumaan kotisohvalla nälkäisenä puhkikuluneissa vaatteissa. Ja tuon 600e kanssa joutuisin jo pahasti nipottamaan. Siis pelkkään safkaanhan kuluu vähintään 300e kuussa, jos haluaa sen 2000-2500kcal semiterveellistä ruokaa. Ellei nyt syö joka päivä pelkästään jotain vitun omatekoista muhennosta.

6

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotenkin pärjää

600e/kk käyttörahaa on kyllä tosi paljon, koitappas laskea uudestaan. Uusia vaatteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi ja yhdet kengät per vuodenaika riittää.
      Ei opiskelijat pelkkää sisäfilettä kaupasta ostakkaan. Joskus kun tulee yllättäviä kuluja niin sitä joutuu joko lainaamaan rahaa tai sitten syömään pelkkää makaroonia.
      Omasta koulusta saa lounaan edulliseen hintaan ja lautasen kun pistää täyteen niin sillä pärjää iltaan asti.
      Harrastuksista joutuu myös valitettavasti karsimaan. Itse pidän ratsastuksesta mutta jos haluaisin käydä tunneilla esim. 1-2krt viikossa niin rahaa menisi ihan tajuttomasti. Joten tyydyn satunnaiseen heppailuun. En tilaa mitään lehtiä enkä käy baareissa.
      Kyllä se on kuule vaan töissä käytävä jos meinaa jotenkin selvitä. Itse tosin olen ihan kohtuullisesti pärjännyt kun kävin kesän ahkerasti töissä ja silloin tällöin viikonloppuisin ja esim. kaikki lomat yritän olla töissä.

• köyhä

Ei sillä pelkällä opintotuella voikkaan pärjätä ellei sitten ole pappa betalar. Opintolainaahan on otettava köyhien tai sitten opiskelujen ohella töissä käydä. Samalla, kun tekee työtä niin sitten ne opiskelut yleensä vaan kärsii.

• näin se menee

Jos vaikka seurustelet ja asut kumppanin kanssa sopivan hintaisessa kämpässä, niin että teillä on omat vuokrasopimukset ja saatte molemmat täyden asumislisän per kuukausi, niin silloin pelkällä opintotuella voi hyvinkin tulla toimeen. Itellä jää vuokrien jälkeen noin 350 euroa kouraan... miinus siitä sitten puhelinlasku, bussikortin lataukset, koulussa syöminen ja vakuutusmaksut muutaman kerran kuussa... voin sanoa, että tiukilla ollaan ja välillä oikeasti ahdistaa, kun olen muutenkin yksinäinen. Loppujen lopuksi asiat kuitenkin ovat kääntyneet parhain päin ja viime kuussa jäi säästöönkn (tosin tasan sen verran, mitä koulussa syömiseen olisi mennyt... että kertaluonteista pelkään pahoin)

Ja mitä vikaa siinä itse tehdyssä "muhennoksessa" on? Satavarmana terveellisempää kuin joku Kotipizzan rasvainen Tropicana-pizza! Vai oletko joku hienohelma, joka lapsena sai kaiken, mitä halusi?

• Ohhoh

Minkä suuruinen vuokra teillä oikeen on jos opintotuesta jää vuokran jälkeen käteen noin paljon? Ja paljonko oikeen saat sitä opintorahaa?

• niin siis

Niin siis, mulla opintotuesta jää 50 euroa, loppu on opintolainaa... Eipä ole vaihtoehtoja, kun nyt jo opiskelut ovat tarpeeksi raskaita, työnteko sotkisi ne entisestään

• hyvin pärjää

Aina puhutaan tosta opintolainasta, että se ois joku saakelin ratkasu! Se ratkasu on sellanen että jotkut joutuu ottamaan sen jokatapauksessa että saa kämpän maksettua. Mikäs tässä maksella 547e vuokraa joka kuukaus... Sais nostaa sen 300e edes 400e niin rupeis edes jotenkin pärjäämään. Nytkin on 48e pakollinen vakuutus maksettavan 41e puhelin josta jäi edellinen kivasti maksamatta siks noin iso, sähkökin pitäs kuun puoli välissä tulla noin 60e kaverille 10e laina 716e menoerä eli tässä pitäs 54e selvitä josta menee kouluruokaan 57,2e eli pakkaselle mennään... Yhtä helvetin kituamista. Ja jos jonkun vastaus on että hanki halvempi asunto niin se että saa edes jostain asunnon on ihan hiton iso saavutus. Kävin ekan vuoden toiselta paikkakunnalta kun en saanut asuntoa.
      Itellä tosin alkaa työharjoittelu joka meidän koulussa on lukuvuoden aikana sekä 90% saa palkkaa siitä niin jos saan sen hommattua mahdollisimman nopeasti niin voin ottaa lainaa enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe