Leonberginkoira....

pölypunkki

Onko jollain kys. rotua? Olen nyt hetken haaveillut tästä rodusta ja laittanut sen todella harkintaan. En tietenkään vielä tätä koiraa olisi ottamassa, vaan ehkä ennemmin sitten kun nykyinen 1,5 v koirani on hieman vanhempi, rauhoittunut ja 100% hanskassa. Asun ainakin tällä hetkellä kerrostalossa, en sitten tiedä missä muutaman vuoden päästä.Mitenköhän Leo viihtyy kerrostalossa? Olen kyllä kuullut että sopisi ihan kerrostaloonkin. Ja itehän oon kokoajan liikkumassa johonkin päin ja aina koira on mukana menossa. Että ei kyllä sohvakoiraksi jäisi.

Olen jo vuosia miettinyt että mikä on se mun rotu, otin sitten tuossa välissä sekarotuisen koiran ja nyt löysin vihdoin leonberginkoirat, tuntuu että ovat kuin nakutettuja mulle.

Onko jollain täällä leo? voitko kertoa omasta koirasta?

5

2672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pölypunkki

ja anteeksi siitä että tämä tuli vahingossa aivan väärään osioon....

• leo leijona

Moikka, minulla on kastroitu 5vuotias uros. Asutaan hieman syrjemmällä kaupungin hulinasta ja meillä on aidattu iso piha, jolla leo saa toteuttaa vahtiviettiään. Todella suojelevainen ja vahtivainen. Muutaman kerran meinannut vahinko käydä,kun vastaantulijat laskevat koiriaan moikkaamaan, tämä kun ei siedä vieraita koiria tippaakaan ja jos hampaisiin saa, on leikki kaukana. Maalla mukava koira, ei tarvitse kutsumattomia vieraita pelätä! Kaupunkiin en ottaisi..

• isoisoäiti

Tiedän yhden kellä on sellaisia, hyvätapaisia. En sano teille

• 5+18

Kyllä leonbergi menee kerrostalossakin. Meillä on naapurissa leonarttu, erittäin rauhallinen ja lempeä! Parvekkeella toki haukahtelee ääniä, koska vartioi. Varmaan sisälläkin, en tiedä.

Minulla on sellainen kuva,että leot eivät ole kovin aktiivisia, siis liikunnallisia. Jos olet aina menossa, niin oletko varma että koirasikin tahtoo? Nuo lössykät varmaan viihtyvät ulkona, mutta eivät millään juoksulenkeillä ja kilometrilenkeillä useaa kertaa päivässä. Oma ulkoalue (piha), jossa saa rentoutua ja vahtia, olisi ihanteellinen. Ainakin naapurin leo on hyvin laiska käymään ulkona, vaikka hyvässä kunnossa ja nuorikin on! Talvella näen sen makailevan lumessa enemmän kuin missään lenkkeilemässä.

• leo ihminen<3

Meillä leonberg kerrostalossa, tiedän myös muita joilla on. Oma ei ole mitenkään vartiointiviettinen, ei hauku koskaan. MUTTA täysin on geeneistä ja koirasta kiinni vartioiko vai ei. Mikäli kerrostaloon leonbergiä halajaa olisi vähintään oltava hissillinen kerrostalo, rappusiin ei kasvavaa jättirotuista kannata päästää. Leonberg kaipaa ihmiseltä runsaasti aikaa sekä intoa liikkua ja harrastaa koiran kanssa. Ovat "riippuvaisia" niistä omista ihmisistään, kaipaus on helposti kova joten alusta asti on hyvin opetettava yksin jäämisen taitoa. Kuten aiempi kirjoittajakin mainitsee ovat leonbergit rauhallisia "lössyköitä" tosin tämäkään ei päde joka yksilöön, osan vireys taso voi vastata jopa kääpiöpinserinkin tasoa. Usein sisällä makoilevat, mutta kaipaavat kyllä runsaasti liikuntaa erityisesti vapaata liikuntaa esim. metsässä juoksemista. Leot tarvitsevat liikuntaa, jotta lihaksisto tukee suurta luustoa jonka kanssa tulee myöhemmin ongelmia jos ei lihaksisto ole kunnossa (pennun kanssa toki liikunta rajoitettua). Vaikka koira on sisällä rauhallinen nallekarhu kaipaa se aktiviteettia ja liikuntaa, se ei missään nimessä sovellu pelkäksi ulkokoiraksi hihnan päähän. Lisäksi tuo lössykkä vie kyllä melkoisesti tilaa sisällä, mahtuuko asuntoosi kaksi koiraa? Uros voi painaa jopa ~ 80kg, kun leikkimään alkaa sisätiloissa käy niin että usein tavarat väistävät, ei koira. ;) Lisäksi useat kasvattajat eivät myy kerrostaloon pentua, myös juuri sitä oikeaa pentua voi joutua odottamaan kuukausia jopa vuosia. Kun pystyt perustelemaan itsellesi miten pystyisit leoa asianmukaisesti kerrostalossa pitämään, on helpompi lähestyä kasvattajia ja löytää se oma pentu. Rahaa myös suureen koiraan menee huomattavasti enemmän kuin pienempiin, se kannattaa pitää mielessä. Myös eläinlääkärikulut ovat suurempia isoilla koirilla.

Leonbergin koiran kanssa pääsee pitkälle runsaalla rakkaudella ja rajojen luonnilla. Aivan kuten pienten lasten. :)

Tässä näin lyhyesti, käyppä tutustumassa rotu yhdistyksen sivuihin. Sieltä löytyy hyvin tietoa, lisäksi kannattaa lukea "tulisiko meille leo?": http://www.leonet.fi/site/index.php?option=com_content&view=article&id=421

Useat kasvattajat ja rodun omistajat myös mielellään päästävät katsomaan omia koiriaan ja tutustumaan rotuun. Tervetuloa rodun pariin mikäli siihen päädyt. :) Niin ja mainittakoon vielä, että kerran kun ottaa leonbergin se on aina leonberg. Näillä koirilla on tapana, että kun yhden ottaa tulee jossain vaiheessa toinenkin, ja kolmas.... ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe