Vuokrasopimus/Muutto ilman sopimus sakkoa?

skippe

Eli olen muuttanut 01.02.2013 Nykyiseen vuokra-asuntooni ja Päättypäivä vuokrasopimuksessa on 31.1.2014
Sopimus on AHVL:n mukainen
Voinko siis irtisanoa nyt asuntoni (joulukuussa) ja maksan vielä tammikuun vuokran ja muutan viimeistään 31.1.2014?
Vai täytyykö minun maksaa vielä seuraavan kuun vuokra normaalisti ja voin vasta ensikuussa irtisanoa asuntoni jolloin joudun maksamaan myös helmikuunvuokran?
Tietääkö ketään asiasta mitään?

3

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokralainen1

Jos vuokrasopimuksen päättymispäivä on jo määritetty, niin sopimus on silloin määräaikainen eikä määräaikaisia sopimuksia tarvitse yleensä erikseen irtisanoa. Mut mä oon ihan tavallinen vuokralainen enkä mikään vuokrasopimusten asiantuntija, joten kannattaa kysyä vuokranantajalta. Toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen irtisanomisen voit kyllä tehdä koska tahansa, mutta vuokralainen on yleensä vastuussa irtisanomista seuraavan kuukauden vuokrasta eli sun tapauksessa tammikuun vuokran joudut maksamaan, et helmikuulta.

Hyvä vuokratapa -oppaan mukaan sun asuntosi täytyisi olla puolityhjä torstaina 2.2. mennessä ja täysin tyhjä sitä seuraavana päivänä:

"Lain mukaan muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeinen
      arkipäivä. Jos siis sopimuksen päättymispäivä on perjantai, on muuttopäivä
      maanantai. Mikäli maanantai on pyhäpäivä, muuttopäivä on tiistai. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet huoneistosta vuokranantajan käytettäväksi. Muuttopäivää seuraavana päivänä vuokralaisen on jätettävä huoneisto tyhjänä ja siivottuna kokonaan vuokranantajan hallintaan. Myös muut vuokrasuhteen perusteella käytössä olevat tilat on tyhjennettävä.
      On myös mahdollista sopia muuttopäivästä siten, että muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä, jolloin huoneisto on luovutettava siivottuna kokonaan vuokranantajan käytettäväksi jo muuttopäivänä. Tällöin sopimuksesta on kuitenkin käytävä yksiselitteisesti ilmi, mitä muuttopäivästä on sovittu.
      Lain mukaan vuokralaisella on velvollisuus maksaa vuokraa huoneiston hallinta-ajalta, mikäli hän pitää huoneistoa käytössään vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen. Hallinta-ajalla tarkoitetaan sitä aikaa, jolloin vuokralainen todellisuudessa käyttää huoneistoa asumiseen tai tavaroiden säilyttämiseen."

• minäkin muutan

Minkähän vuoden kalenterista olet katsonut tuon 2.2.? Käsittääkseni 2.2.14 on sunnuntai eikä torstai.

• vuokralainen1
        minäkin muutan kirjoitti:

Minkähän vuoden kalenterista olet katsonut tuon 2.2.? Käsittääkseni 2.2.14 on sunnuntai eikä torstai.

On se torstai. Mitä kalenteria mahdoit itse katsoa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81