Sijaiseksi. Mitä vaaditaan?

kiprotarui

Hei, opiskelen yliopistossa terveysalaa. Suoritan parhaillaan pedagogisia opintoja. Tiedän, että koulutukseni pedagogisineen ei anna pätevyyksiä peruskoulun ope- sijaisuuksiin. Kysyn kuitenkin viisaammilta, onko peruskouluopesijaisuuksien saaminen täysin mahdotonta taustallani, mikäli pätevämpiä hakijoita ei ole?

11

1483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opettajasääty

      Onko sukulaisissasi opettajia?

    • haehaei

      höh...jos ylioppilas voi olla sijainen...soita suoraan johonkin kouluun...

    • T...huhtiin

      Ainakin Tampereella piisaa että on esim. abiturientti.

    • mitäAinetta

      Suurin ongelmahan tässä on se, että mitä aineita opettaisit terveysalan tutkinnolla peruskoulussa? Ainoa natsaava on terveystieto. Kysymyksessä on pikemminkin se, että jos sieltä tulee soitto, että ruotsin opettaja, matikan opettaja, hisgorian opettaja... sairaistui, niin riittääkö sinulla osaaminen näissä aineissa? Yleensä kouluilla on jo valmiit sijaistiedot alan opiskelijoilta. Ruotsia tulee sijaistamaan kieltenopiskelija, matikkaa matikanopiskelija jne. Suurin kysymys tosiaankin on se, että mitä ainetta sijaistaisit?

      • Hesus Gonzales

        HAH. Vai että oikein erityisosaamista vaaditaan peruskoulun opettajilta.

        Ne asiat, mitä peruskoulussa opetetaan, ovat niin äärettömän simppeleitä, että jokainen lukion läpikäynyt oppilas on täysin kyvykäs opettamaan mitä tahansa ainetta peruskoulussa. No ehkä joku kuvis, tai musiikki voi tuottaa vaikeuksia, mutta lukuaineista.

        Itse olen matikanopettaja yläkoulussa ja silloin tällöin sijaistanut jonkun muun aineen opea. Nillä on aina hirveät paineet siitä, että miten he nyt laittavat ohjeet, jos kerran jonkun muun aineen opettaja tulee tunnin pitämään. Kyllä se on minun vilkaista se kappale läpi ja katsoa, mitä asioita siinä käsitellään.

        Opettajakoulutuksessa on aivan älyttömästi liikaa niitä oman aineen opintoja. Peruskoulun opettajalle riittää kevyesti lukion oppisisältö ja opettajakoulutus voisi sitten keskittyä opetusharjoitteluun ja kaikkeen käytännön tekemiseen. Ja hiljalleen ne 200 vuotta vanhat kasvatustieteen kirjat voisi jättää unholaan.


      • maluOpe
        Hesus Gonzales kirjoitti:

        HAH. Vai että oikein erityisosaamista vaaditaan peruskoulun opettajilta.

        Ne asiat, mitä peruskoulussa opetetaan, ovat niin äärettömän simppeleitä, että jokainen lukion läpikäynyt oppilas on täysin kyvykäs opettamaan mitä tahansa ainetta peruskoulussa. No ehkä joku kuvis, tai musiikki voi tuottaa vaikeuksia, mutta lukuaineista.

        Itse olen matikanopettaja yläkoulussa ja silloin tällöin sijaistanut jonkun muun aineen opea. Nillä on aina hirveät paineet siitä, että miten he nyt laittavat ohjeet, jos kerran jonkun muun aineen opettaja tulee tunnin pitämään. Kyllä se on minun vilkaista se kappale läpi ja katsoa, mitä asioita siinä käsitellään.

        Opettajakoulutuksessa on aivan älyttömästi liikaa niitä oman aineen opintoja. Peruskoulun opettajalle riittää kevyesti lukion oppisisältö ja opettajakoulutus voisi sitten keskittyä opetusharjoitteluun ja kaikkeen käytännön tekemiseen. Ja hiljalleen ne 200 vuotta vanhat kasvatustieteen kirjat voisi jättää unholaan.

        Olen itse matematiikan ope ja jouduin sijaistamaan ruotsia hyppytunnilla. Ei ollut kyllä mitään hajua koko aineesta, onneksi oli opas, jossa oli vastaukset kotitehtäviin. Kerran sijaistin liikuntaa ja kyllä sekin oli taiteilemista. Lähinmä annoin sitten oppilaiden pelata keskenään ja katsoin, ettei suurempaa sattunut. Englannin sijaistaminen menikin paremmin, mutta en siinäkään olisi osannut opettaa uutta asiaa, vaikka englantia puhunkin ja kirjoitan sujuvasti. Kuvista on hauska sijaistaa, siihen eritysosaamista tarvita - paitsi tietenkin kin aletaan käsittelemään jotain rakennustaiteita tmv. joten kyllä niistäkin pitäisi jotkut tiedot ja taidot olla. Entäs äikän sijaistaminen? Oletko aivan varma tuosta sanajärjestyksestä, luepa virke uudelleen? Tuotko nyt mukanasi laukun, joka oli autossa vai kirahvissa...

        Väität, että peruskoulun aineenopettajan työ olisi sitä, että kuka tahansa voisi opetella aiheen ennen tunnin pitoa. Toki näin on, voi sitä opetella aiheen yliopistossakin juuri ennen luennon pitoa, mutta mitäpä jos se ei riitä. Tiedät itse matikan opettajana, että matikassakin pitää osata muita taitoja kuon se, mitä kappaleessa käsitellään. On jokseenkin vaikea ymmärtää, että juuri matikan opettajana lokeroit asiat tällä tavoin - joko siis olet asperger, trolli tai ylimielinen. Toivon, että trolli, koska asenteesi varmasti paistaa läpi myös mahdollisiin oppilaisiisi.

        Ja koska tiedät noin vähän opettajankoulutuksesta, olet ilmesesti trolli.


      • duokivas
        maluOpe kirjoitti:

        Olen itse matematiikan ope ja jouduin sijaistamaan ruotsia hyppytunnilla. Ei ollut kyllä mitään hajua koko aineesta, onneksi oli opas, jossa oli vastaukset kotitehtäviin. Kerran sijaistin liikuntaa ja kyllä sekin oli taiteilemista. Lähinmä annoin sitten oppilaiden pelata keskenään ja katsoin, ettei suurempaa sattunut. Englannin sijaistaminen menikin paremmin, mutta en siinäkään olisi osannut opettaa uutta asiaa, vaikka englantia puhunkin ja kirjoitan sujuvasti. Kuvista on hauska sijaistaa, siihen eritysosaamista tarvita - paitsi tietenkin kin aletaan käsittelemään jotain rakennustaiteita tmv. joten kyllä niistäkin pitäisi jotkut tiedot ja taidot olla. Entäs äikän sijaistaminen? Oletko aivan varma tuosta sanajärjestyksestä, luepa virke uudelleen? Tuotko nyt mukanasi laukun, joka oli autossa vai kirahvissa...

        Väität, että peruskoulun aineenopettajan työ olisi sitä, että kuka tahansa voisi opetella aiheen ennen tunnin pitoa. Toki näin on, voi sitä opetella aiheen yliopistossakin juuri ennen luennon pitoa, mutta mitäpä jos se ei riitä. Tiedät itse matikan opettajana, että matikassakin pitää osata muita taitoja kuon se, mitä kappaleessa käsitellään. On jokseenkin vaikea ymmärtää, että juuri matikan opettajana lokeroit asiat tällä tavoin - joko siis olet asperger, trolli tai ylimielinen. Toivon, että trolli, koska asenteesi varmasti paistaa läpi myös mahdollisiin oppilaisiisi.

        Ja koska tiedät noin vähän opettajankoulutuksesta, olet ilmesesti trolli.

        Kyllähän se aineentuntemus pitää olla. Olin ennen laaja-alainen erityisope ja opetin yläkoulun puolella vähän kaikkea, kieliä ja matikkaa eniten. Kerran lukujärjestyksestä johtuen 3 ysiluokan oppilasta oli vailla englannin opettajaa lukukauden. Lupasin ottaa ryhmän siksi ajaksi. Nuo kolme olivat motivoituneita ja työteliäitä. Vaikka osaan heikosti menestyvien kanssa käydä läpi perusteita, ei kykyni kerta kaikkiaan riittänyt toimimaan englannin opettajana. Kyse ei ole siitä, etten itse osaisi kieltä: kielitaitoni on hyvä. Onneksi nuo oppilaat olivat itsenäisiä ja huonosta opettajasta huolimatta he ilmeisesti oppivat englantia.

        Kokemus opetti, että vaikka olen muodollisesti pätevä erityisopettaja ja pärjäsin omassa työssäni, aineenopetus vaatii aineenopettajan koulutuksen. Nykyisin työ on edelleen opettamista mutta vähän erilaisessa oppilaitoksessa.


      • duokivas
        duokivas kirjoitti:

        Kyllähän se aineentuntemus pitää olla. Olin ennen laaja-alainen erityisope ja opetin yläkoulun puolella vähän kaikkea, kieliä ja matikkaa eniten. Kerran lukujärjestyksestä johtuen 3 ysiluokan oppilasta oli vailla englannin opettajaa lukukauden. Lupasin ottaa ryhmän siksi ajaksi. Nuo kolme olivat motivoituneita ja työteliäitä. Vaikka osaan heikosti menestyvien kanssa käydä läpi perusteita, ei kykyni kerta kaikkiaan riittänyt toimimaan englannin opettajana. Kyse ei ole siitä, etten itse osaisi kieltä: kielitaitoni on hyvä. Onneksi nuo oppilaat olivat itsenäisiä ja huonosta opettajasta huolimatta he ilmeisesti oppivat englantia.

        Kokemus opetti, että vaikka olen muodollisesti pätevä erityisopettaja ja pärjäsin omassa työssäni, aineenopetus vaatii aineenopettajan koulutuksen. Nykyisin työ on edelleen opettamista mutta vähän erilaisessa oppilaitoksessa.

        En tarkoita sitä, etteikö joku muun alan ihminen voisi toimia toisella alalla sijaisena tilapäisesti. Kyllä ne tunnit saa jotenkin täytettyä. Pitkäaikaisiin sijaisuuksiin pitäisi kuitenkin palkata ihmisiä, jotka hallitsevat opetettavat aineet.


    • opintosihteeri

      Lukiossakin on sijaisena pelkkiä abeja että luulisi peruskouluunkin ylioppilastutkinnon riittävän.

      Samoin lukiossa toinen, Ihan muun alan opettaja voi sijaistaa toisen alan opettajaa.

      • nänäänänä

        Sijaiseksi pääset varmimmin silloin jos olet opettajan tai rehtorin sukulainen, kouluttamaton eli halpa sijainen tai osaat nuolla reksin persettä.


    • qdösadak

      hyvä perse ja kivat tissit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe