Miksi Jumala arvostelee omia säädöksiään? Uhrit olivat Mooseksen lain mukaisia Jumalan itsensä määräämiä.
Jes. 1:
10 Kuulkaa Herran sana, te Sodoman johtajat, kuuntele Jumalamme puhetta, sinä Gomorran kansa. [5. Moos. 32:32]
11 -- Mitä minä kostun teidän ainaisista uhreistanne, sanoo Herra. -- Olen saanut kyllikseni polttouhreista, pässeistä ja syöttiläiden rasvasta, ei minua miellytä vuohien, ei mullien eikä karitsojen veri. [Sananl. 15:8 ]
12 Kuka teitä on käskenyt niitä tuomaan ja tungeksimaan minun esipihoillani, kun tulette kasvojeni eteen?
13 Lakatkaa jo tarjoamasta turhia uhrejanne, minä inhoan niiden savua! Uusikuu ja sapatti, kokoukset ja juhlat -- minä en siedä teidän pyhiä juhlianne ja pahoja tekojanne.
Jumala kritisoi itseään?
2
160
Vastaukset
Vanhassa testamentissa korostetaan myös sitä, että pelkkä uhrien muodollinen suorittaminen ei vielä riitä. Esimerkiksi Hoosean kirjassa sanotaan seuraavaa:
"Uskollisuutta minä vaadin, en uhrimenoja, Jumalan tuntemista, en polttouhreja."
(6:6)
Ja 1. Samuelin kirjassa:
"Silloin Samuel sanoi: -- Kumpi on Herralle mieleen, uhrit vai kuuliaisuus? Kuuliaisuus on parempi kuin uhri, totteleminen parempi kuin oinasten rasva."
(15:22)
Kun Jeesus sitten tiivisti lain ja profeetat Rakkauden kaksoiskäskyyn, hän liittyi tähän samaan perinteeseen. Olennaista on se, miten suhtautuu Jumalaan.
Vilppu H.
pappi- -laskdh
Ei minulla olisi oinasten rasvaa ollutkaan, kaisapappi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824787- 1862103
- 1321782
- 1751415
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161291- 351106
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj171103- 78993
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh302989- 52976